Dobry Den!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi Char,

We wonen op nummer 28.

We hebben een keer een avondje met een 83 jarige dame gesproken die haar hele level al in Castolovice woont. Ze wist ons te vertellen dat ons huis een winkel is geweest tot aan de oorlog. Na de oorlog heeft er nog 4 jaar een Rus gezeten maar toen is het winkeltje weer gesloten. Op de foto kan je nog net aan de linkerkant ondereen een rijtje bakstenen zien. Daar heeft vroeger ook nog een ruimte gezeten, misschien de winkelvoorraad ofzo. Je kan nu nog de gaten zien in de roubenka waar de steunbalken gezeten hebben. Nu gaan we kijken of we alleen die vloer kunnen repareren daar zodat je een soort dakterras krijgt op begane grond. De grond loopt echter af richting achterkant zodat je daar dus eigenlijk op de 1e verdieping zit.
Ze wist ons ook nog te vertellen dat ons huis begin 70-er jaren weer verkocht werd, toen voor maar liefst 3200 kroon:-))
Het huis is 7.70 meter breed (binnenmaat)
Beneden in het achtergedeelte is het inderdaad niet echt optimaal. Dat waren de stallen vroeger. Er ligt nu ook geen vloer in, dus gewoon op het zand.
Je kan ook zien dat er vroeger ook veel gesprokkeld werd; zo zijn alle deurklinken in het huis verschillend! Ook die ramen zijn inderdaad niet vreselijk mooi. Helaas is er nog geen geld om die helemaal te vervangen, maar met goed schuren en bijwerken en mooi in de verf zitten kunnen ze zekere nog geruime tijd mee.

Op de foto de stal aan de voorkant. We zijn al bezig de oude stuuk te verwijderen, het oude plafond eruitgehaald, deuren opknappen. Later natuurlijk moet er nog een vloer gestort worden. Plan is dat er in de stal aan de achterkant een keuken komt en in deze grotere stal de eetruimte. We willen die muur laten doorbreken ertussen zodat je een grote woonkeuken krijgt.

Groetjes en bedankt!

Willem
 

Bijlagen

  • IMG_5845small.jpg
    IMG_5845small.jpg
    174,8 KB · Bekeken: 10
Hoi Lina,

Over dat boekhouden, dat laten we door de advocaat doen. Kost helaas wel wat maar tis niet anders. Ik heb er in ieder geval echt geen kaas van gegeten:-)

Mochten jullie inderdaad nog eens een tuinman en vrouw zoeken houden wij ons zeker aanbevolen, en die 90 kilometer is zeker niet te ver. Een van onze klussen was 210 kilometer, 3.5 uur rijden ver! (ja inderdaad, toen waren we dus vertrokken 6 uur 's ochtend en half 12 's avonds weer terug:-)

Dank je voor de reactie!

Hoi Dirk,

Snelheid is inderdaad essentieel. We kunnen ons ook niet veroorloven om al het geld wat we hebben te investeren aangezien het zo maar best lang kan gaan duren.
We moeten ook niet zomaar ieder krot gaan kopen. De lokatie blijft nog steeds zo heel erg belangrijk. Een huis in Hermanice v Podjestedi is natuurlijk veel duurder als een identiek huis in de buurt van Decin.
De eerste winst (op papier) is wel al binnen aangezien het huis gefinancierd is in euros en de kroon maar niet te stoppen is. (natuurlijk geldt ook hier het riedeltje: in het verleden behaalde......)

Ik wil natuurlijk niet al te diep ingaan op onze uurtarieven aangezien wij altijd een vaste prijs afspreken, inclusief autokilometers. Wat ik wel kwijt wil is dat we zeer zeker geen Nederlandse prijzen rekenen. Niemand zal zo gek zijn mij 40 euro per uur te betalen (helaas:-)) Voor 50 kroon echter doen we het ook niet. Tuurlijk kan het zo zijn dat het achteraf toch een stuk meer werk was als gedacht en dat je daarop dan toch uitkomt maar dat zien we gewoon als bedrijfsrisico. Extra uren worden niet doorberekend in ieder geval. Dat is een kwestie van ervaring opdoen zodat je beter kan inschatten hoelang je er werkelijk mee bezig zal zijn. Als je 150 a 200 kroon overhoudt mag je al blij zijn denk ik.

Dank je voor je adviezen in ieder geval! (en jij natuurlijk ook succes met de investeringen!

Hoi "Love Tsjechie"

We zijn reeds 2 keer in dat restaurant geweest, de eerste keer was inderdaad erg goed eten, maar helaas de 2e keer, toen we een pizza namen, dat was een slecht plan.
Ons favoriete restaurant is de Ceska Hospoda in Hermanice. Werkelijk verrukelijk eten daar! (en ook nog zeer redelijk geprijsd)

We hebben helaas nog niet echt de tijd gehad/genomen om van de Tsjechische natuur te genieten. We zijn 1 keer naar České Švýcarsko (Boheems Zwitserland) geweest, wandelen naar die grote boog, en dat was wel erg mooi daar. Verder zien we helaas teveel alleen vanuit de auto!

Groetjes, Willem
 
Dag Willem,

Nou je eerste klus voor ons zit er al weer op. Wij zijn erg blij dat wij je met dit spoedklusje konden benaderen. Bedankt

Moravanka slechte pizza's?? Wij waren er zo gek op, al moet ik toegeven dat de laatste keer dat wij er waren het ook niet meer zo goed was als anders. Ik kreeg mijn voorgerecht later dan mijn hoofdgerecht, zat ik daar met de borden vol eten!!

Maar wij wensen je veel succes met het bedrijf en verblijf in CZ!!
 
Ja, jammer dat de pizzeria die oorspronkelijk boven zat en heel gezellig was met prima pizza's, is gesloten en de pizza's nu in het restaurant worden geserveerd. Pizzeria en restaurant waren overigens wel één. Gaan toch nog graag een pizza eten of een kop heerlijke tomatensoep.
 
Dat is inderdaad jammer, maar nog steeds is het een uitstekend restaurant. En inderdaad die tomatensoep is lekker en een grote schaal vol!!

Mijn schoonmoeder heeft er laatst een pizza gegeten en die vond hem heerlijk, dus een herkansing voor Willem dan maar?:denk:
 
Met Willem gaat het volgens mij goed. Is al wel weer 2 maanden geleden dat ik hem gesproken heb, maar hij was bezig met de restauratie van zijn huis. Maar misschien reageert hij zelf ook nog.

Heeft voor ons nog 2 klussen naar volle tevredenheid gedaan. Dus hopelijk loopt het voor hem als gepland!
 

char

† In Memoriam
Jullie zullen mij misschien wel een stomme gozer vinden!!!.. Maar wat ik nu ga schrijven, dat meen ik echt!...Toen ik voor het eerst de foto zag, van dat huis, dacht ik:... Zo, Heee,... Wat een huis!!...

En er is misschien geen hond, die mij gelooft, maar ik denk sindsdien nog heel vaak aan die foto..

Ik wist alleen niet meer, waar ik 'm terug kon vinden...

Ik hoop dat alles goed gaat!!.. En dan niet alleen met het huis, natuurlijk!!!...

Char.
 
Hallo allemaal!

Hier even een kleine update vanuit het alleen vandaag lenteachtige Castolovice. (morgen gaat de winter gewoon weer verder..)
Het nieuwe dak is klaar, de electrainstalatie is compleet vernieuwd, alles (binnen en buiten) is opnieuw gestuukt, badkamer is bijna klaar, nieuwe vloer in de huiskamer, alle roubenka balken zijn opgeschuurd, nieuwe sceptictank, schilderen buiten is bijna klaar, veel nieuwe ramen erin gezet, en nog een heleboel kleine dingetjes erbij.
Morgen gaat de aannemer beginnen met het vervangen van de complete roubenkamuur aan de achterkant die in zeer slechte staat was. (zal wel meerdere mensen bekend voorkomen: Tsjechen deden voornamelijk de voorkant, welke in zicht was opknappen, de achterkanten werden wat verwaarloosd:-) Nu is het voornamelijk nog veel schilderwerk binnen maar zoals het er nu naar uitziet gaat het eind februari dan toch echt zo goed als klaar zijn.
Het leven in Tsjechie bevalt ons nog steeds goed na ongeveer 9 maanden, alhoewel ik moet zeggen dat ik op dit moment de winter wel een beetje zat ben, waar blijft die tijd dat je weer lekker in je t-shirt buiten een koud biertje kan drinken!
Over de Tsjechen zelf, dat is wat tweeerlei: De dorpelingen hier zijn nog steeds supervriendelijk en reuze gastvrij, maar er is helaas ook een keerzijde met als dieptepunt de Obi in Ceska Lipa: het personeel is daar vaak ronduit lomp, chagrijnig en onbehulpzaam. Je merkt die onwil niet alleen daar maar in vrijwel alle grotere bedrijven zoals bijvoorbeeld de Interspar en vrijwel alle overheidsinstellingen. Nu moet ik zeggen dat het service niveau in en rondom Praag duidelijk veel beter is. Beste ervaringen heb ik met de Hornbach en de Baumaxx daar.
Over het ziekenhuis hier in Ceska Lipa ben ik redelijk tevreden (mijn vrouw had een spier gescheurd in haar voet en moest in het gips): als je door de communistische entourage heen kan kijken werden we vrij goed en vakkundig geholpen. Wel eerst de hele wachtkamer naar beneden sturen weer zodat iedereen 30 kroon kan betalen voor het consult, en vervolgens moesten wij de behandeling (fotos en gipsen) zelf eerst gaan betalen. Dat kostte maar liefst 288 kroon. Die rekening moeten we dan weer inleveren bij de VZP en daar krijgen we het geld dan weer terug.
De laatste tijd hebben we helaas wat minder tijd om te genieten van al het moois wat dit land ook te bieden heeft en hebben we gewoon een 7 daagse werkweek, maar ja, als het goed is hebben we vanaf maart zeeen van tijd, gaan we denk ik de tuin wat proberen op te knappen, wat Tsjechisch leren, zolang het maar geen geld kost want het bouwbudget is zo ongeveer wel op nu:-)
En nu maar hopen dat we ons huis op tijd verkocht krijgen.
Als het helemaal af is zal ik wat meer fotos plaatsen

Hier ook nog een foto van hoe de achterkant eruitzag toen we het huis kochten. Hopelijk over een weekje kan ik dan de aangepaste versie posten:-)

Groetjes,

Willem en Diana
 

Bijlagen

  • IMG_6920.jpg
    IMG_6920.jpg
    79,1 KB · Bekeken: 15
  • IMG_5200.jpg
    IMG_5200.jpg
    109,4 KB · Bekeken: 11
Leuk dat jullie ons weer op de hoogte houden! :)
En heel veel werk verricht de afgelopen tijd zo te lezen. :top: Ik ben benieuwd naar de foto's en ook naar het opknappen/vervangen van de oude roubenkamuur. :zwaai:
 
Als je naar een land wil emigreren waar de zon vaak schijnt dan kan ik Tsjechie afraden...... Ik wilde even wachten met een foto van de achterkant tot de zon schijnt maar wacht nu al een maand.
Hopelijk binnenkort ook wat fotos van binnen, nu alles toch echt richting het einde loopt (als de aannemer eens een keertje doet wat hij belooft...)

Groetjes, Willem
 
Bovenaan