Gebruiksaanwijzing: omgaan met Tsjechen - Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In welke taal spreek jij de Tsjechen aan:


  • Totaal aantal stemmers
    65
Gebruiksaanwijzing: omgaan met Tsjechen - Tsjechië

Gepost op 24.02.12, Overig
Tsjechen zijn over het algemeen hele vriendelijke maar ook gesloten mensen. Ook vaak wel wantrouwend, zeker aan het begin. Ik hoor vaak mensen zeggen dat Tsjechen zo onvriendelijk zijn, maar ze hebben gewoon een gebruiksaanwijzing. Als je dat weet en er rekening mee houdt zul je zien dat ook Tsjechen eigenlijk hele aardige mensen zijn.

Als je in Tsjechië bent dan is in ieder geval aan te raden om iemand te begroeten in het Tsjechisch (Dobrý Den = Goededag) Tsjechen hebben snel genoeg in de gaten dat je verder geen Tsjechisch zult spreken, maar in ieder geval wordt deze begroeting al zeer gewaardeerd. Dat is overigens in de meeste landen zo. Maar dan, welke taal ga je dan inzetten? Duits ligt voor de hand omdat Tsjechië grenst aan 2 Duitstalige landen. Toch kun je dit beter niet doen. Je krijgt meestal een veel vriendelijkere reactie als ze weten dat je in ieder geval géén Duitser bent. Begin dus altijd in het Engels! Blijkt dat ze dat niet spreken en wel Duits dan ga je uiteraard in het Duits verder, maar dan weten ze in ieder geval dat je geen Duitser bent.

Zeker bij de oudere Tsjech ligt de geschiedenis (van de Sudetenduitsers) nog steeds heel gevoelig, dat zit er zo 'ingebakken' dat Duitsers nog steeds niet erg geliefd zijn bij de gemiddelde Tsjech. Ook het wantrouwende is eigenlijk wel logisch, in de tijd van het communisme wist je immers nooit wie je wel en niet kon vertrouwen.

Bron: http://www.columbusmagazine.nl/europa/t ... echen.html
 
Jeetje, ik weet niet goed wat ik over zo'n stukje moet zeggen. Ik weet wel dat ik afgelopen zomer een super vakantie heb gehad en dat in het Reuzengebergte. Ik zeg dat zo omdat ik wel eens heb gelezen dat "men" daar stugger zou zijn dan in andere regio's. Weinig van gemerkt moet ik bekennen, maar ook moeilijk te vergelijken.
Wellicht dat dit kwam doordat ik steeds conversaties in het Tsjechisch begon (lees: woordjes brabbelde met m'n Action woordenboek), ik zou het niet weten:confused:

Dit jaar gaan wij richting Centraal/Zuid Bohemen. Ben heel benieuwd hoe het daar is
 
Ik zeg dat zo omdat ik wel eens heb gelezen dat "men" daar stugger zou zijn dan in andere regio's. Weinig van gemerkt moet ik bekennen, maar ook moeilijk te vergelijken. Wellicht dat dit kwam doordat ik steeds conversaties in het Tsjechisch begon (lees: woordjes brabbelde met m'n Action woordenboek), ik zou het niet weten

Maar eigenlijk gaat het stukje juist over hetgeen jij hier stelt, namelijk dat je steeds je conversaties in het Tsjechisch begon althans dat toch probeerde. Dat wordt ontzettend op prijs gesteld en dat bedoelt de schrijfster in haar stukje. Wie goed doet, goed ontmoet (oud Nederlands spreekwoord.)
 
Nederlanders zijn over het algemeen hele vriendelijke maar ook gesloten mensen. Ook vaak wel wantrouwend, zeker aan het begin. Ik hoor vaak mensen zeggen dat Nederlanders zo onvriendelijk zijn, maar ze hebben gewoon een gebruiksaanwijzing. Als je dat weet en er rekening mee houdt zul je zien dat ook Nederlanders eigenlijk hele aardige mensen zijn.

Als je in Nederland bent dan is in ieder geval aan te raden om iemand te begroeten in het Nederlands (Goedendag = Dobrý Den) Nederlanders hebben snel genoeg in de gaten dat je verder geen Nederlands zult spreken, maar in ieder geval wordt deze begroeting al zeer gewaardeerd. Dat is overigens in de meeste landen zo. Maar dan, welke taal ga je dan inzetten? Duits ligt voor de hand omdat Nederland grenst aan 2 Duitstalige landen (Duitsland en ten dele België). Toch kun je dit beter niet doen. Je krijgt meestal een veel vriendelijkere reactie als ze weten dat je in ieder geval géén Duitser bent. Begin dus altijd in het Engels! Blijkt dat ze dat niet spreken en wel Duits dan ga je uiteraard in het Duits verder, maar dan weten ze in ieder geval dat je geen Duitser bent.

Zeker bij de jongere Nederlander ligt de geschiedenis (van het voetballen) nog steeds heel gevoelig, dat zit er zo 'ingebakken' dat Duitsers nog steeds niet erg geliefd zijn bij de gemiddelde Nederlander. Ook het wantrouwende is eigenlijk wel logisch, in de tijd van de Anonieme Meldpunten weet je immers nooit wie je wel en niet kan vertrouwen.

Hmm, informatief!
 
Vindt het een beetje raar artikel dat op vrijwel alle landen kan worden toegepast om eerlijk te zijn :denk:

Maar goed,

Opzich vindt ik de gemiddelde Tsjech best meevallen. Toen ik hier in dit kleine dorp kwam wonen keek men inderdaad eerst wel de kat een beetje uit de boom. Maar ja, je komt al snel mensen tegen en je zou toch je boodschappen moeten doen dus dan moet je wel praten. Na een paar weken kwamen de eerste zinnen in het Tsjechisch er uit (soms gepaard met wat slovaaks wat soms leide tot mooie misverstanden) en begon men ook uit zich zelf tegen mij te praten.

De wat oudere mensen vinden het opzich geen probleem in het Duits tegen mij te praten en de jongere generatie is aardig goed in Engels en beide doen een poging om mij wat Tsjechisch bij te brengen. Dit met resultaat.

Tsjechen hebben inderdaad al snel door dat je geen Tsjechisch spreekt, maar als je het probeerd, zijn ze vaak ook de broertste niet en helpen ze je aardig op weg (Kan me nog wel herinneren dat ik een bus kaartje naar Letnany wilde kopen :-/... Als die buschauffeur niet had geholpen, was ik nou waarschijnlijk nog onderweg geweest).

Ook kom ik vaak dezelfde mensen tegen en die weten allemaal dat mijn Tsjechisch ergens in de kinderschoenen staat dus die praten op een rustig tempo zo dat ik het kan begrijpen. Zeg ik wat terug, corrigeren ze mij soms waar nodig.

Het is dus denk ik maar net hoe je je tegen de mensen in je omgeving opsteld. Als je geduld met hun hebt, hebben ze geduld met jou.

Het enige waar ik absoluut klaar mee ben is dat wanneer je oversteekt op een zebrapad, ze je van de sokken afrijden, vervolgens uit de auto stappen en beginnen te schreeuwen als een klein kind. Zebrapad = voorrang voor mij en al helemaal als ik al ergens halverwege ben! Vreemd genoeg spreek ik dan vloeiend Tsjechiesch en scheld ik ze de huid letterlijk en figuurlijk vol.
 

Vodnik

† In Memoriam
deze zin:

.....................Zeker bij de oudere Tsjech ligt de geschiedenis (van de Sudetenduitsers) nog steeds heel gevoelig, dat zit er zo 'ingebakken' dat Duitsers nog steeds niet erg geliefd zijn bij de gemiddelde Tsjech...........................

Wordt wel vaker geschreven, maar volgens mij zijn dit ingebakken aanname's bij niet tsjechen!
De Tsjechen die deze problemen aan den lijve hebben ondervonden zijn inmiddels de tachtig gepasseerd en daar zijn er niet zoveel meer van.
Verder vind ik tsjechen bijzonder prettige mensen op een enkele uitzondering na, maar dat kan ik van NLders (en Italianen) ook zeggen.

Ik spreek ze meestal in het Dczenglihs aan. Beetje handen en voeten werk erbij (voeten mn op de zembra:D) en het gaat prima!

NB in verband met mijn beroep (hobbyist) kom ik veel in zaken als Hornbach / bauhaus / baumax en daar is altijd wel iemand te vinden die engels of duits spreekt hoewel dat eigenlijk niet nodig is want als vakbroeders onder elkaar volstaat Dczenglihs volkomen. Ander is het bij overheidsheids instellingen zoals Cizinec Policie waar elke vraag in wat voor taal dan ook met 'Njet' beantwoord wordt. Gelukkig hoef ik me daar niet meer zo vaak te melden.
Anders is het overigens bij het FU, daar weten ze me wel haarfijn uit te leggen wat de bedoeling is, in elke gewenste taal als het zou moeten volgens mij ook nog in het Fries.

Kortom, tsjechen zijn net nederlanders, ze verstaan je als het nodig is!
 
jammer voor het artikel dat er geen "gemiddelde tsjech" bestaat. Wanneer leren mensen nu eens het individu te waarderen in plaats van een hele natie over 1 kam te scheren.
Dronken polen, luie grieken, etc.
Hoeveel mensen hebben het anno 2012 nog steeds over Tsjechoslowakije?
Toegevoegde waarde van het artikel = 0
 
Toch bestaat er zoiets als een volksaard, en daar gaat het artikeltje van die aardige mevrouw in dit geval over. Het geeft mensen die voor het eerst naar Tsjechië gaan handvaten voor de eerste omgang met Tsjechische mensen. Ik lees er echt niets negatiefs in, maar ja als je iets negatiefs zoekt zul je het overal in vinden. Toch?
 
vorig jaar voor het eerst een paar tjechiesche woorden gebruikt. zoals goedendag, alstublieft en dank u wel.Een heel klein begin dat weet ik maar wel mooie reacties. Zij gingen ineens verlegen lachend in het nederlands ook deze woorden tegen ons terugpraten. Maar dat breekt wel het ijs en dan kan je inderdaad in het duits en met handen en voeten verdergaan.
 
Ik ben er inmiddels wel achter dat het makkelijker is om een Tsjech Nederlands te leren dan om zelf Tsjechiesch te leren... De serveerster van mijn vaste restaurant begroet, vraagt wat ik wil drinken / eten, brengt de rekening en zegt tot ziens in redelijk Nederlands :top:

Wat trouwens ook werkt is Tsjechen aanspreken in het Slovaaks (voor de een of andere reden vindt ik dat toch makkelijker dan Tsjechiesch). Nadeel is alleen dat jongeren je vaak niet helemaal kunnen volgen...
 
Wij hebben een standaard zin : Spreekt u Duits of Engels in het Tsjechisch uit het hoofd geleerd. Dan hoop je dat ze in een van die talen antwoorden. En goede dag wensen, bedanken en drinken bestellen doen we in het Tsjechisch, maar vast met een raar accent. Ooit kregen ik te horen dat we iets op z'n Praags zeiden.... Nou ja ik probeer het ook maar. :denk:
 
1 keer in de bus naar het centrum van Kutna hora, zaten wij te kijken waar we eruit moesten. Stond een oud mannetje op en vroeg in het DUITS waar wij naar toe wilden. pas daarna vroeg hij waar wij vandaan kwamen. wij zijn vakantiegangers die al menig land gezien hebben. Maar kan niet zeggen dat de gemiddelde Belg vriendelijker is dan de gemiddelde Tsjech.
 
De gemiddelde Tsjech is gewoon hardstikke xenofobisch,ze verwachten vaak dat toeristen hun in het Tsjechisch aanspreken maar als ze zelf op vakantie gaan dan vraag ik me af of ze zelf zo hun best doen om de "locals" in hun eigen taal aan te spreken.
Ik heb 2 jaar in Tsjechie gewoond en ik ben de Nederlandse mentaliteit sindsdien veel meer gaan waarderen.
 

Vodnik

† In Memoriam
Ik woon sinds 1996 in CZ (met een onderbreking van twee jaar), mag dus wel mee praten hé?
Wat mij opvalt aan de (nederlandse) expats die in CZ gewerkt hebben is:
1/ Dat er weinig voorbereiding is in verdieping naar de werkmentaliteit van de Tsjechen,
2/ dat er vaak gedacht wordt, "wij expats komen jullie wel even helpen"
3/ dat er in het bijzijn van tsjechen behoorlijk met geld gesmeten wordt (inkomensverschillen factor 5 geen uitzondering!)
4/ dat maar weining expats de moeite nemen iets van de Tsjechische taal te leren
5/ dat veel expats véél te hoge verwachtingen van de resultaten van hun werk hebben
6/ dat veel expats met hangende pootjes terug gaan naar NL en er nooit meer terug komen

Slechts een kleine groep begrijpt hoe je hier in CZ moet werken om succes te hebben, deze groep blijft terugkomen (voor vakantie of kopen / hebben gekocht een weekendhuisje)
 
Ik was eens ergens in het grensgebied met Oostenrijk in een winkeltje. Daar kwam een Oostenrijkse man binnen en die begon in gebroken Engels de weg te vragen. De lokale mannen spraken nog slechter Engels dan hij, maar probeerden toch zo goed en kwaad als het kon Engels terug te praten. Toen de man weer vertrokken was, vroegen ze zich hardop af waarom hij in godsnaam niet gewoon Duits met ze had gesproken.
 
Bovenaan