Gemiddeld salaris naar 16.722 kronen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Gemiddeld salaris gaat naar 16.722 kronen. Dit betekent een stijging van 6,4% ten opzichte een jaar geleden. Q4/2003 was nog hoger geweest, maar dat had te maken met bonussen en diverse eindejaarsuitkeringen.

Bron: iDNES
 

Bijlagen

  • 19889-A040601_VEN_PLATYGRAF_V.gif
    19889-A040601_VEN_PLATYGRAF_V.gif
    39,5 KB · Bekeken: 27
Vasek: Is dat dan bruto of netto?

En als het bruto is; gaat er dan ook zo achterlijk veel vanaf zoals hier in NL?

Hebben ze in CZ ook een soort "vakantiegeld"?
 
Zal wel bruto zijn, een soort Honza modaal. Wat er afgaat weet ik niet, maar nooit zoveel als in Nederland, dat kan haast niet. In Tsjechie kennen ze een 13e en soms 14e maandsalaris.
 
Beste salaris kun je verdienen in Telecom, bij banken, verzekeringsmaatschappijen en in de luchtvaart. De werkgevers betalen daar grofweg twee maal het gemiddelde loon van 16.722 bruto.

Topper is Cesky Mobil (Oscar) die betaalt drie maal modaal loon. Zie verder tabel op iDNES .

Prům. mzda 2003 = gemiddeld 2003
Očekávání 2004 = verwachting 2004
dle výsledků = afhankelijk van resultaten
 
Mijn vriendin, die in Praag woont en werkt als lerares, kreeg voor dit jaar GEEN vakantiegeld: haar woorden: 'We zijn toch maar leerkrachten'. Zou het iets te maken hebben met het feit dat de Tsjechische regering enorm veel moet bezuinigen en 'toch ergens moet beginnen' ???
 
Re: Gemiddeld salaris naar 17.817 kronen

Volgens de laatste cijfers is gemiddeld salaris nu 17.817 kronen. In Praag is het 21.497 kronen.
Traditiegetrouw beste lonen worden verdiend in de financiële sector, luchtvaart en ICT. Het minste wordt verdiend in de landbouw en textiel. Bijvoorbeeld in textiel sector is het gemiddelde salaris 13.107 kronen.

Hoger salaris in Praag valt weg tegen hogere woonlasten aldaar. Gemiddelde 2+1 woning kost rond 10.000 kronen, terwijl in de rest van het land dezelfde woning ongeveer 6.000 kronen kost.

Bron: Novinky, 03-11-2004
 
Re: Gemiddeld salaris naar 17.817 kronen

En waar gaat het heen? Alweer een onderzoekje. Degenen die niet Tsjechisch kunnen, linker kolom Prijmy=Inkomsten, Vydaje=Uitgaven en Uspory=Sparen.

Er wordt meer uitgegeven aan wonen en energie, levensmiddelen, drank, tabak, verzekeringen, hypotheek en telefoon.
En minder aan kleding, schoenen en woninginrichting.
 

Bijlagen

  • 32544-A041103_PAV_DOMACNOSTI_V.jpg
    32544-A041103_PAV_DOMACNOSTI_V.jpg
    36 KB · Bekeken: 19
Re: Gemiddeld salaris naar 17.817 kronen

Nou Vasek ik weet niet hoe ze aan het gemiddelde salaris komen maar mijn vriendin (23) kan maximaal 9 tot 12 duizend koruna per maand verdienen als verkoopster. Ik werk momenteel als vertaler en krijg 200 koruna per uur dus reken maar uit!!!
En voor 2+ k.k. betaal ik 13.500,= per maand weliswaar inclusief alles.
 
Re: Gemiddeld salaris naar 17.817 kronen

allemaal goed en wel, maar kdenk toch dat de realiteit anders is,naar mijn persoonlijke mening.de meeste van mijn vrienden uit pardubice die al werken verdienen rond de 10000-12000.... .
 
Re: Gemiddeld salaris naar 17.817 kronen

totalcrazy schreef:
Nou Vasek ik weet niet hoe ze aan het gemiddelde salaris komen

Ik ook niet. Het zal wel een soort "modaal" inkomen zijn, net als hier in Nederland. Daar zitten velen onder en velen boven.
 
Re: Gemiddeld salaris naar 17.817 kronen

Verzekeringsmaatschappijen betalen dubbel? Vertel dat mijn schoonvader, die heeft een loonsverlaging gehad van 20.000 naar 18.000 Kc... Voor 40 uur per week (=dus 50 uur) en regelmatig werken in het weekend. Ik verdiende met 18 jaar als postbode (in NL!) meer dan hij met 50 als schadetaxateur....

Erik
 
Re: Gemiddeld salaris naar 17.817 kronen

Ja dat is dus wat ik ook al zei. Ik denk dat het gemiddelde salaris meer rond de 10 tot 12 duizend koruna ligt. En dat ik meer verdien komt omdat ik buitenlander ben en omdat het een tijdelijk baantje is voor een project van Monsterboard.
groet Piet
 
Re: Gemiddeld salaris in 2004 naar 18 035 Kč

Een stijging van 1116 Kč ten opzichte van 2003, dat is +6,6%. Het best werd verdiend in de financiële sector, het minst in de landbouw.

Bron: iDNES
 
Re: Gemiddeld salaris in 2004 naar 18 035 Kč

Ik blijf nog steeds zeer sceptisch tov dit soort tabellen. Met name omdat individuele gevallen het nogal schijnen te beinvloeden.
 

Maria

Geroyeerd Lid
Re: Gemiddeld salaris in 2004 naar 18 035 Kč

Wat is eigenlijk het gemiddelde salaris in Nederland? Kunnen we op basis van cijfers vergelijken.
 
Re: Gemiddeld salaris in 2004 naar 18 035 Kč

Maria schreef:
Wat is eigenlijk het gemiddelde salaris in Nederland?
Volgens de cijfers van het Centraal Plan Bureau was een modaal inkomen voor december 2004 € 29.000 bruto per jaar.
 
Re: Gemiddeld salaris in 2004 naar 18 035 Kč

even voor de duidelijkheid dus ongeveer 72.000,= Kc per maand
crazy.gif
 
Re: Gemiddeld salaris in 2004 naar 18 035 Kč

Het lijkt wel veel, maar hier in Nederland kan iemand met een modaal inkomen nog geen (starters) woning kopen.


Jan Modaal (m.; g.mv.) fictieve burger met een modaal inkomen, dus
vallend in de inkomensklasse waarin de meeste mensen vallen.
 
Re: Gemiddeld salaris in 2004 naar 18 035 Kč

Nog wat nagekomen cijfers wat Tsjechië betreft.

Het hoogste gemiddeld salaris werd in Praag verdiend, 22.433 Kč, dat zal niemand verrassen. Het laagste gemiddeld salaris werd verdiend in Karlovarský kraj (provincie Karlovy Vary), 15.415 Kč bruto.

Een Tsjechische Honza Modaal moet 15 maanden werken voor een Škoda Fabia, een Slowaak 22 maanden en een Duitser 3 maanden.

Bron: ČTK
 

Bijlagen

  • 47687-1110465855_evropa_mzdy_2004_fabia.gif
    47687-1110465855_evropa_mzdy_2004_fabia.gif
    63,6 KB · Bekeken: 2
Re: Gemiddeld salaris in 2004 naar 18 035 Kč

nou dan haal ik net het gemiddelde
shocked.gif
. En Vasek ook met dat "gemiddelde" inkomen hier in Praag kun je GEEN "starters" of wat voor andere woning dan ook kopen. Sterker je kunt er nauwelijk (zelfstandig) een woning voor huren. Maar verder hoor je mij niet klagen ik heb tenslotte uit vije wil voor Praag gekozen. En even voor de duidelijkheid, want er ontstaat op dit forum nog wel eens wat spraakverwarring, ik val je niet aan hoor Vasek want ik vindt de info die jij op diverse topics weet te geven echt fantastisch!!!!!!!!!!!!
smiley20.gif
Maar ik heb soms een hekel aan die staatjes omdat het zo'n vertekend beeld van de werkelijkheid geeft of in ieder geval een gekleurd beeld.
 
Bovenaan