Hoe kom je in Tsjechië verzeild?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In die tijd zag ik het ook fout.
Ik dacht dat grenswachten communisten waren.
het waren pivonisten.
leuke aardige jonge tsjechen.
Zij moesten daar op hun posten een taak uitvoeren wat ze niet graag deden.
IK heb genoten van hun aanwezigheid in grenskroegen.
Ik wist toen dat ze liever een pivo als geweer in hun hand hadden.
Cees
 

Fredsr

Ex Lid
Dat is maar ten dele juist. Al het personeel bij de politie en douane was wel degelijk lid van de partij, anders werd je niet aangenomen. Dat het niet allemaal ras-communisten waren dat is juist. Na de fluwelen revolutie, zag je bijna in iedere plaats, aanplakbiljetten waarop mensen werden opgeroepen om bij de politie etc. te gaan werken. Er heeft zich toen een grote zuivering voorgedaan onder overheidspersoneel, vanaf agent tot rechters. Net zo'n zuivering als na de 2e wereldoorlog onder de politie in NL. Toen in Tsjechie er meer vrijheid was gekomen en de angst van voorheen weg was, hadden die rotte appels het niet erg naar hun zin. Voorheen kwamen die ook in de hospoda en werd er heel voorzichtig met hen omgegaan, ook al probeerden ze zich heel amicaal voor te doen. Toen ze na de revolutie ook in de hospoda kwamen werden ze wel even anders behandeld. Zo ken ik iemand uit Cheb die bij de oproerpolitie in Praha werkte tijdens de revolutie en die geweld had gebruikt tegen demonstranten, dat is hem heel lang onder zijn neus gewreven. Ook die personen zijn gezuiverd.
 
U zult ongetwijfeld weten dat je in die tijd een visum nodig had, en U zult ongetwijfeld weten waar Uw opa en oma hun visa hebben aangevraagd. Zonder visum kwam je het land echt niet binnen. Wat was hun doel in die tijd op de brommer? Graag wat nadere uitleg en toelichting.

Ik heb alleen wat zwart/wit foto's, mijn opa en oma zijn er al bijna 20 jaar niet meer. Ik heb het nooit met hun over Tsjechië gehad,
ik weet dat ze daar zijn geweest van mijn moeder a.d.h.v. de foto's.
Ze zullen inderdaad een visum hebben gehad, ik zou niet weten hoe ze daar aan zijn gekomen. Wat ze naar Tsjechië bracht, zou ik ook niet weten. Onze eerste keer Tsjechië was in 1993 en heb daar helaas nooit met mijn opa en oma over kunnen praten.

Brenda
 
Wat ik interessant zou vinden, hoe kom je in godsnaam op het idee je vakantie in Ústí nad Labem door te brengen, fam.Veen? De meeste mensen gaan daar tijdens hun vakantie juist weg?


We hebben sinds anderhalf jaar een "chata" in Strekov aan de Elbe
met een mooie tuin.:) We zitten dus buiten de stad. Er zijn inderdaad gedeeltes van Usti waar je zeker niet wil zijn, maar wij zitten op een geweldig rustig en mooi plekje.
 
Bovenaan