Elektrische CV installatie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Heeft iemand ervaring met een elektrische CV installatie?
Ik wil de gasgestookte CV installatie vervangen door een elektrische.
Waarom? Omdat ik van de gasaansluiting af wil.

Iemand ervaring?
 
Lekker helpen dit, ik ben er ook op zoek naar en heb wel gezien dat op elektra duurder is maar daarintegen GEEN schoorsteen meer nodig. Je kan er ook 1 kopen die twee pompen heeft en daarmee ook voorziet in het warme water voor de afwas en badderen kosten aanschaf ongeveer 1800 euro. is geen kattepis maar dan heb je ook wat google maar eens vind je ze wel
 
Wij hebben 2 elektrische cv ketels (1 voor de benedenverdieping en 1 voor de bovenverdieping). Beide installaties bevatten 3 spiralen. Samen kunnen er nooit meer dan 4 spiralen tegelijk aan zijn. Dus bv. 3 beneden en 1 boven voor de slaapkamers, of 2 beneden en 2 boven. Anders trekt de aangepaste kast het niet. Met 3 spiralen is het eerder warm dan met 2, want dan duurt het gewoon wat langer. Installatie is ook behoorlijk duur. Dit omdat je de zekeringskast vaak moet laten aanpassen door een erkende installateur. Ook het stoken zelf is een behoorlijk dure grap. We hebben nieuwe radiatoren met thermostaatkranen, dus daar ligt het niet aan. Ik schat in dat het in vergelijking met stookolie of gas aardig veel duurder is. Afgelopen winter was blijkbaar wat strenger dan normaal. We moesten bijna 11000 kroon bijbetalen (ter indicatie) op een toch al behoorlijk hoog maandtarief. Het huis wordt nooit warmer dan 5 graden gestookt als we er niet zijn (vaak gedurende de wintermaanden). Bovendien heb je toestemming van de CEZ nodig om e.e.a. te realiseren (je neemt tenslotte behoorlijk wat stroom af, wat niet overal kan). Ik denk dat het alleen rendabeler is in combinatie met zonnecollectoren. Wij gingen voor het gemak. De installatie kan ook met een simpele ingreep op kolen draaien, maar dan moet je er dus wel altijd zijn (6 emmers per dag). Het is natuurlijk wel de toekomst, want op den duur is elektriciteit goedkoper dan gas (zoals nu in Nederland al het geval is) of olie. Maar nu is het helaas dus nog niet rendabel.
 
Wij hebben ook een elektrische CV.
Onlangs een nieuwe ketel laten plaatsen.
In de winter staat hij ook op 5 graden.
Sinds de sro weg is, is het stroom ook goedkoper geworden.
Thermostaat kranen op de radiatoren.
Kortom, gewoon een goede CV installatie.
 
Ik denk dat kolen of hout (tegelkachel met warmtewisselaar of houtstammetjes in een cv ketel/houtvergasser of een pellet kachel met houtkorrels in een reservoir) op dit moment het goedkoopste brandstof is in CZ (veel hout voorhanden). Je kunt dit eventueel combineren met een kleine elektrische cv ketel (1 of 2 spiralen) die je ergens plaatst binnen je cv systeem. Dat is veel minder duur en dan kun je een kleiner huis (bijvoorbeeld een Roubenka) prima 's winters tot 5 graden verwarmen en dan stook je het huis bij aanwezigheid gewoon op hout of kolen. Ik zou wel altijd anti-vries in het cv systeem gebruiken (gewoon in de handel te koop in kleine 5 ltr. tankjes en speciaal voor cv systemen bestemd). En voor het warme water heb ik eens bij iemand een klein elektrisch apparaatje gezien dat niet veel groter was dan een halve schoenendoos, met een draaiknop en rechtstreeks aangesloten op de waterleiding en in het stopcontact en dan had je meteen warm water uit de kraan (douche, keukenkraan). Een soort quooker kraan dus. Ik heb dit al 8 jaar geleden gezien en toen had ik zo iets nog nooit in Nederland gezien. Iemand enig idee wat voor een apparaat dit is? Want dan hoef je de boiler ook niet gedurende het hele jaar te verwarmen tegen bevriezing en hoog genoeg in te stellen om ook geen legionella te veroorzaken.
 
Hoi Azum

Dit zie je in Polen veel, het is een elektrische geiser.
Ze zijn er in veel verschillende vermogens.
Voor een beetje water in de keuken heb je niet veel vermogen nodig maar voor de douche wel.

Groet Luigi
 
Neen, absoluut geen close in boiler. Echt veel en veel kleiner. Het apparaat wat ik toen zag toen ik voor het eerst in Tsjechië was (eerst maar eens een vakantiewoning gehuurd voordat we iets gingen kopen), was geïnstalleerd in de douche en rechtstreeks op de waterleiding en net boven de kraan gemonteerd. Het was kleiner dan een halve schoenendoos (het leek wel een beetje op een modeltreintrafo) en je kon er gewoon onbeperkt mee douchen en je had ook meteen heet water wat je met die knop een beetje kon afstellen (heter of minder heet). Ik vond het wel raar, dat de elektra draad zo vanaf dat ding boven de douchekraan rechtstreeks met een stekker naar het stopcontact ging dat maar net buiten het "natte deel" van de doucheruimte zat. Dat mag bij ons natuurlijk nooit. Leek mij toen wel een reuze handig apparaat voor mensen met vakantiewoningen, stacaravans etc. in Nederland. Ik dacht:"Dat moet ik meteen gaan importeren". Maar ik realiseerde mezelf toen ook vrijwel direct, dat het in Nederland zo goed als zeker zou worden afgekeurd (geen KEMA keur). Ik denk dat je het daarom ook hier niet ziet, hoewel de regels steeds verder op elkaar worden afgestemd binnen Europa.
 
Dat zijn doorstroomboilers.
Al heeeeel lang verkrijgbaar in Nederland.
Ik meen dat ze op krachtstroom werken.
Ooit eens toegepast in een giga villa waar aan geld geen gebrek was.
 
Leuk, maar nooit van gehoord. Maar een boiler was het natuurlijk niet, want daarvoor was het ding veel te klein. Ik denk dat het verwarmingselement rechtstreeks de waterleiding op die plek snel verwarmde. Maar zoals gezegd, je hebt nu ook de Quooker en die is toch redelijk betaalbaar (geworden). Maar dat ding wat ik heb gezien, dat zou hier echt nooit goedgekeurd worden. Hoe ik dat zo zeker weet? Omdat ik zelf ooit nog in mijn hele jonge jaren heb gewerkt bij het KEMA High Power laboratorium te Arnhem en daar werden dit soort dingen getest. En het het apparaat wat ik dus zag, zat dus echt in een doodgewoon oud Tsjechisch stopcontact. Die kennen dus geen 3 draden (extra aard draad) zoals wij dat kennen, maar gebruiken 2 draden, waarvan er 1 wordt door gekoppeld naar de aarde pool.
 
Mijn vader heeft er ooit eens een in Polen gekocht. Deze ligt nu bij hem op zolder. Je hebt ze op 1 fase en op meerdere fases (krachtstroom 400 volt) hoe meer vermogen des te meer liters water per uur. Wij zijn ik eens in Polen in een hotel geweest waar de douche ook op zo'n apparaatje was aangesloten. Werkte overigens goed. Ze zijn nog gewoon te koop. http://www.arconell.nl/elektrischedoors.html

Groet Luigi
 
Het apparaat wat ik bedoel was dus niet veel groter dan 20 cm hoog en plusminus 15 cm breed of ietsje meer. En het zat dus beslist niet op krachtstroom aangesloten maar in een gewoon stopcontact met een normale geaarde stekker (geen sterkstroomstekker met 5 polen). Mogelijk was dit een lichtere, goedkopere en oudere variant van de modellen dan die ik nu zie op de site. Die lijken me ook wat groter maar daarin kan ik me natuurlijk vergissen (er staan helaas geen maten bij). Maar het principe blijft natuurlijk hetzelfde. Lijkt me ook niet dat het apparaatje erg duur was, want het was een goedkope vakantie Roubenka waar de tegels tijdens het douchen (lekker warm natuurlijk) spontaan van de muur af kwamen. Maar wel een heel handige oplossing voor een vakantiewoning leek mij toen. Leuk dat iedereen zo met me meedenkt. Wellicht hebben andere mensen op het Forum met een vakantiewoning er ook nog wat aan, mits het redelijk goedkoop is (zie de site van Luigi). Anders is een kleine close in boiler een goedkoop alternatief. En die werk dus ook niet op sterkstroom.

Bedankt en de groeten,

Henk
 
Dit is inderdaad het ding wat ik gezien heb. Vreemd dat je ze hier in Nederland niet ziet of het is of was inderdaad heel erg duur zoals de heer Kukel schrijft. Het moet natuurlijk wel op gewone stroom kunnen werken, want bijna niemand heeft krachtstroom in een badkamer op de 1e verdieping zitten (of bijvoorbeeld in een stacaravan), hoewel dat natuurlijk ook nog wel te realiseren is. Sterkstroom is bijna altijd wel ergens aanwezig in huis (hydrofoor, kookplaat, werkplaats etc.) Het lijkt mij een goede en simpele oplossing voor een vakantiewoning. Net zoals een klein cv keteltje op elektra (waar dit topic eigenlijk over gaat) in combinatie met hout of kolen een goede oplossing kan zijn voor een 2e woning. Maar dan moet de stroom natuurlijk wel altijd ingeschakeld zijn.

Lijkt mij sowieso een leuk topic; handige maar vooral goedkope oplossingen voor vakantiewoningen in het buitenland, zoals een alarmsysteem dat enkel maar werkt op een grote batterij en een telefoonkaart (geen stroomvoorziening ter plaatse aanwezig), ip camera's die enkel op batterijen werken en een alarmfunctie hebben (een bewegingsmelder), tv ontvangst in eigen taal via doorkoppeling vanuit het thuisland in ons geval Nederland (bijv. via VPN en dus niet via een canaldigitaal kaart), goedkoop bellen met Nederland (skype of Voip) of een goedkope oplossing voor internet (mobiele router met een goedkope telefoonkaart) etc. Want zeg nu zelf, bijna iedereen met een 2e huis in het buitenland is op zoek naar dit soort oplossingen. Veel van die oplossingen zijn op dit Forum wel eens ergens gemeld (verspreid), maar het zou leuk zijn deze onder één rubriek te brengen.

En Kuurgast bedankt. Het is me al vaker opgevallen dat jij bijna altijd met de juiste oplossingen komt (een serieus antwoord geeft waar eerst goed over is nagedacht en onderzoek naar is gedaan). Maar dat geldt in dit geval ook zeker voor alle anderen die hebben meegedacht. Bedankt.
 
Lijkt mij sowieso een leuk topic; handige maar vooral goedkope oplossingen voor vakantiewoningen in het buitenland, zoals een alarmsysteem dat enkel maar werkt op een grote batterij en een telefoonkaart (geen stroomvoorziening ter plaatse aanwezig), ip camera's die enkel op batterijen werken en een alarmfunctie hebben (een bewegingsmelder), tv ontvangst in eigen taal via doorkoppeling vanuit het thuisland in ons geval Nederland (bijv. via VPN en dus niet via een canaldigitaal kaart), goedkoop bellen met Nederland (skype of Voip) of een goedkope oplossing voor internet (mobiele router met een goedkope telefoonkaart) etc. Want zeg nu zelf, bijna iedereen met een 2e huis in het buitenland is op zoek naar dit soort oplossingen. Veel van die oplossingen zijn op dit Forum wel eens ergens gemeld (verspreid), maar het zou leuk zijn deze onder één rubriek te brengen.

- Of juist je internetverbinding in het vakantieland helemaal opzeggen. Je Nederlandse databundel en belbundel is er ook gewoon zonder extra kosten geldig. Gebruik je smartphone als hotspot in huis voor WIFI.

- Zelfde geldt eigenlijk voor Nederlandse TV, zoek naar alternatieven via internet (NPO gemist, RTL gemist).
Let dan wel op, dat "streamen" een groot deel van je databundel opeet. Als je onbeperkte bundel hebt, dan weer geen probleem.
 
Bovenaan