Bier & Wijn Favoriete Tsjechische bier

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Gambrinus van 10% is heerlijk, Urquell is voor wat mij betreft het minste bier. Toch vinden de Tjechen dit een heerlijk biertje. Waarschijnlijk zijn wij de wat zoetere bieren gewend.

Drink ze, Kukel.
 
Uiteindelijk gaat het bij de discussie welk het beste bier is dat de discussie op gang wordt gehouden. Zodra we eruit zijn wordt het armoede.
De meesten zijn heerlijk en het gaat erom dat je keuze kan maken.
Urquell is bijvoorbeeld een superbier, maar niet voor elk moment. Krusovice drinkt men beter pas na vieren.

Nog een paar favorieten: Staropramen, Velkepopovice (Kozel!) en mijn vriendinnetje zweert bij Braník (terwijl hun 12-gradige weer absoluut minder is).

Een verstandige bierdrinker let dus verder op het verschil tussen 10-gradige en de 12-gradige.

De laatste reserveert men voor de avond.
 

pepo

† In Memoriam
Zo te zien, Dieter, ben jij geen beginner, maar een ervaren pivofiel (hei, Macek, de povonist, ken jij al Dieter?) en ben volgens mij ook in staat les te geven. Ik ben het met je eens, wat jouw algemene benadering betreft. En zeer zeker, wat jouw opmerking over 10 en 12 graden bier betreft.
Voor de beginners: 10 graden (světlé, desítka) is ongeweer tot 4 %, 12 graden (ležák, dvanáctka) is dan rond die 5 %, wat wij hier ook kennen.
De Tsjechen in het dorp drinken ook overdag de desítka, de dakbedekkers, werklozen, mountainbikefietsers, bejaarden ..
DIE Tsjechen drinken s' avonds geen dvanactka.
Er zijn wel Tsjechen, die dvanactka drinken, maar die grijpen niet 1-2-3 naar desitka, als dvanactka op is.
Zelf drink ik liever dvanactka, maar in mijn dorpje is die er niet (getapt) en dan drink ik gewoon desitka met de andere gasten. Ook van desitka wordt je er vrolijk van, desitka is geen LIGHT van twee procent.
Zo heb ik dus altijd een paar desitek (10 graden flesjes) in de koelkast voor de onaangenodigde gasten, die bij mij altijd welkom zijn.

De beste (tsjechische) bier is de bier, die jij lekker vindt. Er is genoeg te kiezen.

Op dit moment zit ik nog buiten (ik ben in NL) en drink mijn Krusovice Mušketýr in een echte Krusovice glas, een 11 graden bier, net iets meer, dan de waterige desitka. Erg lekker bier, maar heb de laatste gekocht, denk ik. Nergens meer te krijgen.
 
Hallo Pepo,
Inderdaad de Mušketýr, lekkere hopbitterheid. Hier in Nederland gekocht? En een mooi glas, zo'n halve liter glas met hoekjes aan de binnenkant... Een onderwerp op zich Tsjechische bierglazen (zullen we daar later nog eens op terug komen?)

Goeie tip voor je: let op Tsjechische toeristenbussen, die hebben altijd veel bier aan boord en daar weet ik soms een tray te kopen, maar je moet altijd maar afwachten wat.
 

pepo

† In Memoriam
Prima, ik heb een hele verzameling Tsjechische bierglazen. Ik zal proberen een paar pronkstukken te fotograferen.
Gelukkig hoef ik niet te wachten op de Tsjechische toeristen, zelf ben ik 4 - 5 keer per jaar in Tsjechie.
 
Zelf vind ik een gambrinus het allerlekkerste en staroppramen en ietsje minder (maar niet veel )urquell

oh jee nu krijg ik toch opeens een zin in zon lekker koel tsjechisch biertje en moet ik nog tot de 25e wachten !!!!

kwijl kwijl !!!
smiley20.gif
 
oh, gezegend het Tsjechies bier
het geeft ons een immens plezier
en bezie de ober, wat een strateeg
constateert: het glas is leeg
knikt, een nieuwe komt eraan
een streepje op de bon, er achter aan
heleboel strepen op een rij
m'n lieve, wat worden we blij
wat voor een merk doet er niet toe
van drinken wordt je niet moe
dus vrienden drink volop
maar zorg wel voor een bob.
 
Janacek uit Uhersky Brod is de lekkerste
smiley20.gif
's winters kan je ook een biertje van 14 graden kopen (die is "TURBO" genoemd
yeah.gif
). Gambrinus vind ik persoonlijk niet goed, Krusovice of Litovel is veel beter.

59459-uhbrod4.jpg
 
En als je eens voor iets heel anders wil gaan is Velvet ook een leuke keuze. Nieuwe ervaring voor mij, alhoewel een bier dat een onmiskenbare fluwelen smaak heeft voor mij toch iets te zacht was.

Verder wil ik over Starobrno ook nog even melden dat de Starobrno op de brouwerij inderdaad heel lekker is, maar in de kroeg en de winkel wel een stukje minder.

Mijn favorieten: Gambrinus, Staropramen en dan komen Amstel ,Hoegaarden en Urquell :P
 
Ik heb een aantal keren voor een brouwerij gestaan, maar mocht er niet in. Lijkt me heel leuk om te zien hoe ze bier maken. Ik heb de moed opgegeven om te kijken of er nog brouwerijen zijn die zo iets organiseren. Of weten jullie brouwerijen die te bezichtigen zijn? Uit arremoede ben ik in Plzen naar het biermuseum gegaan, heel interessant. En na afloop denk je: nou kan je hier wel een lekker biertje drinken. Noppes. helemaal niets. Dus met een droge strot vertrek je. Graag een brouwerij in de buurt van Karlovy Vary.

U wordt bedankt namens een immer dorstige Kukel.
 
Jawel, kan. Prazdroj (Urquell) in Pilsen is te bezichtigen. Budvar in Ceske Budjevice ook.
Maar meestal inderdaad niet. Maar dan vraagt mijn vriendin naar t-shirts voor mij en dan worden we zo de hele brouwerij doorgesleept voor de opslagkamer waar die liggen. Maar daar moet je wel een gave voor hebben...
 
Bovenaan