Emigratie naar Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ja 5 a 10 jaar geleden wel...maar Slavia is ver weggezakt. Laatste jaren strijden maet name Sparta en Plzen om de tjechie cup..;-) Maar blijft zeker een Praagse topwedsgtrijd.
Mag ik vragen hoe oud jij bent en wat jou vooropleiding is dat je de stap naar Tjechie heb gemaakt?
Ik ben namelijk 29 jaar en ik vraag me af of er nog meer mensen bij bijvoorbeeld Exxonm. werken van rond die leeftijd?
Ben je niet bang dat zodra je terugkeert naar Nederland opnieuw moet gaan sparen en opbouwen??
 
Sparen en opbouwen ben ik niet bang voor! Je hebt namelijk een redelijke CV opgebouwd alvorens je teruggaat. In ieder geval ga ik daar wel voor. Maar ik ben 31 en de gemiddelde leeftijd ligt hier tussen de 25 en 30 jaar! Dat is bij de meeste internationale bedrijven hier zo!
 
Hallo Gerrie! Nu alweer paar maanden verder...hoe bevalt het tot dusver? krijg je al iets mee van de tjechische EK koorts? Of wil je alweer terug naar Nederland..;-)

Ken jij de functie van logistiek transport planner Dutch?
Mag ik vragen hoeveel je momenteel spaart per maand of anders gezegt hoeveel euro hou je ongeveer over met jou salaris?
 
Hoi Mike,

Gaat prima hier hoor. Vast contract is binnen, dus dat zit wel snor. Sparen is een ander probleem :) ..., met dat lekkere klimaat hier (al een paar dagen tegen de 30 graden aan gehad en vele in de 20) zijn de biertuin en de terrasjes aan de rivier verleidelijk na het werk en in het weekend. Als ik zou willen zou ik zo'n 2.000 CZK per maand kunnen sparen, al heb je dan wel maanden waarin je niet veel kunt doen, saai dus!

Over je vraag: Ze zoeken idd nog een Logistiek Planner Nederland (eigenlijk meer Benelux). Let wel, je zult dan wel de Franse taal moeten beheersen. Zou je hier voor willen gaan, dan zou ik, of ExxonMobil Praag benaderen, of een derde partij benaderen (Grafton).

Groetjes Geert
 
Gefeliciteerd met je vast contract! Had je een proeftijd en kan je nu bijvoorbeeld ook ander werk doen?
Sparen..ja ik blijf die vraag stellen...Ik heb zelf namelijk hier in Nederland niet heel veel gespaard en ik zou graag de stap willen nemen naar Tjechie, alleen weinig buffer in geval dat het niet goed gaat en terug moet naar Nederland.
2000 CZK (80 euro) is weinig zeg. Hoe heb jij dat gedaan? je huis opgezegt, inboedel verkocht of verhuist naar tjechie?

Hoe is de werkomgeving bij je? streng, relax, op je vinger kijkend, moet je doel behalen per dag?

Veel vragen, maarja zit in de orientatiefase. Logistiek planner behoort tot de mogelijkheden.
Bedankt alvast!! groet, Mike
 
Hoi allemaal!

Ook ik ga verhuizen naar Tsjechië, naar Brno om precies te zijn.
Ik heb een aantal vragen aan de mensen die al verhuisd zijn:

1) Hoe zit het met inschrijven in een Tsjechische gemeente? Kan je dat als Nederlander gewoon doen?
2) Ik ga werken in Brno en mijn werkgever betaalt dan de ziektekostenverzekering. Hoe zit het met opzeggen ziektekostenverzekering in Nederland? Ik wil niet 2x verzekerd zijn.
3) Kan je een adres in Nederland aanhouden of moet je je helemaal uitschrijven?
4) Hoe zit het met het behouden van de Nederlandse nationaliteit? Ik zou die graag behouden.


Hartelijk dank voor de informatie! :-)

Groet,

Nar82
 
De Nederlandse nationaliteit raak je niet kwijt door in het buitenland te gaan wonen, daar moet je echt meer voor doen.

Inschrijven in het bevolkingsregister: voor Nederland geldt dat je je slechts op een plek kunt inschrijven, daar waar je woont. Een andere Nederlandse gemeente zal bij verhuizing dus altijd checken of je je hebt uitgeschreven, voordat je ingeschreven wordt. Andere landen gaan daar anders mee om.
Maar het is zeker niet ondenkbaar - en zelfs wenselijk - dat er uiteindelijk een gelijkluidend eenduidig Europees systeem voor komt.

Overigens zou ik de antwoorden op dergelijke belangrijke vragen niet laten afhangen van dat wat er op een forum wordt gezegd (hoe correct de antwoorden ook zullen zijn), maar je ook even zelf in dit soort zaken te verdiepen.
Ik heb wel een boek waarin al dit soort vragen wordt beantwoord, maar dat is ook al weer een paar jaar oud, dus ik kan niet garant staan voor de juistheid, dus pak ik het er ook niet bij.

Begin gewoon eens bij de overheid: http://www.rijksoverheid.nl/onderwe.../wat-moet-ik-regelen-als-ik-ga-emigreren.html Je doet namelijk niets illegaals (ga ik van uit) en je Nederlanderschap nemen ze je ook niet af.
 
Dank je wel voor de info en de website Dieter!

Ik ben zeker zelf op zoek naar informatie, ik heb al meerdere mails naar zowel de Nederlandse als de Tsjechische ambassade gestuurd, maar daar kwam niet echt 100% bevredigende info uit, dus ik dacht, laat ik het hier ook eens vragen. Die website van de rijksoverheid is handig en geeft best veel nuttige info en links, nogmaals dank!
Het moeilijkste lijkt om antwoord te krijgen op de vraag of ik me in Tsjechië kan inschrijven (dit is nodig voor het uitschrijven in NL en dat is weer nodig voor het opzeggen van de zorgverzekering... ingewikkeld allemaal)...
Ik krijg als het goed is morgen een email van het Tsjechisch consulaat... wellicht staat daar in hoe dat zit... zo niet, dan moet ik het ter plekke maar uit zien te vinden.

Nee, ik ben niet van plan iets illegaals te doen nee :-p
 
In principe zit het zo: het is geen kwestie van kunnen inschrijven, het is een kwestie van moeten.
Je moet daar ingeschreven zijn waar je meer dan de helft van de week over een langere periode verblijft. Dat zal in Tsjechië zijn, aangezien je daar gaat werken (en je je werk naar ik aanneem niet doet vanuit de plek in Nederland waar je woont).
Het bevolkingsregister is juist opgezet om te registreren waar iemand woont. Waar vervuiling of oneigenlijk gebruik van zo'n systeem toe kan leiden zag je bij de Bijlmerramp: een hele flat weg, maar niemand kon met zekerheid zeggen wie daar nu allemaal woonde.
Zodra je een vaste woonplek in Tsjechië hebt (of in koop maar ook gehuurd) moet je je daar kunnen inschrijven. Zou dit niet kunnen, is er bijvoorbeeld een verhuurder aan het frauderen of is in de woning die je kocht geen permannente bewoning toegestaan. Let daar op, vraag er ook gewoon naar.

Succes en benieuwd wat het Tsjechisch consulaat zegt. Als ze het zouden afhouden - wat ze niet mogen - zou dit kunnen zijn omdat ze angst hebben dat je van sociale voorzieningen gaat gebruik maken (maar dat is een geheel ander verhaal en ontheft niemand van de plicht zich op zijn/haar woonadres in te schrijven).

Soms heeft die Europese Unie ook nog wel eens zo z'n voordelen!
 
Nogmaals mijn dank Dieter :-)

Ja, dat is nou net het punt: ik weet tot nu toe nog steeds niet of ik me kan inschrijven in Tsjechië. Ik kan dat niet op internet vinden en de NL ambassade kon of wilde me dat gek genoeg niet vertellen. Ik hoop het dus van het Tsjechisch consulaat te horen morgen....
Ik woon momenteel in Slovenië en daar kan je dus geen vast adres krijgen als buitenlander. Dat kan pas na 5 jaar legaal (dus op een "tijdelijk") adres in Slovenië te hebben gewoond, terwijl je dus een "permanent" adres in Nederland aanhoudt.... heel raar geregeld,... en Slovenië is bij de EU... al zou je dat soms niet zeggen....
Dus, van Tsjechië weet ik het tot dusver nog niet... maar het zal vast wel goed komen... ik ga er immers werken....
 
Hey mike, hey gerry,

ook ik ben van plan om naar tsjechie te verhuizen,
kheb zelf een jaartje op cyprus gezeten, maar wegens omstandigheden ben ik terug moeten komen.
kheb een voorliefde op tsjechie gekregen...
waarschijnlijk omdat ik met veel tsjechische op cyprus in aanraking kwam...
hele aangename mensen enzo.
ik heb geen idee hoe ik alles moet aanpakken.
en dan vraag ik me af mike, zit je nog altijd in nederland, of ben intussen toch al geraakt in tsjechie?
en dan heb ik een ander vervelende vraag, wat een beetje onwaarschijnlijk lijkt.
de meeste hoor ik hier spreken van planners, of van leerkracht zijn, of toerisme, of weet ik veel, hogere functies dus in't werk.
maar hoe zit het dan met de actiever jobs, als picker en packer, of magazijnier op zich ofzo. ik hoop dat iemand mij een seintje kan geven ofzo
 

kuurgast

Donateur
hoe zit het dan met de actiever jobs, als picker en packer, of magazijnier op zich ofzo.
Die zijn denk ik voor buitenlanders lastiger te vinden. Voor die andere banen kan je gemakkelijk met Engels terecht, maar in de actievere zal je met Engels niet zo makkelijk terecht kunnen. Neem aan dat je nog geen Tsjechisch spreekt?
Wat je wel kan proberen is om in eigen land eerst te gaan werken bij grotere bedrijven met vestigingen daar en dan vragen of ze kunnen helpen met overplaatsing naar Praag. Weet dat bv de Mac een paspoort geeft die je wereldwijd kan gebruiken om te werken bij hun vestigingen in andere landen.
 
Bovenaan