Horeca Hygiëne in restaurants

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb (o.a. hier) gelezen dat je in Tsjechie over het algemeen goed kunt eten. Maar zit het ook goed met de hygiene in de restaurants? Ik vraag dit omdat we met 2 jonge kinderen gaan en we graag regelmatig uit eten wilen gaan. En op voedselvergiftiging zitten we niet te wachten. ;)
 
Vosje, wat er gebeurd achter de scheidingsmuur tussen restaurant en keuken kan je ook niet zien hoe vaak je overheerlijke biefstuk op de grond is gevallen.
Je kan in Tsjechie gewoon lekker en veel uit eten gaan.
Denk dat je hetzelfde risico loopt als dat je hier in Nederland tegen een voedselvergiftiging aanloopt.
 
Hallo vrienden,:D

Ik heb in Tsjechie vijf jaren in een hotel gewerkt en nu werk ik bijna half jaar in een restaurant in Nederland. Nergens heb ik gemerkt, dat hygiene slecht is en zo kan ik gelukkig bevestigen, wat "tsjechie" schrijft. Behalve in Tsjechie hebben wij hygienische komissie's die zeer vaak bezoeken (zonder melden van tevoren) restaurants, hotels, bistro's enz. - vooral 's zomers en als iets niet klopt, het bedrijf krijgt "dikke" bekeuring. Ook concurentie in deze vak is in Tsjechie vrij groot, dus ondernemers passen goed op naar eigen goede naam.
Daarom geen bang van restaurants en eet smakelijk!

Ik hoop, jullie kunnen het lezen:D , ik leer nederlands alleen maar vanaf september 2006....
 
..maar dat doet toch pijn als iemand over Tsjechie zo nadenkt...maar ja...Ik zou nooit vragen of ik in Nederland zonder bang te worden kan uiteten...dat lijkt me een beetje sterk...en hier in Nederland zijn meer bekende de buitenlandsekeuken zoals grieks, indisch of chinees...vraag er iemand ook of er alle in orde is voor dat iemand er gaat eten?
sorry...
 
Bedankt

@ Jay62 Het was van mijn kant niet vervelend bedoeld hoor. En het heeft eigenlijk ook niets met Tsjechie op zich te maken.
Het is meer iets van mijzelf dat ik voor zoiets bang ben. Helaas heb ik het ook wel eens in Nederland meegemaakt inderdaad. En hier let ik er ook wel op, zover dat mogelijk is.
Sorry als het voor jou beledigend overkwam.
 
:ice: Met kleine kinderen is het ook vaak het ijs dat de boosdoener is bij voedselvergiftiging. En handen wassen na het plassen en voor het eten wil ook nog wel eens helpen.
Ik verbaas me altijd op openbare toiletten in theaters , restaurants etc. in verschillende landen, hoeveel mensen hun handen niet wassen.
Hangt er een dweil ipv een schone handdoek, dan zijn papieren zakdoekjes altijd handig en hygienisch.
In Tsjechie zijn de toiletten die we bezocht hebben grotendeels goed

Hilde
 
Ook dat valt reuze mee, als je maaltijden gekocht bij de chinees zou laten onderzoeken op bacteriën kom je nouwelijks zorgwekkende aantallen tegen....

Een beetje gezond verstand helpt ook wel mee natuurlijk... Als kip niet helemaal gaar is, eet het dan niet.... zit er een zure smaak aan zuivelproducten (met uitzondering van karnemelk en yoghurt natuurlijk) drink het dan niet....
Wist je trouwens dat de meeste voedselvergiftigingen (of klachten hieraan gerelateerd) gewoon thuis worden opgelopen?
 
Ik denk dat Vosje inderdaad beter kan denken om het ijs dat verkocht wordt, het ijs dat in alle frisdranken gekwakt wordt en het water uit de kraan dat niet overal drinkbaar is, dan om het eten. Ik heb in 16 jaar nooit een voedselvergiftiging opgelopen. En ik eet heel vaak buiten de deur is Cz.
 
Ik ben zeer te spreken over de hygiëne in de Tsjechische restaurants. Wel heb ik een keer voedselvergiftiging opgelopen in Tsjechië, maar dat was mijn eigen domme schuld: Met aanhoudende hitte heb ik een Tiramisu besteld. Stom! Rauwe eieren. Niet bestellen dus!
 
Ik weet van een kennis die koelmonteur is in Nederland dat hij nooit in de uitheemse keuken gaat eten in Nederland, omdat het daar met de temperatuur van de koelingen en de hygiene vaak zeer slecht gesteld is. In tsjechie zal dit dus niet anders zijn. Ikzelf probeer overal restaurants uit (ook uitheemse) en ben hier nog nooit ziek van geweest. Wel let ik erop, dat niemand van de familie softijs eet omdat die machines vaak zeer slecht worden schoongemaakt, maar dat geld ook voor Nederland
 
Overal gaat het wel eens mis, hier daar of bij jezelf thuis in eigen keuken. Ik ben nog niet in Tsjechie geweest maar ik denk dat ik daar wel lekker kan gaan eten, en dat gaan we doen ook in 2008.
 
Als ik in de omgeving van Perov en Straznice naar een bar of restaurant gaat, dan is het met de WC niet zo best aan toe, laat staan dat je de deur op slot kan draaien.
Maar goed, soms moet je het verstand op nul zetten, je kan in Tsjechie heerlijk bunkeren.
Vaak is het zo dat je de aardappels onder het mega groot stuk vlees moet zoeken, jammie.
 
Bovenaan