Horeca Hygiëne in restaurants

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vorig jaar zijn we in een hospeda gaan eten. We konden alleen patat met worst of hermeline bestellen. Terwijl moeders de patat op de weegschaal afwoog en de worsten alvast op het aanrecht legde, was zoonlief bezig de vliegen in de eetgelegenheid dood te meppen. Opa (in lange onderbroek) stookte lege dozen e.d. in de kachel op terwijl de Tsjechische mussen van het dak afvielen.
Echt smakelijk gegeten hebben we niet, maar we zijn er niet ziek van geworden. Ligt dat aan ons of viel het toch mee met de hygiëne. Ik geloof dat ik dat eigenlijk niet wil weten.

Daarnaast heeft mijn broer in Nederland in een restaurant gewerkt, waar we sindsdien ook nooit meer geweest zijn. (hij had het ook na één avond gezien!!!

Afgelopen twee weken hebben we iedere keer buiten de tent gegeten en zijn niet ziek geworden. Dus het is prima!!
 
Wij zijn net terug uit Straznice, maar ik zou niet weten
welk restaurant je bedoeld, en dat de toiletten niet dicht kunnen, is inderdaad heel gewoon. De laatste tijd vind ik het wel meevallen met deuren die NIET op slot kunnen.
Restaurant tip in Straznice : POD VĚŽI
 
Mijn vriendin is zo'n 10 jaar geleden in Tsjechië geweest. Zij trok met haar vriend door en langs het Reuzengebergte. Op een avond kon ze in het restaurant kiezen tussen gekookte eieren, geroerbakte eieren, omelet of spiegeleieren. De rest van de kaart was niet aanwezig. Dat maak je nu toch niet meer mee.
 

Tabe

† In Memoriam
frogette schreef:
......Op een avond kon ze in het restaurant kiezen tussen gekookte eieren, geroerbakte eieren, omelet of spiegeleieren. De rest van de kaart was niet aanwezig. ......
Dan heeft ze nog mazzel gehad. In ieder geval nog iets te eten.
Wij hebben ooit eens blauwe opgewarmde aardappels en een opgewarmde schnitzel gehad. Anders was er niet te krijgen in het restaurant.
 
het eten is perfect in Tsjechie.

Maar ik ben ook nooit bang voor voedsel vergiftiging, waar ik ook kom.
Ik ben begonnen met mijn maag te trainen in de jaren dat ik veel in het verre oosten en Afrika werkte.
Ik at daar altijd mee met de lokale bevolking, nooit ziek geweest van eten wat gewoon op straat wordt verhandeld door mensen die nooit van handen wassen hebben gehoord.
Naar mijn mening is het zo dat als je nooit met bacterien in aanraking komt dat je vele male vatbaarder bent als je er dan eens eentje binnen krijgt.

Vorig jaar op ons vistripje naar Vrchlabi hadden we bij de Chinees gegeten, al mijn vismaten waren aan de diaree de volgende dag (toen wij naar huis reden :D). Ik was de enige die nergens last van had.

Ik wil hier niet profileren dat je bewust onrein moet eten, maar je moet je ook niet onnodig zorgen maken.

Nogmaals, het eten in Tsjechie is perfect.

Jos
 
Dit jaar vele malen buiten de deur gegeten in diverse restaurants, prima eten en netjes en schoon interieur.
De keukens in tsjechié krijgen een strenge keuring, deze keuring is strenger dan in Nederland.
 
Wij zijn net terug uit Straznice, maar ik zou niet weten
welk restaurant je bedoeld, en dat de toiletten niet dicht kunnen, is inderdaad heel gewoon. De laatste tijd vind ik het wel meevallen met deuren die NIET op slot kunnen.
Restaurant tip in Straznice : POD VĚŽI
Straznice, ja, geweldig stadje.
Ik heb daar nog heel veel mooie herinneringen aan over gehouden.
We hadden de tent altijd vlak naast het restaurant op de autocamping staan, bier was dus nooit ver weg.
En die buiten feesten zomers, ik mis dat echt.
Flagbarta (ik schrijf het fout) was ook altijd een leuke tent, je kan daar echt goedkoop lekker eten.
Zomers een mooi terras, maar in de winter is het niet echt gezellig.
POD VĚŽI ken ik niet, misschien nieuw.
Dit is het eerste keer in 13 jaar dat ik er niet heen gaat tijdens de vakantie.
Laat ik het anders zegen, ik heb dit jaar geen vakantie :snotter:
Pas met kerst & oude en nieuw.
Sylvester is in Nederland geen ruk aan, dit jaar gaan we het houden in Susice bij Prerov.
2 jaar terug hebben we het daar ook gehouden, ik was daar enige kaaskop en iedereen wil je dan volgieten met slivovice, lekker, maar op een gegeven moment moet je het stiekem weg gooien :bloos2:
Goed, ik dwaal een beetje af, maar dat komt misschien om dat ik zo van dat land hou.

Klopt. Dat lijkt steeds minder vaak voor te komen.
Dat is zeker waar, maar echt een groot wereld probleem is het ook weer niet.
Het heeft toch ook weer z'n charmes.
 
POD VĚŽI is inderdaad net nieuw, ik geloof a.s. oktober zitten ze er één jaar.
Flag hotel is er ook nog, heet nu hotel Staznice.
Daar kun je ook nog steeds lekker eten, de bowling is dicht, deze staat te koop, hebben we vorig jaar ook goed gegeten, hadden alleen een Tsjechische kaart.
Camping Straznice zijn wij dit jaar voor de vijfde keer en zeker niet voor de laatste keer geweest.
Wij staan altijd tussen het restaurant en de bar van
het zwembad in en halen meestal "vers"bier bij het zwembad, ook deze bar is tegenwoordig zeer uitgebreid, met o.a. een heelijke cocktail kaart.
Misschien zien we je volgend jaar. Wij vieren sylvester in Krupka, voor de tweede keer in hetzelfde hotel, was ons de vorige keer goed bevallen. We komen sinds '93 in Tsjechië en zijn nog nooit ziek geworden van het eten, o ja, mijn zoon wel, dit was in een Nederlands "sport"hotel in
Rokytnice nad Jizerou daar waren wij van de air-miles, ziek geworden van notabene een kippepoot!
 
Dat restaurant bij hotel Straznice is zeker heel goed, ik heb daar wel eens met vrienden een paar halve liter glazen met melk besteld tijdens het eten.
De reactie van Tsjechen blijft dan altijd komisch.
Ik denk dat ik al een jaar of 5 niet meer bij het zwembad bij de autocamping ben geweest.
Ik heb daar veel gezwommen, de mensen die dat zwembad toen runden waren kennissen end die borden die daar hangen heb ik nog gemaakt.
In de loop van de jaren zijn de teksten hier en daar wel aangepast.
Kan ook best wel zo zijn dat ze nu weg zijn.
De laatste jaren kom ik meer in Prerov, daar heb ik 6 jaar terug op mijn verjaardag toen ik 30 werd mijn vrouw leren kennen.
Ik weet dus altijd precies hoe lang ik haar ken.
Het verschil tussen de mensen uit Straznice en Prerov is echt groot.
Prerov is een grotere stad en heeft ook veel goede restauranten en barre.
Onlangs nog een soort chinees restaurant daar ontdekt, mjamm.

Trouwens, de enige keer dat ik in die 13 jaar ziek ben geweest van voedsel, was van een blikje vis uit Nederland.

Tijdens de millennium was ik ook goed ziek, toen lag ik al voor half een 's nachts op de hotel kamer.
Dat was gewoon een flinke griep.
 
Dit jaar vele malen buiten de deur gegeten in diverse restaurants, prima eten en netjes en schoon interieur.
De keukens in tsjechié krijgen een strenge keuring, deze keuring is strenger dan in Nederland.
Hoe weet je dat?

Naar mijn mening is het zo dat als je nooit met bacterien in aanraking komt dat je vele male vatbaarder bent als je er dan eens eentje binnen krijgt.
,....
Ik wil hier niet profileren dat je bewust onrein moet eten, maar je moet je ook niet onnodig zorgen maken
Ben ik het helemaal mee eens! Er worden niet voor niks zoveel kinderen geboren met allergie dit en allergie zo,... Triest hoor, maar volgens mij is dat een gevolg van al die hygiënische maatregelen en wat dacht je van al die "gemodificeerde" toevoegingen? De gevolgen voor de lange duur zijn nog steeds niet duidelijk.(?) !Voor alle duidelijkheid; ik bedoel hier niet mee dat alle ouders hier zelf verantwoordelijk zouden zijn voor de allergie van hun koter. Dat zou wel erg kort door de bocht zijn,....
 
Ik geloof er niets van dat de keuringen in Tsjechië strenger zijn dan in Nederland.
Waar is dit op gebaseerd?
Tsjechische vrienden van ons hadden een restaurant.
De hygiëne was er ver te zoeken.
Op een zeker moment stond er in een soort Horecablad een resentie over dat restaurant. Dat loog er niet om.
Maar er werd niet ingegrepen.
Ze gingen op dezelfde voet verder.

Het was er altijd reuze gezellig. Dat we er nooit ziek zijn geworden kwam waarschijnlijk door de grote hoeveelheden alcohol.
 
Bovenaan