IJs en lekkere desserts in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Erik schreef:
Nou, HET land zal ik het ook niet noemen haha...

Een paar jaar geleden hadden ze nog geen softijs, was het waterijs beperkt en moest je oppassen met schepijs, en zeker in de zomer, anders werd je er ziek van...
Met HET land voor ijs bedoel ik dat er op HEEL VEEL plaatsen ijs wordt en werd verkocht en dat het dus ook door HEEL VEEL mensen wordt gegeten. En dat al HEEL LANG zo, toen wij in 1967 (ja echt!!!) voor het eerst in Tsjechoslowakije kwamen was er niet veel lekkers te koop, maar WEL overal spuitijs!.

En dat je ziek wordt van het Tsjechische ijs geloof ik niet, ik ben in verschillende landen ziek geworden van (vers) schep ijs, maar nog nooit in Tsjechie en ook niet iemand die ik ken.
Maar misschien ben jij een echte pechvogel wat betreft ijs???:ice: :ice:
 
wij verheugen ons al weer op het ijs in Tsjechie. en we gaan natuurlijk weer op zoek naar de smoula smaak (het blauwe ijs is de favoriet van onze jongste zoon, smoula betekent smurf heb ik begrepen, en het smaakt een beetje hazelnootachtig). en verder gaan we weer heerlijke coupes eten.

groetjes,
tonia
 
oooh, geweldig! is het een echte foto, of is hij bewerkt? als hij echt is, is er in Nederland dan ook smurfenijs te koop?

Freddy, :toppie:

groetjes,
tonia

ik vind net via google dat het o.a. in Aalten te koop is, daar komt die leuke foto van Freddy ook vandaan.
 
Smurfenijs

Smurfenijs? nah ja!!! Ik ben geen vegetarier maar dit gaat te ver, als ik dat blauwe ijs zie hoor ik de smurfen nog krijsen als ze in de ijsmachine belanden.

BTW: natuurlijk is er in Tsjechie ijs te koop!!!! Waarom niet? :confused:
 
Svetozor

Hallo alle lekkerbekje's,
ik zie al dat hier een hulp nodig is.
In Tsjechie kan je in principe overal ijs eten, maar al meer dan 20 jaar is in centrum van Praag een heel aparte ijssalon, die was vroeger al "iets". Wenzelplein, cca midden in Vodickova ulice, na cca 50 meter ga je rechts in de passage bij bioskoop Svetozor en na cca 30 meter links zie je overvol, klein ijszaak. Die ijs is alleen daar te krijgen en het zijn die ongeloofelijkste cup's die je kan krijgen, met fruitmix, sausen, nootje's, likeurtje's en ga maar door. Wie hier geen eigen smaak vindt, die weet echt niet wat lekker is!!!! Smakkelijk en groet maar Praag van mij!

svetozor3.jpg


Op deze foto ziet het misschien niet echt uitnodigend, maar wacht eerst wat je daar krijgt!
 
:ice: :ice: Petule, bedankt voor de tip, wij zijn namelijk vreselijke ijsliefhebbers en gaan dit adres in september zeker bezoeken om eens even een lekkere grote ijscoupe te verorberen
 

Freddy2005

† In Memoriam
Elly/ Arno schreef:
:ice: :ice: Petule, bedankt voor de tip, wij zijn namelijk vreselijke ijsliefhebbers en gaan dit adres in september zeker bezoeken om eens even een lekkere grote ijscoupe te verorberen
Ook ik heb deze tip direkt bij mijn notities bijgeschreven Petule, dat wil ik zeker ook eens proberen.:ice:
 

Alwine

Geroyeerd Lid
ijs

:ice: harstikke lekker ijs daar, alleen is het vreemde nu, als je in een restaurant ijs besteld, dat veel goedkoper is dan ergens anders, bij een kraampje b.v.
 
Corrie schreef:
Persoonlijk vind ik het ijs in een restaurant minder lekker dan (vooral) het schepijs op straat!!!

In een restaurant neem ik liever Palačinky, smaakt mij beter.
Daar ben ik het helemaal mee eens. M'n jongste is helemaal gek op ijs, en die verheugt zich al helemaal op z'n eerstje zmrzlinaatje (het duurt nog wel ruim 4 weken, maar voorpret is toch leuk??);)

enne ... dat formaat ijs van marcel lijkt me ook wel wat.

tonia
 
Bovenaan