Bier & Wijn Favoriete Tsjechische bier

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Macek

Geroyeerd Lid
Re: PIVO

Ahoy Jacques
aangenaam.gif
als echte pivonist hier mijn top 3
Breznak, kampioensbier 2003, heerlijk en het glijd naarbinnen
30.gif
, vooral in de omgeving noord Bohemen erg populair.
Gambrinus, inderdaad ook een heerlijke smaak.
Velko Popovicky kozel, ook dit gaat erin als pivo en heeft een schitterend etiket, met bovengenoemde pivo´s s´morgens geen probleem. Ik heb nog nooit slecht bier gehad in Tsjechie, aan Samson zat een aparte (maar geen vieze!) smaak. vr. gr. Macek.
 
Re: PIVO

Ik ben juist terug uit Oostenrijk en daar heb ik heerlijk een goddelijke Staropramen genuttigd. Ikzelf vind Lobkowicz nog altijd het lekkerst en dan met name de donkere.
 
Re: PIVO

Lobkowicz ken ik niet zo goed. Eigenlijk moet ik me schamen. Maar ik heb het opgezocht, en in streek waar ik meestal verblijf zijn 2 gelegenheiden, waar het getapt wordt.
Eerstvolgende keer ga ik proeven.
yeah.gif
 
L

luc.van

Guest
Re: PIVO

Dat Tsjechië, Beieren, Vlaanderen, een rijke biercultuur, en dito cafétradities hebben, is te danken aan ons gemeenschappelijk verleden, het Habsburgse Rijk. Neem nu Cambrinus. Deze brouwerij werd rond 1870 opgericht door een groep Duitstalige zakenlui, onder meer Emil Skoda (van de auto's) onder de naam Erste Pilsner Actienbrauerei. In het Tsjechie van na de eerste wereldoorlog was de Duitse taal niet bijster populair en de brouwerij werd omgedoopt in Gambrinus, een verbastering van Jan Primus ofwel hertog Jan van Brabant, de beschermheer van het bier. Ook Vlaanderen heeft een pilsje dat Primus heet, verwijzende naar dezelfde hertog.
 
D

Deleted member 495

Guest
Re: PIVO

Ik vind het meeste Tsjechisch bier al waterig genoeg. Ik weet niet wat het is, maar het zal wel aan de 'plons' liggen en het alcohol gehalte. Ik kan er echt niet 'tipsy' van worden.
 
Re: PIVO

ik heb pas het bier krokonos gedronken. Smaakte wel goed, iemand hier nog een mening over? Overigens wil ik wel vermelden dat ik de meeste bieren wel lekker vind in Tsjechie. Het maakt mij dan ook niet zoveel uit wat ik drink als er maar wat te drinken is.
gr. Rick
 
Re: PIVO

Terugkomend op het verhaal van iemand op pag. 5 dat het bier daar beetje waterig is. Ik wil hem zien 6 Prazdroj 12o naar binnen gieten en dan nog beweren dat het water is. Desalniettemin, somige 10o smaken beetje waterig, maar wees me eerlijk 10o beer drink je in de zomer als je bv. stuk gefietst heb en je hebt dorst.
 
Re: PIVO

Hee Vasek, dat is inderdaad het logo ja. Ik vind het zelf ook wel mooi en het bier smaak zeer goed. Het is tevens een van de goedkopere bieren. Het schijnt dat de man op het logo de beschermheilige van het reuzengebergte is. Dus logischerwijze wordt dit bier waarschijnlijk het meest gedronken in het reuzengebergte. Het zal hier ook wel ergens gebrouwen worden. Weet iemand waar dit is? Hier heb ik wel eens een boek over gelezen. Met deze achtergrond smaakt het bier nog lekkerder. hahaha
 
Re: PIVO

1. Litovel
2. Budovar
3. Prazdroj
4. Staropramen

Nou, dat was het een beetje. Heb ze lang niet gehad en ik droom de laatste tijd over lekker, getapte Litovel, mniem.

Kvetinka
 
Bovenaan