Pelhřimov
Donateur
Kamenice nad Lipou en het smalspoorlijntje van Obrataň, via Jindřichův Hradec naar Nová Bystřice
Het station Kamenice nad Lipou is gelegen langs het 79 km lange smalspoorbaantje van Obrataň, via Jindřichův Hradec naar Nová Bystřice (lijn 228 en 229 - 760 mm) welke aangelegd is in 1906.
Het station van Kamenice nad Lipou is uitgeroepen tot het op één na mooiste station van Tsjechië in 2008 en heeft nog steeds een aantal originele elementen (bijvoorbeeld een groot deel van mooie tegelvloer bij de ingang van het station)
Interessant is dat het station haar eigen printer heeft voor de klassieke kartonnen treinkaartjes.
De stations aan deze 2 smalspoor-lijnen zijn:
Obrataň - Obrataň zast. - Sudkův Důl - Křeč - Černovice u Tábora - Dobešov - Chválkov - Benešov n. Lipou - Včelnička - Kamenice n.Lipou - Rodinov - Žďár u Kamenice n.Lipou - Nová Včelnice - Nekrasín - Lovětín obec - Lovětín - Dolní Radouň - Horní Skrýchov - Jindřichův Hradec - Jindřiš - Jindřiš zast - Blažejov - Malý Ratmírov - Střížovice - Kunžak-Lomy - Kaproun - Senotín - Hůrky - Albeř - Nová Bystřice
Kamenice nad Lipou is een stad met ongeveer 4100 inwoners, liggend op het smalspoor van Obrataň naar Jindřichův Hradec en maakt deel uit van het district Pelhřimov. (ong. 20 km ten zuidoosten van Pelhřimov).
Kamenice nad Lipou is waarschijnlijk gesticht in het midden van de 13e eeuw.
Volgens de legende is de stadsnaam ("Kamenice bij de Lindeboom") verbonden met de monumentale linde in het kasteelpark, de boom is naar schatting 700 jaar oud.
Het kasteel dateert uit de 15de eeuw, verwierf zijn huidige renaissance verschijning in 1580 tot 1583.
Het torentje boven de poort is uit 1777, is de binnenplaats bekleed met arcades.
Overblijfselen van de stadsmuren zijn uit de 15e eeuw. Een deel van het park met de oude lindeboom staat open voor het publiek, het kasteel herbergt nu een sanatorium voor kinderen.
De oorspronkelijke gotische kerk, gebouwd in de 13de eeuw werd herbouwd in de 15e en 16e eeuw, de toren stamt uit de 17e eeuw.
Op de heuvel van Bradlo een bos kerkhof met een gotische kapel uit 1348, herbouwd in 1595.
Het plaatselijke museum biedt niet alleen etnografische tentoonstellingen, maar ook tentoonstellingen over de geschiedenis van de stad, guerrilla oorlogvoering in het Tsjechisch-Moravische hoogvlakte, glasproductie, en de Memorial Hall van een beroemde inwoner van de stad, de componist Vítězslav Novák (1870-1949)
Het omliggende platteland heeft ook beroemde schilders aangetrokken, zoals: A. Kalvoda, Fr. Danek-Sedlacek, K. Holan, J. Setelik.
Door de goede klimatologische omstandigheden, Kamenice is een geschikte recreatiegebied, hetgeen kan worden bewezen door een groot aantal sanatoria en in de zomer kampen in de omgeving.
Smalspoor
Jindřichohradecké místní dráhy afgekort JHMD is een naamloze vennootschap, die een smalspoor lijn van het Zuid-Boheemse Jindřichův Hradec naar Nová Bystřica en Obrataň exploiteert. Het was een van de eerste particuliere exploitant van openbaar vervoer per spoor in de Tsjechische Republiek. Meer...
Met "smalspoor" bedoelt men een spoorweg met een spoorwijdte kleiner dan 1435 mm ("normaalspoor").
In Nederland zijn tegenwoordig alle spoor-, metro- en tramlijnen uitsluitend op "normaalspoor" in gebruik (afgezien van museumlijnen), in België rijden met name trams nog op "meterspoor".
Smalspoorwegen zijn makkelijker en goedkoper aan te leggen. De boogstralen zijn ook veel kleiner, wat gemakkelijker is in de bergen of in steden (bij trams bijvoorbeeld). Daar staat tegenover dat smalspoor minder stabiel is: bij hogere snelheden begint het materieel veel meer te schudden, dan bij normaal- of breedspoor. Daarom gebruikt men smalspoor vooral waar de snelheid minder belangrijk is, maar kleine boogstralen wenselijk zijn. Smalspoorlijnen zijn vooral te vinden in berggebieden. Ook in de industrie en mijnbouw werd smalspoor veel gebruikt.
De ontwikkeling van smalspoorbanen in de Tsjechische Republiek is vooral gerelateerd aan de industriële ontwikkeling in de tweede helft van de 19e eeuw en meer de noodzaak om de grondstoffen en de toegenomen productie en de vraag naar vervoer.
Er bestaan verschillende maten smalspoor van 500-1000 mm.
De smalste maten werden in de mijnen (ertsen en kolen mijnen) gebruikt, spoorbreedtes van 600-700 mm werden gebruikt bij industriële ondernemingen (molens, smederijen, steengroeven), in de landbouw om gewassen te vervoeren (suikerbieten), voor het verzamelen van hout uit het bos.
Maar ook werd het gebruikt om materiaal aan te voeren voor grote gebouwen, wegen of de bouw van dammen (in de bouw van dammen op de rivier de Vltava waren smalspoor-gebruikte nog in de jaren '50 van de 20e eeuw).
Net daar waar de noodzaak was om grote hoeveelheden materiaal te vervoeren, vond de toepassing van smalspoor plaats. Sommige banen bestaan nog steeds zoals het smalspoorbaantje tussen Nová Bystřice en Obrataň. (lijn 228 en 229 - 760 mm), maar de overgrote meerderheid van hen verdwenen door de naoorlogse ontwikkeling van de vrachtwagens. Ze overleefden alleen in gebieden waar het autoverkeer niet kon worden uitgevoerd.
meer links, foto's en tips voor trips in Kamenice en omgeving:
http://www.svazeklipa.cz/clanek/ces...ti/kamenice-nad-lipou---pamatky-a-zajimavosti
http://www.kamenicenl.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=6257&id=77793
Helaas lukt het invoegen van foto's niet...
Het station Kamenice nad Lipou is gelegen langs het 79 km lange smalspoorbaantje van Obrataň, via Jindřichův Hradec naar Nová Bystřice (lijn 228 en 229 - 760 mm) welke aangelegd is in 1906.
Het station van Kamenice nad Lipou is uitgeroepen tot het op één na mooiste station van Tsjechië in 2008 en heeft nog steeds een aantal originele elementen (bijvoorbeeld een groot deel van mooie tegelvloer bij de ingang van het station)
Interessant is dat het station haar eigen printer heeft voor de klassieke kartonnen treinkaartjes.
De stations aan deze 2 smalspoor-lijnen zijn:
Obrataň - Obrataň zast. - Sudkův Důl - Křeč - Černovice u Tábora - Dobešov - Chválkov - Benešov n. Lipou - Včelnička - Kamenice n.Lipou - Rodinov - Žďár u Kamenice n.Lipou - Nová Včelnice - Nekrasín - Lovětín obec - Lovětín - Dolní Radouň - Horní Skrýchov - Jindřichův Hradec - Jindřiš - Jindřiš zast - Blažejov - Malý Ratmírov - Střížovice - Kunžak-Lomy - Kaproun - Senotín - Hůrky - Albeř - Nová Bystřice
Kamenice nad Lipou is een stad met ongeveer 4100 inwoners, liggend op het smalspoor van Obrataň naar Jindřichův Hradec en maakt deel uit van het district Pelhřimov. (ong. 20 km ten zuidoosten van Pelhřimov).
Kamenice nad Lipou is waarschijnlijk gesticht in het midden van de 13e eeuw.
Volgens de legende is de stadsnaam ("Kamenice bij de Lindeboom") verbonden met de monumentale linde in het kasteelpark, de boom is naar schatting 700 jaar oud.
Het kasteel dateert uit de 15de eeuw, verwierf zijn huidige renaissance verschijning in 1580 tot 1583.
Het torentje boven de poort is uit 1777, is de binnenplaats bekleed met arcades.
Overblijfselen van de stadsmuren zijn uit de 15e eeuw. Een deel van het park met de oude lindeboom staat open voor het publiek, het kasteel herbergt nu een sanatorium voor kinderen.
De oorspronkelijke gotische kerk, gebouwd in de 13de eeuw werd herbouwd in de 15e en 16e eeuw, de toren stamt uit de 17e eeuw.
Op de heuvel van Bradlo een bos kerkhof met een gotische kapel uit 1348, herbouwd in 1595.
Het plaatselijke museum biedt niet alleen etnografische tentoonstellingen, maar ook tentoonstellingen over de geschiedenis van de stad, guerrilla oorlogvoering in het Tsjechisch-Moravische hoogvlakte, glasproductie, en de Memorial Hall van een beroemde inwoner van de stad, de componist Vítězslav Novák (1870-1949)
Het omliggende platteland heeft ook beroemde schilders aangetrokken, zoals: A. Kalvoda, Fr. Danek-Sedlacek, K. Holan, J. Setelik.
Door de goede klimatologische omstandigheden, Kamenice is een geschikte recreatiegebied, hetgeen kan worden bewezen door een groot aantal sanatoria en in de zomer kampen in de omgeving.
Smalspoor
Jindřichohradecké místní dráhy afgekort JHMD is een naamloze vennootschap, die een smalspoor lijn van het Zuid-Boheemse Jindřichův Hradec naar Nová Bystřica en Obrataň exploiteert. Het was een van de eerste particuliere exploitant van openbaar vervoer per spoor in de Tsjechische Republiek. Meer...
Met "smalspoor" bedoelt men een spoorweg met een spoorwijdte kleiner dan 1435 mm ("normaalspoor").
In Nederland zijn tegenwoordig alle spoor-, metro- en tramlijnen uitsluitend op "normaalspoor" in gebruik (afgezien van museumlijnen), in België rijden met name trams nog op "meterspoor".
Smalspoorwegen zijn makkelijker en goedkoper aan te leggen. De boogstralen zijn ook veel kleiner, wat gemakkelijker is in de bergen of in steden (bij trams bijvoorbeeld). Daar staat tegenover dat smalspoor minder stabiel is: bij hogere snelheden begint het materieel veel meer te schudden, dan bij normaal- of breedspoor. Daarom gebruikt men smalspoor vooral waar de snelheid minder belangrijk is, maar kleine boogstralen wenselijk zijn. Smalspoorlijnen zijn vooral te vinden in berggebieden. Ook in de industrie en mijnbouw werd smalspoor veel gebruikt.
De ontwikkeling van smalspoorbanen in de Tsjechische Republiek is vooral gerelateerd aan de industriële ontwikkeling in de tweede helft van de 19e eeuw en meer de noodzaak om de grondstoffen en de toegenomen productie en de vraag naar vervoer.
Er bestaan verschillende maten smalspoor van 500-1000 mm.
De smalste maten werden in de mijnen (ertsen en kolen mijnen) gebruikt, spoorbreedtes van 600-700 mm werden gebruikt bij industriële ondernemingen (molens, smederijen, steengroeven), in de landbouw om gewassen te vervoeren (suikerbieten), voor het verzamelen van hout uit het bos.
Maar ook werd het gebruikt om materiaal aan te voeren voor grote gebouwen, wegen of de bouw van dammen (in de bouw van dammen op de rivier de Vltava waren smalspoor-gebruikte nog in de jaren '50 van de 20e eeuw).
Net daar waar de noodzaak was om grote hoeveelheden materiaal te vervoeren, vond de toepassing van smalspoor plaats. Sommige banen bestaan nog steeds zoals het smalspoorbaantje tussen Nová Bystřice en Obrataň. (lijn 228 en 229 - 760 mm), maar de overgrote meerderheid van hen verdwenen door de naoorlogse ontwikkeling van de vrachtwagens. Ze overleefden alleen in gebieden waar het autoverkeer niet kon worden uitgevoerd.
meer links, foto's en tips voor trips in Kamenice en omgeving:
http://www.svazeklipa.cz/clanek/ces...ti/kamenice-nad-lipou---pamatky-a-zajimavosti
http://www.kamenicenl.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=6257&id=77793
Helaas lukt het invoegen van foto's niet...