Hoe vertel je een Tsjech wat boerenkool is?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

pepo

† In Memoriam
Boerenkool is kapusta, die ronde is gewone kapusta (groene kool), die andere is kapusta kadeřavá
 

Bijlagen

  • kaderava.jpg
    kaderava.jpg
    8,4 KB · Bekeken: 177
  • kapusta.jpg
    kapusta.jpg
    16 KB · Bekeken: 3

Tabe

† In Memoriam
pepo schreef:
Boerenkool is kapusta, die ronde is gewone kapusta, die andere is kapusta kadeřavá

Vraagje. Wordt er wel kapusta kaderava (sorry voor die kapjes etc) gegeten in Tsjechie?. Hoe maken ze het klaar ? In Nederland eten we het regelmatig omdat de kids het lekker vinden. Met inderdaad een HEMA-worst en wat uitgebakken spekjes etc.
Over het algemeen vind ik dat men in Tsjechie niet veel groentes op het menu zet. Houdt meestal al op bij wat rauwkost. ook in de restaurants is het maar matig als je iets met groente besteld. En boerenkool met worst zal zeker niet op het menu staan.http://www.tsjechie.net/board/images/smilies/unknw.gif
:confused:
 
Ik denk dat de Hema nog geen vestiging in Tsjechië heeft < grijns>
Inderdaad heb ik ook de indruk dat ze daar minder vaak groenten eten dan wij.........wij hebben hier regelmatig de discussie " aardappelen en groenten = 2x groenten bij elkaar " en ik maar vol blijven houden, dat aardappelen geen groenten zijn :-)
 
Uitleggen?

Karl, kerel toch.......... :(

je wil uitleggen wat boerenkool is aan een Tsjech? leuk, maar doe niet zo moeilijk joh, zeg gewoon:

als je wilt weten wat boerenkool is dan pak je de auto en kom je maar naar Nederand want alleen boerenkool is boerenkool als je het in Nederland eet en vers van het mes :lmfao:

Lekkerste is nog altijd verse boerenkool en ik kan het weten vind ik ben n.m. al 23 jaar kok :tomaat:

nee nee ik kom niet op een forummeeting boerenkool koken!!!! :eten:
 

pepo

† In Memoriam
Tabe schreef:
Wordt er wel kapusta kaderava (sorry voor die kapjes etc) gegeten in Tsjechie?. Hoe maken ze het klaar ?

Je zal dat niet geloven, maar o.a. als gehaktbal (kapustové karbanátky).

- groene kool in vierdelen, de hardste kern er uit snijden, wassen in koud water- heel kort koken in gezouten water (pocheren)
- uit water halen en na afkoelen door vleesmolen halen

Toevoegen:
ei, paneermeel of geraspt droog wit brood, beetje bloem, knoflook en b.v. peper of sambal, als je er van houdt.
Alles goed mengen, moet een beetje stevige massa zijn.
Maak er ronde gehaktballen van en druk ze met de hand plat tot mooie ronde kussentjes.

Paneren:
door bloem halen, daarna door geklopte ei en als laatste inpakken in paneermeel.
In een pan met niet al te hete olie (hou je van uitgebakken spekjes?) braden, aan beide kanten. Aardappelen / puree er bij.
En een Gambri of Kruso, natuurlijk!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tabe schreef:
Vraagje. Wordt er wel kapusta kaderava (sorry voor die kapjes etc) gegeten in Tsjechie?. Hoe maken ze het klaar ?
:confused:

Šťouchané brambory po amsterdamsku

Pokud vyzkoušíte tyto šťouchané brambory určitě mi dáte za pravdu, že jsou neodolatelné!
45 min , hlavní chod

Postup:
V hrnci v osolené vodě povařte asi 25-30 minut brambory a kapustu. V pánvičce orestujte na polovině másla plátky špeku/slaniny asi 2 minuty. Poté orestované plátky slaniny vyndejte a ve zbylém omastku pozvolna osmažte po obou stranách jemné párky. Cibulky rozkrájejte na čtvrtky a okurky na jemné plátky. Ohřejte mléko. Brambory rozšťouchejte s kapustou a promíchejte se zbytkem másla, troškou octa a teplým mlékem. Přidejte cibulky a okurky a dochuťte solí a pepřem. Na závěr vmíchejte jemné párky, orestovaný špek/slaninu a maso.

Ingredience:

slanina 75 g, sůl máslo 60 g, ocet brambory 1 kg, mléko 1 l, pepř mletý okurky sterilované 2 ks, cibulky nakládané 6 lžic, kapusta kadeřavá 600 g, párky malé 8 ks

bron http://www.vareni.cz/recepty/1296/

Pepo als er nog vragen zijn kan je deze alsnog ook vertalen voor de liefhebbers.:D
 
Karl schreef: "wij hebben hier regelmatig de discussie " aardappelen en groenten = 2x groenten bij elkaar " en ik maar vol blijven houden, dat aardappelen geen groenten zijn :-)"

Voornamelijk in Nederland worden aardappelen niet als groente gezien (maar zo twijfelt men in andere landen weer of die andere nachtschade de tomaat groente of fruit is).
Jaren terug at ik in London op station Paddington in een stationsrestauratie, men verkocht er een vleesgerecht met twee groentes: het vlees kwam met die typische Engelse droge erwten en patat. Men keek mij vreemd aan toen ik vroeg wat de tweede groente was, het lag toch op m'n bord...

Overigens lijkt me het beste antwoord op de vraag 'Hoe vertel je een Tsjech wat boerenkool is' een heel kort: niet.
 

pepo

† In Memoriam
Een week geleden heb ik (in Tsjechie) wortelen (mrkev), chinese kool (čínské zelí), groene en gele paprika (paprika), knol peterselie (petržel-ooit van gehoord?), lenteuitjes (lahůdková cibulka) van uitstekende kwaliteit gekocht. En witlof (čekanka) gezien, zooo moooi, klaar om mee te nemen naar Nederland. De prijzen durf ik hier niet eens te noemen.

Aj, aj, aj, geen boerenkool!
 

pepo

† In Memoriam
En de aardappelen gesmeerd met boter (of een stukje boter er op)? Dan heet deze maaltijd "na loupačku" / aardappelschillenfeest of zoiets.


Wij zijn wel een beetje verdwaald van de boerenkool ..
 
Boerenkool (kapusta kadeřavá zo men wil) wordt overigens vrijwel uitsluitend in Nederland verbouwd. En ik zeg alleen maar vrijwel omdat ik het mij niet kan voorstellen dat het echt nergens anders verbouwd wordt. Want mijn culinaire naslagwerk meldt botweg dat nergens anders in Europa boerenkool wordt verbouwd. En inderdaad ben ik nog nooit elders ter wereld met boerenkool geconfronteerd. Voor de statistieken: ik ben er wel een liefhebber van. En gezien de sappige Hema-rookworst, de eventuele spekjes en de jus kan de gemiddelde Tsjech een boerenkool-stamppot best waarderen. Die gemiddelde Tsjech echter, zoals wij allen weten, bestaat niet. Maar generalisaties zeggen desondanks iets min of meer zinnigs, zijn immers niet uit de lucht komen vallen.
 
cor schreef:
van de tsjechen heb ik geleerd om gekookte aardappelen (beetje warn) met karnemelk te eten. HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEErlijk.

Dat is voor mij niet nieuw, mijn opa at dat altijd als toetje!!
Oude boerengewoonte van de Zuid Hollandse eilanden!!
Grappig toch hé!!:)
 
Bovenaan