Film Film 'Cesky sen' (Czech dream)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Film \'Cesky sen\' (Czech dream)

Cool film, I know one of the directors
smile.gif
(We filmed together some weeks before in 2003). The only wondering thing is, that on pictures they get beaten up, but in the film no one gets beaten... But thats a group of documentarists, who always make such cool films.

Vit Klusak for example made a documentary about his father, but his father didnt want to talk to him, so he searched someone, gave him dialogues and made the interview as well...
 
The film is actually shown around Germany, f.ex. here in Leipzig. Unfortunatelly the film got no so good critics, but the critics told them selves lies, because they dont know anything about czech movie...
 

Freddy2005

† In Memoriam
De film komt opnieuw op de Belgische televisie, zie programma hieronder:

Zondag 24 september 9:00 op één (vrt)

lichtpunt

Programma van Het Vrije Woord
Vandaag: "Czech dream / De Tsjechische droom"
 

Freddy2005

† In Memoriam
Gelukkig is er nog een herhaling vanavond laat om 00.05 op canvas. Lichtpunt, de vrijzinnige omroep. Ik zou echter iets vroeger afstemmen want die tijdsaanduidng zou wel eens niet volledig precies kunnen zijn.
 
Pelhřimov schreef:
Helaas Freddy, ik zie je berichtje net te laat :snik:
Ja ik was ook net te laat... Ik deed net de oogjes open na wat rust van de meeting, zette de tv aan, zapte wat en toen zag ik iets wat op tsjechie/praag leek, en toen was de aftiteling er al...

Dat wordt dan wachten tot middernacht...:D
 
VPRO's Import: Czech Dream

VPRO maandag 29 januari 00.00 - 01.00 uur Nederland 2

Documentaire over een niet bestaande supermarkt in Tsjechië. Filmstudenten Vit Klusák en Filip Remunda onderzoeken op extreme wijze de psychologische en manipulatieve krachten van de consumptiemaatschappij.

Vit Klusák en Filip Remunda starten een promotiecampagne voor een niet bestaande supermarkt. Ze huren een gerenommeerd marketingbureau in en volgen alle stappen in het proces: reclamespotjes voor radio en tv, billboards, website, folders en advertenties. Ze leren, dat er in de advertentiebranche totaal andere opvattingen leven. Zo kun je iedereen voor de gek houden en er toch van overtuigd zijn dat adverteerders nooit liegen.

Adverteren met een product dat niet bestaat is ook geen enkel probleem. Bij de opening volgt de desillusie. Er verschijnen duizenden koopbeluste mensen, gewapend met grote boodschaptassen en campingstoelen. Ze zijn woedend dat hun droom niet waar dreigt te worden. De Tsjechen willen genieten van de geneugten van het lidmaatschap van de Europese Unie.

De globalisering reduceert iedereen tot schaapachtig consumentengedrag. Dat zou tot nadenken moeten stemmen.

Regie: Vit Klusák en Filip Remunda
 
Hebben nog meer mensen de film bekeken?
Ik vond hem heel bijzonder en leuk om te zien.
Maar ik weet zeker dat alle mensen over de hele wereld precies hetzelfde hadden gereageerd, alleen waren er daar veel meer boze mensen geweest. :D :D
 
Mensen over de hele wereld reageren zo en worden regelmatig door een "Cesky Sen" in de maling genomen zonder er ooit boos over te worden.

Ik vind dat de film een mooi beeld geeft over hoe de mens met reclame bij de neus kan worden genomen, en het is eng dat de politiek het ook zo doet.
 
Inderdaad een bijzondere film, beweeg je tot nadenken!
Laat heel goed zien wat voor een immens invloed reclame heeft, dus hoe gevaarlijk (indien misbruikt door wie dan ook) het kan zijn.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Voor hen die de film nog steeds niet gezien hebben hier alvast een stukje trailer:
[MEDIA]http://www.youtube.com/watch?v=nmviA1mfbxU[/MEDIA]

en een stuk uit de film:
[MEDIA]http://www.youtube.com/watch?v=4TfYUwMrEb4[/MEDIA]
 
Bovenaan