IJsjes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Kan het zijn dat het schepijs dat hier in de supermarkt verkrijgbaar is (bijna immer roomijs) onsmakelijker is dan datgeen men in Tsjechische supermarkten slijt? Ik heb hier van meerdere Tsjechen klachten over gehad. Gezellig!
 
D

Deleted member 495

Guest
Smaak is persoonlijk. Ik kan niet klagen over het ijs dat men hier in Tsjechie verkoopt. Ook het Nederlandse ijs is goed van smaak. Hangt er natuurlijk vanaf wat je koopt.
 
Ja inderdaad, je hebt verschillende merken in verschillende prijsklassen dus er is inderdaad een verschil, maar dat verschil heb je in Tsjechië ook.
 
hele kieskeurige Tsjechen? Veel Tsjechen zijn een beetje huiverig voor "vreemd van buiten". Ze kunnen klagen over "te zoet", TE ZOUT, te nederlands etc etc. (kaaskoekje wil Marketa niet eten omdat ze het zien van het koekje associeert met zoet, terwijl het hartig is) Engelse drop vinden ze hier te zoet (maar heb je die CZ JOJO's wel eens gehad?!?)
 
Ja, maar het liefst dan dat Tsjechische softijs met twee kleurtjes!!!! Smaken verschillen inderdaad, gelukkig maar. Over zoet gesproken......ooit Tsjechische Fanta gedronken? Stuk zoeter dan in Nederland!!
 
Pojedeme do Zlina, je tam dobra zmrzlina.

Hele oude gezegde dus. En die klopt ook nog. Er is een "Cukrarna"/ik weet geen nl woord voor/ in Zlin, die Zlinanka heet. En de ijs is echt heerlijk.
 
Ik ga dit voorjaar naar Zlin

Bedankt voor de tip
grin.gif
 
Of het bananenijs in Praag op het Wenceslasplein (Václavské nám.), bovenste gedeelte; het is net of je een banaan eet, maar dan heerlijk koel.
De vroegere cukrarna U Misaka (weet niet of het nog bestaat), daar had je ook heerlijk ijs, de z.g. karamel ijs, vanille ijs, overgoten met vloeibare karamel, schepje gemalen hazelnoten en slagroom. Echt om te watertanden als ik aan denk.
 
</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />

De vroegere cukrarna U Misaka (weet niet of het nog bestaat), daar had je ook heerlijk ijs, de z.g. karamel ijs, vanille ijs, overgoten met vloeibare karamel, schepje gemalen hazelnoten en slagroom. Echt om te watertanden als ik aan denk.

[/ QUOTE ]

Zeker om te watertanden, waar bevindt zich deze cukrarna...mits deze nog bestaat?? Klinkt namelijk echt heerlijk!!!
yeah.gif
 
We hebben geloof ik inderdaad geen woord zoals Cukrarna. We hebben woorden geleend uit andere talen om het te benoemen.
Lunch Room, Patisserie, Salon du Thee. Misschien moeten we het maar houden op Banketbakkerij, of Banketzaak. Meer kan ik er niet van maken.
 
Ja, Ijssalon kan ook, maar daar hebben ze meestal geen taartjes! Soms gebruiken we zelfs Konditorei, hahaha, moesten we van de Duitsers lenen.
 
Tsjechische softijs die je bijv. in het centrum van Praag kan kopen bij zo'n stalletje is meestal niet zo betrouwbaar. Ben er al een aantal keren goed ziek van geworden.
 
Bovenaan