Elektrische CV installatie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Een mobiele router en een telefoonkaart van T Mobile (gekocht in CZ) is volgens mij een stuk goedkoper. Kun je met 4 man tegelijkertijd op internetten. Het gaat me hier op dit topic natuurlijk wel om de goedkoopste oplossingen die ook nog eens goed zijn. En uitzending gemist van NPO etc. zoals genoemd, is/was dus niet toegankelijk in het buitenland (is afgesloten in CZ). Mogelijk komt daar binnenkort verandering in of heeft dat inmiddels plaatsgevonden. Er is nl. het e.e.a. veranderd op hun nieuwe site (NPO gemist) die je deels nu ook moet betalen. België kun je volgens mij na registratie (gratis) al wel bekijken in het buitenland (in Nederland lukt dat tenminste prima). De gemiste uitzendingen dus tot 4 weken terug bekijken, terwijl dit bij NPO maar 1 week is. Tegen betaling (echt weer Nederlands zullen we maar zeggen) kun je dan wel weer veel langer terug kijken (tot 1 jaar).

Maar in CZ kennen we weer heel andere problemen die soms afwijken t.o.v. de rest van (West) Europa. Wat dachten jullie bijvoorbeeld van zwevende ip adressen van de lokale router, waardoor je ip camera's (staan op grote afstand en dus niet eenvoudig even opnieuw in te stellen) weer eens uit vallen. Dat hebben wij in 8 jaar al een aantal keer (3x?) meegemaakt (gebeurd in Nederland echt zelden of nooit). Soms zijn er te weinig ip adressen voorhanden en dan herschikt de provider (in dit geval O2) doodleuk de adressen als je er toch niet veel gebruik van maakt (bijv. een vakantieadres waar de router wel altijd aan staat, maar nauwelijks wordt gebruikt omdat je maar af en toe inlogt op de ip camera vanuit Nederland).
 
Een mobiele router en een telefoonkaart van T Mobile (gekocht in CZ) is volgens mij een stuk goedkoper. Kun je met 4 man tegelijkertijd op internetten. Het gaat me hier op dit topic natuurlijk wel om de goedkoopste oplossingen die ook nog eens goed zijn.
Volgens mij zijn de Gigabytes op een Nederlandse simkaart goedkoper dan in Tsjechië? Roamingkosten geheel weggevallen!

En uitzending gemist van NPO etc. zoals genoemd, is/was dus niet toegankelijk in het buitenland (is afgesloten in CZ).
In Tsjechië kun je prima uitzending gemist kijken met een VPN verbinding, die je legt naar een Nederlands IP-adres :)
 
..... het apparaat wat ik dus zag, zat dus echt in een doodgewoon oud Tsjechisch stopcontact. Die kennen dus geen 3 draden (extra aard draad) zoals wij dat kennen, maar gebruiken 2 draden, waarvan er 1 wordt door gekoppeld naar de aarde pool.
Dat van die draden klopt wel, maar is al wel heel oud hoor. "Tegenwoordig" in het moderne Tsjechie "hebben ze" ook aarde draden.... jawel.... !!
 
Van die VPN klopt en dat heb ik ook eerder genoemd, maar is voor een leek toch redelijk ingewikkeld om snel te realiseren (bovendien ook behoorlijk onveilig in CZ, of je moet er voor willen betalen maar wie doet dat vandaag de dag?) en die aardedraad klopt ook (bij nieuwe woningen). Wij hebben overal 2 draden in de geaarde stopcontacten zitten en 3 hele oude bakelieten kasten voor o.a. het souterrain, de parterre en de 2 bovenverdiepingen. Het zijn automaten uit de jaren 40 of 50 (?) met automatische zekeringen (in totaal 30 stuks!) en dat werkt overigens ook uitstekend hoor. Dus dat kon toen blijkbaar ook al heel goed. En de hoofdkast buiten (meerdere groepen met automatische zekeringen) is natuurlijk wel helemaal vernieuwd i.v.m. de elektrische cv ketels. Als je voor een elektrische cv kiest, dan moet je jezelf wel realiseren dat in CZ alles uitgesplitst wordt. Voor de ketels komt er een aparte mijnheer (hiervoor speciaal gecertificeerd, anders vervalt de garantie), voor de cv installatie (de radiatoren en de leidingen) komt een "gewone" cv monteur en voor eventuele aanpassingen aan de meterkast in dien nog een extra spiraal wilt gebruiken een gecertificeerde elektricien. Je moet hiervoor ook toestemming hebben van de CEZ. En dat was nog niet zo eenvoudig. In totaal 3 keer langs geweest met onze toenmalige Tsjechische huismeester die heel goed wist waar het over ging. En natuurlijk heel formulieren moeten invullen.
 
als ik het goed begrijp is het nog een hele toer om een elektrische cv te laten installeren.
wij zitten midden in de aankoop van een huis in Tsjechie, voorlopige contracten zijn getekend en de aanbetaling is de deur uit.
in het huis staat een cv ketel op vaste brandstof die waarschijnlijk al 15j oud is en volgens mijn makelaar aan vervanging toe is. het gesleep met kolen ed lijkt me niets. kennissen hebben een elektrische ketel geplaatst die via een app vanuit Nederland bestuurd kan worden.
vragen: is elektrisch stoken echt zo duur als in het voorgaande wordt gezegd?
iemand ervaring met zo'n op afstand te besturen ketel?
is een combiketel elektrisch aan te bevelen of liever een gescheiden systeem van verwarmen en warm water.
 
Een gescheiden systeem is volgens mij goedkoper (aparte boiler aanschaffen is minder duur dan een combiketel). En ja, het stoken op elektriciteit is zeker beduidend duurder, maar inderdaad veel gemakkelijker. Leuk voor het voorjaar, de zomermaanden en het najaar. Maar in de winter bij bijvoorbeeld -15 tot -20 graden wordt het behoorlijk prijzig. Of gewoon een hele goede tegelkachel aanschaffen voor de woonkamer (en dan bedoel ik niet dat leuke oude ding wat nu in veel roubenka's staat en ook veel minder warmte afgeeft) met daarnaast een kleinere elektrische cv. Dat scheelt volgens mij ook behoorlijk in de kosten. Ons huis heeft hele dikke muren (van binnen geschilderd met kalkverf voor het ademen) van plusminus 50 cm, hoge (stro met kalk)plafonds en is voor de rest nauwelijks geïsoleerd. Met een modern en goed geïsoleerd huis in CZ schelen de kosten natuurlijk ook. In combinatie met zonnepanelen is het zelfs ideaal en is het ook de toekomst. Maar op een heel oud huis van misschien wel 200 jaar oud, staat het ronduit foeilelijk vind ik zelf. Of je moet ze ergens in de tuin uit het zicht kunnen plaatsen, zoals bij ons in de Achterhoek bij veel oude boerderijen is gebeurd. Dat zie je hier inmiddels ook wel, maar de kans op diefstal neemt dan ook toe. En een thermostaat bedienen via een app is leuk, maar dan nog zou ik mijn huis regelmatig (wekelijks) door een huismeester of vriend laten controleren in de winter. Wij hadden in huis op een plek eens een bevroren leiding (te weinig antivries gebruikt) en dat zie dus met die app in het geheel niet. Want als de thermostaat in de woonkamer staat en daar is voorlopig niets aan de hand, dan geeft die app dat dus echt niet aan.
 
Heel veel gemeenten in Nederland hebben besloten per direct de nieuw te bouwen huizen niet meer op het gasnet aan te sluiten. Ook zal er een moment komen dat bestaande cv-gasinstallaties naar elektrisch worden omgebouwd. Waar in Tsjechië sprake is van een grote houtvoorraad, zullen de Nederlandse huishoudens meer op elektra moeten leunen. Op dit moment ben je als gemiddelde gebruiker bij elektra 2,4maal zoveel kwijt aan stookkosten t.o.v gas heeft men berekend. Het vergroten van de markt zal mogelijk ten gunste gaan van de prijzen van elektrische installaties. Een boeiend topic over een materie waar nog veel over geschreven zal gaan worden.
 
Klopt. Ik heb dertig jaar in de Ruimtelijke Ordening gewerkt. Mijn laatste grote project waar ik aan mee mocht werken betrof de bouw van 800 woningen. Tien jaar geleden waren we als (grote) gemeente al bezig om woonwijken te ontwerpen zonder gas. Elke woning moest bovendien energie neutraal worden (goede isolatie, 3 dubbel glas dat zomers de zon tegen houdt en 's winters juist weer niet, aardwarmtepompen, zonnepanelen etc.) Alles wordt dan anders in zo'n ontwerp (geen gasleiding meer in de grond, vaak aan 1 zijde maar een trottoir, andere plek voor de bomenrij etc.) Ik schat zo in, dat over 20 jaar er geen gas meer is in heel Nederland en niet over tien jaar, zoals de politiek nu zo graag beweert.
 

dennuzzz

Donateur
Icm met zonnepanelen verwarmen? Wintermaanden geven de slechtste opbrengst. Zorg dan dat je in een gebied zit met weinig sneeuw tenzij je elke dag sneeuw van de panelen gaat halen.
 
Of een tegelkachel met warmtewisselaar gebruiken. Dat werkt volgens mij het goedkoopst bij een vakantieverblijf in combinatie met een kleine elektrische cv installatie om het huis 's winters vorstvrij mee te kunnen houden. Zonnepanelen verdien je natuurlijk in geen duizend jaar meer terug met een vakantieverblijf. Heeft iemand op het forum ook enig idee of er voor een elektrische ketel misschien subsidie wordt verstrekt? Volgens mij is er hier een keer op dit forum wat over geschreven. Er wordt op dit moment nogal kwistig rondgestrooid met allerlei Europese subsidies in Tsjechië, als ik mijn buren mag geloven. Die hebben zelfs hun dak laten renoveren met behulp van subsidie (het betreft hier wel een agrarisch bedrijf). Maar ik krijg sterk de indruk dat je daar als niet inwoner van CZ niet of nauwelijks voor in aanmerking komt. Maar als je in Nederland subsidie voor zo'n ketel kunt krijgen (in België is dit in elk geval zeker zo), dan zou het mij niets verbazen dat er in CZ ook ergens zo'n subsidiepot daarvoor aanwezig is. Maar om dit mooie item (het elektrisch verwarmen van 2e huizen in CZ) dat blijkbaar erg leeft onder de lezers maar eens af te kunnen sluiten; Willem 2 je kiest voornamelijk voor een elektrische cv ketel vanwege het gemak. Maar daar hangt helaas ook een stevig prijskaartje aan. Of je moet wel heel erg milieubewust zijn, dat kan natuurlijk ook nog altijd. Maar dat lijkt me eerlijk gezegd nogal stug, want de meeste landgenoten die ik ken in Tsjechië vinden het land vooral erg aantrekkelijk, omdat het allemaal zo lekker goedkoop is (de huizen, het uit eten gaan, de lokale belastingen, verzekeringen en vooral niet te vergeten het bier). Mooie natuur kun je namelijk overal vinden (jarenlang een 2e huis/boerderij gehad in Frankrijk). Maar omdat er zoveel interesse is in dit onderwerp, wil er misschien iemand eens iets schrijven over de kosten van het stoken met propaangas, stookolie, kolen of hout. En dan natuurlijk wel in combinatie met een normaal cv systeem (alle kamers hebben dan radiatoren) en een ketel. Laten we uit gaan van een niet permanent bewoonde normale roubenka, waarbij de temperatuur binnen altijd minimaal 5 graden moet zijn en waar in het voorjaar, najaar en 's winters een aantal weken (6 tot 8 weken) gewoond wordt. Zelf schat ik in dat je met een elektrische ketel en een gangbare winter dan ongeveer tussen de 60 en 80 euro per maand kwijt bent. Ik ben benieuwd.
 
Iemand ervaring met subsidieaanvraag voor de vervanging van een CV ketel?
Mijn ketel wordt vervangen door een HR ketel. Blijkbaar is er subsidie voor deze vervanging beschikbaar.
Hoe gaat dat in zijn werk? En hoe hoog is de subsidie?
 

kuurgast

Donateur
Alles over subsidies van verwarming is te vinden in Tsjechisch , googel op "Výměna elektrokotel dotace".
Je kan subsidies zelf uitzoeken via Kalkulačka programu nová zelená úsporám / Programmacalculator Nieuwe groene besparingen , bovenaan de website novazelenausporam.cz/en.

Všechny kraje se zapojily do první výzvy kotlíkových dotací / Alle regio's nemen deel aan de eerste oproep voor ketelsteun , zie links naar de regio's op vytapeni.tzb-info.cz/kotlikove-dotace.

Er zijn bedrijven die de subsidie voor je regelen als je bij hen een ketel afneemt , zoals de CEZ.
 
We hebben voor ons huis in Tsjechië een boerderij in Frankrijk gehad. Ook toen konden we gebruik maken van diverse subsidies. Mijn ervaring was toen dat men wel wilde meewerken (bijv. een aansluiting op een IBA rioolwaterzuivering realiseren) en dat alles ook keurig voor je werd ingevuld op diverse formulieren, maar dat de subsidiepot altijd leeg was voor niet ingezetenen als het moment van aanleg eindelijk zover was. Inmiddels zijn we bijna 10 jaar verder en is er veel veranderd en het zou mij ook niets verbazen als het in Tsjechië en stuk beter geregeld is. Dus als iemand inderdaad subsidie vangt voor het e.e.a. voor een 2e verblijf als niet ingezetene, dan hoor ik dat graag. Zeker als je tot sommige zaken over niet al te lange tijd "verplicht" gaat worden. Een hoop van die besluiten zijn namelijk al jaren geleden genomen binnen de EU en daar begint men nu ineens behoorlijk wat vaart achter te zetten. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de asbestverwijdering. In 2024 mag er echt nergens meer in Nederland asbest voorkomen. Wij hebben een dak met asbestsingels in Tsjechië en volgens mij zijn er ook behoorlijk veel gevels van roubenka's "behangen" met asbest singels. Dit was oorspronkelijk leisteen, dat werden vervolgens asbesttegeltjes en later weer vervangen voor rubberen tegeltjes (volgens mij een afvalproduct). Dus tja, ik ben wel benieuwd naar al die subsidies. Een hele hoop huizen in het buitengebied hebben ook nog zinkputten en dit is volgens mij nu al wettelijk verboden. Ook een betonnen septic tank (die hebben wij) is eigenlijk verboden, want die kan gaan scheuren en lekken. Maar van een kale kip kun je natuurlijk niets plukken en als voormalig gemeenteambtenaar heb ik heel wat grootspraak meegemaakt op mijn werk, wat uiteindelijk bijna altijd weer met een sisser af liep.
 
Ik heb alle bijdrages gelezen en het valt me op dat de pellet kachel nergens genoemd wordt. Is als het om de investering gaat niet echt de goedkoopste oplossing maar geeft efficient warmte en is op afstand aan te sturen. En met alle zagerijen in Tsjechië zijn er mogelijkheden genoeg om pellets te persen dus ik neem aan (weet het niet zeker) dat pellets hier goed en voordelig verkrijgbaar zijn.
 
Bovenaan