Fietsen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Fietsend langs het IJzeren Gordijn in Tsjechië

Een historische route door ongerepte natuur. IJzeren hekken die onder stroom staan, observatietorens, greppels, prikkeldraad, strenge grenscontrole en honden. Voor 42 jaar lang was Tsjechië afgesloten van de buitenwereld en was het onmogelijk om naar de westerse landen te vluchten door het IJzeren Gordijn. De streng bewaakte grens liep in het zuiden van de Tsjechische Republiek en was de scheidingslijn tussen Duitsland en Oostenrijk. Tegenwoordig is het mogelijk om de voormalige grens fietsend te volgen.

tsjechie-route.jpg


Iron Curtain Trail
The Iron Curtain Trail, ofwel De IJzeren Gordijn route is een internationaal fietstraject en is in totaal 10.500 km lang. Het traject is de langste EuroVelo route in Europa en gaat door het gehele Europese continent. De route begint bij de Barentszee ten noorden van Rusland en Noorwegen en gaat o.a. door Duitsland, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Roemenië en Bulgarije naar het eindpunt bij de Zwarte Zee. De fietsroute volgt de voormalige kloof die voorheen Europa verdeelde en leidt je vandaag de dag door verschillende natuurparken, langs dorpen, steden en historische monumenten.

Het Tsjechische gedeelte
Het traject van de IJzeren Gordijn route in Tsjechië is 770 km lang en begint in Hranice op de Beierse-Tsjechische grens. Diverse keren passeer je de Duitse, Oostenrijkse en Tsjechische grens. Iets wat vroeger ondenkbaar was geweest. Het eindpunt van het Tsjechische gedeelte is in Zuid-Moravië, waar de rivieren Dyje en Morava samenkomen. Hierna gaat de route verder via de Slowaaks-Oostenrijkse grens en vervolgens langs de voormalige grens van Hongarije en Slovenië.

Historische route
De IJzeren Gordijn route is een bijzonder traject. Al fietsend wordt je bewust van de geschiedenis en het lot van de mensen die een weg naar vrijheid zochten. Onderweg kom je diverse monumenten tegen die herinneren aan de tijd van de verdeling tussen Oost en West-Europa. Oude wachtposten en uitkijktorens zijn een veel voorkomend beeld, zoals in de buurt van Pomézi op de heuvel Zelené Hory. Er staan ook gedenktekens van slachtoffers op verschillende punten langs de zuidelijke en westelijke grenzen van de Tsjechische Republiek met Oostenrijk en Duitsland. Na het passeren van Cheb is bij Svatý Kříž een monument voor de 82 dodelijke slachtoffers die zijn gevallen door het IJzeren Gordijn. Ook zijn er onderweg diverse uitkijktorens te vinden.

Ongerepte natuur
De natuur in het eens zo streng bewaakte grensgebied heeft als gevolg van ontoegankelijkheid een uniek en ongerept karakter. In het park Šumava in Zuid-Bohemen zijn edelherten te vinden. Tijdens de Koude Oorlog stierven niet alleen mensen bij het passeren van de grens, maar ook veel dieren waaronder herten. Uit onderzoekt blijkt dat de edelherten zich nog altijd aan de denkbeeldige barricade houden. De fietsroute gaat ook door het natuurgebied Boheems Canada. Een bosrijk gebied dat uitermate geschikt is voor wandelen en fietsen. Het gebied strekt zich uit tussen de steden Kunžak, Dačice,Slavonice, Nová Bystřice en de stad Jindřichův Hradec. In Slavonice staan er diverse overblijfselen van het IJzeren Gordijn en is het museum van Verdedigingswerken gevestigd. Dit museum bevat enkele bunkers en informeert over de grensbewaking. Aan de rand van het plaatsje Čížov fiets je langs prikkeldraadhekken en wachttorens aan je zijde. Ook in het Podvjí Nationaal Park, wat tevens een nauwelijks aangetast rivierdallandschap kent, zijn de herinneringen nog duidelijk aanwezig. Hier kan je een bezoek brengen aan een openluchtmuseum waar diverse wachttorens zijn. In de Zuid-Moravische stad Mikulov is een nieuwe route genaamd Freedom Trail. Deze 2,3 km lange route begint bij het kasteel van Mikulov en eindigt bij het monument “Gate to heaven”. Op de route staan 13 informatieborden waar elk op panel hartverscheurende vluchtpogingen staan beschreven.

Praktische informatie
De Iron Curtain Trail heeft een totale lengte van 10.500 km, waarvan 770 km op Tsjechisch grondgebied. Het grootste gedeelte van de route in Tsjechië is gereed en is goed aangeven met borden. Aan sommige stukken wordt nog gewerkt. Onderweg zijn er diverse overnachtingsmogelijkheden, van hotels, pensions en campings. Voor een overzicht van de accommodaties zie www.cyklistevani.cz
De IJzeren Gordijn route gaat langs de volgende Tsjechische plaatsen: Aš – Cheb – Rozvadov – Železná Ruda – Vyšší Brod – Kunšach – Draice – Nová Huť – Prední Maršovina – Artole – Čížov – Mikulov – Valtice.

Voor meer informatie over het traject zie www.eurovelo13.com/countries/czech-republic. Een kaart met de Eurovelo routes in Tsjechië en de lange afstandsfietspaden kunt u aanvragen bij amsterdam@czechtourism.com.

Bron:verkeeersbureaus.info
 

Ad Verschoor

Donateur
Santini Trail fietstocht van 66 kilometer

Tekst: Romee van Klaveren

Er zijn maar weinig architecten die zoveel invloed hebben gehad op het uiterlijk van Tsjechische steden, dorpen, kloosters en kastelen als de architect Jan Blažej Santini Aichel. Huizen, kerken en kapellen werden onder de dominante invloed van de Barok verbouwd, vaak met Santini als bouwmeester. In de regio Vysočina, grenzend aan Zuid-Moravië en Zuid-Bohemen, is het mogelijk om de weelderige gebouwen ontworpen door Santini per fiets te ontdekken. De Santini Trail is een 66 kilometer lange fietsroute door bossen, platteland, kleine dorpjes en langs de barokke monumenten van de Tsjechische architect.

zelenahora-1024x761.jpg


Santini Trail
Wanneer men het over de regio Vysočina heeft, kijken veel mensen je met een vraagteken aan. De naam klinkt bij velen niet bekend in de oren, maar de streek is weldegelijk een populaire vakantiebestemming in Tsjechië. De regio beschikt over drie UNESCO bezienswaardigheden: Třebíč, Telč en Žďár nad Sázavou. Daarnaast zijn er vele fietstrajecten, zoals de Sázava en Jihlava fietsroutes, beiden vernoemd naar de rivier die de trajecten volgen. Een culturele fietsroute in Vysočina is de Santini Trail, een 66 kilometer lange route die langs diverse monumenten gaat die door Santini zijn ontworpen. De route is redelijk vlak en gaat over verharde paden waar ook auto’s kunnen rijden, maar veel verkeer hoef je niet te verwachten. De Santini Trail wordt aangeduidt met nummer 5061. De route start officieel in Vojnův Městec, een plaatsje waar Santini een voormalig koetshuis en stadhuis ontwierp. Het is ook mogelijk om de fietsroute te beginnen in Žďár nad Sázavou, wat beter toegankelijk is met het openbaar vervoer.

St. Johannes Nepomuk
Op een beboste heuvel genaamd Zelená horá ofwel Groene Heuvel staat een bijzondere kerk. De vormgeving is uniek en misschien vanuit de lucht nog wel het best te bewonderen. De kerk, gelegen in Žďár nad Sázavou, is één van de belangrijkste werken van Santini. Hij heeft op een unieke wijze de barokke en gotische stijl gecombineerd met een rijke symboliek, wat kenmerkend is voor Santini. In al zijn werken zijn er veel verwijzingen naar de attributen van de Heilige meermaals terug te vinden. Opvallend is het veelvuldige gebruik van het getal drie bij de St. Johannes Nepomuk – een verwijzing naar de Heilige Drie-eenheid.

Etappe 1: Žďár nad Sázavou-Obyčtov 14 km
Na een bezoek aan het unieke bouwwerk in Žďár nad Sázavou is het tijd om op de fiets te stappen. Je laat Žďár nad Sázavo achter je en je fietst door het Honzovský bos, langs het plaatsje Jámy en Hodíškov naar Obyčtov. In dit kleine plaatsje is een geel kerkje ontworpen door Jan Santini in de eerste helft van de 18de eeuw. Ook bij dit bouwwerk heeft Santini spirituele symboliek toegevoegd. De kerk is gebouwd op een schildpadvormige plattegrond. De schildpad staat symbool voor standvastigheid in het geloof. Ondanks dat de kerk door de jaren heen is aangepast is Santini‘s invloed nog steeds duidelijk aanwezig.

Etappe 2: Obyčtov-Bobrová 11.5 km
De route gaat vervolgens langs de rivier Oslava naar Ostrov Nad Oslavou- Městys en door de plaatsjes Bodhalec en Radešín. Ondanks dat de route over de weg gaat is het een mooi stuk om te fietsen. Je fietst langs akkers en door het bos en in Radešín kan je eventueel stoppen bij het meertje Pivovarský rybnik. Balonovy Hotel hotel biedt naast accommodatie ook de mogelijkheid om een hapje te eten. Van Radešín is het nog een klein stukje naar Bobrová, waar de kerk van St. Peter en Paul staat. Ook dit gebouw is verbonden met Santini. Van de oorspronkelijk romaanse kerk hield hij alleen het schip over en herbouwde de kerk in barokke stijl. Hij transformeerde het godshuis zo dat ook de orïentatie van het gebouw veranderde, het is gericht naar het westen.

Etappe 3: Bobrová-Zvole 6 km
Na Bobrová gaat route 5061 naar het dorp Olešínky en vervolgens naar Zvole. Hier staat de Sint-Wenceslaskerk en ook bij dit gebouw zie je een duidelijk verband tussen de andere monumenten. In Zvole moest Santini een aanzienlijk vervallen gebouw dat het grondplan had van een Grieks kruis verbouwen. Hij liet op het dak van de kerk een prachtige lantaarn plaatsen. Deze lantaarn heeft de vorm van een vorstelijke hoed – één van de attributen van St. Wenceslas – en bewijst weer hoe vakkundig Santini werkte met symbolen.

Etappe 4: Zvole-Bystřice nad Pernštejnem 10 km
Vanuit Zvole is het mogelijk om terug te fietsen naar het beginpunt of vervolg de Santini Trail naar Bystřice nad Pernštejnem, waar vandaan je een trein kan pakken terug naar Žďár nad Sázavou. Wie vanuit Zvole terugfietst naar Žďár nad Sázavou kan de Mlynářská stezka route volgen. Dit is een thematisch fietspad dat aangeduid wordt met nummer 5130. De route werd geopend in 2006 en gaat langs tientallen molens. Dit pad voert langs de plaatsjes Branišov en Křídla. In Petrovice volg je de Sázava fietsroute (nummer 19) naar Žďár nad Sázavou.

Santini in heel Tsjechië
Niet alleen in Vysočina zijn Santini’s levenswerken te bewonderen, maar op vele andere plekken in Tsjechië heeft de man bijzondere gebouwen ontworpen. In West-Bohemen bijvoorbeeld het klooster Plasy en Kladruby en in Oost-Bohemen de Maria Hemelvaartskathedraal in Kutná Hora. Zonder Santini zou de Tsjechische barok niet genieten van de reputatie die het nu heeft.

Extra informatie
Plattegrond van fietsroute Žďár nad Sázavou – Žďár nad Sázavou
Plattegrond van fietsroute Vojnův Městec – Bystřice nad Pernštejnem

www.cyklistevitani.cz
www.santini.cz/en
http://nl.czech-unesco.org/zdar-nad-sazavou/bezichtiging-van-de-stad/
www.balonovyhotel.cz

Fietstraject Santini Trail – 66 km
0.00 km Vojnův Městec
3.00 km Radostín
10.50 km Vepřová
14.50 km Račín
19.00 km Polnička
24.50 km Žďár nad Sázavou
30.50 km Jámy
33.00 km Hlinné
35.50 km Hodíškov
38.50 km Obyčtov
40.00 km Ostrov nad Oslavou
45.00 km Bohdalec
47.00 km Radešín
50.00 km Bobrová
54.00 km Olešínky
56.00 km Zvole
58.00 km Horní Rožínka
62.00 km Rozsochy
66.00 km Bystřice nad Pernštejnem

Bron: verkeersbureaus.info
 
Ik zit meest van tijd in Rumburk en ben lid geworden van de fietsclub Active Tour. Daarnaast start ik regelmatig in wedstrijdjes. Ik ben dan wel 66, maar vindt dit nog steeds leuk. Zeker na afloop. Mijn hele leven zwerf ik al tussen het wielrennen en dit is een goede gelegenheid om contacten te leggen. Je hebt een gezamenlijke hobby. De wedstrijden zijn voor mij bladvulling. In het verleden veel wedstrijden mogen winnen in Nederland. Nu valt het wel eens tegen om in de achterste regionen te eindigen. Maar dat is een bijkomstigheid.
Mochten er mensen zijn die af en toe eens mee willen fietsen, kom naar Rumburk of Varnsdorf. Overigens is er ook een club alleen voor dames die op de mtb de bossen in gaat. Dit gaat onder leiding van Herbert Schwartz.
Veel van de trainingen gaan via het park Ceske Svycarsko. Schitterend mooi en veel bergje op en af. Nadeel is wel eens dat ik de taal amper spreek en moet dus alles doen met Duits en Engels. Best lastig,maar mijn cursus komt er aan.
 

kuurgast

Donateur
De Elbe fietsroute valt in de prijzen.

Beste toeristische product van Tsjechië
De Elbe fietsroute is verkozen tot beste toeristische product van Tsjechië. Het 370 kilometer lange fietstraject won de titel vanwege de uitstekende fietsvoorzieningen en de unieke mix van geschiedenis, architectuur en natuur.

Tijdens de internationale toeristische beurs GO®IONTOUR 2018 in Brno werd bekend gemaakt dat de Elbe route het beste toeristische product van Tsjechië is. De jury waardeerde vooral de uitstekende samenwerking tussen de regio's, steden en organisaties die zich inzetten voor de ontwikkelingen en promotie van het product. Labská stezka – zoals de route wordt genoemd in het Tsjechisch – gaat door vier Tsjechische regio’s en onderweg komt men langs prachtige steden en natuurparken. Door de aantrekkelijke omgeving en de interessante culturele bezienswaardigheden onderweg is het fietstraject bij veel fietsliefhebbers populair. De route is daarnaast uitstekend bewegwijzerd en het grootste deel van het fietstraject is alleen toegankelijk voor niet-gemotoriseerde voertuigen. Ook de accommodatiemogelijkheden zijn zeer uitgebreid. Bijna tweehonderd accommodaties liggen langs de route, van campings tot kleinschalige pensions.

TOP Elbe Trail is een Europese lange afstand fietsroute en in totaal zo’n dertienhonderd kilometer lang. Het Tsjechische gedeelte is 370 kilometers en doorkruist de regio’s Usti nad Labem, Midden-Bohemen, Pardubice en Hradec Králové regio. De bron van de Elbe bevindt zich in het Reuzengebergte in het noorden van Tsjechië. Tot aan de Duitse stad Cuxhaven, waar de rivier uitmondt in de Noordzee, kunnen fietsers de Elbe route volgen.
Bron czechtourism.com.
labskastezka.cz , fietsen-elbe.nl + facebook-Elberadweg.
 
Dag allemaal , in Sumava Nationaal Park, zijn de laatste jaren veel nieuwe fietspaden aangelegd, deels met geld uit Brussel [de EU is zo gek nog niet !] in het kader van een Euro regio programma.
Veel met asfalt, soms met split, maar allemaal wel mooi breed, en veelal door het bos, dus lekker veilig, veel nieuwe bruggen zijn gebouwd, kosten nog moeite is op bespaard.
Het is hier wel bergachtig, maar als je de route's een beetje uitzoekt, valt het wel mee, eerst met de auto naar boven rijden, dan parkeren, en op de fiets verder, en zorgen dat je een beetje op dezelfde hoogte blijft.
Met de auto kun je zo wie zo niet het bos in hier, alleen met vergunning, het mooiste v h Nationaal Park blijft voor velen verborgen, omdat ze de auto of motor niet willen laten staan.
Voor wie niet zo geoefend is , is het nog beter met een E-bike, wie er zelf geen heeft, ik heb er nog 2 in de schuur staan.
Dus voor wie iets terug wil zien van zijn betaalde belasting penningen; op naar het Sumava Nationaal Park.
 
De route begint bij Srni-Mechov, 3 km door het bos naar, Velky Bor, [ is een parkeerplaats met mooi uitzicht].
Vandaar kun je links over een bergrug naar Modrava, en naar een uitkijktoren, begin even een behoorlijke stijging, maar een mooie asfaltweg, als je eenmaal boven bent [1000m + Nap, gaat het niet meer zo op en neer, het laatste gedeelte is in het voorjaar afgesloten, ter bescherming van de fauna, maar de afkorting is ook leuk, langs het kanaal richting Modrava, bij elkaar +/- 10 km.
Bij Velky Bor kun je ook rechtsaf, richting Stodulka en Dobra Voda , door bossen , komt U bij een riviertje op een voormalig schiet terrein, met een mooie flora, alleen over de brug sta je wel voor "de muur van Stoduka" is even doorbijten, voor velen zal het neerkomen op lopen naast de fiets, boven is een kleine hütte met bankjes met een heerlijk uitzicht, vandaar kunt U rustig door naar Dobra Voda, of rechtsaf naar Reijestein.
Bij Velky Bor kunt U ook door naar Prasily , over het nieuwe fietspad +/- 5km, in Prasily aangekomen kunt U rechtdoor richting Duitse grens, op grens is een kleine grenspost midden in het bos, verder gaat het in Duitsland over deels asfalt deels paden met split tot aan Regen, ik moet er wel bij zeggen dat de fietspaden in Duitsland een stuk minder zijn .
Vanuit Prasily kunt U ook rechtsaf over het nieuwe fietspad richting Nova Hurka, ook kunt U halverwege binnendoor naar Nova Hurka, een mooie route door de bossen , boven in Nova Hurka staat een klein Kerkje , vanaf daar gaat het door de bossen naar Zelezna Ruda.
Voor wie tijd en zin heeft in natuur beleven kan hier genieten, en ik verbaas mij vaak dat hier nog zo weinig toeristen gebruik van maken, groet .....
 

kuurgast

Donateur
Er zijn verschillende fietspaden in Plasy en zijn omgeving. Naast de langeafstandsfietsroute nr. 352 (Teplá-Liblín-klooster) zijn er ook verschillende lokale routes (barok I - 34 km, barok II - 30 km, barok III - 63 km, Železná Střela - 103 km).

Fietsroute Baroko I:
Plasy - Sokolka - Klášterní dvůr Hadačka - Mariánská Týnice - Sedlec - Potvorov - Odlezly - Mladotice - Plasy

Fietsroute Baroko II:
Plasy - Lomany - Lomnička - Chaloupky - Dražeň - Hvozd - Hodovíz - Vladměřice - Manětín - Štichovice - Křečov - Ondřejov - Vrážné - Plasy

Fietsroute Baroko III:
Plasy - Babina - Kočín - Dolní Hradiště - Piplův mlýn - Kozojedy - Liblín - Pazderna - Čivice - Kaceřov - Planá - Nynice - Kostelec - Nadryby - Zruč-Senec - Česká Bříza - Hromnice - Jarov - Dobříč - Koryta - Obora - Kaznějov - Nebřeziny - Plasy ( is verder geen route info te vinden)

Do lesů plných borůvek / In bossen vol bosbessen - 54 km
Plasy - Senný Dolík (rozc.) - Mrtník (rozc.) - Cikánka - Krašovice - Brod - Horní Bělá - Dolní Bělá - Berk - Špankov - Libenov - Na Kamenci (rozc.) - Dolní Lipí - Manětín - Vuršův mlýn (rozc.) - Frantův mlýn (rozc.) - Údolí Střely (rozc.) - Strážiště (rozc.) - Mladotice - U Šebíkova (rozc.) - Žebnice - Plasy

Plaské údolí / Plasy vallei - 60 km
Plasy - Nebřeziny - Rybnice - Kaznějov - U Mezníku (rozc.) - Cikánka - Krašovice - Nekmíř - Všeruby - Dvůr Slatina (rozc.) - Kunějovice - Lhotka - Vrtbo - Horní Bělá - Dolní Bělá - Berk - Lité - Hvozd (po žluté) - Osojenský potok (rozc.) - Mladotice - U Šebíkova (rozc.) - Žebnice - Plasy

Po stopách cisterciáků / In de voetsporen van de cisterciënzers 41 km
Plasy - Sokolka - Šebíkov - U Šebíkova (rozc.) - U Zelených - Mladotice - Chrašťovice - Potvorov - Sedlec - Olšany - Mariánský Týnec - Ovčí louky - Sechutice - Výrov - Stradina (hájovna) - Babina - Plasy

Sinds december 2017 is er een dagkaart om je fiets mee te nemen in de trein voor 99 Kč las ik zojuist op plzenskonakole.cz. Deze website geeft meer info over fietsen in Tsjechië in Engels en Duits.
 

kuurgast

Donateur
Fiets van noord naar zuid Moravië langs de rivier de Morava.

bata-canal-vychodni-morava.jpg


Het is ontspannen fietsen langs de Morava, de langste rivier van Moravië, de oostelijke regio van Tsjechië. Waar langs de Elbe en de Moldau al menig toerist heeft gefietst, is deze rivierroute bij de buitenlandse toerist nog niet bekend. De vele sluizen en het vlakke landschap laten je bijna geloven dat je in Nederland bent, maar het zijn de bergen en de kleurrijke dorpjes die het verraden. Volg de Moravská stezka en doorkruis Moravië, de streek van tradities, folklore, historische stadjes en Pálava wijn.

Morava; de derde langste rivier van Tsjechië
354 km. Zo lang is de rivier de Morava. De rivier stroomt vrijwel volledig over Tsjechisch grondgebied en vormt voor zo’n 40 km de grens met Slowakije. Nabij Bratislava mondt de Morava uit in de Donau. De Morava rivier ontspringt in Noord-Moravië op de Pools-Tsjechische berg Králický Sněžník. De fietsroute Moravská stezka begint op een andere plek, bij de grensplaats Mikulovice in het Jeseník gebergte. Ten zuiden van Mikulovice, zo’n vijftig kilometer fietsen, ligt Hanušovice. Langs deze plaats stroomt de Morava en vanaf hier zul je altijd de Morava aan je zijde hebben.

Doorkruis Moravië
De Moravá stezka is een route voor wie van historische steden, platteland en gastronomie houdt. Je fietst het eerste gedeelte door een bosrijk en heuvelachtig gebied, waarna het landschap verandert in glooiende koren- en koolzaadvelden. Het platteland wordt afgewisseld door pittoreske dorpjes, interessante steden, communistische flats, sluizen en wijngaarden. De Moravská stezka is in totaal 274 km en verbindt het Jeseník gebergte met Zuid-Moravië. Het fietstraject is verdeeld in zes etappes, maar kan ook in meerdere dagen worden opgedeeld door de vele bezienswaardigheden onderweg. Doordat de Morava trail een rivier volgt zijn er bijna geen hoogteverschillen, waardoor de route ideaal is voor families en de rustige fietser.

Waar: Oost-Tsjechië, de regio Moravië
Lengte: 274 km met mogelijkheid tot verlengen. De Moravá stezka kun je verlengen met het Bečva-fietspad. Neem de trein in Tovačov naar Velké Karlovice en fiets terug langs de rivier Bečva. In twee tot drie dagen bereik je Tovačov, waar je de Morava trail kunt vervolgen. Bovendien is het mogelijk om de route te verlengen met de Moravische wijnroutes.

Zwaarte: lichte route, met weinig hoogteverschillen. De route is opgedeeld in 6 etappes van ongeveer 50 km. De Moravská stezka wordt aangeduid met nummer 4.
Info: cyklistevitani.cz en moravskastezka.cz.

Lees hele artikel op verkeersbureaus.info.
 

Ad Verschoor

Donateur
139660_5bd22eb9d126345d626d3cd21bc3d8f8.jpg


Sagan en Kreuziger willen Oost-Europese wegen verbeteren: 'Levens redden'

Peter Sagan en Roman Kreuziger waren jarenlang ploegmaten bij Liquigas en Tinkoff, waar ze furore maakten als jonge renners. Nu de beide heren wat ouder zijn, voelen ze zich verantwoordelijk om de wegen in hun thuislanden Slowakije en Tsjechië te verbeteren.

Kreuziger geeft in gesprek met WeSportFr aan dat hij zich als profrenner verantwoordelijk voelt voor de recreatieve fietser. 'Ik, Sagan en Jaroslav Kulhavy (Tsjechische mountainbiker die goud behaalde op de Olympische Spelen van Londen in 2012) zijn bezig met een project om automobilisten bewust te maken van het feit dat ze anderhalve meter afstand moeten houden bij het passeren van een fietser. Dit kan veel levens redden.'

De Tsjechische klimmer van Team NTT zegt dat Sagan en hij goede vrienden zijn, en dat ze beide de fietscultuur in hun geboorteland stimuleren. 'Fietsen behoort nu tot de populairste sporten. Mensen realiseren zich mede door hun rolmodellen dat fietsen leuk, geldbesparend en mooi kan zijn. Ik vind het heel gaaf dat ik als prof jonge mensen kan helpen om zichzelf te ontwikkelen.'

Bron: indeleiderstrui.nl (foto: Sirotti, 2019)
 
Bovenaan