Goedkoop en grote porties

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur


Dat uit eten in Tsjechië naar Nederlandse begrippen goedkoop is, dat is zowat algemeen bekend. Dat de porties enorm groot kunnen zijn is minder bekend. Wie bijvoorbeeld in Masne kramy (de Vleesmarkt) in České Budějovice gaat eten die weet niet wat hem overkomt als hij daar een schnitzel bestelt. Als je daar de varkensschnitzel bestelt met gebakken aardappelen en (kool)salade die krijgt gewoonweg 3 borden voor zijn neus. Het grootste bord is bedekt met een stuk vlees dat zowat het hele bord bedekt, een twee bord/schaal is gevuld met aardappelen en daarbij komt een gelijkwaardige portie koolsalade. Eigenlijk voldoende voor twee personen alles bij elkaar. Wie op dieet is die zal in Tsjechië op veel plekken niet moeten proberen het bord leeg te eten, tenzij er een maaltijdsalade besteld is. Ik vraag me echter af of de porties dan niet gelijk staan aan een halve moestuin.



Overgenomen van:www. vakantie.paginablog.nl.

Mijn reactie hierop is dat je bijna overal halve porties kunt bestellen tegen 70% van de prijs.
 
Wij hebben die ervaring niet, wij vinden de porties juist precies aan de maat. Het bestelde menu, hranolky en vlees, met wat rauwkost wordt op een ovaal bord gepresenteerd. Eventuele salade krijg je er in een apart schaaltje erbij. En we hebben grote ervaring hoor!
 
Wij hebben die ervaring niet, wij vinden de porties juist precies aan de maat. Het bestelde menu, hranolky en vlees, met wat rauwkost wordt op een ovaal bord gepresenteerd. Eventuele salade krijg je er in een apart schaaltje erbij. En we hebben grote ervaring hoor!
Ja, het komt mij ook niet bekend voor, meestal zijn het niet al te grote porties! ( voor mij meer dan genoeg maar ik ben een kleine eter)
 
Mij komt het niet vreemd voor, maar heb de ervaring dat het in de stad wel wat kleinere Porties zijn.

Karretje met mest, alleen bestellen als je echt honger hebt. Heb ik al eens geschreven in mijn " vakantie van baan"
 
Volgens mij ligt het ook aan "wat" je besteld. De "hotovky" zijn vaak kleinere goedkopere porties. Bij alle andere gerechten is men verplicht de hoeveelheid aan te geven. Dus hier kun je uit afleiden hoe groot de porties zijn.
 
Jullie moeten wel allemaal zeer veel eten, dat jullie die porties klein vinden. Ik denk dat je dan maar helemaal niet in Nederland moet gaan uit eten.
Mocht je ze echt te klein vinden, dan heeft men daarvoor het voorgerecht uitgevonden.

Ik zelf heb vaak meer het probleem dat bij het zien van het overladen bord, mij de honger vergaat. Soms tot het moedeloze toe.
 
Mijn schoonzus en zwager, hij is kok van beroep, waren vorige maand een week bij ons in Tsjechië. Zijn mening over de Tsjechische keuken: De Tsjechische keuken is vet, veel, lekker en niet duur.
Misschien zijn de porties in het Noorden groter? :D
 

Ad Verschoor

Donateur
Nu ik zelfs geciteerd ga worden, moet ik toch maar even reageren. Het artikel is afkomstig van www.paginablog.nl, zoals ik vermeld heb. Mijn reactie eronder luidt, dat wij in de meeste restaurants een halve portie kunnen bestellen en dat ook meestal doen. Slechts is van belang, dat ik nieuws dat mij bereikt over Tsjechie met jullie wil delen.
 
Ik heb het andersom ervaren , conclusie van mij is dus: je hebt restaurants die veel te veel en normaal serveren .
Gemiddeld wat wij bestellen hebben we genoeg aan , we maken wel ons bord leeg, maar dat heeft weer met opvoeding te maken.
 
Over kleine porties gesproken, wat echt opvalt is dat je steeds meer van die ienieminie flesjes frisdrank van 0,2l ziet waarvan de prijs uiteraard hetzelfde is gebleven.
De Hollandse zuinigheid slaat toch niet toe in Tsjechië?? :denk: Nog even en het bier wordt geserveerd in fluitjes. :stout:
 
Bovenaan