Haardhout

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Levering van haardhout in Tsjechië?

Wij hebben een huis in de omgeving van Nejdek. Ertsgebergte. Machtig mooi. En een open haard. En nu de gekke vraag: waar halen jullie het kant en klare hout vandaan? We kunnen wel hout halen in de standaard lengte van 2 meter, maar het zagen zien we niet zitten laat staan het kloven. We hebben al een aantal bedrijven benaderd maar het klein aanleveren is een probleem. Hoe regelen jullie dit? Groeten van een pyromaan.
 

Pasqual

Forumleiding
Administrator
Re: Levering van haardhout in Tsjechie

Wij krijgen het hout altijd in stammen van 1 meter aangeleverd. Met de kettingzaag zagen we deze in korte stammetjes en de rest kun je vervolgens met een (flinke) bijl klein krijgen Je zult vrees ik dus toch aan 't werk moeten!
59.gif
 

Bijlagen

  • 54661-hout.jpg
    54661-hout.jpg
    75,4 KB · Bekeken: 33

pepo

† In Memoriam
Re: Levering van haardhout in Tsjechie

Zo gek is jouw vraag ook niet. Dit kan soms tegenvallen, bijvoorbeeld als je een beetje kwaliteitshout, zoals berk, eiken etc. wil hebben. Ik heb via mijn familie iemand die voor mij het hout regelt, zaagt en klooft. Ik neem altijd 6x4=24 Aldi bierblikken mee(gek, heeee?), daar is hij gek op en dan weet ik zeker, dat de volgelde keer een aanhanger vol hout kant en klaar staat en de prijs valt dan echt mee. Ga biertje halen in de kroeg en vraag daar, of iemand weet ...
 
Re: Levering van haardhout in Tsjechie

Paar maanden geleden hebben wij hetzelefde problem gehad. Omdat wij daar ook zo vaak niet zijn en daaroom hebben echt geen tijd om daar hele vakantie te gaan zagen, hebben wij toch wat rond in het dorp gevraagd, of wij ergens al gezaagde hout kunnen kopen. En is gelukt. Wij hebben ca. 4 m3 gekocht, volgens mij was het berk hout. Die mensen hebben het netjes bij ons huis gebracht, in de stal gedaan en ook gedeelte langs het huis /het moet nog drogen/. Voor de zagen, vervoer en hout hebben wij 3.200 Kc betaald. Dus dat valt volgens mij best mee. Ik hoop dat wij hiermee minimaal 2 winters kunnen stoken. Zo succes hiermee, in iedere geval kacheltjes stoken is wel gezellig.....
 

pepo

† In Memoriam
Re: Levering van haardhout in Tsjechie

Goede prijs - als dat berkenhout stammetjes zijn, moet je ze voor het drogen in de lengte splijten, anders zijn ze binnen 2 jaar verrot. Doe dat als het hout nog vers en nat is, anders is het splijten niet zo makkelijk. Zelf vind ik berkenhout zeer geschikt voor de kachel of open haard.
 
Re: Levering van haardhout in Tsjechie

Ja dat weet ik, dat wij het moeten laten drogen, maar gedeelte was al ok, dus dat ligt al in de stal. Ik vindt het hout ook erg goed, brand best lang, dus ik ben gewoon tevreden.
 
Re: Levering van haardhout in Tsjechie

Hartelijk dank voor jullie reacties maar ik heb nog steeds geen hout! En aan hakken, kloven heb ik een broertje dood. Ik ben wel verschillende houtzagerijen langs gegaan: geen succes. Ben wel veel te weten gekomen over hakken, kloven opslaan, 3 jaar als het kan en wat al die houtzagerijen doen met die grote hoeveelheden hout. Iemand een adres in de buurt van Nejdek, Kraslice of Karlovy Vary?

Dank van Aad.
 
Re: Levering van haardhout in Tsjechie

Als zeer ervaren houtzoeker kan ik je vertellen dat je het beste gewoon rond kunt gaan rijden in je auto en bij mensen moet aanbellen die heel veel hout voor de deur hebben liggen. Neem inderdaad wat pivo mee en je maakt gelijk vrienden. Wij hebben ondertussen een dorpje gevonden dat elke jaar voor ons kamp vele tientallen m2 hout levert wat wij met veel plezier op onze kampvuren gooien. Ze komen het zelfs brengen. Ligt alleen wel in de buurt van Usti Nad Orlici. Mocht je dit allemaal teveel werk vinden dan wil ik wel een weekje hout voor je gaan regelen als ik in je huisje mag logeren.
 
Re: Levering van haardhout in Tsjechie

Beste Paul,

Ik vind je aanbod leuk, helaas is mijn huis niet beschikbaar. Dus ga ik over op het aanbellen, pivo drinken, vrienden maken en m3 hout organiseren.

Groet van Aad.
 
Re: Levering van haardhout in Tsjechie

Net terug uit een koud Tsjechie, het hagelde zelfs d.d. 8 juni j.l. Kant en klaar gehakte en gekloofde berken stammetjes gekocht. Bij een man die woont in zo een echt mooie en autenthieke Pipo wagen. Schoorsteen, krom natuurlijk, die lekker walmde. 3x gereden om 4 m3 hout op te halen. De moeite waard want nu kan het fijn drogen. Trouwens, weet je hoe ik mijn zwart geblakerde kachelruit schoon kreeg? Nat maken en met gras even flink boenen. Resultaat: een prachtig doorkijk ruitje.

Groet van Aad.
 
Re: Levering van haardhout in Tsjechie

Een pracht vakantie gehad. Er kwam een aardige Tsjech langs die had gehoord dat ik hout zocht. Buiten de 4 m3 komt er nu nog 5 m3 bij. Mooie berkenstammetjes, op maat, gekloofd enwel en tot aan mijn voordeur wordt het de volgende week gebracht. Degeen die nu in mijn huis zit moet het wel even opstapelen, maar dat vertel ik hem morgen.

Groet van een houterige Kukel.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Re: Levering van haardhout in Tsjechie

Goed gepland, hout bestellen en het pas laten bezorgen als jij weg bent, de opvolger moet het maar stapelen. Echt fantastische planning....
crazy.gif
crazy.gif
crazy.gif
 
Re: Levering van haardhout in Tsjechie

Ik had het uitstekend gepland, helaas werd de vrachtauto onwel en werd de levering uitgesteld. En mijn opvolger doet het vast graag als tegenprestatie want hij mag voor noppes 2 weken in mijn huis. Dus ik ben echt wel aardig voor mijn medemens.

Groet van Kukel.
 
Re: Levering van haardhout in Tsjechie

Vorig jaar 5 m3 hout gekocht. Het werd thuis afgeleverd, in stammetjes. Afgelopen weken alles netjes gezaagd. Komt die 'vriendelijke' jongeman vorige week weer langs. Waarvoor was niet geheel duidelijk. Afgesproken dat hij later weer terug zou komen als onze buurjongen er ook zou zijn. Dag en tijd afgesproken, maar een dag later kwam hij aangereden met een aanhangwagen vol hout. Dat wilde hij bij ons afleveren, terwijl we al meer dan genoeg hout hadden. Hij boos dat wij het niet wilden hebben, want wij hadden het toch besteld? Toen onze buurjongen maar even gebeld. Daarna was hij snel verdwenen. Hout leveren is leuk, maar ongevraagd hout krijgen en betalen is weer iets anders.
Op de binnenplaats genieten we met camping- en pensiongasten erg van het kampvuur, behalve vanavond, want met die regen brandt het niet zo erg goed.
 
Re: Levering van haardhout in Tsjechie

Hallo Kukel
Zelf heb ik een huis in Hradecka, niet ver van Nejdek. Ik kan je wel in contact brengen met iemand die gezaagd hout levert. Klopt het dat je langs de weg van Nejdek naar Karlovy Vary een leuke skipiste hebt voor kinderen? Zelf ga ik as Zaterdag (6 aug) weer voor 3 weken.
Groet Peter
 
Re: Levering van haardhout in Tsjechie

Bedankt voor je aanbod, ik maak er graag gebruik van. De bewuste weg kan ik dromen, maar ik heb nog nooit een piste daar gezien.
Bij de overige pistes kunnen de kinderen zich uitstekend vermaken, altijd rustig en leuk skieen voor de kinderen.

Groet.
 
Re: Levering van haardhout in Tsjechie

Hallo Kukel
Je kunt me evt bellen op ***** of ******, wij gaan zaterdag weg en ik zal voor je informeren of de forster het hout evt voor je naar Nejdek kan brengen.
Groet Peter

<font color="red"> Edit: Contactgegevens beter via PM uitwisselen. Tel. nummer zijn nu reeds doorgestuurd. </font>
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Hout voor de open haard

Kan misschien iemand ons een tip geven waar we aan hard hout kunnen komen in de omgeving Trutnov- Vrchlabi. Misschien van iemand die hier ook in de buurt woont, die wel een adresje heeft of iemand met een vakantiehuis, waarvoor dit door iemand geregeld wordt. :confused:
 
Hardhout wordt erg moeilijk, dat is nog schaarser dan in NL en waarschijnklijk veel te duur. Overigens is het sowieso wat laat om nog aan brandhout te komen. Eventueel weet ik nog een adres in Upice, als ze hout hebben liggen lukt het misschien nog. Ze hebben een vrachtwagentje
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Gorrit dank je wel voor het meedenken ik heb je een PB gestuurd en ook direkt maar even naar Jan Nijdam, je kan geen adresje teveel hebben, begrijp ik.
 
Bovenaan