Internet in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ja dat had ik ook gehoord, maar ik ga bv 4x per jaar een week of 4-6 daarheen en is het wel prettig in deze periodes die bijna allemaal buiten de zomermaanden vallen, internet te hebben. Je kunt tegenwoordig je TV bundel van thuis meenemen naar CZ maar dan heb je wel onbeperkte data nodig. Voor een heel jaar nemen is dat zonde. Iemand droeg aan dat er een provider was die dat aanbood, ik dacht op deze site, maar kan nergens iets over vinden meer.

kuurgast

Donateur
Tsjechische mobiele tarieven, een van de duurste van de EU, worden niet goedkoper.

Het is geen geheim dat Tsjechië dure mobiele tarieven heeft; volgens een studie van de Europese Commissie die vorig jaar werd gepubliceerd, behoren mobiele pakketten in Tsjechië tot de duurste in de EU, samen met die in Cyprus, Griekenland en Hongarije.
De gemiddelde Tsjechische inwoner betaalt zelfs meer dan het dubbele van het gemiddelde tarief voor mobiele telefoons in de hele EU.
In Tsjechië biedt T-Mobile niet eens een pakket met onbeperkte gegevens. Tarieven van de operator beginnen bij 499 voor een miezerige 500 MB aan gegevens en lopen op tot 999 kronen voor een hele 8 GB. Dat is bijna een kwart van wat 160 kronen je oplevert in Italië.

Toch kan er hoop aan de horizon zijn.
Dit jaar is het Tsjechische Telecommunicatiebureau (ČTÚ) van plan nieuwe frequenties open te stellen voor mobiel datagebruik en zal het deze eerst aanbieden aan bedrijven die momenteel geen banden in Tsjechië hebben.
Dit zou mogelijk een vierde grote mobiele operator naar Tsjechië kunnen trekken, wat misschien het enige is dat de lokale markt kan opschudden en de tarieven kan verlagen.
Bron news.expats.cz.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zijn Tsjechische consumenten verantwoordelijk voor hun hoge mobiele tarieven?

Begin 2017, de directeur telecommunicatie voor de vice-minister van Industrie en Handel adviseerde Lubomír Bokštefl botweg dat als een Tsjechische klant betere mobiele tarieven wil, hij "naar Polen moet gaan".
Bron kafkadesk.org.

Laatst bewerkt:
Ja dat had ik ook gehoord, maar ik ga bv 4x per jaar een week of 4-6 daarheen en is het wel prettig in deze periodes die bijna allemaal buiten de zomermaanden vallen, internet te hebben. Je kunt tegenwoordig je TV bundel van thuis meenemen naar CZ maar dan heb je wel onbeperkte data nodig. Voor een heel jaar nemen is dat zonde. Iemand droeg aan dat er een provider was die dat aanbood, ik dacht op deze site, maar kan nergens iets over vinden meer.

Voor TV een satelliet-installatie, en de rest van je data gewoon op een Nederlandse sim-kaart?

wij hebben ook een abonnement voor een paar maanden per jaar voor een aangepast bedrag. als we nu in ons huisje komen stekker er in en ja hoor internet.

Egje bij welke provider hebben jullie dat abonnement afgesloten? Dan kan ik eens gaan informeren of mij dat ook lukt in Stary Kolin, binnenkort gaan we weer naar ons huis.

kuurgast

Donateur
2019.......Tsjechische mobiele tarieven, een van de duurste van de EU, worden niet goedkoper........
Tsjechië is een van de duurste landen in Europa voor mobiel internet.

Recente gegevens laten zien dat het land op de tweede plaats staat na Letland wat betreft hoge internetkosten binnen de Europese Unie. Wereldwijd is de situatie niet veel beter, aangezien Tsjechië op de 193e plaats staat van de 237 landen die zijn beoordeeld op betaalbaarheid van mobiele data.

Volgens de Britse server Cable.co.uk was de gemiddelde prijs voor 1 GB mobiele data in Tsjechië vorig jaar maar liefst 70,95 CZK.
Ter vergelijking: Oostenrijk biedt dezelfde data voor slechts 0,47 euro (ongeveer 12 CZK), terwijl Italië een gigabyte biedt voor slechts 0,08 euro (ongeveer 2 CZK).

Een geschiedenis van hoge prijzen
"Dure data is al lang een probleem in Tsjechië", zegt Martin Thienel van Kalkulátor.cz, een online platform voor prijsvergelijking. "Vergeleken met buurland Oostenrijk of zelfs populaire vakantiebestemmingen als Italië, waar mobiel internet aanzienlijk goedkoper is, is de situatie hier ontmoedigend."
De meest recente analyse omvatte meer dan 5.600 tarieven wereldwijd tussen juni en september 2023. Hieruit bleek dat de goedkoopste gigabyte in Tsjechië 19,97 CZK kost, terwijl de duurste een oogverblindende 349 CZK kost. Ter vergelijking: de wereldwijde gemiddelde prijs is $ 0,46 (ongeveer 10 CZK), waardoor het Tsjechische gemiddelde bijna zeven keer hoger is.

Vooruitgang, maar met een slakkengang
Hoewel de prijzen de afgelopen jaren geleidelijk zijn gedaald, is het tempo verre van bemoedigend. In 2021 lag de gemiddelde prijs voor 1 GB aan data dicht bij de 200 CZK en in 2022 daalde deze lichtjes tot 90 CZK. In 2023 was het gemiddelde verbeterd, maar Tsjechië blijft ver achter bij de meeste Europese landen.

Thienel legt uit dat de Telecommunications Amendment Law, die in april 2020 werd ingevoerd, enige verlichting bracht door klanten toe te staan om na drie maanden zonder boete van provider te wisselen. "Hierdoor zijn operators gedwongen om concurrerender te zijn, maar de prijsverlagingen gaan nog steeds te langzaam vergeleken met andere landen."

Hoe u kunt besparen op mobiel internet
Voor consumenten die hun internetrekening willen verlagen, zijn er praktische stappen die u kunt nemen:
- Vergelijk regelmatig: evalueer aanbiedingen van de drie grootste operators en verschillende virtuele providers. Veel mensen betalen voor diensten die ze niet gebruiken, zoals onbeperkt bellen of sms'en, wat misschien niet nodig is als u voornamelijk data gebruikt.
- Maak gebruik van deskundige tools: platforms zoals Kalkulátor.cz bieden tools om op maat gemaakte tarieven te vinden. Operators promoten seizoenskortingen en kerstpakketten, waardoor dit een uitstekend moment is om uw abonnement opnieuw te beoordelen.
- Onder-de-toonbankdeals: enkele van de beste besparingen komen van niet-geadverteerde aanbiedingen, waar experts van Kalkulátor.cz u bij kunnen helpen. "Deze deals besparen gebruikers vaak honderden kronen per maand", zegt Thienel.

Bron praguemorning.cz.

Ik volg de ontwikkelingen met interesse. Ik heb draadloos internet via een wifi verbinding. Omdat er een paar honderd meter verderop de bomen flink gegroeid zijn valt nu vanaf juni tot einde herfst de verbinding weg. De provider is langs geweest en heeft geprobeerd op een andere hotspot uit te richten. Helaas zonder succes. Gelukkig heb ik wel een flink EU datapakket van mijn NL abonement. Daar moet ik het in de zomer mee doen. Goede TV ontvangst hebben we ook niet maar gelukkig kunnen we via satelliet alle Tsjechische zenders ontvangen. Ik zie nu op internet dat oa O2 en Vodafone onbeperkt 5g internet aanbieden voor thuis. Je krijgt dan een soort modem die via 5G werkt. Binnenkort maar eens kijken of bij mij ook 5g dekking is. In Nederland is Odido ook met dit soort goedkoop internet via 5g begonnen. Ik denk dat dit het bestaande lokale draadloze internet in veel Tsjechische dorpen snel gaat vervangen. Ik kan ook net als mijn broer in Frankrijk voor Starlink van Musk kiezen maar de prijs daarvan en vooral de persoon Musk staat mij niet aan.
Ik had een link naar het mobiel 5g internet voor thuis van O2 toegevoegd. Maar deze weer verwijderd en mijn bericht aangepast omdat ik denk dat het onder reclame valt. Maar het is zo op te zoeken via Google. Geldt trouwens ook voor Vofafone en T-Mobile.

Laatst bewerkt:
Had ik ook ,internet met straalverbinding .
regen wind altijd weer een probleem ,en de provider wilde mij iedere keer een nieuwe modem aansmeren.
Ben overgestapt naar metronet , gewoon over de oude telefoon lijn.
250 mb/s vdsl en tot nu toe na 2 jr wow.
CZ tv hebben we ook van hun.(sledovani tv)

Of kijk naar je telefoonpaal buiten daar staat een nr op ,dan trekken ze een kabel.
alternatief het CETIN netwerk .
kleine toevoeging alle providers in cz voor vdsl

Ja O2 , heb mijn ervaringen met ze , nooit meer.
op die paal staat een soms een sticker met o2 reclame , als je ze belt kom je in de idioten nachtmerrie ....
Niemand weet iets niets kan ,en alles 2x zo duur,
Maaar de paal is van netwerkbeheerder CETIN ,en als je de locale beheerder vindt zie tabel , dan kan alles en stukken goedkoper en betrouwbaarder.
onder kopie van mijn rekening.
zie snelheid.
1735121541439.png1735121541439.png
hier in het dorp vorige week gezien hoe aan de overkant van mijn bedrijf van mijn houten mast ,gewoon een nieuwe kabel werd getrokken over de weg.
Al die oude telefoonpalen kabels worden nu hergebruikt voor xdsl (ik dacht vdsl)
En dat hier aan het einde van de wereld.

Ik heb al jaren internet via O2 en een heel oude telefoonlijn. Vermoedelijke afstand tot een schakelstation 5 km. Loopt voortreffelijk. TV kijken geen enkel probleem. Bij downloaden wordt aangegeven ongeveer 725 kb/sec. Dat betekent een aansluiting van 6 Mbit/s.
Wel betaal ik net zo veel als wat een ander betaalt voor een aansluiting met snellere overdacht van het signaal.

Wil ik hier ook wel graag maar er gaat niet meer dan 100mb door de vdsl lijn volgens O2.
Overigens die telefoonpaal staat in mijn tuin.

Daar heb ik naar gekeken en O2 rekent voor mij nu 698 voor 100/10 en 250/25 kunnen ze niet aanbieden als je een check doet.
Op 100 mb kan je moeiteloos internetten. Iedereen staart zich blind op snelheid, terwijl stabiel internet belangrijker is. Pas als je 10 laptops hebt, heb je snelheid nodig. Een normaal mens merkt geen verschil tussen 50 of 100 mb.

10 is echt dramatisch laag. Helaas voor mij ligt er geen kabel in onze straat en 100.000czk om een kabel te laten trekken staat mij ook tegen.

Gelukkig heeft Nordic Telecom hier 5g internet 100/30 en dat is te doen. Ik mis mijn 1000/1000 glas vanuit wel daarentegen.

O2 Tsjechië implementeert Nokia 5G Standalone Core voor geavanceerde netwerkdiensten​

O2 Tsjechië heeft Nokia 5G Standalone (SA) Core-software geïmplementeerd, waardoor de grootste operator van het land geavanceerde 5G-diensten kan aanbieden, zoals slicing, die een betere klantervaring opleveren. O2 Tsjechië is de eerste operator in het land die 5G SA implementeert. De uitrol versterkt het netwerk van O2 Tsjechië met grotere betrouwbaarheid, veiligheid, energie-efficiëntie voor een betere levensduur van mobiele batterijen en bijna volledig automatische automatisering voor het beheer van workloads.

Met het cloud-native 5G Core-portfolio van Nokia, inclusief de Packet Core-oplossing, kan O2 Tsjechië snel, veilig en op schaal nieuwe netwerkdiensten leveren in multi-cloudomgevingen. De implementatie weerspiegelt het aanhoudende momentum van Nokia's Core-activiteiten. Aan het einde van het eerste kwartaal van 2025 was Nokia opnieuw wereldleider op het gebied van 5G SA Core-implementaties met 52 operators in live 5G Standalone-service en het grootste aantal 5G Standalone Core CSP-klanten, met in totaal 125. Het Nokia Core Network-portfolio is volledig cloud-native, wat het voor operators veel eenvoudiger maakt om hun volledige 4G/5G Core in cloud-native netwerkfuncties te draaien.

bron: nl.marketscreener.com

Dit artikel is blijkbaar voor de techneuten geschreven. Ik begrijp er weinig van. Maar ik neem binnenkort ook 5G internet voor in huis. Met onbeperkt data en 20Mb snelheid bij O2. Mijn draadloze verbinding doet het zomers slecht door bomengroei. Maar 5G ontvangst is goed. Het is zo'n 200 kč/maand duurder dan mijn huidige verbinding maar sneller en in combinatie met een flinke korting op een telefoon abo aantrekkelijk .

Dag allen, even een vraag. Sinds vorig jaar woon ik vlakbij Hradec Kralové. Ik heb al veel geregeld, maar geen internet abonnement. Lees nu dat dit duur kan zijn.
Welke provider kunnen jullie aanraden voor een vast bedrag per maand? Lees dat O2 het niet zo goed doet. Is T mobile iets? En zijn er ook regelingen voor beperkt gebruik (waardoor vaste bedrag lager kan)? Hoor graag en dank alvast, Michiel

Bovenaan