Gebruik van bestek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Lenka B schreef:
Ik was een keer in Antwerpen en zag mensen aan tafel die de mes met alle vijf vingers vasthielden; mes in een vuist. Toen begreep ik ook niet hoe ze iets kunnen snijden.

Elke land - andere manier. We zijn allemaal verschillend. Dat vind ik nou leuk.
Yep. Lekker stevig vastpakken, dat nijf :D
Nee hoor, heeft meer te maken met tafelmanieren.
Technisch gezien is het net iets makkelijker om je mes tussen duim en wijsvinger te houden met de greep van het mes tegen de binnenkant van je hand. Op die manier (en zeker met je wijsvinger bovenop de smalle kant) kan je meer druk zetten tijdens de snijbeweging. De kracht die je op het lemmet uitoefent, creeert een tegenkracht bij het object(de steak) waar je op drukt, waardoor het uiteinde van de handgreep van het mes de neiging heeft 'naar boven' te schieten. Dit wordt belet door de handgreep tegen de binnenkant van je hand te houden, net datgene wat de Tsjechen niet doen, waardoor ze met duim en wijsvinger meer kracht moeten zetten op de handgreep.

(Gee, ik kan nauwelijks geloven dat ik aan deze causerie meedoe, maar allez, hier gaat ie :D )
 
Bovendien valt me wel eens op dat de lepel minder veelvuldig dan in de lage landen wordt ingezet, wel bij soep natuurlijk maar minder vaak bij een gewone maaltijd, zelfs als de lepel een nuttig intsrument lijkt wanneer saus onderdeel uitmaakt van die maaltijd. Oh en Beruska ik ben ook rechts maar houd het mes links vast. Dit betekent dat je 'linkshandig' eet maar voor de rest rechtshandig bent.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Beruska schreef:
Gelukkig maar. Tot nu toe ben ik alleen maar mensen tegengekomen die dit raar vonden. Hoera, ik ben niet de enige.
Beruska, we kunnen elkaar een hand geven, links of rechts maakt mij niet uit, ik eet ook linkshandig en ben verders rechtshandig. Ook horloge draag ik rechts. Beide zaken vinden meesten maar raar.

En trouwens ik heb vanmiddag bij het eten er even op zitten letten, en het is inderdaad heel grappig, maar waar. Het was me echt niet eerder opgevallen.
 
Wat bedoel je Barbie, dat ik echt altijd generaliseer of dat Tsjechen echt altijd zo hun mes leren vasthouden!

Het eerste vind ik nogal negatief (voor mij) en het tweede dus niet!! :D :D
 
Bovenaan