Een droom van een zeepbel

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Na een rustig avondje zappen belanden we op een travel BBC programma.
Hierin komen twee 50-plus Engelsen in beeld die een franse villa opknappen.
Tot zover:offtopic:
Als reactie hierop gaan we samen praten , dromen en verder praten.
We hebben niets meer met Frankrijk.
Dus slaan we aan het internetten met onroerend goed in Tsjechie als zoekwoord.
Eigenlijk gewoon een tijdverdrijf met een vage droom.
maar dan...........
We zien `vele huisjes` in vele variaties. Zowel in soort als in staat van onderhoud.
En opeens is er die vonk bij Dolni Oldris

dolni oldris.jpg

We gaan alle mogelijke makelaarssites opzoeken.
We zoeken via PM contact met ervaringsdeskundigen en we beginnen mailtjes te sturen naar de tussenpersoon.
We nemen ons voor niet te hart van stapel te lopen.
we besluiten onze caravan zeker aan te houden, al is het als `bouwkeet`tijdens kluswerkzaamheden en we raken steeds meer verliefd.
De omgeving kennen we van een vakantie in polen. en hoewel we de laatste jaren met zeer veel plezier naar camping Vidlak in Moravie zijn geweest en ook komend jaar nog gaan, weten we zeker dat de omgeving rond Frydlant ons aan zal spreken.

Einde deel 1, wordt spoedig vervolgt.(de plicht roept helaas)
 
Heerlijk al die voorpret.
Zo herkenbaar.
Zo spannend.
Wordt het wat of wordt het niets.

Het is gewoon in prettige sensatie wat zich in je lijf afspeeld.

Veel succes en we zijn benieuwd naar de afloop.
 
Vervolg:
Na de ene mail volgt de andere en we hebben het steeds meer over Ons Huis. We printen foto`s uit en krijgen niet genoeg van de website en verzamelen foto`s ook van andere makelaars.
We ontvangen van velen van jullie info over prijsvergelijkingen, al dan niet SRO. Wel SRO blijkt want het heeft agrarische bestemming.

We gaan naar mapy.cz en struinen de hele omgeving af op ongewenste activiteiten tot in polen toe.
Zelfs onze grote meiden en hun vriendjes worden enthousiast.
Ze maken plannen over een grote club jeugd die komt logeren,Kees maakt plannen om gezellig met zijn broer aan het klussen te gaan en ik droom van de gezelligheid bij de oude tegelkachel met een grote club mensen die ons na staan.
Vooral die kachel geeft nogal eens aanleiding op kritiek naar mij.
Je koopt toch geen huis voor een kachel? , wordt er nogal eens geopperd.

44d0c3e52545c.jpeg

Nee, natuurlijk niet, maar het is wel prachtig dat hij erin zit.

We zijn hopeloos verloren
De jongste twee meiden hebben discussies over wie het tuinhuisje gaat `bevrouwen`(bemannen).
We gokken of het kersenboompjes zijn of andere fruitbomen.
We praten met de honden over het nabijgelegen meertje, de bossen en het riviertje. En we beloven de kat, dat als we lang gaan , hij ook mee mag.

Tot zover weer even, wordt vervolgd
 
derde deel:
Het is rond de kerst en iedereen wordt gek van ons.
Als ik het even niet naar mijn zin heb tovert Kees een foto van Dolni Oldris op de computer.
En.....We besluiten te gaan Kijken.
We hebben allebei een baan, en vooral Kees heeft en druk programma in januari.
Dus we zetten de datum vast . Omdat zo`n bezichtiging niet in een weekend kan plannen we te vertrekken op donderdag. De winterbanden worden besteld en de forummededelingen over het weer en de route worden met verhoogde interesse gevolgd.
gelukkig wordt de datum bevestigd. En op advies van velen en ook van tussenpersoon Giant wordt en nog een huis toegevoegd.Een aantal mensen vindt dit object mooier. Het heeft al meer slaapkamers en de badkamer ziet er beter uit. Maar niet voor ons.

44d0c42343247.jpeg

We maken grappen over de karper die zich thuis zal voelen in juist dit bad.
En Kees verheugd zich op het tegelen, naar eigen smaak. Hij heeft tenslotte al geoefend.
Ook verbazen we ons over hoe een fotoreportage gepresenteerd wordt.
Niks alles glad en achter deuren als er foto`s gemaakt worden, naar ons idee gewoon naturel, uit het leven gegrepen.
Het is juist dit wat ons zo trekt in Tsjechie.
 
Maar het blijft verdomd spannend.
Gaat het goed af lopen, is het een zeepbel die je in vervoering brengt, of uit elkaar spat.
Waar zit de truc van: iedereen wil je geld hebben?
Krijgen ze ruzie met elkaar?
Past de karper niet in het bad?
Is tegelen toch niet zo leuk?
huis was niet van de eigenar?
En zo kan ik doorgaan.

En zijn jullie door gegaan?
 
Daar gaat ie dan,
Gisteren was ik al een heel eind op weg met het verhaal.Maar na een druk op de escape knop i.p.v. een aanhalingsteken was alles weg.

Inmiddels gaat het steeds meer kriebelen. Omdat we allebei een baan hebben moet er voor een bezichtiging een datum gepland worden.
De`grote`meiden beloven plechtig elkaar niet het leven zuur te maken tijdens onze afwezigheid. De achterwacht voor hun vindt het prima.
Voor onze jongste vind ik bij een van haar vriendinnetjes/klasgenootjes het ideale logeeradres.
De winterbanden worden geplaatst en inmiddels onderwerp ik ook de Poolse grenstreek aan een toeristisch onderzoek . Ook struin ik het net af op ons inziens ongewenste activiteiten.
Boerenluchten cq geuren kunnen we nog wel waarderen, maar geen stiekeme industrie.
We plannen als datum 2 februari. We maken een adreslijstjes van mogelijke pensionnetjes in de omgeving. En iedereen leeft mee.
De afgedrukte info gaat er al erg beduimeld uitzien. Vrienden en kenissen struinen ook het net af. En een enkeling print de meest ideale route uit.
Van Giant krijgen we steeds geduldig antwoord op de steed meer opkomende vragen.:confused:
We vinden op weer een andere makelaarssite nog meer foto`s

3033_6.jpeg

En we vragen ons af op het gebruikelijk is dat er een eettafel en een bed in een ruimte staan. Ik geef als verklaring dat er mogelijk oudere mensen wonen en dat ze beneden moeten slapen.
We hebben overal foto`s van, maar er mist iets.Volgens kees is er geen keuken. Volgens mij juist een hele grote. namelijk de hele ruimte met mijn favoriete kachel.
We worden steeds meer opgewonden. Ik noem het een schoolreisjes gevoel. Je weet dat het leuk gaat worden, maar het is toch spannend.
De bevestiging komt.We kunnen de tweede februari komen.


ik neem even een:bakkie: tot zo
 

Marcel

Moderator
het is altijd grappig om te zien hoe de tsjechen hun huis ingedeeld hebben. meestal zie je wel een bed of meerdere bedden in de huiskamer staan.
zal wel te maken hebben met de winterkou ???
 
Om in de vakantie een bed in de huiskamer te hebben,vindt ik heerlijk,het liefst ook nog de keuken erbij,je leeft dan echt in een ruimte en buiten natuurlijk,maar om zo te wonen?

Hou je het wel bij een kopje hilde,ben wel heel nieuwsgierig geworden.
 
Als ik onverwachtse uitval in mijn planning heb, mopper ik niet , maar koop ik een woordenboekje en een toeristisch boekje wat ook wij nog niet hebben.:lees:
Inmiddels is het half januari. Ik `vertaal`aan de hand van het woordenboek de info van Tsjechische makelaars. :lezen:
We zijn blij met 17 vierkante meter kelder.(wijn kunnen we waarderen).:proost: We doen uitspraken over de gigantische vliering en we maken plannen hoe we contact kunnen leggen met de `noabers`.

We maken inrichtingsplannen. Geen Ikea, maar stap voor stap met mogelijk hulp van lokale vakmensen. We nemen ons voor niet te hart van stapel te lopen. Maar of het lukt.
Een bevriende uitvoerder bied aan zonodig mee te gaan voor een beoordeling. Er zijn veel lieve mensen , dat wordt weer eens duidelijk.
Dan is het afgelopen weekend. Op het laatste mailtje duurt het antwoord iets langer. Iedereen blijkt last gehad te hebben van de storm.In die mail wordt er praktische afspraken gemaakt. Hoe we elkaar ontmoeten , dat er nog contact met de lokale makelaars wordt opgenomen en we krijgen practische tips i.v.m. het weer.Zoals neem dekens mee en vergeet je snowboots niet.
Het is dinsdagmiddag en ik plan een nieuwe afspraak.` Nee , niet op vrijdag 2 januari, dan zijn we er niet`.En om mijn enthousiasme te onderstrepen start ik internet op.
De site van Giant opent zich

te laat.jpg

Eerst denk ik aan een marketing stunt. Het staat al vanaf maart 2006 te koop en wij gaan kijken.
Ik bel Kees en weet eigenlijk niet wat ik moet zeggen.
Maar eerst moet ik onze jongste uit school halen. Ik reageer geirriteerd.
Thuis start ik direct de computer op en kijk in mijn e-mail.

Helaas! Er is een mail van de tussenpersoon.Met als onderwerp:verkocht.
Ik kan wel janken:traan: :snik: :(
Ik ben ook boos.hadden ze niet eerder de afspraak kunnen maken etc,etc,
Ik vraag Kees een mailtje te sturen. Ik ben bang dat ik te emotioneel zal reageren. Hij verwoordt het als een desillusie , en geeft aan dat we een soort chemie met dit pand hadden die we met het andere missen.
Er komt gelukkig direct een reactie. Vol met begrip en een stukje uitleg dat Tsjechie echt anders werkt als Nederland.
We balen!!! Het was een soort kindje, je maakt al zoveel plannen en dan patssssss.
Natuurlijk is er weinig aan te doen. Je denkt eerst, we hadden in de kerstvakantie moeten gaan. Maar of dat had geholpen.
Gisteren stond het pand nog steed te koop op andere site`s. Een klein duiveltje in mijn hoofd fluistert dat ze misschien niet aan buitenlanders willen verkopen. Maar even later kom ik weer tot bezinning.
Een dorpsgenoot heeft haar kindje verloren bij een zwangerschap van 5 maanden.
Ik kijk naar mijn meiden. Ik heb een lieve man, gezonde kinderen, een fijn huis en leuk werk. Behalve zoals nu een voorhoofdholteontsteking geen ziektes etc.
:kwaad: Hoe durf ik te klagen!
En misschien was het wel een tegenvaller geworden als we echt waren gegaan.
Van Giant kregen we vrijkaartjes voor de second-home beurs in Ahoy. Als er niet tussen komt zullen we zeker gaan en hun persoonlijk ontmoeten. We hebben ontzettend veel voorpret gehad. en zijn weer een ervaring rijker.


Maar ik had zo graag die zeepbel willen bewaren.
Door het hier neer te zetten geef ik het ook een plaatsje.

En iedereen die ons heeft gecoached bij deze bedankt!


Hilde
 
Jeetje wat een domper op de feestvreugde.
Je kijkt er zo naar uit en je hebt er al zón heerlijk gevoel bij.
Maar het is zoals je schrijft: Je hebt een leive man, gezonde kinderen en als je echt van plan bent in Tsjechië een huis te gaan kopen dan komt er echt wel weer iets op jullie pad.
Maar voor nu: sterkte met je gevoelens!
 
Jééé, wat jammer en vervelend voor jullie, maar wel een beetje "het" leven. Ik had al het voorgevoel dat het niet helemaal een happy end zou zijn. :(Maar pak de draad weer op en jullie volgende stulpje komt vanzelf op je pad. Heel veel suc6!:ja:
 
Bovenaan