Eternit/asbest

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Macek

Geroyeerd Lid
Als het asbest is zou ik het gelijk laten slopen en vervangen; beter nu dan over 5 jaar als de EU-richtlijnen over veiligheid en gezondheid bij het werk helemaal in Tsjechie zijn verwerkt.
Ja heel goed Pekar:zweep: , onze Tsjechen blootstellen aan een, later, dodelijke ziekte, ze kosten toch weinig hé!:kwaad:

pekar schreef:
En als zogenaamde deskundige mag ik het natuurlijk niet zeggen maareh........... ik zou mijn asbestdakje zo zelf slopen.
Ja, dat zou ik als ik jou was ook doen, zonder mondkapje en handschoenen en gewoon kleinzagen en hakken dat spul...................

Maria

Geroyeerd Lid
Hier op 't platteland heet dat nog gewoon vuilstort.
Keurig aangekondigd, netjes verpakt in doeken en plastic en extra voor betaald.
Nederige excuses aanvaard, Punk!

Ik spring ook maar even in........ dit is een interessant onderwerp waar over geschreven wordt. Ik lees een aantal dingen. Ik heb voor mijn vertrek naar Tsjechie nog een cursus gevolgd over asbesthoudende materialen en de verwijdering daarvan. Niet voor Tsjechie, maar voor mijn werk destijds.

Nu ik hier in Tsjechië ben vraag ik mij af wat ik er hier nog mee kan doen. De gevaren van asbest zijn hier nog niet bekend volgens mij. Persoonlijk zie ik asbest golfplaten bij verbouwingen gebruikt worden in de tuin als borders. Mensen gaan zelf een oude woning verbouwen en gooien de asbesthoudende pijpen van de kachels bij het chemisch afval, dat 1 x per maand wordt opgehaald. Ook nog niet ingepakt. Laat staan de andere 1000-en uitvoeringen waar asbest in verwerkt is.

Dakdekkers adverteren met bitumen dakbedekking die dan over asbesthoudende leien worden vastgebrand. Op zich wordt het niet afgebroken of wordt er in gezaagd, maar ik krijg kippenvel als ik dit zie.

Niet asbesthoudende materialen kan je nog wel herkennen door een logo of een afkorting van tekst. AF=asbest frei NA= non asbestos staat er dan in grote zwarte letters.

Als de gebouwen van voor 1993 in NL zijn kan er van worden uitgegaan dat het materiaal asbestverdacht is. Hier in Tsjechie kan het wellicht nog steeds gebruikt worden. Dat weet ik zo niet.

Volgens mij is het zo dat Rusland nog steeds fabrieken/mijnen open heeft waar eternit gedolven wordt. Maar het meeste daarvan is voor export.

Als er nog mensen zijn die een woning kopen of gaan verbouwen. Haal het asbesthoudende materiaal van het dak en lever dit in bij het gemeentelijk brengstation. Zeker als de regelgeving hierop straks europees gaat worden, waar de nederlandse wetgeving over asbest een voorloper zal zijn.

Weet iemand of er uberhaupt bedrijven in Tsjechie zijn die een sanering kunnen uitvoeren? In Praag misschien?

er zijn in heel Tsjechie bedrijven die vergunningen/certificaten hebben voor het verwijderen van asbest. bij bouwbedrijven is de asbest-problematiek ook wel bekend; maar bij particulieren vrees ik inderdaad ook dat het met de kennis slecht gesteld is.

Als ik aan eternit dakbedekking denk, denk ik niet aan golfplaten hoor.

Meestal worden dan de kleine vierkante plaatjes bedoelt van iets van 30 bij 30 cm. Deze worden meestal op de huizen gebruikt. De golfplaten op de schuur of garage. Maar hier ligt men helemaal niet wakker over.

Mensen in Tsjechie halen het eternit zelf van het dak meestal, trekken de plaatjes los en gooien ze naar beneden, waar ze vervolgens breken, vervolgens in een container en ergens wordt het heen gebracht.

Ik zie dit vaker, omdat m'n oom in de bouw zit. Tegenwoordig als men weer het zelfde terug wil, wordt er geen eternit meer gebruikt (ik weet geen eens of het nog wel verkocht mag worden) maar gewoon kunststof.

Bijna elk ouder huis met deze plaatjes, of met de golfplaten, zijn idd eternit welke asbest bevatten. Men doet er niet zo moeilijk over, kost alleen maar geld als men het weg laat halen. Zo denkt men iig, en het is niet zo gek, men staat er gewoon niet bij stil zoals in Nederland.

Eternit wordt erg bros, behandelen lijkt me geen optie. Gewoon kijken of het goed is en laten zitten, dan is er niets aan de hand. Alleen later, kan het wel een probleem worden, ze zullen heus niet zeggen dat iedereen in Tsjechie t eternit van het dak moet halen, dan zouden er velen zonder dak zitten. Maar men zal ook in Tsjechie, er beter bewust van worden, wat een meerwaarde bied als je het nu vervangt.

Men verbrand ook nog steeds van alles tegenwoordig, oude autobanden etc, niemand die zegt van, hey, das slecht voor het milieu. Als ik ga klachen, zitten ze me nog stom aan te kijken en worden ze boos dat ze naar het einde van de straat moeten lopen naar de recycling...

Asbest is levensgevaarlijk. de kleine deeltjes slopen je op den duur als je die ingeademd hebt.
Maar als er in Nedeland een gebouw afbrand is er NOOIT gevaar voor de volksgezondheid.
Al ziet de omgeving wit van het verbrande asbest.

Al het asbest wordt trouwens verzameld, naar ik meen, in Rotterdam.
En die grote berg ligt daar te wachten op een oplossing.
De enige oplossing is verbranden, maar de temperatuur dient dan verschrikkelijk hoog te zijn.

Op zich was het mooi spul.
Onbrandbaar, makkelijk te verwerken, goedkoop. lange levensduur.
Maar hoeveel asbestdeeltjes zouden wij al ingeademd hebben?
Dit vanwege dat de remschoenen van auto's van, jawel, asbest waren.

En die Tsjechen worden echt wel milieubewust.
Hoelang hebben wij er niet over gedaan om er over na te denken en er naar te handelen?

Zolang je met je tengels van de asbest afblijft is er niets aan de hand.

Goeie groet van Kukel die al zijn afval scheidt en per ongeluk Kukelin bij de GFT zette.

En die Tsjechen worden echt wel milieubewust.
Hoelang hebben wij er niet over gedaan om er over na te denken en er naar te handelen?

Dit is toch een moeilijke zaak, met dingen die wij nu dagelijks gebruiken, waarmee niets aan de hand is, kunnen over 10 jaar ook opeens schadelijk blijken te zijn... :oeps: Men ontdekt steeds weer nieuwe dingen...

Zo was het met asbest en nog veel meer producten...

Asbest is levensgevaarlijk. de kleine deeltjes slopen je op den duur als je die ingeademd hebt.
Maar als er in Nedeland een gebouw afbrand is er NOOIT gevaar voor de volksgezondheid.
Al ziet de omgeving wit van het verbrande asbest.

Vezels die in de open lucht terecht komen zijn lastig te meten. Ook hier zijn weer normen voor bedacht. De meetapparatuur meet hoeveel vezels per m3 ruimte aanwezig is. In de buitenlucht wordt dit lastig meten. Er is dan feitelijk geen hoge concentratie vezels aanwezig. Het risico is dus laag en valt binnen de normen. Vandaar dat met zegt dat er geen gevaar is voor de volksgezondeheid.

In de normale buitenlucht die we inademen zal ongetwijfeld ook een percentage asbestvezels aanwezig kunnen zijn, naast de anderen stoffen die we inademen. Maar dit alles blijft onder de norm en dan wordt / kan er niets aan gedaan worden.

Maar Kukelin bij het GFT afval zetten??!! Valt dat binnen de normen?

C

cajonez

Guest
http://www.infomil.nl/aspx/get.aspx?xdl=/views/infomil/xdl/page&ItmIdt=28778&SitIdt=111&VarIdt=82

Hier wat informatie over de huidge Nederlandse en Europese wet en regelgeving mbt asbest.

Advies als het heel is gewoon blijven gebruiken, voorzichtig verwijderen (goed nat houden tijdens de werkzaamheden, gelijk inpakken) niet in boren, zagen etc.

Laat je vooral niet bang maken, natuurlijk is de asbestvezel schadelijk voor je gezondheid als je droog gaat verwijderen, dus nogmaals natmaken en inpakken.

Inpregneren van een verder nog goed asbest dak kan een goede oplossing zijn.

ons dak is nog gaaf maar we willen er graag ramen in laten plaatsen
als men de nodige voorzorgsmaatregelen neemt is dit dan ook mogelijk??
klopt het dat als we het laten impregneren het nog zeker 20 jaar meekan?

ons dak is nog gaaf maar we willen er graag ramen in laten plaatsen
als men de nodige voorzorgsmaatregelen neemt is dit dan ook mogelijk??
klopt het dat als we het laten impregneren het nog zeker 20 jaar meekan?

Wat zijn de nodige voorzorgsmaatregelen?

Ga je het zelf doen?
Dan moet je doen.
Maar laat anderen niet klooien aan je dak.
Je hebt ook verantwoording jegens anderen.
Asbest is asbest met alle gevaren van dien.

bedankt voor al jullie reacties,we gaan het dak netjes laten afvoeren en vervangen...hoeven we geen beslissing meer te nemen waar of we gaan beginnen met verbouwen!

Heel verstandig Judith. Beter nu weghalen dan over een paar jaar er mee zitten. En zeker niet in gaan zagen. Een beetje bouwvakker zal het niet aandurven om het aan te raken (bedrijfsrisico). Als asbest golfplaten er al jaren zitten en de toplaag ziet er verweerd uit dan kunnen er al vezels vrijkomen. Het schoonborstelen levert dan al gevaar op.

Bij regen gaan deze vezels ook in de dakgoot zitten en dan moet de goot ook als asbest besmet worden aangezien. Maar dat hangt af van de leeftijd van de platen en blootstelling aan droge en warme lucht.

Als particulier kom je wellicht maar enkele keren in aanraking met asbesthoudende materialen. Met een goed voorbereiding en uitrusting (zie eerdere mail met link) is de kans op het inhaleren van vezels gering. Een bouwvakker kan langer/dagelijks blootgesteld worden aan de asbestvezels waardoor het risico bij hen veel groter is.

Beter nu weghalen dan over een paar jaar er mee zitten.

Als particulier kom je wellicht maar enkele keren in aanraking met asbesthoudende materialen. Met een goed voorbereiding en uitrusting (zie eerdere mail met link) is de kans op het inhaleren van vezels gering. .

Zoals ik al zei ...

Vodnik

† In Memoriam
Laatste bericht over eternit is al oud maar toch even een reactie:

De eternit dakbedekking die ier veel gebruikt werd (vierkant plaatjes van 40 x 40 cm diagonaal gelegd) zijn asbesthoudend.
Het verwijdern mag je zelf doen (of het verstandig is laat ik in het midden)

Ik heb in de afgelopen week mijn eternitten dak laten verwijderen en een nieuw dak (singles) laten leggen. Het afvoeren is gebeurt in een speciale container, kosten voor ca 200 m2 ca. 10.000 kroon. Daarvoor krijg ik een speciale verklaring dat ik officieel heb laten afvoeren!

Tijdens de werkzaamheden kwam -toevallig?- de bouw inspecteur van ons dorp voorbij, gezien zijn reactie was alles OK.

P.

O ja, de "incubatie" tijd van asbestose is dacht ik 30 jaar, als ik dat bij mijn leeftijd optel ga ik ver over de algemene levensverwachting.

Asbest

Wie heeft er ervaring met de verwijdering van asbest in Tsjechië?
In ons huis zit asbest verwerkt en dit willen wij verwijderen.

bedankt Marcel,
bij ons gaat het niet om golfplaten, maar om wandplaten. Ik zal eerstvolgende keer dat we er zijn meteen controleren of er een nummer of zoiets op is te vinden, maar ik betwijfel het.
Ik heb in ieder geval weer wat zoekmateriaal.
groeten Kaatje

Bovenaan