Horni Poustevna

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Eindelijk is het bijna zover! (het nadeel van in november boeken ;) dan moet je lang wachten) Horni Poustevna zal dit jaar onze vakantiestek zijn! 2 weken Tsjechisch Zwitserland verkennen! Wat staat er op ons lijstje om te doen?!
- Hrensko Pravkicka Brana
- Hrensko varen/wandelen door de Klammen
- Een aantal wandelingen vanuit Jetrichovice
- Wandelen in het Elbe Zandsteengebergte
- de Bastei in Duitsland
- de dierentuin in Usti nad Labem
- boogschieten op de camping in de buurt
- natuurlijk de top van de Poustevnik bereiken :)

Ik zoek nog mooie kastelen in de buurt ;) wie heeft er een tip?
Alle tips eigenlijk welkom. Vanuit je computertje kan je niet alles plannen en weet je niet alle mooie dingen, dus tips zijn welkom... natuurlijk zoeken we daar ook nog een VVV'tje om te zien wat die in de aanbieding hebben!

De wandelschoenen worden gepast hier, langzaam gaan zich lijstjes vormen in mijn hoofd, hoewel we een zeer compleet huis gehuurd hebben en er dus niet al te veel mee hoeft. (hoera! met 4 kids zit de auto toch wel vol)
De vakantiekriebels zijn er!
 

Ad Verschoor

Donateur
Zo te zien aan het lijstje wordt dit een mooie vakantie. Wij waren in mei nog in dit gebied (Mikulasovice). Kastelen zijn er niet zo heel veel in deze buurt. Het Duitse Koenigstein is dichtbij, maar is behoorlijk commercieel. Een mooi kasteel is er in Decin. Met kinderen zou ik kiezen voor Hrad Sloup v Cechach (zie Mapy) waar in de buurt het prachtig wandelen is tussen de rotspartijen. Bovendien is het eventueel te combineren met een glasblazerij in Novy Bor. Prettige vakantie !!
 
Elisimier,

Wij zijn afgelopen 3 jaar aan de duitse kant (Mittelndorf) van Tsjechisch Zwitserland geweest en hebben ook een aantal van deze uitstapjes gemaakt.
Tsjechie is maar een klein stukje hier vandaan.

In Konigstein heb je nog een mooi kasteel maar wel erg commercieel.
Bad Schandau is ook leuk met de kirnitzschtalbahn.
Ook een boottochtje op de Obere Schleuse is de moeite waard.
Om te wandelen heb je dan verschillende mogelijkheden zoals naar de Papststein, Kuhstall en Lillienstein.

Fijne vakantie toegewenst.
 
Elisimier,

Om te wandelen heb je dan verschillende mogelijkheden zoals naar de Papststein, Kuhstall en Lillienstein.

Fijne vakantie toegewenst.

Sador, die wandeling naar de Kuhstall, is dat te doen met kleine kinderen? 8 en 6 jaar? Ik kan er weinig info over vinden, maar de foto's die ik ervan zie vind ik wel erg mooi! Hij staat dus op ons lijstje maar weet dus niet of het te doen is...
 

Pelhřimov

Donateur
Elsemier, de Kuhstall en de Kleinsteinhalle zijn net in Duitsland, maar wel mooi.
Ik voeg hier wat foto's toe (herfst 2003) zodat je het zelf kunt bekijken. Hoe het nu is weet ik natuurlijk niet.

Kuhstall
Het was toen denk ik voor mij een uurtje om bij de Kuhstall te komen, maar ik moet wel erbij zeggen dat ik niet zo'n goede wandelaar/klimmer ben. Bij de Kuhstall kon je toen nog wat verder tussen de rotsen omhoog klimmen maar dat was voor mij te zwaar

0350-2003-10-22 16-48-03.JPG

0233-2003-10-22 14-39-12.JPG

0242-2003-10-22 14-49-19.JPG

0252-2003-10-22 15-12-51.JPG

0254-2003-10-22 15-13-46.JPG

panorama Kuhstall.jpg

panorama2.jpg

Kleinsteinhohle
Volgens de foto's hebben we er vanaf de parking toen zo'n 3/4 uur over gedaan om boven bij de Kleinsteinhohle te komen.

0123-2003-10-22 12-53-16.JPG

0165-2003-10-22 13-12-08.JPG

_165.JPG
 
Laatst bewerkt:
Sador, die wandeling naar de Kuhstall, is dat te doen met kleine kinderen? 8 en 6 jaar? Ik kan er weinig info over vinden, maar de foto's die ik ervan zie vind ik wel erg mooi! Hij staat dus op ons lijstje maar weet dus niet of het te doen is...

Hoi Elisimier,

Wij hebben vanaf Bad Schandau geparkeerd op de laatste parkeerplaats na de lichtenhainer wasserfall aan de rechter kant, dat is het eindstation van de kirnitzschtalbahn. Hier het bruggetje over bij het beekje en dan links af. Hierna is het dan nog een 35 minuten lopen. Ik ben geen goede loper/klimmer maar voor mij was het te doen. Ik denk dat het zelfs met kleine kinderen te doen is als je het ruistig aan doe. Het is een wandelpad zonder ladders. Deze route is de makkelijke variant.
 
Laatst bewerkt:
In Juni naar loket geweest. Een heel mooi stadje. We logeerden in hotel Bily-kun. Fantastisch hoe vriendelijk het personeel was. Het is een Hotel-garni , maar er zijn veel restaurants in de buurt..
 
Loket is en blijft leuk.
Vooral met kinderen het kasteel bezoeken.
Lekker griezelen in de kelders.
Mooie wandeling maken in het park en het restaurant bezoeken waar ze zelf bier maken.
Proost.
 
Laat ik ook eens een beginnetje maken... Onze vakantie loopt alweer op z'n eind helaas! We hebben hier al bijna twee prachtige weken gehad! We verblijven in een prachtig vakantiehuis op een heuvel in Horni Poustevna, een grote kindvriendelijke tuin, heerlijk! Onze vier kinderen vermaken zich er prima! We hebben een prachtig uitzicht op een weide en heuvels. De eerste twee dagen hebben we ons vermaakt in en rond het huis. Ook in de directe omgeving is het mooi! Bovenop de heuvel Poustevnik (vlakbij ons huis) staat een monument. Dat moest natuurlijk zondags opgezocht worden. Eenmaal boven heb je een mooi uitzicht over de omgeving. Als we heuvelafwaarts lopen komen we bij een klein meertje. De vissen springen bijna boven het water uit tijdens het jagen op vliegen/muggen etc. Ook ligt er een vlot wat onze oudste zoon erg leuk vind! Het meertje is zowel overdag als in de avond prachtig om te zien! In de avondschemering komen we reeën tegen op het toegangspad naar het huis. Helaas altijd net te laat voor een foto.. of al te donker.. 1.JPG
2.JPG 3.JPG 4.JPG
 

Bijlagen

  • 5.JPG
    5.JPG
    79,1 KB · Bekeken: 17
  • 6.JPG
    6.JPG
    86,5 KB · Bekeken: 18
  • 7.JPG
    7.JPG
    49,7 KB · Bekeken: 17
  • 8.JPG
    8.JPG
    216,4 KB · Bekeken: 16
  • 9.JPG
    9.JPG
    157,1 KB · Bekeken: 14
Maandag 14-8 reden we naar Hrensko. Wat een prachtig stukje natuur is het landschap waar we doorheen rijden... We rijden een stuk door Duitsland omdat je nu eenmaal niet dwars door Tsjechisch Zwitserland mag en kan rijden.. Rotsformaties aan alle kanten, geweldig! In Hrensko rijden we door tot Hotel Mezna Louka waar we onze auto parkeren. De Wilde Klamm blijkt dicht te zijn dus lopen we naar de Edmundsklamm. Prachtig, sprookjesachtig haast! De boottocht is ook erg mooi. De mannen die de boten besturen zijn nu niet echt heel vriendelijk tegen elkaar. Helaas is ook het relaas in het Tsjechisch zodat we er niets van maken. Maar niet getreurd, we genieten van de prachtige natuur! Gelukkig draaiden we ons nog even om in het bootje, zodat we HET bekende huisje niet gemist hebben! Dat had ik toch wel jammer gevonden! Gelukkig een mooie foto kunnen maken! Een eindje verder in de klamm staat een bijzonder gedraaide 'zuurstok'boom. Eigenlijk is er om elke bocht of rots weer een foto gemaakt maar ik kan ze niet allemaal gaan plaatsen. Het zou maar gaan vervelen... Onze kinderen vinden het heerlijk om over de rotsen te lopen en te klimmen, dus die horen we die dag ook niet klagen! De Edmundsklamm kan ik afstrepen op mijn lijstje! Op de terugweg langs de Elbe/Labe kan ik nog een mooi plaatje schieten van de rode trein in het groene landschap!
 

Bijlagen

  • 1.JPG
    1.JPG
    162,5 KB · Bekeken: 34
  • 2.JPG
    2.JPG
    146,8 KB · Bekeken: 35
  • 3.JPG
    3.JPG
    119,9 KB · Bekeken: 30
  • 4.JPG
    4.JPG
    135,8 KB · Bekeken: 30
  • 5.JPG
    5.JPG
    161,6 KB · Bekeken: 31
  • 6.JPG
    6.JPG
    167,7 KB · Bekeken: 29
  • 7.JPG
    7.JPG
    540,7 KB · Bekeken: 28
  • 8.JPG
    8.JPG
    178,6 KB · Bekeken: 22
Ja deze eerste week zijn we nog fanatiek en staat het wekkertje (!) zodat we om 8 uur aan het ontbijt zitten! De meeste plaatsen waar we naartoe willen zijn helaas ook nogal toeristisch dus dat betekend dat je er niet in je uppie van kan genieten.. Maar hoe vroeger je er bent, hoe minder mensen er vaak nog zijn. En hoe vroeger wij op pad zijn, des te gezelliger onze kinderen nog zijn. Eind van de dag is hun batterijtje meestal wel een eind leeg, zeker als er gewandeld wordt.. Dus vroeg op pad! Vandaag 15-8 staat de Bastei op het programma. Dat is wel geen Tsjechië, maar wij zitten op de grens en omdat het net in Duitsland ook zo erg mooi is, wil ik de plaatjes toch maar neerzetten hier! Dus op pad, broodjes gehaald, naar het kuuroord Rathen gereden (o wat een leuke gebouwen kom je af en toe tegen!!) en vanaf daar zijn we gaan lopen. Je mag het dorp niet in met de auto, dus op een P gezet. Dat was prima aan te lopen. En dan begint de klim naar boven! Heel veel trapjes! Onze kinderen vinden hier niet zo veel aan. Er kan niet buiten de paadjes gelopen worden ;) dus dan is het half zo leuk niet. Wij vinden het echter wel erg mooi. Het uitzicht is echt prachtig! En wij maar zoeken naar die Bastei, tot we er achter komen dat we er gewoon bovenop staan hahaha... We kunnen nog verder lopen zodat we er uiteindelijk ook een blik van opzij op kunnen werpen en natuurlijk wat mooie plaatjes kunnen schieten! Wat was het weer de moeite waard deze dag! 's Avonds zitten we met moeie beentjes van al die trapjes heerlijk op de bank! 1.JPG 2.JPG
 

Bijlagen

  • 3.JPG
    3.JPG
    179,6 KB · Bekeken: 22
  • 4.JPG
    4.JPG
    318,5 KB · Bekeken: 22
  • 5.JPG
    5.JPG
    207,7 KB · Bekeken: 22
  • 6.JPG
    6.JPG
    185,7 KB · Bekeken: 19
Zo na wat hectische eerste school/werkweken met veel vrijwilligerswerk krijg ik het eindelijk weer wat rustiger. Ik ga dus proberen ons vakantieverslag af te maken..

Op aanraden van Ad, zijn we naar kasteel Hrad Sloup v Cechach geweest. En inderdaad superleuk met kinderen Ad! We hebben onze jongens bijna niet gezien, ze bleven heen en weer rennen van boven naar beneden en over de rotsen. Die genoten dus wel. Wij ook van dit charmante oude kasteeltje op de rots. Vooral door kluizenaars bewoond geweest volgens mij. We kregen een NL'se beschrijving met plattegrond en nummers, erg leuk! De lange zijtrap van het kasteel was lange tijd de enige toegang. Erg veilig zo bovenop de rots, met alleen een smalle trap om te verdedigen!
Na het kasteelbezoek zijn de mannen gaan boogschieten op camping de Regenboog in Sluknov. De vrouwen zijn daar naar de plaatselijke bakker gegaan voor een bakje en een gebakje! Een mooi plaatsje Sluknov! Rond etenstijd zijn we naar Restaurace Club gegaan, wat ook daar op het centrale plein zit. We hebben er heerlijk gegeten, vriendelijk personeel ook!

1.JPG 2.JPG 3.JPG 4.JPG 5.JPG
 
Laatst bewerkt:
De dag erna zijn we naar de dierentuin in Usti Nad Labem geweest. Een echte stadsdierentuin. In één woord vond ik het er triest. Slecht onderhouden, kleine hokken, kind onvriendelijk. Erg jammer. Vorig jaar zijn we naar Dvur Kralové geweest en dat was echt een prachtige dierentuin met safari. Dan viel deze dus wat tegen. Het enige echt mooie vond ik het uitzicht over de stad... :) Het ligt hoog in de stad en je klimt steeds hoger dus op een gegeven moment heb je een mooi uitzicht.

Dan was het wel weer eens tijd voor een wandeling ;) en de laatste dag met onze schoonzus en zwager erbij. We zijn naar de Kuhstall geweest vanuit Bad Schandau. Duits dus.. maar het was erg mooi dus toch maar weer een Duits uitstapje ertussen. We zaten zo aan de grens dat we half om half in Duitsland/Tsjechie gezeten hebben met uitstapjes en wandelingen.
Vanaf de Lichtenhainer wasserfall, de parkeerplaats bij het eindstation van de Kirnitschtallbahn wandelden we rechtstreeks de goede richting uit dankzij de beschrijving van Sador! Het was er heerlijk lopen, zo langs een riviertje. Stenen stapelen. Best wel wat andere mensen gezien maar we liepen niet over hoofden gelukkig.. Eenmaal boven was de Kuhstall echt wel indrukwekkend! Ook het uitzicht was mooi! Na wat rondlopen daar kwamen we erachter hoe je nog verder omhoog kon. Dat hebben we natuurlijk gedaan. En daar hebben we nog een keer genoten van een nog hoger uitzicht en het klimmen tussen de rotsen. Aan de andere kant konden we via wat trapjes weer naar beneden. Wat een heerlijke wandeling weer! 1.JPG 2.JPG 3.JPG 4.JPG 5.JPG 6.JPG 7.JPG 8.JPG
 
Zaterdag en zondag waren we relaxed in ons huis. Een beetje in de omgeving rommelen en in de tuin zitten en spelen. En genieten van lekkere Tsjechische verse broodjes. Van de meegebrachte stapel boeken nog eentje lezen, dan had ik ze toch niet helemaal voor niets meegenomen ;)! De kids vermaakten zich prima in de grote tuin, de boomhut, de wei achter ons huis en in het bos achter ons huis. Uit dat bos hoorden we op een gegeven moment grote indianenkreten. Al stuiterend kwamen onze jongens met stukken schedel aanzetten, waarschijnlijk van een hert zoals we op internet bekeken. De oudste wilde eigenlijk gelijk naar huis en naar school om het aan de juf te laten zien ;) ! Pa en Ma wilden echter nog wel een weekje blijven... Er werd druk gezocht naar de rest van het hert, maar op wat stukken bot na lag er niets meer. De jongens hadden de dag van hun leven! P1180893.JPG P1180897.JPG
 
In week twee hebben we nog twee keer echt gewandeld. De kinderen waren het wandelen op een gegeven moment een beetje zat. Dus deze week zaten er ook wat meer kinderdingen in het programma zoals een zwembad en speeltuin.

De wandeling vanuit Jetrichovice naar de Mariina Skala was echt wel de moeite waard om te vermelden! Een simpele route: naar boven en daarna weer naar beneden. Maar weer heerlijk klimmen en klauteren, geen asfaltweg maar trapjes van boomwortels. Tussen de beschutting van de bomen was het heerlijk van temperatuur, maar eenmaal bovenin de Mariina Skala was het koud! Het waaide daar rond die kale rots enorm! Maar het uitzicht was weer geweldig en daar doe je het dan ook voor! Supermooi aan alle kanten. Het leuke huisje maakt de foto's extra leuk! Toen we weer beneden kwamen zijn we nog een stuk van een andere route gaan volgen omdat we nog graag naar een ruïne wilden daar in de buurt. We hebben het bord gevonden met de aanduiding, maar de ruïne zelf konden we helaas niet vinden. Achteraf denk ik dat we er rond gelopen hebben en dat het bovenop die rots was, maar dat weet ik niet zeker. Aan het begin van beide routes ligt een prachtig oud landhuis. Ik had er graag eens doorheen gedwaald. Er hingen bordjes verboden toegang, helaas! Dan maar een foto uit de verte. De omgeving van Jetrichovice is trouwens echt heel mooi, ook met de auto door de omgeving was prachtig! Heel blij dat we deze dag erbij gedaan hebben!

P1190025.JPG P1190031.JPG P1190037.JPG P1190038.JPG P1190066.JPG P1190079.JPG P1190087.JPG
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan