Huizenjacht

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat een prachtig verhaal Tabe. Maar goed dat je zo impulsief ben geweest, is ook een goede eigenschap, denk ik. En wat hebben jullie er een mooi thuis van gemaakt. Het ziet er geweldig uit.
 

Tabe

† In Memoriam
dirk schreef:
....

Op de vraag of wij ons als kapitalisten moeten schamen om daar huizen te kopen heb ik een antwoord ....
Ik persoonlijk ben geheel ingeburgerd ga naar de jachtfeesten hospoda's help de mensen in het dorp met van alles" zij mij ook trouwens".
.....

Ik voel me nu niet direct een kapitalist. Aan 1 kant is het een goede zaak dat die (mooie) oude huisjes gekocht worden door "westerlingen". In ons dorp is een leegloop geweest van jeugd. Ouderen zijn gestorven en van de ca 30 huizen staat de helft ongeveer leeg. Een vijftal is voor weekendbewoning en een paar huisjes zijn in handen van Pragenezen of buitenlanders. De rest staat zwaar te verpauperen. En ik denk dat dat in heel veel kleine dorpjes in Tsjechie het geval is. Jammer. Wat dat betreft is het een goede zaak dat de huisjes worden gekocht door buitenstaanders en deze de huisjes opknappen. Je hebt dat verschijnsel vlak na de tweede wereldoorlog ook gezien in b.v. het noorden van Friesland waar de dorpen ook leegtrokken en de huisjes in handen van Duitsers kwamen.Twee huizen verder bij ons in Zbyslav is kortgeleden een huis aan een Italiaan verkocht. Is nu ook druk bezig met opknappen. Ook brengt het werk in de dorpjes.

Het als "buitenstaander" in een gemeenschap op genomen worden is m.i zeer belangrijk. Het is ook altijd het eerste advies aan mensen die iets (een huis/boerderijtje/chalupa)willen kopen in Tsjechie: "zorg dat de plaatseljike bevolking je accepteert", voordat je iets koopt. Over het algemeen zal dat niet zo'n groot probleem zijn omdat de dorpsbevolking zelf ook beseft dat leegstand ook verkrotting in het dorp betekent.

En( forumlid Corrie mag het niet weten) ik ga ook mee op jacht, bezoek de plaatselijke hospoda en probeer zoveel mogelijk mee te doen met de dorpsbevolking. Heksenfeest op 30 april, lid van de vrijwillige brandweer en meer van dit soort zaken.
 

Tabe

† In Memoriam
verkrotting in de dorpjes

Onderstaand een foto van het eerste huis als je het dorp Zbyslav binnenkomt. Beslist geen sieraad voor het dorp. Er is een begin gemaakt met het "opknappen", maar daar is men maar snel mee gestopt. Hier helpt alleen nog sloopwerk. Zo staan er nog vier van dergelijke krotten in Zbyslav.


zybslavkrot.jpg

Even ter verduidelijking : DIT is niet ons huis ,hoor !!!
 
Wat leuk zeg om dit zo te lezen. En wat hebben jullie er een mooi huis van gemaakt. Tijdens het lezen van je verhaal vroeg ik mijzelf af of ik dit huis gekocht had. Ik denk dat mijn antwoord "nee" zou zijn geweest.

Helemaal super van jullie en ik wens jullie er dan ook heel veel plezier toe.
 
Tabe schreef:
En(forumlid Corrie mag het niet weten) ik ga ook mee op jacht, bezoek de plaatselijke hospoda en probeer zoveel mogelijk mee te doen met de dorpsbevolking. Heksenfeest op 30 april, lid van de vrijwillige brandweer en meer van dit soort zaken.
Gelukkig kan "forumlid Corrie" tegenwoordig wat meer van jou hebben hé, dat scheelt!!
:) :D :deuk:

Ik hoef niet zo nodig een huisje, wij zijn niet zo van die klussers en wij genieten van het rondtrekken met de caravan, maar dan toch, als ik jou huis zie, geweldig!!
 
Bovenaan