Favoriete Tsjechische warme gerecht

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ga altijd "tussen de middag" in het lokale restaurant eten. Daar hebben ze dagelijkse keuze uit drie verschillende dagmenu's (Hotovky). Gelukkig heben ze dagelijks naast alleen maar knedlik gerechten ook combinaties met rijst en (gebakken-) aardappels. Knedlik lust ik wel maar ik zeg altijd "S'morgens onbijt ik met brood en dan hoef ik het niet elke dag bij m'n warme maaltijd."

Wel jammer is dat de Tsjechen van huis uit geen echt groente eters zijn, dat mis ik dan weer wel maar daarvoor kook ik in de weekeinden zelf (en redelijk vaak maak ik ook sávonds sla e.d.). Daar tegenover staat dat dit restaurant (gelukkig) een goede kok heeft die de zaak steeds goed op smaak heeft.

Vandaag heb ik (zaterdag: speciaal-dag!!) wild op. Reebout gebraden in rode wijn saus doorregen met spek en op smaak gebracht met kruiden en gebrande noten, daarbij frietjes.

Wat zijn jullie favorieten ??
 
Mijn favoriet bij ons grill en steakhouse in Albrechtice is nog steeds zalm van de grill en een grote rauwkostsalade met alles erop en eraan...en een glas witte wijn.
Vanavond gaan we waarschijnlijk weer eens een hapje eten daar Smiley ;):zwaai::stout:
 
Bij restaurant Franz in Senohraby maken ze heerlijke parelhoen, met zuurkool en kümmel en uiteraard knedliky. Dit vind ik heerlijk, maar wat ik ook heerlijk vind is gebraden varkensvlees met spinazie en aardappelknedliky, of gewoon een goede gulas. Ook de visgerechten met amerikaanse aardappeltjes vind ik in Tsjechië heerlijk. Sorry kan niet kiezen:wow:, vind eten in Tsjechië bijna altijd wel lekker (behalve de zoete gevulde knedliky's). Ik vind sowieso dat de pasta's in CZ ook steeds beter worden klaargemaakt (eindelijk verwijnt de tomatenketchup meer en meer uit de sauzen).:schrijven:
 

Marcel

Moderator
mijn favoriet is bij de pizzaria in Hronov (zal wel geen tsjechische keuken zijn) :
een met kaas en cocossnippers bedekte spies met kipfilet gewikkeld in bacon uit de grill.
eronder komt een sausje van kaas en sinasappel. dit kan je me bijna elke dag wel voorschotelen.
en op de andere dagen mag men mij de bief-stroganov geven uit de keuken van U Beranka te Nachod. alweer geen typisch tsjechische maaltijd.
 

Tabe

† In Memoriam
Als ik heel eerlijk mag zijn?; de Tsjechische keuken blinkt niet uit in kwaliteit en afwisseling. Ik weet het, ik weet het, ik ben Nederlander. In de beginjaren dat wij in Tsjechie kwamen was het zelfs rampzalig. Groente? En goed stukje vlees?. Het was zoeken naar de bewuste speld in een hooiberg. In de loop der jaren is er veel verbeterd, maar nog steeds heeft de Tsjechische keuken geen hoog nivo.

Er zijn wel lekkere gerechten te vinden. En ook op zijn Tsjechisch, maar al met al houdt het niet over. Goulash met knedliky, ja best lekker, maar op een gegeven moment heb je er genoeg van. Ik denk persoonlijk dat door de buitenlandse invloeden het e.e.a is verbeterd. Ook de services.

Maar toch heb ook ik een favoriet Tsjechische warme maaltijd. Elke keer als wij in Zbyslav zijn eten we een keer bij Mira en Jirina. Reerug in roomsaus met knedlicky en (op mijn verzoek) rijst.
Heerlijk en ik raak daar nooit op uitgegeten.
 
Hoy Tabe,
Jouw vergelijk in keukens durf ik zo niet uit te spreken, het is dat smaken verschillen, maar de Tsjechische keuken is sowieso veel voedzamer maar ook vetter dan de Nederlandse.
Als je de Tsjechische keuken door en door kent dan zeg je, "Wat is het in Nederland karig in de keuken". Men heeft er zoveel specialiteiten en streekgerechten, dat is nauwelijks beschrijfbaar.
Ik heb er altijd (en dat is al meer dan 35 jaar) zeer goed gegeten en nooit de bewuste speld hoeven te zoeken,. Gegeten in de kleinste en goedkoopste tot de veel duurdere zaken, maar altijd even lekker.
Maar nogmaals, ieder heeft een eigen smaak en daar valt helaas niet over te twisten.
Verder wens ik je smakelijk eten in Tsjechie.
Paul
 

Maria

Geroyeerd Lid
Ik vind het Tsjechisch eten niet fantastisch, veel en vet maar niet echt verfijnd. Kan zijn dat ik het tot nu toe gemist heb :), wel lekker gegeten, daar niet van, maar ik hou toch meer van bv. Italiaans. Nederlandse streekgerechten zijn overigens ook goed Paul!
Wat ik dan wel weer lekker vind, is gefrituurde bloemkool. Alleen nog maar in CZ gegeten en leuk anders dan anders.
 
Ik stel voor dat we dit topic beperken tot het onderwerp (je favoriete Tsjechische warme gerecht) en er niet weer een heel andere discussie van te maken over de kwaliteit van de Tsjechische keuken.

Dus dames en heren: graag on-topic blijven. Dank u zeer! :dank:
 
Wat is een typisch Tsjechische maaltijd? Ik ken er eerlijk gezegd niet zo heel veel, ik ben een leek denk ik op dit gebied.
  • De knedlik met vlees/goulash rode kool/zuurkool,
  • karbonade met gebakken ei,
  • gefrituurde bloemkool/champignons,
  • krakonošův oheň met daarbij knapperige bramboracky (Gorrit zijn favoriet),
  • de maaltijdsoep in brood
  • tussendoor de dabelsky-toast,
  • een klobasa
  • of een verse šopský-salát. :lekker:
De meeste andere gerechten vind ik niet typisch Tsjechisch, maar er zullen ongetwijfeld veel meer gerechten zijn. Ik ben benieuwd naar de tips van jullie om de allerlekkerste maaltijden binnenkort uit te proberen.
 
Ik vind het Tsjechisch eten niet fantastisch, veel en vet maar niet echt verfijnd. Kan zijn dat ik het tot nu toe gemist heb :), wel lekker gegeten, daar niet van, maar ik hou toch meer van bv. Italiaans. Nederlandse streekgerechten zijn overigens ook goed Paul!
Wat ik dan wel weer lekker vind, is gefrituurde bloemkool. Alleen nog maar in CZ gegeten en leuk anders dan anders.
Hoy Maria,
Als je in Tsjechie ooit de kans mag hebben om gepaneerde en gefrituurde vlierbessen-bloesem te eten dan moet de je die kans echt eens waarnemen.
Wat trouwens ook heel lekker is, is gepaneerde en gebakken koeienuier, iets zachters en lekkerders van vlees heb ik nog nergens mogen eten, helaas.
Veel plezier en smakelijk.
Paul
 
Als je in Tsjechie ooit de kans mag hebben om gepaneerde en gefriteerde vlierbessen-bloesem te eten dan moet de je die kans echt eens waarnemen.
Wat trouwens ook heel lekker is, is gepanneerde en gebakken koeienuier, iets zachters en lekkerders van vlees heb ik nog nergens mogen eten, helaas.
Echt een culinair hoogstandje,vooral die uierboord :vies:
 

Fredsr

Ex Lid
Nu is het heel moeilijk om aan te geven wat de lekkerste tsjechische gerechten zijn. De kookboeken van mijn vrouw, en dat zijn heel veel boeken, staan er vol mee. De tsjechische keuken is eigenlijk heel uitgebreid maar dat zal je in vele restaurants en/of hotels niet zo een twee drie vinden, dat komt m.i. ook door de te berekenen prijzen. Over het algemeen zijn die niet zo hoog.
mijn favoriet is minstens 2x per week een heerlijke biefstuk (nu is biefstuk in tsj. alleen van de haas) al het andere wordt aangeduid als valse biefstuk. Hier in Cheb heb ik een biefstuk van 300 gram, wat aardappelen daarbij in de soort die je wilt, wat rauwkost of een salade en daar betaal je voor 300 kronen. Een meer uitgebreide is natuurlijk iets meer. Maar voor mij is de biefstuk in Tsj. mijn favoriet.

Kom je ooit een keer in de buurt van Plana, ga dan naar de Chodovar Brouwerij, in het restaurant in de grot (kunstmatig aangelegd), kolena (varkensknie), gekookt, gerookt en gegrilld, weegt bijna (in het bot) 1 kg. en over de prijs lach je je een b. Tappen alleen chodovar bier, andere dranken zijn niet aanwezig. Echt een aanbeveling. Weet zeker dat heel veel mensen het niet op kunnen, zo veel vlees. Kom daar zelf ook regelmatig.
 
Bovenaan