IJsjes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Is nog niet zo makkelijk de hele lading te dekken. Zoetwaren, Zoeterij, Zoetsalon, Gebakkerij, Gebaksalon, Banketpaleis, Banketsalon, Suikerij, Suikerwarenhuis, Suikersalon.....??
smile.gif

In andere talen klinkt het toch wat pittiger, maar als je het letterlijk zou vertalen, patisserie bijvoorbeeld zou dan deegerij worden....brrr. We komen wel op een goed woord.
Ik zie dat je , Arachnee, in Den Haag zit. Daar zit een goede Wiener konditorei, ben straatnaam even kwijt. Goede kwarktaart, maanzaadrol en strudel daar en lekker rommelig sfeertje.

Geluk, Pepa
 
Ja, klopt, in de "ChampsElysee" van Den Haag. Ik loop heel vaak langs, maar ben nog nooit naar binnen gestapt. Maar als ik in Wenen ben, dan kan ik het niet laten om niet naar binnen te stappen.
Wat betreft de cukrarna op z'n hollands-het is niet makkelijk om iets te verzinnen.
 
Of msschien banketlekkernijsalon - wel iets aan de lange kant of Taartjessalon of Zoetwarenpaleis ???
 
Ja, of Zoetighedentent. Vroeger had je nog het ambacht 'suikerbakker' voorloper van woord 'banketbakker' suikerbakkerij zou eigenlijk dus kunnen.
 
Nou, het ChampsElysees??? Of noemen de Hagenezen alles op ze Frans? Het is gewoon een straat hoor, met wat winkels en die bakkerij op een hoekie, tien minuutjes lopen van Centraal station. Rue de la Nog Wat.
 
Waar blijven onze Belgische vrienden in deze discussie? Jullie hebben van die mooie uitdrukkingen in het vlaams!

Ik vindt het woord dat jullie bijvoorbeeld hebben voor wegwerkzaamheden, wat zo op de radio werd omgeroepen bij de files : "Er bevindt zich een mobiele werkplaats op de E17 ....", echt geweldig!
worshippy.gif
Ik kan nu geen andere voorbeelden bedenken, maar er zijn er genoeg.

Jullie kunnen dit vast beter verzinnen dan wij. Ik ken het Tsjechische woord niet, en ook niet in zo'n zaak geweest, maar ik kan me een voorstelling maken. Zou een koud-zoet winkel iets zijn?
 
L

luc.van

Guest
Belangrijk bericht. Vanaf gisteren werden alle ijsjes van het merk OLA, ook in Nederland in de handel verboden, per koninklijk besluit verboden in België.
 
Kijk es aan. Maar de klachten die ik eigenlijk kreeg, betroffen het feit dat bijna elk schepijs in de supermarkt in NL roomijs is, op zich niets mis mee maar de Tsjechische aanklagende partij houdt nu juist niet zo van het room in het ijs. Ikzelf maak van een mug geen olifant, zij wel. En ze zeggen dat je in CZ schepijs kan krijgen wat niet automatisch ook roomijs is. In mijn Bas vd Heijden kan ik dat niet vinden. Alles roomijs. De materie is voor mij een Spaans dorp want ik lust alle ijs. Toch durf ik een en ander zomaar op het Forum te zetten omdat mij expliciet is gevraagd: 'Die ijskwestie, kun je die niet eens op dat forum van jou aan de kaak stellen?' (nadat ik had gezegd 'wat een gezeur zeg, er is niks mis met het ijs hier'). Zodoende.
 
Bovenaan