Gele koplampen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,


Mijn grote hobby is Citroen oldtimers.
Buiten de oldtimers is mijn dagelijkse auto natuurlijk een Citroen.
Vanouds rijden wij met de oldtimers met gele koplampen zoals
dat vroeger eigenlijk verplicht was in frankrijk.
Het hoort toch wel bij de citroen.
Ik heb deze ook in mijn dagelijkse citroen en ben 1 van de weinige die je tegenkomt met deze kleur.
Door al mijn tochten door europa ben ik eigenlijk nog nooit aangehouden voor de afwijkende kleur. Men kijkt weleens verwonderd maar ik weet dat het eigenlijk gewoon mag op europees niveau. Koplampen mogen wit of geel zijn.
Nu mijn vraag..... hoe reageren ze hierop in Tsjechie en heeft iemand hier ervaring mee.

Ik hoor het graag.
 

Tabe

† In Memoriam
een lelijk eentje.

Ach...het lelijke eentje. Was 18 jaar en had pas mijn rijbewijs. Alweer 45 jaar geleden. En mijn eerste auto was een lelyk eendje uit 1961. Zo'auto waar de deuren nog verkeerd open gingen. En rot, en een roest, verschrikkelijk. Maar wat heb ik een plezier met dat ding beleefd. Als ik een bocht nam dan vloog de deur open, nam ik de andere bocht, dan ging de andere deur open. Een soort vliegende non. Hij sloeg altijd af op de gekste plaatsen en menigmaal heb ik met een lege tank gestaan omdat er geen benzinemeter in zat. Je moest nog peilen met een stokje.
Maar mijn eerste auto vergeet ik dus nooit.

Welkom nog op dit forum, misschien word je nog eens liefhebber van oude skoda's.
 
Heb een CX en een 3 tal Xm,s gehad en heb alleen van automonteurs vragen gehad hoe het zat met de gele lampen . Ook bij politiecontrole,s geen problemen .
Heb wel eens een Xm ingevoerd in Tsjechië en toen heeft men voor de STK er witte lampen in gezet.

Rij nu een Peugot MPV maar de volgende wordt toch weer een Citroen [c6?] Ben regelmatig op www.seznam.cz aan het kijken maar heb nog niks leuks gezien.
 
maar wat is het voordeel van gele koplampen..?
ik weet het..
U ook..?
overigens zijn gele koplampen vaak moeilijk te krijgen voor sommige
auto,s..
de franse merken hadden af fabriek vaak gele lampen..
bekende merken waren Ducellier en Paris-Rhone..
de eend waar Tabe over praat is waarschijnlijk nog een 18 pk met de zgn. ribbelkap..
de deurtjes verkeerd hadden vroeger meer merken,,Fiat 500 o.a.
 
Hallo, wat leuk deze snelle reacties:top:
Ik ga er ook wel vanuit dat het geen probleem is.
Over het voordeel van gele lampen....
reflectie op borden en palen langs de weg reageren op de 1 of andere manier beter op geel licht dan op wit licht. Alles is duidelijker zichtbaar, ook van grote afstand (halogeen).
Verder ben ik in het verkeer qua verlichting een buitenbeentje tussen de witte lampen zodat ze mij ook overdag niet zo snel over het hoofd zien.
Dus ook nog veiliger.
Ook niet altijd... strijk ik iemand per ongeluk tegen de haren in het verkeer in het donker weten ze me ook zo te vinden. Maar goed daar gaan we in Tsjechie ook maar niet vanuit (of wel?)
En natuurlijk de nostalgie. Citroen is geel:D

gr. lico
 
Voor de liefhebber vond ik al wilfend het volgende stukje over gele koplampen

De gele koplampen zijn in Frankrijk ingevoerd tijdens de Tweede Wereldoorlog, opdat de lokale troepenmacht gemakkelijk het verschil zou kunnen zien tussen de auto’s van de eigen bevolking en die van de Duitse invadeur. Niemand die er blijkbaar bij had stilgestaan dat die gele vlekjes in de verte wel erg trefzekere doelwitten zouden vormen voor de Nazi-artillerie. Zut alors!

Ondanks dit falen bleven de Fransen ook na de oorlog hardnekkig vasthouden aan de eigenwijze verkeersmaatregel. Officieel omdat geel licht minder verblindend was voor tegenliggers dan wit licht - een valabele reden overigens, want het gele schijnsel is het resultaat van het elimineren van blauw licht uit het spectrum, dat vanwege zijn korte golflengte veel gemakkelijker in alle richtingen ‘breekt’ wanneer het op regen, mist of sneeuw valt. Maar de lichten stoorden ook minder omdat de gele lampbehuizingen van toen zo’n 15 procent van de lichtbundel tegenhielden. Het licht dat ze verspreidden was met andere woorden minder intens, maar bijgevolg ook minder verhelderend in normale nachtelijke omstandigheden.
of dit verhaal helemaal waar is betwijfel ik, concludeer zelf waarom ik deze twijfel heb
 

char

† In Memoriam
Wat is "wilfend"?... Of is dat iets wat ik al lang geleden had moeten weten??..

Gorrit,...Vriend,.. ik weet dus echt niet of het een bestaand woord is!!..
Mocht het niet echt bestaan dan maak jij mijn hele zondag goed wanneer je er, op jouw eigen onnavolgbare wijze, een uitleg over geeft!!..

Zo!!!!.....Mijn dag kan niet meer stuk!!..

Oh,..om nog even on-topic te blijven.. Ik heb mijn halve leven in een citroen gereden.. En mijn vader had de eerste XM in Nederland, rechtstreeks van de RAI. Na nog geen 2000 km. lag de hele versnellingsbak in puin. Gelukkig stond er nog een mooie DS voor de deur..

Char.
 
Wat is "wilfend"?... Of is dat iets wat ik al lang geleden had moeten weten??.
Wilfen is eigenlijk typisch vrouwelijk. Weg gaan om een pak koffie te kopen en thuis komen met een bontjas:D Eigenlijk ken je het verschijnsel al lang maar hebben de Engelsen er een leuk naampje aan gegeven.

Gorrit,...Vriend,.. ik weet dus echt niet of het een bestaand woord is!!..
Mocht het niet echt bestaan dan maak jij mijn hele zondag goed wanneer je er, op jouw eigen onnavolgbare wijze, een uitleg over geeft!!..
Misschien niet je hele zondag maar we doen ons best;)
Oh,..om nog even on-topic te blijven..
Zelf heb ik ooit een CX gehad. Zo'n onbestemde kleur blauw, verlengde uitvoering en rijden als een vorst. Verder was het een grote ellende van kapotte elektronica, veerbollen en overig malheur. Mijn citroen-ervaring was geen grote vreugde helaas.

Nog even terug naar het vorige verhaal: Wie weet waarom het niet klopt
 
Hallo Gorrit,

mooi verhaal en klinkt wel geloofwaardig. Had dit nog nooit zo gehoord. Maar dan zouden ze dit waarschijnlijk ook in andere landen hebben gedaan? Frankrijk was wellicht een pilot. Rare jongens die duitsers.
"trefzeker doelwit" ja je valt wel op, maar tegenwoordig dus positief zijn mijn ervaringen.
Leuk al die (oud) citroen rijders op het forum.
Dacht dat jullie allemaal wel skoda zouden rijden:D

gr. Lico
 
Klopt Pes. Als je als burger al mocht rijden dan was dat verduisterd, maar er is meer... Het oorlogsverhaal is natuurlijk leuk voor aan de bier/koffietafel maar verder gewoon onzin.
WIE bepaalden tijdens de oorlogstijd verkeersregels in Frankrijk?
Werd er tijdens de bezetting van Frankrijk nog op grote schaal strijd gevoerd met o.a. artillerie?

De ware reden is hier te vinden, vanaf blz 21
 
Hallo Gorrit,

Ik dacht al...............maar mooi verhaal.

Dank je voor de link.
Weer wat opgestoken.

Deze koplampen leveren een geelachtig licht recht vooruit maar stralen helaas blauw uit naar de zijkanten.
Veel koplampen die dit licht uitstoten hebben een blauwe gloed boven de licht donker grens die als zeer hinderlijk wordt ervaren.

Gelukkig heb ik dit niet bij mijn lampen.

gr. Lico
 
Bovenaan