Geld overmaken vanuit Nederland naar Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik moet onroerend goed belasting betalen.
De aanslag heb ik hier in Nederland gekregen.
Die moet ik in Tsjechië in het postkantoor betalen.
Wie weet hoe ik dit vanuit Nederland kan regelen?

Alvast dank voor het meedenken.
 
Helaas, dit is het allemaal niet.
Nummer is indertijd opgevraagd bij de financni, kregen iban nummer, geen BIC nummer.
Dus het spoor loopt dood.
Niet mogelijk om geld vanaf hier geld over te maken.
Zullen dus wel straf krijgen.
 
Ik heb net even opgezocht naar welke rekening ik het zelf vorig jaar heb overgemaakt voor Finanční úřad Brno-venkov (heb voor dit jaar nog geen aanslag binnen), en het is xxxxxxx/0710 = Česká národní banka, en volgens bovengenoemde lijst is de BIC voor de ČNB: CNBACZPP.

Ze vermelden er op de aanslag geen BIC-nr bij, omdat dat alleen voor buitenlandse transacties geldt en de meesten hun belasting uiteraard overmaken vanuit een Tsjechische bank (is trouwens ook veel goedkoper dan via het postkantoor). Wie vanuit het buitenland wil betalen, moet gewoon de BIC zelf even opzoeken. Is dan bij dezen gebeurd :D
 
Laatst bewerkt:
erg lastig, kukel, voor onroerend goed betaling in Tsjechië krijgt men een acceptgirokaart met het rekeningnummer waarop gestort moet worden. daar staat geen BIC- nummer bij, want dat is een bank code nummer en de acceptgiro is van de post!
als oplossing zou ik het geld voor je kunnen overmaken, indien je de acceptgiro naar ij opstuurt en het geld overboekt op mijn rekening bij de RABO bank in Nederland, tenminste áls je dat wilt!
e.e.a. te regelen via een PM?
 
Camyl, hartelijk dank voor het aanbod.
Gisteravond een dorpeling gebeld en die gaat voor ons naar Kraslice om het bedrag te betalen.
Dus dat wordt geregeld.
Als we in Sindelova zijn gaan we maar weer op jacht om het BIC nummer te verkrijgen.
Hadden we al eerder gedaan maar uit gemakzucht, vermoedden we, is ons een nummer gegeven wat niet klopt.

Afijn, allemaal een mooie, zonnige dag toegewenst.
 
Ik snap eigenlijk niet wat het probleem is. De BIC is gewoon CNBACZPP, zoals ik al eerder schreef. Dat is de BIC van de Tsjechische nationale bank, waar je het geld naartoe moet overboeken. De bankcode - kód banky van de ČNB (0710) staat gewoon op de aanslag vermeld (ik heb hem nu zelf ook binnen) en de BIC heb ik vervolgens opgezocht in de bovengenoemde lijst. Daarin staan alle Tsjechische banken vermeld met bankcode, naam bank en BIC.
 
Klopt, alleen weten wij niet of zij dezelfde bank gebruiken als jij hebt opgegeven.
Die van jouw gaat naar Brno, die van ons moet naar Kraslice.
Misschien dezelfde bank, of niet.
En voordat het geld spoorloos is hebben wij het even anders opgelost.

Maar een dank je wel voor het meedenken.
 
Dat kun je gewoon zien aan de bankcode (kód banky) op de aanslag, als die 0710 is (wat gegarandeerd het geval is, want alle betalingen aan de staat lopen via de ČNB), dan zit je goed. En nogmaals: een BIC geldt voor een bank als geheel, dus als de bank hetzelfde is, is de BIC ook hetzelfde.
 
Vandaag heb ik toevallig wat over moeten maken naar Duitsland. Ze willen alleen IBAN, BIC is helemaal niet nodig. Dat zoeken ze zelf wel op denk ik (ABN Amro).
Of, meneer Kukel, vraag het aan je account manager bij je bank. Laat het hem/haar uitzoeken. Daar wordt hij/zij voor betaald!
 
Beter dan Lisa kan ik het niet verwoorden. Toch mijn kleine bijdrage. Op de site van de Česká národní banka (http://www.cnb.cz) zal de swiftcode / BIC ook staan. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de overheid slechts 1 bank(nummer) aanhoudt voor dezelfde belasting. Onroerend goed in dit geval.

Als je "swift code Česká národní banka" googled komt men op de volgende site:
http://kurzy.cz/seznamy/kody-bank/swift-bic-iban.htm . Je ziet dat de opbouw van een BIC heel simpel is:

Česká národní banka = CNBACZPP dus CNB A CZ PP
ING Bank in Tsjechië = INGBCZPP dus ING B CZ PP

Voor mij onverklaarbaar staat er een aantal keer op deze lijst, bijv bij AKCENTA: " Nemá SWIFT/BIC "
 
Bovenaan