Hoe vertel je een Tsjech wat boerenkool is?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Beste Pepo,
Bedankt voor het recept. Ga het zeker proberen tzt. Lijkt me best lekker. De ingredienten als knoflook en sambal spreken me aan. Dat ze in Tsjechie sambal kennen!! Zeker van de vietnamees ? Voedsel met cesnek is altijd goed te pruimen.
 

Tabe

† In Memoriam
Freddy2005 schreef:
Šťouchané brambory po amsterdamsku

Pokud vyzkoušíte tyto šťouchané brambory určitě mi dáte za pravdu, že jsou neodolatelné!
45 min , hlavní chod


Pepo als er nog vragen zijn kan je deze alsnog ook vertalen voor de liefhebbers.:D

Beste Fred. Ik kan aardig een Tsjechische menukaart lezen , maar dit recept is acacadabra (is geen Tsjechisch) Weet dat Brambory aardappelen zijn. maar verder kom ik niet echt. dus...:oeps:
 

pepo

† In Memoriam
Hei Tabe,

sambal is hier en daar bekend in CR, ik gebruik het veel en overal, hier gekocht. In Tsjechie koop je een klein potje met Feferónky pasta, dat zijn ook pepertjes, ietsje milder, wat scherpte betreft.
 
pepo schreef:
knol peterselie (petržel-ooit van gehoord?)

Pepo, moet dit geen knolselderij zijn?? van knolpeterselie heb ik echt nog nooit gehoord!! :confused:

Hierna (ja, dus net even te laat) toch maar een gaan googelen, en ja hoor, knolpeterselie bestaat wel, ik kon er zo snel geen plaatje van vinden.
Sorry Pepo dat ik je niet gelijk geloofde. :confused: :bloos2:
 
Knolpeterselie kan je in Nederland ook krijgen. Probeer de boerenmarkt op de Noordermarkt in Amsterdam op zaterdag maar.

Mocht er behoefte aan zijn dan wil ik het wel even uitzoeken hoe men er nog meer aan kan komen (ik denk de biologische winkel). En desnoods valt het via de post op te sturen.

En anders zelf planten!
 
:deuk: Alsof er Amsterdammers op de boerenmarkt staan!

Maar goed degene die ik daar het beste ken is ook een (halve) Rotterdamse...

En zelf ben ik natuurlijk ook helemaal geen Amsterdammer. Ik kijk wel uit.
 

pepo

† In Memoriam
deze peterselie wordt vooral als smaakmaker gebruikt bij het trekken van bouiloon en voor sauzen. Smaakt en ruikt naar (knol)selderij, maar is fijner. Ik ken geen andere toepassing, mogelijk is er ook niet eens. Je kunt hem in een plastic zakje maanden in de koelkast bewaren, droogt niet uit, zoals selderij.
 
Pepo's knolpeterselie lijkt verdacht veel op pastinaak, wat nauwelijks nog wordt gegeten in NL, maar waar de Britten nog steeds van houden o.a. in de vorm van "roasted parsnips" (in mijn ervaring een droge flauwe hap waar met wat moeite een zoetige ondertoon in gevonden kan worden).

Deze Belgische site geeft wat mee info en toepassingen, ook als smaakmaker in soepen.
 
Bovenaan