Insecten op de Tsjechische menukaart?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

20 mei - Insecten op de Tsjechische menukaart?
Opmerkelijk nieuws uit Brno: aan de universiteit van deze stad is men momenteel bezig met het verrichten van onderzoek op het gebied van entomophagy. Wat? Entomophagy betekent het opnemen van insecten in het eetpatroon! De onderzoekers stellen dat het eten van de krioelende schepsels zou helpen bij ondervoeding en zelfs obesitas...

Insecten schijnen omegavetzuren en mineralen te bevatten die een perfecte aanvulling kunnen vormen op het menselijk dieet, aldus Marie Borkovcová, één van de onderzoekers. Met name voor oudere mensen zou het geen overbodige luxe zijn om zo nu en dan wat insecten te nuttigen. Brno is Europees voorloper voor dit onderzoeksveld, alleen in Mexico is men ook geïnteresseerd in entomophagy.

Het nieuws heeft zich als een lopend vuurtje verspreid door Tsjechië, dat internationaal niet bepaald bekend staat om zijn culinaire spinnensoep of Tsjechische wormengoulash. Toch lijken de Tsjechen er niet afwijzend tegenover te staan om in de toekomst insecten te serveren. Geïnteresseerd? Op 21 en 22 mei 2008 kan je in Brno op de Ecological Fair alvast een voorproefje nemen. Letterlijk dan. Lahodný...
 
:slik: :eten: :bbq:

In Thailand eet men insecten net zoals wij een patatje nemen. Het idee is misschien wat raar, maar als je er langer over nadenkt is het eten van een dier toch ook raar (en toch ben ik geen vegetariër). Ik ga de insectengulas zeker proberen (als die er komt). Wie doet er mee? Misschien een idee voor een forummmeeting? Ik vind alles best, als ik het zelf maar niet hoef klaar te maken...ben heel hypocriet wat dat betreft. Ik eet gewoon vlees, maar sla nog geen vlieg dood!
 

char

† In Memoriam
Ik wil hier toch wel even op reageren...als dat mag...
Het eten van insecten, is al vele honderden jaren heel gewoon..Niet alleen in het verre Buitenland.. Maar ook hier, gewoon in Nederland..
De gemiddelde Nederlander krijgt, tijdens zijn slaap, ongeveer 10 spinnetjes per jaar, via de mond naar binnen!!..Maar dat maakt niet uit!!.. Je slaapt, en je hebt er dus geen weet van!..
Maar nu een stapje verder... DE NEUS...
Er zwermen miljarden, zeer kleine insecten door de lucht... Vaak niet groter dan 1 milimeter. ( of kleiner ).. Vrolijk stijgen ze op, of dalen ze neer...
Totdat een mens, door zijn neus, inademt... Dan zijn ze de klos !!
Tussen de neusharen en in het snot, sterven ze een eenzame dood!!!...( hoewel ze met velen zijn ).
De mens, ook niet gek, moet overleven.... Eten dus...Een soort oerinstinct.. Daar hoort het eten van insecten ook bij!!..

Dus neuspeuteren, en daarna opeten, is een al zeer oud gebruik!!..

Char.

______________________________________________________
Char. ...krijgt de laatste tijd weinig eters thuis...
 

Freddy2005

† In Memoriam
- Insecten op de Tsjechische menukaart?
Opmerkelijk nieuws uit Brno: aan de universiteit van deze stad is men momenteel bezig met het verrichten van onderzoek op het gebied van entomophagy. ...


Zijn ze reeds langer dan vandaag mee bezig hoor.

Hier een paar links waar je een en ander kunt terugvinden (Tsjechisch) met recepten en foto's van deze lekkernijen. old.mendulu.cz en sweb.cz
 

Bijlagen

  • 008.jpg
    008.jpg
    54,1 KB · Bekeken: 7
Bovenaan