Karel Svoboda (o.a. componist muziek Maja de Bij) pleegt zelfmoord

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Karel Svoboda (componist van o.a. muziek Maja de Bij) pleegt zelfmoord

De Tsjechische componist Karel Svoboda, auteur van onder andere de muziek van de bij kinderen populaire tekenfilmserie "Maja de bij", heeft zondag zelfmoord gepleegd. Dat hebben Tsjechische media gemeld.

Svoboda was 69 en schoot zich een kogel door het hoofd in de tuin van zijn huis in Jevany, dichtbij Praag. In 1960 werd hij beroemd als geprefereerde componist van Karel Gott, het idool van het Tsjechische en Duitse chanson. Voor hem componeerde hij onder andere "Lady Carneval" voor het festival van Rio De Janeiro.

De laatste jaren wijdde Svoboda zich vooral aan het schrijven van filmmuziek en muzikale comedies, zoals Dracula en Monte Cristo.

gva.be

KOT13106c_karel_svoboda.jpg
 

Marcel

Moderator
geen idee van wat zijn problemen waren. ziekte ? geld ? liefdes-perikelen ?

ik kan me niet voorstellen dat iemand zelfmoord pleegd, morgen is er altijd weer een nieuwe dag, dus ook weer nieuwe kansen !
 

Vendula

Actief Lid
Oh oh oh, wat erg, zeg! Toen ik het las, kon ik het bijna niet geloven... en toch is het waar...
Tsjechische media zeggen, dat hij waarschijnlijk ziek was...
Karel Svoboda heeft zoveel in de laatste jaren meegemaakt. Zijn dochtertje Klarka stierf een paar jaren geleden aan leukemie, zij was toen 4 jaar oud. Maar toch kunnen Svoboda en zijn vrouw Vendula de draad weer oppakken en samen verder leven. In 2005 hebben ze een zoontje Jakub gekregen. Svoboda was druk bezig met componeren, zijn familie was weer "compleet" en nu hoor je zoiets...
Ik hoop voor Vendula, dat ze met behulp van vrienden en familie, weer bovenop kan komen, want dit is gewoon onverwacht en verschrikkelijk gebeurtenis... :snotter: Sterkte meid!!!:snik:
 

Bijlagen

  • e010ee303b379df3b2862811e54af084.jpg
    e010ee303b379df3b2862811e54af084.jpg
    20,7 KB · Bekeken: 4
Zelfmoord is in tegenstelling wat de goegemeente gelooft een korte termijnsbeslissing. Weliswaar vaak het gevolg van een langere periode van depressie, maar de precieze aanleiding valt meestentijds moeilijk te benoemen.

En zeker die zelfmoorden waar geen laatste brief achterblijft.
Een vraag om aandacht - zoals veel zelfmoordpogingen - is het in dit geval zeker niet, dan benut men geen pistool, maar een keukenkrukje en touw.

Vaak wordt er gezegd dat men respect moet hebben voor iemands beslissing. Het onnodig rouw aandoen van een nabestaande zie ik niet als een nette beslissing. Derhalve heb ik ooit besloten nimmer te rouwen om zelfmoordenaars en hun begrafenissen te mijden als de galg...

Soms schrik ik van mijn eigen hardheid.
 
Misschien moet ik toch maar iets meer aan mezelf twijfelen...
Het is een wel erg hard oordeel.

Men mag niet zo hard oordelen over diegene die de natuurlijke dood niet aan kan.
 
Vaak wordt er gezegd dat men respect moet hebben voor iemands beslissing. Het onnodig rouw aandoen van een nabestaande zie ik niet als een nette beslissing. Derhalve heb ik ooit besloten nimmer te rouwen om zelfmoordenaars en hun begrafenissen te mijden als de galg...

Soms schrik ik van mijn eigen hardheid.
Da's inderdaad wel erg hard, hoor, Dieter... :(
Kennen wij de drijfveren, de achtergronden, die deze man tot dit besluit hebben gebracht? Kan het juist niet zo zijn dat men zo'n daad pleegt tijdens een moment van totale verlatenheid, uitzichtloosheid en wanhoop, kortom: als iemand (ook al is het maar tijdelijk) volkomen ontoerekeningsvatbaar is en dus niet volgens de gangbare normen afgerekend mag worden op zijn daden (vind ik)? Is het onder dergelijke omstandigheden nog wel redelijk om van iemand een "nette" beslissing te verwachten? Zijn wij wel in staat om te oordelen; mogen wij dat wel?
 
dat je een hoop verdriet nalaat bij je naasten is misschien wel erg, maar jezelf van het leven benemen, is vaak een daad van uiterste wanhoop (helaas).
dat je dan zo iemands begrafenis zou moeten mijden, is misschien wel heel cru.

ook al zou jouw aanwezigheid hem of haar niet meer terughalen,... misschien toch maar doen.
 
Alles spreekt voor hem. Als je een lied als Maja de bij kunt schrijven ben je per definitie al ontoerekingsvatbaar (hoeveel punten is dar bij scrabble).
Ik kan dieter toch wel een heel stuk volgen. Uitstappen is vaak wel de eenvoudigste manier, maar als ik ziek zou zijn en weten dat ik vreselijk moet gaan lijden, dan denk ik dat ik ook uitstap.
 
Jawel, dat weten mensen die rationeel kunnen denken, maar wanhopige mensen zoals deze componist hebben kennelijk weinig aan die wijsheid, Marcel. :(
 
Ik kan het wel grotendeels met Dieter zijn uitspraak eens zijn. Ik kan dan ook absoluut geen medelijden hebben met de mensen die zelfmoord plegen. Men laat net als deze man, een klein kind, een vrouw en misschien nog wel zijn ouders en andere met veel verdriet achter. Ik zou wel naar een begrafenis gaan, maar dan alleen als steun voor de nabestaanden.
 
Misschien,

Mischien heb je wel eens iemand meegemaakt in diepe depressies.
Die vecht om een menswaardig bestaan.
Het koppetje doet dingen die niet bereikbaar zijn voor "normale" mensen.
Zij kunnen het niet meer vinden in deze wereld.
Zij hebben er voor gevochten en in onze ogen verloren.
Mijn god, hoe lang, bang en vreselijk is die strijd geweest.


En dan geen medelijden, mededogen hebben.

Het gaat er bij mij niet in.
 
Bovenaan