Eternit/asbest

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

onze boerderij in de buurt van marianske lazne heeft op de stal nog een eternieten dak dit dak is nog goed en wordt binnenkort behandeld zodat het nog zeker 25 jaar meekan ..
heeft iemand hier ervaring mee ,heeft iemand van jullie ook nog zo'n asbestdak of zou het beter zijn om dit dak te laten vervangen??,

Geen idee wat je bedoelt met: het dak behandelen.
Zoals je misschien weet is het werken, behandelen verrichten aan asbest in Nederland ten strengste verboden.
Dat is natuurlijk niet voor niets gedaan.
Als de mogelijkheid bestaat zou je het dak kunnen laten vervangen.
Ik denk dat dit een kostbare geschiedenis wordt.
Tenslotte moet het asbest op en veilige en verantwoorde manier verwijderd en afgevoerd worden.
Als je het asbest laat zitten en er absoluut niets aan doet, is er niets aan de hand.
Voor de latere verkoop van het pand is het natuurlijk beter als er geen asbest meer aanwezig is.

Groet en succes.

Maria

Geroyeerd Lid
Is het wel asbest? Eternit wil niet per definitie betekenen asbest. Als het goed is moet je een code kunnen vinden op de platen aan de hand waarvan je het materiaal kunt checken.

ik had hier niet over nagedacht totdat ik gisteren bij mijn vader
het woord eterniet liet vallen,die zei gelijk dat is asbest...
de vorige eigenaar vertelde dit weekend dat het het beste zou zijn dat we het dak van onze stal zouden laten behandelen zodat het
minder snel vies zou worden en dan dus nog 25 jaar mee zou kunnen gaan.
ons plan is om dit te laten doen (ik zal even informeren wat dit precies in houdt) dan het dak te laten isoleren en af te laten timmeren .
ik dacht nu dat eterniet altijd asbest was...hoe kan ik dit controleren? (ik ben echt een leek op dit gebied...)
het dak ziet er verder prima uit maar dat zegt natuurlijk niets!8

Maria

Geroyeerd Lid
Navragen bij Eternit aan de hand van de code.
Als het wel asbest is, of je weet niet 100% zeker dat het geen asbest is, kan je er niet zomaar in gaan timmeren! Je moet je hout toch ergens aan bevestigen dus normaliter zet je dan ´regels´ waarop je je planken of platen monteert. Boren, zagen, timmeren etc in asbest is superslecht voor de gezondheid. Klachten openbaren zich pas jaren later maar zijn dan onomkeerbaar.
Als ik jou was zou ik het dak laten vervangen. Kost nu wat, maar je gezondheid is dat het wel waard (zou ik denken). En anders gewoon laten zitten, zeker niet behandelen want daarmee komen de deeltjes juist in de lucht.

Je had eigenlijk maar een fabrikant die produkten maakten van asbest: Eternit.
Vandaar dat als je eterniet hoort gelijk denkt aan asbest.
De asbest golfplaten hebben geen coderingen of nummers.
Ze zijn te herkennen aan de grijze kleur.
Alle golfplaten indertijd waren van asbesthoudend materiaal.
Mocht het geen asbest zijn dan zijn ze gewoon van kunststof.
Gezien het tijdsbeeld lijkt het er op dat het asbesthoudende golfplaten zijn.
Ik zou niet weten waarom de platen van jouw behandeld zou moeten worden.
Het lijkt er dan eerder op dat de platen van verzinkt staal zijn.
Een goede gewoonte in Tsjechie is dat deze met een rode verf zijn behandeld.
Let wel, als je de platen laat behandelen heb je er altijd onderhoud aan om het geheel er stralend uit te laten zien.

Groet.

Ik kan het helemaal mis hebben maar in de Benelux is ethernit een synoniem voor dakplaten en dat is volstrekt niet zo in Tjechie. Er werden onder het communisme ook dakplaten gemaakt in Slovakije< look a like Ethernit> en er werd er veel gewerkt met zinkplaten, <zie ook Kukel>.

De kans dat het asbesthoudende dakplaten zouden zijn is zeer gering vlgs mij. Heb je een foto van die stal???

Als het asbest is zou ik het gelijk laten slopen en vervangen; beter nu dan over 5 jaar als de EU-richtlijnen over veiligheid en gezondheid bij het werk helemaal in Tsjechie zijn verwerkt.

Als het 'Behandelen" wordt zou ik kiezen/vragen voor een behandeling die voorkomt dat de asbest gaat brokkelen, zeg maar een soort lak of epoxylaag erover die de gebonden deeltjes ook daadwerkelijk vasthoudt

Inpakken in betimmering is nauwelijks een optie, niet goed dicht te krijgen, alleen uit het zicht waardoor je niet weet hoe het erbij staat.

Wil je het zeker weten, haal bij Fibrecount op de hongkong straat in de Spaanse Polder een monsterzakje en lever dat met monster weer in.

En als zogenaamde deskundige mag ik het natuurlijk niet zeggen maareh........... ik zou mijn asbestdakje zo zelf slopen.

Maria schreef:
Gewoon goed inpakken in plastic en aanbieden bij de vuilstort.
Hallo, neem me niet kwalijk, maar wat is dit nou voor asociale opmerking, Maria? Dat spul moet op de vuilstort door anderen verwerkt worden; wat nou als die geen benul hebben dat ze met asbest bezig zijn? :confused:

Maria bedoelt het goed hoor. je mag asbest aanleveren in plastic. je moet het er alleen wel bij zeggen! dat mag in NL ook onder bepaalde voorwaarden.

bijvoorbeeld in onze gemeente:

Asbest is een giftig materiaal. Indien het breekt of afbrokkelt, komen er kankerverwekkende stoffen vrij.
Indien u asbest in of om een pand wilt verwijderen, moet u dat aan de gemeente melden. De gemeente verstrekt dan informatie over de wijze waarop u het asbest volgens de regelgeving moet verwijderen en vervoeren. Indien u meer dan 35m2 plaatoppervlak asbest aantreft, moet u een sloopvergunning aanvragen. Dit geldt ook voor het verwijderen van gelijmde vloerbedekking met asbest en asbesthoudende leidaken.
Bewoners van woningen kunnen voor golfplaten (met een oppervlakte van minder dan 35 m2), niet gelijmde vloerbedekking en vloertegels volstaan met een sloopmelding. Meer informatie hierover vindt u bij het product “Slopen van een pand of woning, melding”.
In andere gevallen is een sloopvergunning nodig. Meer informatie hierover vindt u bij het product “Slopen van een pand of woning, vergunning”.

pepo

† In Memoriam
Het gaat ongetwijfeld om deze platen, overal in Tsjechie dezelfde, asbesthoudend spoel. Status bij afvalverwerking - gevaarlijk materiaal, de prijs bij afleveren is er ook naar.
Steeds heel geliefd materiaal voor afdakjes, schuren, konijnenhokken, afrastering, hekken, komposthoopjes.
Ik moet er niets van thuis hebben.

Bijlagen

• eterniet_platen.jpg
    eterniet_platen.jpg
    131,4 KB · Bekeken: 15
wij hebben ons dak in Tsjechie ook afgelopen zomer laten vervangen. was ook van eterniet-golfplaten. was ook niet geisoleerd. we hebben de platen in z'n geheel (!) laten verwijderen, isolatie aangebracht en dakpannen gelegd. de verwijdering kostte zo'n 12.000 Kc. is natuurlijk afhankelijk van hoeveelheid...

Maria bedoelt het goed hoor. je mag asbest aanleveren in plastic. je moet het er alleen wel bij zeggen! dat mag in NL ook onder bepaalde voorwaarden.
In de voorwaarden die jij citeert, lees ik anders niets over het aanbieden bij de vuilstort.
Maar als Maria het inderdaad op een legale en nette manier bedoelt (dat hoor ik dan vast wel van haar), dan liep ik te hard van stapel en bied ik graag mijn nederige excuses aan... :snotter:

ik hoop ook dat Maria ipv vuilstort bedoelde te schrijven 'milieustraat', want daar moet het in Nederland naar toe (staat in de afvalkalender). in Tsjechie heb je ook zulke dingen, alleen weet ik niet hoe ze heten. we hebben er zelf wel eens wat grof vuil afgegeven, die niet met het gewone huisvuil mee kon.

Bovenaan