Een goed gesprek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik slenter door de stad, helemaal in m'n eentje. Heerlijk is dit, niemand die aanspraak op me maakt, ik kan lekker anoniem rondlopen.
Op het plein van Jindrichuv Hradec schijnt het zonnetje en ik ga op zoek naar een bankje. Dit is echt lekker, zon op m'n gezicht, en kijken naar mensen om me heen, ineens zie ik hem. Een heel oud mannetje, hij loopt moeizaam mijn kant op. Er zijn genoeg lege bankjes, maar komt, met veel moeite, naast mij zitten. Hij knikt en ik knik terug en ga verder met bladeren in mijn folder over het kasteel. Niet lang want de man begint een gesprek. Ik probeer hem nog duidelijk te maken dat ik hem helaas niet kan verstaan, maar hij hoort me niet. Of hij wil me niet horen.
Mensen op het naastgelegen terras lachen wat schaapachtig naar me, zo van, hoe gaat ze dit oplossen.

De man praat door en tikt me zachtjes aan als ik de aandacht verlies. Ik luister.....hij praat. Zo nu en dan knik ik of zeg :"Hmm". Meer hoef ik niet te doen. Hij heeft mijn aandacht. De man gaat maar door, soms vallen er stiltes, maar dat mag in een goed gesprek. Na een tijdje staat hij op en knikt. Ik knik terug.

Later zit ik me af te vragen wat de man allemaal verteld heeft, misschien zijn hele levensverhaal, ellende die hij heeft meegemaakt, of de voetbalwedstrijd van gisterenavond. Ik weet het niet en zal het ook nooit weten, maar ik heb naar hem geluisterd. En daar ging het hem om.
 
Wat een leuk verhaal. Maar t kan natuurlijk ook zo zijn dat die man nu in een depressie is. Niemand luisterde er al naar hem en jij ook al niet. Misschien heb je wel op de verkeerde dingen ja geknikt ofzo.
 
Niets is mooier om te praten met iemand die je niet verstaat.
Beiden hebben gelijk, nooit ruzie.
Het gevoel om even naast iemand te zitten, je accepteerd is al goed.
En dan de zon op je koppetje, lekker mijmeren: wat zal die beste man nou vertellen.
Ik denk dan gewoon, die heeft ook prins Bernhard langs zien komen.
En heeft jou dat uitgebreid verteld.
Of hij verteld over het weer, altijd een goed startpunt voor een goed gesprek.
Of hij vroeg: wil je met me lopen?
En zo kan je alles bedenken wat een oude man je verteld op een zonnige dag op een mooi plein.

Maar het meest waarschijnlijke is dat hij jouw heeft verteld om dit bericht op een maandagmorgen te plaatsen, zodat voor alle leden de week weer uitstekend begint.

Dank je wel voor het zonnige verhaal.
 
Mooi verhaal. Doet me een beetje denken aan wat een vriendin, die getrouwd is met een Engelsman, laatst zei: "Jason spreekt geen bijna woord Tsjechisch en kan zich bij mijn ouders niet verstaanbaar maken. Om jaloers op te worden, want hij kan het daardoor heel wat beter met ze vinden dan ikzelf!"
 
Morgenavond heb ik mijn eerste Tsjechische les, in Haarlem. Ik ben dus heel benieuwd:). Misschien kom ik hem nog wel eens een keertje tegen, dan hebben we misschien echt een goed gesprek:D
 
Mayca, wat leuk dat je op Tsjechische les gaat. Mijn moeder heeft ook eens een gezin helemaal enthousiast gemaakt voor Tsjechië en die kwamen met net zulke geweldige verhalen thuis als jij. De moeder ging toen ook op Tsjechische les en omdat ze totaal niet bang was om iets fout te zeggen kon ze zich er op vakantie later prima mee redden. En de Tsjechen vonden het geweldig dat ze zo haar best deed. Dat gaat jou vast ook lukken, succes!
 
Bovenaan