Gele koplampen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

char

† In Memoriam
Bedankt voor de uitleg, Gorrit!!...Ik kende het woord echt niet...Maar misschien komt dat omdat hier wél 63 pakken koffie staan en er geen ene bontjas hangt...

Char.
 

pepo

† In Memoriam
Nu mijn vraag..... hoe reageren ze hierop in Tsjechie en heeft iemand hier ervaring mee.

Bij deze wil ik even de Tsjechische wetgeving citeren wat de toegestane kleur van de autoverlichting betreft.
De text 'kleur van de koplampen' is rood aangegeven
De toegestane kleur is bílá en dat betekent wit.


NAŘÍZENÍ
Předpis č. 48 Evropské hospodářské komise Spojených národů (EHK/OSN) — Jednotná ustanovení
pro schvalování typu vozidel z hlediska montáže zařízení pro osvětlení a světelnou signalizaci
Dodatek 47: Předpis č. 48

Dle tohoto předpisu se řídí vyhláška č.341,kde je na ní odkaz


5.15. Barvy světel vyzařovaných světlomety nebo svítilnami jsou:
dálkový světlomet: bílá
potkávací světlomet: bílá

přední mlhový světlomet: bílá nebo žlutá selektivní
zpětný světlomet: bílá
směrová svítilna: oranžová nebo ((bílá na přední části vozu ,červená na zadní části vozu) pouze však u vozidel na kterých toto bylo sériově vybaveno od výroby)
výstražný signál: oranžová
brzdová svítilna: červená
svítilna zadní registrační tabulky: bílá
přední obrysová svítilna: bílá
zadní obrysová svítilna: červená
zadní mlhová svítilna: červená
parkovací svítilna: bílá vpředu, červená vzadu; oranžová, je-li sloučena
s bočními směrovými svítilnami nebo s bočními obrysovými
svítilnami
boční obrysová svítilna: oranžová; nejzadnější boční obrysová svítilna však může
být červená, je-li ve skupině nebo je-li sdružená či sloučená
se zadní obrysovou svítilnou, zadní doplňkovou obrysovou
svítilnou, zadní mlhovou svítilnou, brzdovou svítilnou nebo
je ve skupině nebo má část plochy výstupu světla společnou
se zadní odrazkou
doplňková obrysová svítilna: bílá vpředu, červená vzadu
denní svítilna: bílá
zadní odrazka netrojúhelníková: červená
zadní odrazka trojúhelníková: červená
přední odrazka netrojúhelníková: barva dopadajícího světla (1)
boční odrazka netrojúhelníková: oranžová; nejzadnější odrazka však může být červená, je-li
ve skupině nebo má-li část plochy výstupu světla společnou
se zadní obrysovou svítilnou, zadní doplňkovou obrysovou
svítilnou, zadní mlhovou svítilnou, brzdovou svítilnou nebo
s nejzadnější boční obrysovou svítilnou
rohový světlomet: bílá
nápadné značení: bílá nebo žlutá do stran;
červená nebo žlutá dozadu. (2)
30.5.2007 CS Úřední věstník Evropské unie L 137/13
(1) Označuje se také jako „bílá“ nebo „bezbarvá“ odrazka.
(2) Žádné ustanovení tohoto předpisu nebrání stranám uplatňujícím tento předpis, aby na vlastním území povolily
směrem dozadu užití bílého nápadného značení.
 
Heb een CX en een 3 tal Xm,s gehad en heb alleen van automonteurs vragen gehad hoe het zat met de gele lampen . Ook bij politiecontrole,s geen problemen .
Heb wel eens een Xm ingevoerd in Tsjechië en toen heeft men voor de STK er witte lampen in gezet.

Hallo Pepo,

hoe moet ik bovenstaand dan lezen. Kan het zijn dat dit puur
voor Tsjechen zelf is en niet voor buitenlanders? Ik neem aan dat STK een equivalent is van APK.
Als ik verder lees op verschillende fora dan lees ik dat de politie behoorlijk streng kan zijn.
Het eenvoudigste is natuurlijk de gele lampen verwisselen voor de witte, maar ja eigenlijk dacht ik dat het op europees niveau geregeld zou zijn.

Hopelijk weet iemand het antwoord.

Dank in ieder geval voor de informatie.

gr. Lico
 

Vodnik

† In Memoriam
Ik zie heel veel "gele" koplampen in Tsjechie!

Reden / oorzaak.... slechte electrische instalatie waardoor de lampen onvoldoende spannig krijgen en daardoor geel-rose licht gaan uitstralen.

Let maar is op de 1000MB-tjes, Trabantjes, . . . soms nog een velorex . . .

BTW, die specilale LED-komplampen die in de audi R8 zitten en proto voor Golf worden (gedeeltelijk) gemaakt in Tsjechie, Jirikov!
(door een heel klein bedrijfje dat specials maakt voor de duitse auto-industrie . . . . .en voor mij een draaibarestoel in Ford Transit:ja:)
(Deze lichten worden beschreven in de link die gorrit aangaf)
 
Hallo Pepo,

dat is schrikken:shock::D dit wist ik niet (pt. 5.15)
Rij ik , en vele citroen oldtimer fanaten, al die tijd al illegaal door Nederland en Europa met gele lampen.
Weer wat geleerd.
In Nederland en andere landen blijf ik er mee rijden.
Voor Tsjechië ga ik er nog over na denken!

(trouwens in de zweedse wetgeving staat weer wit/geel verlichting
als koplamp) ook in Scandinavië was dit geen probleem.
Don't eat the yellow snow:D

Bedankt voor deze link.

Gr. Lico
 
Met de bovengenoemde auto,s ben ik regelmatig in Tsjechië op vakantie geweest voordat ik zelf in Tsjechië ging wonen en heb nooit problemen gehad met controle,s etc .

Alleen voor de STK /Invoerkeuring zijn er o,a witte lampen in gegaan.

Mijn Bedford uit 1985 [zie avatar] moest voor Tsjechië trouwens ook andere verlichting hebben ,voor Nederland was het ok maar voor Tsjechië moest er ander soort achteruitrijverlichting op:kwaad: en het mistachterlicht moest door een ander exemplaar worden vervangen.:ja:
 
Toch maar met gele koplampen naar Tsjechië gereden.
Tot nu toe (5 dagen) geen problemen met politie gehad.
Bij controles mocht ik gewoon doorrijden:ja:
Gisteravond rond 23.00 midden in Praag bij Wenceslasplein wel
zeer verwonderde blikken van 2 agenten te voet die het schijnbaar toch wel heel vreemd vonden. Niet alleen zij maar ook voetgangers en automobilisten kijken zeer verwonderd. Ik ben dan ook echt de enige:stout:
 
Misschien een keer vragen of het echt niet toegestaan is als je lopend een agent tegenkomt?
Ik heb de afgelopen 2 jaar sigaar rokend op de motor door tsjechie rondgetoerd. Vrolijk naar agenten gezwaaid en nooit problemen gehad.
Laat tsjechie nu net het enige land in europa zijn dat het roken op de motor verbied.:)
toch mazzel?
 
En dat deed een kennis van mij ook.
Sigaar roken en motor rijden.

Hij is het afgeleerd.
Een aspunt vloog brandend tussen zijn van boven geopende overhemd en verschroeide zijn borsthaar.
Flinke brandwonden als gevolg.

Dus wat leert u hier uit?
Of niet roken of niet motorrijden.
 
Tis een snelle manier van ontharen en niet zo pijnlijk als harsen.
Ik heb een scherm op de motor en dan treedt er turbulentie op. Alles wat eraf waait komt naar het scherm toe. Ik draag een goede zonnebril en heb in al die tijd nooit een probleem gehad met het rijdend roken. Tis in de auto vele malen gevaarlijker.
Maar tsjechie is vreemd genoeg het enige land in europa dat het roken op de motor verbied.
 
Bovenaan