Gebruik van bestek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Marcel

Moderator
tijdens mijn afgelopen mini-vakantie in tsjechie, viel het mij voor het eerst op dat vele mensen in tsjechie hun mes vasthouden als vele mensen een pen vasthouden.
dus tussen duim en wijsvinger gesteund door de middelvinger.
snijden gaat dus amper, het lijkt meer een beetje op je biefstukje in mootjes duwen.
leert men dit zo in tsjechie ?

hand pen.jpg
 

Pasqual

Forumleiding
Administrator
Grappig dat je erover begint Marcel. Mij was het ook al eerder opgevallen. Waar dit zijn oorsprong vindt... ik zou het niet weten. Handig snijden lijkt 't mij in elk geval ook niet... :nee: Bij ons in de (Tsjechische) familie snijdt men voor zover ik weet 'normaal' :))
 
het is net wat je gewent bent, denk ik. ik snij inderdaad op de "tsjechische" manier en het gaat prima :-)) het is ook wel zo dat er niet zoveel biefstukjes in Tsjechie worden gegeten als hier in Nederland, tenminste vroeger niet, maar een lekkere schnitzel snijden lukt op deze manier ook heel goed. en trouwens, ik hou mijn mes iets hoger vast dan een pen, het snijt iets makkelijker.
 
Wat enorm typisch Nederlands is en me steeds verbaasd is het gebruiken van een bestek om je boterham in keurige stukjes te snijden en dan stukje na stukje netjes opeten.
Dat lijkt me nog wel gekker dan deze "Tsjechische stijl" van mes houden.
Trouwens, ik ben rechts, maar houd het mes altijd in de linker hand vast.
 

Lukas15

Geroyeerd Lid
Is dat Nederlands? Ik heb het nog nooit iemand zien doen hoor. Wat een gedoe lijkt me dat.
Ik ben zowel rechts als links, de ene dag heb ik me vork rechts, de andere keer links :deuk:
 
In Nederland zie ik echt niemand zo een mes vast houden en in Tsjechië echt iedere Tsjech!!
Ik heb het al eens aan onze vrienden gevraagd, en ja, ze leren het als kind dus al zo! :D
 
mijn man houdt zijn bestek vast op de "gewone" manier... (nu ja, wie is er nu gewoon, de Tsjechen of wij ???)

Maar heb inderdaad ook al bij familie gemerkt dat ze het anders vasthouden.
 
Ik was een keer in Antwerpen en zag mensen aan tafel die de mes met alle vijf vingers vasthielden; mes in een vuist. Toen begreep ik ook niet hoe ze iets kunnen snijden.

Elke land - andere manier. We zijn allemaal verschillend. Dat vind ik nou leuk.
 
Het komt gewoon omdat Tsjechen kunnen koken en Ollanders niet.
Wij Ollanders moeten een mes gebuiken als een kettingzaag om ons door een taai stuk schoenzool te worstelen. De Tsjech hoeft geen moeite om het kunstig gebraden stukje vlees in stukjes te krijgen.
 
Dat is geen uitzondering Maria, het wordt (gelukkig) wel heel langzaam wat minder vet!!
En "lekker" is natuurlijk gewoon een kwestie van smaak, dat is dus altijd zeer persoonlijk!! ;) :D
 
Bovenaan