Dobry Den!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo mede Tsjechie liefhebbers!

Ik zal mij even voorstellen, nieuw op dit forum:

Mijn naam is Willem, en ik woon sinds mei 2008 samen met mijn vrouw Diana in Castolovice, Ceska Lipa.
Na een aantal jaren hebben wij toch eindelijk de knoop doorgehakt en zijn vanuit nederland permanent verhuisd naar Tsjechie. We hebben hier onze eigen SRO opgericht en gaan proberen ons brood te verdienen op 2 manieren.
Ten eerste door huizen in eigen beheer op te knappen en weer door te verkopen, en ten tweede door sleutelbeheer en property management samen met tuinonderhoud van andere mensen die hier in Tsjechie een (vakantie)huisje hebben.
We hebben al een aantal opdrachten uitgevoerd, en ook het klussen in onze bouwval bevalt ons nog steeds zeer goed. Het was wel even wennen aan de Tsjechische manier van leven, dus vooral dat je hier nooit haast moet hebben, want dat heeft helemaal geen zin. (de internet aansluiting heeft bijvoorbeeld bijna 2 maanden op zich laten wachten:-)

Groeten en Na Shledanou!

Willem en Diana van der Weegen
 
Hallo Willem en Diana, welkom op het forum en wil gelijk met de deur in huis vallen.
Denken jullie dat het hier allemaal zoveel makkelijker is, dan in Nederland. Met het opknappen van oude huizen moet je een lange adem hebben. Het kost veel tijd om zelf zoiets te doen. Je kunt er een aardige winst van overhouden, maar die zal zeker belast worden als je het pand binnen 5 jaar verkoopt. Daarnaast sleutelbeheer en 'property management' ? Kan dat lonend zijn ? De meeste mensen werken samen met de Tsjechen. Een buurman of bekende van de buurman, die allemaal een centje mee willen verdienen. Die doen het veel goedkoper dan iemand die een SRO heeft en van elke transactie aangifte moet doen. Tot slot vraag ik me af, waarom jullie je hebben laten verleiden tot de oprichting van een SRO. Heb je je eigen pandje op naam van die SRO gekocht ? Als dat zo is, dan heb je je mooi een kat in de zak laten verkopen, want een SRO is nog maar zelden nodig. Misschien heb je of je bemiddelaar gedacht dat je een SRO nodig zou hebben om zaken te mogen doen in Tsjechie ! Nou niets daarvan. Je kunt ook gewoon als zelfstandige aan de slag, zonder een SRO en heb je veel minder
rompslomp. Maar in ieder geval, succes met de zaken. Laat vooral de ontwikkelingen die je mee maakt, op dit forum verschijnen. Het is te hopen dat jouw verhaal anders wordt, dan het verhaal van familie Hoek.
 
maar die zal zeker belast worden als je het pand binnen 5 jaar verkoopt. .

Off topic, maar volgens mij vervalt dit als je binnen een jaar het geld weer investeert in iets anders....

(of moet in de war zijn, want zijn geloof ik 2 sorten belastingen die je hier moet betalen. 1 over de winst en 1 over totale bedrag en 1vd 2 vervalt zodra je het binnen een jaar weer investeert in onroerend goed)
 
Tsjechie kent nog geen herinvesteringsregeling. Dus moet er gewoon belasting over betaald worden. Overigens geldt dat ook voor particulieren. Maar een SRO is daarmee duurder uit,want die betaald eerst vennootschaps belasting en als je de netto winst wilt opnemen,betaal jezelf ook nog eens inkomstenbelasting. Je begrijpt dat er voor Willem straks niet veel overblijft na aftrek van belastingen.
 
Hallo Dutch,

Natuurlijk ben ik realistisch genoeg on te beseffen dat het niet makkelijk zal worden. Ik ken ook de verhalen van de familie Hoek, en natuurlijk niemand gaat hier heen met van te voren al het idee dat het gaat mislukken. Het is hard werken maar wel belonend. Mochten we over een jaat weer terug naar Nederland moeten, so be it, maar voorlopig ga ik er vanuit dat we het hier kunnen maken.
Misschien blasfemie voor sommigen hier op dit forum, maar we zijn hier niet naar tsjechie gegaan omdat we "verliefd" waren op dit land. We wilden voor onszelf beginnen, niet meer de 9 tot 5 kantoorbaan die wij hadden tot ons 65e. We houden er allebei erg veel van met onze handen bezig te zijn, en alhoewel we geen bouwachtergrond hebben zijn we, (al zeg ik het zelf) best handig. Tsjechie bood deze mogelijkheden. Het liefst zouden we ergens in Beieren zitten ofzo, maar simpel genoeg, dat konden we gewoon niet betalen. Tsjechie staat nog helemaal vol met schitterende oude panden die nu nog betaalbaar zijn. De welvaart en de prijzen hier stijgen snel, vandaar dat we bijvoorbeeld niet gekozen hebben voor Slowakije of Hongarije, of nog verder naar het oosten waar de prijzen njog lager zijn.
Natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat een Tsjechische buurman veel zaken goedkoper kan regelen. Er is echter een flinke groep mensen die liever toch iemand hebben die ze kunnen vertrouwen en waarmee ze ook gewoon in het Nederlands kunnen overleggen. De verhalen over de Tsjech die wel even je beste vriend wil zijn zijn legio. Gelukkig zijn de meeste Tsjechen niet zo, maar er zitten nu eenmaal nog genoeg rotte appels tussen. Onze klantenkring zal dan ook vooral uit "buitenlanders" zijn die hier een vakantiehuisje gekocht hebben en hier een aantal weken paar jaar zullen zijn. Veel mensen zien het niet zitten om als ze op vakantie gaan eerst 1 of 2 dagen te moeten gaan schoonmaken. Zo hebben we bijvoorbeeld ook een klant die hier een huis te koop heeft staan wat echter al een geruime tijd leeg stond. Potentiele klanten werder afgeschrokken door het oerwoud wat het huis bedekte, en veel mensen die hier een huisje gekocht hebben zullen ook wel die viezigheid in deze huizen herkennen. Die kleden overal bijvoorbeeld die nog nooit schoongemaakt zijn:-))

Over die SRO, dat was een bewuste keuze. We wisten dat je gewoon een huis kon kopen obv een verblijfsvergunning. Aangezien wij huizen gaan opknappen en verkopen, en wij hopen na een tijdje 2 huizen per jaar op te kunnen knappen pikt de belastingdienst dit niet. Als particulier of zelfstandige kan je 1 huis verkopen maar als dat je business is dan ga je uiteindelijk meer belasting erover betalen. Daarnaast zoals Raymond al schreef moeten wij zorgen dat de verkoop en aankoop van een ander huis in hetzelfde jaar plaatsvinden. Dit hebben wij door onze Tsjechische advocaat laten uitzoeken. Ook zijn wij nu een "noodleidend" bedrijf aangezien wij persoonlijk geld geleend hebben aan onze eigen SRO. De SRO zit nu met een behoorlijk grote schuld en we moeten toch echt wel heel veel winst maken wil dat nog in de plus komen.

Voorlopig in ieder geval zijn we gelukkig hier en dat is toch eigenlijk het belangrijkste nietwaar? De verbouwing gaat naar wens, er is nog geen acute geldnood, geen stress! Wat wil je nog meer!
 

Bijlagen

  • Na01.jpg
    Na01.jpg
    147,5 KB · Bekeken: 41
Aangezien wij huizen gaan opknappen en verkopen, en wij hopen na een tijdje 2 huizen per jaar op te kunnen knappen pikt de belastingdienst dit niet.

Willem, dit vraagt om nadere uitleg. Waarom zou de fiscus hier moeite mee hebben. Er wordt over de boekwaardewinst afgerekend. Dus er wordt belasting betaald. Ik zie niet in waarom de fiscus problemen zou hebben. Er zijn genoeg particuliere beleggers in onroerend goed.

Als particulier of zelfstandige kan je 1 huis verkopen maar als dat je business is dan ga je uiteindelijk meer belasting erover betalen.

Ook dit vraagt om een nadere verklaring. Als je als particulier een huis koopt en binnen 5 jaar weer verkoopt, wordt de winst als inkomen beschouwd. Daar betaal je vandaag de dag 15% belasting over. Als de SRO winst maakt, moet je 22% betalen. Over het resterende bedrag moet je weer inkomstenbelasting gaan betalen (als je het winstbedrag op wilt nemen). Wie snel rekent, weet dat de belastingdruk via de SRO dus een heel stuk hoger ligt.

Daarnaast zoals Raymond al schreef moeten wij zorgen dat de verkoop en aankoop van een ander huis in hetzelfde jaar plaatsvinden. Dit hebben wij door onze Tsjechische advocaat laten uitzoeken.

Ook dit graag nader toelichten. Waarom de termijn van 1 jaar ? Tsjechie kent geen herinvesteringswet. Jouw redenatie gaat alleen maar op als Tsjechie die wel zou kennen.

Ook zijn wij nu een "noodleidend" bedrijf aangezien wij persoonlijk geld geleend hebben aan onze eigen SRO. De SRO zit nu met een behoorlijk grote schuld en we moete toch echt wel heel veel winst maken wil dat nog in de plus komen.

Hier maak je toch een grove denkfout. Een lening is een vermogens schuld en heeft niks te maken met verlies dat een SRO zou hebben. De eventuele rente die je aan de SRO vraagt, is voor de SRO aftrekbaar en daarmee heb je een verliespost. De rente opbrengst is dan wel weer prive belast (15%). Aflossingen zijn niet aftrekbaar van de winst. Het rentepercentage moet reeel zijn en mag niet kunstmatig te hoog zijn. De belasting let op zulke zaken. Verder is het goed dat er een notarieele akte bestaat waarop de lening beschreven staat. Allemaal in het Tsjechisch uiteraard.

Willem, ik weet niet wie je allemaal gevraagd hebt voor informatie, maar zoals je ziet, kloppen er toch een paar puntjes niet. Het zou toch sneu zijn als je denkt een goed inkomen te hebben en later blijkt dat het ineens een heel stuk minder is, omdat je bepaalde dingen niet wist
 
hoi willem en diana,
welkom op dit forum.
spannende stap hebben jullie gezet. ik denk dat jullie een gat in de markt hebben ontdekt met het property management. er zijn zeker nederlanders met een huisje die liever zaken doen met nederlanders. het is makkelijker communiceren en de "nederlandse standaard" is iets vanzelfsprekender. ik weet niet of dat gat ook veel geld op gaat leveren, maar dat zal de tijd jullie leren!
verder ben ik gewoon nieuwsgierig, wat is jullie leeftijd? en spreken/lezen jullie tsjechisch?
groetjes,
judith
 
Hoi Dutch,

je schreef: Daar betaal je vandaag de dag 15% belasting over.

Die 15% is niet alles. Belasting wordt berekend over het dedrag inclusief sociale en ziektekostenlasten betaald door zowel werkgeer en werknemer. De effectieve belastingdruk komt hierdoor uit op 23.1%

Ik moet zeggen dat hele belasting gedoe is voor mij een grote hocus pocus. Ook wij hebben van te voren lang zitten dubben: SRO of verblijfsvergunning. Na her en der professioneel advies gewonnen te hebben kwam er uit dat het in ons geval gunstiger zou zijn met SRO, dus daar ga ik dan maar vanuit dat dan ook zo is. Als achteraf zou blijken dat de keuze niet goed was, tsja, daar kan ik nu ook weining meer aan veranderen. We moeten gewoon ons best doen. Het is misschien wel cliche maar ik geloof echt in het motto: succes is een keuze:-) Ik blijf positief. Hoe dan ook, begrijp me niet verkeerd, ik waardeer jouw en ieders inbreng ten zeerste.

Hoi Judith.

Tot nu toe mogen we ook zeker nog niet klagen met de belangstelling, zeker gezien het feit dat we nog helemaal niets aan marketing gedaan hebben. We hebben pas sinds kort onze internet aansluiting hier, dus aan de website wordt nog gewerkt.
We hadden onze plannen uitvoerig aan onze makelaar voorgelegd en die vertelde ons dat ze heel veel klanten hebben met altijd maar dezelfde vraag: Hoe blijft mijn huisje mooi en mijn tuin netjes als ik er maar een paar weken per jaar ben? Wij kunnen inderdaad overleggen en snel inspringen. Zo hadden we een klant die ons ingehuurd had voor de tuin, maar daar aangekomen bleek dat er ook nog wel een en ander aan het huis mankeerde. Dit hebben we gemeld, en zodoende kregen we weer een nieuwe opdracht voor de schoonmaak en het opruimen van het huis.
Nu hebben we natuurlijk nog niet zo heel erg veel opdrachten maar die tijd besteden we dan aan het renoveren van ons eigen huis. Zo hebben we altijd "werk"

We spreken geen Tsjechisch moet ik tot mijn schaamte zeggen. We hadden wel vol goede moed cursussen gekocht maar die moed zonk ons bij het openen al zeer snel in de schoenen:-) Nu verwachten we toch dat maar een klein deel van onze klanten Tsjech zullen zijn aangezien die het waarschijnlijk wel door een dorpeling ofzo zullen laten doen, en ach, met handen en voeten kom je ook een heel eind.
Grappig hier bijvoorbeeld is dat de buschauffeurs zo enorm vriendelijk zijn. Ze spreken vrijwel geen van allen Duits of Engels, maar ze komen al luid toeterend en zwaaiend langs ons huis gereden. Laatst stopte er zelfs een voor ons huis om een fles wijn te overhandigen. Volgens mij respecteren de Tsjechen het heel erg dat je zelf het huis opknapt. Niet weer zo'n "rijke" nederlander die het huis wel even laat opknappen en ondertussen op zijn luie reet in de tuin bier gaat drinken. Er stoppen zelfs Tsjechen voor de deur en stappen uit hun auto om te vragen hoe we die Roubenka-balken zo mooi gekregen hebben:-) Erg leuk om te horen natuurlijk!

Groetjes, Willem


Ik ben zelf 35 en mijn vrouw is 31
 
CZ Home&Garden schreef:
Die 15% is niet alles. Belasting wordt berekend over het dedrag inclusief sociale en ziektekostenlasten betaald door zowel werkgeer en werknemer. De effectieve belastingdruk komt hierdoor uit op 23.1%
Ik had het inderdaad over 15% belasting. Ik heb geen melding gemaakt van de premiedruk. Ik weet overigens niet hoe jij aan een effectief cijfer komt van 23,1%. Vergeet even niet dat de SRO ook nog eens 35% over het betaalde loon moet betalen. Dus dat percentage gaat al rap omhoog. Verder bestaan er inkomsten bestanddelen, die niet volgende de inkomstens belasting gaat. Huuropbrengst of rente, worden uitsluitend belast door de belastingdienst. Daar betaal je dus geen premies over. Ook een winstuitkering uit aandelen, worden alleen tegen 15% belast. Misschien is het toch goed dat je eens een goede adviseur zoekt, want wie je nu voor heeft gelicht, die heeft er weinig verstand van.

Beste Willem, sorry hoor maar wil toch nog even reageren

We hadden onze plannen uitvoerig aan onze makelaar voorgelegd en die vertelde ons dat ze heel veel klanten hebben met altijd maar dezelfde vraag: Hoe blijft mijn huisje mooi en mijn tuin netjes als ik er maar een paar weken per jaar ben? Wij kunnen inderdaad overleggen en snel inspringen.

Dat is een gedegen marktonderzoek, wat je daar gedaan hebt. Wauw................ Het probleem met de meeste Nederlanders is dat het goed verzorgd moet worden, maar dat het praktisch niks mag kosten.
Ik vraag me ook af hoe je dat straks allemaal voor elkaar gaat boksen. Tuinonderhoud is seizoenwerk, dus 6 maanden van het jaar niks te doen. Als jullie ook nog eens huizen gaan schoonhouden, moet dat allemaal op de zaterdag gebeuren, vaak tussen 10:00 en 15:00. Dat wordt dan aanpezen.

Nu verwachten we toch dat maar een klein deel van onze klanten Tsjech zullen zijn aangezien die het waarschijnlijk wel door een dorpeling ofzo zullen laten doen, en ach, met handen en voeten kom je ook een heel eind.

Dat noemen ze 'inburgeren'. Ga er vanuit dat je de taal nauwelijks hoeft te gebruiken. Ik denk dat je het nog erg moeilijk gaat krijgen. Als je gaat verbouwen, zijn er voor een hele hoop zaken papieren en stempels nodig. Electra, gas, water, verwarming, schoorsteen, e.d. zijn zaken die je misschien zelf wilt gaan doen, maar erkende installateurs / vakmensen, moeten wel een protokol maken en er een stempel op zetten. Hoe ga je die mensen dat vragen ? Je zult toch met Tsjechen moeten communiceren. Bij een gemeente bijvoorbeeld of een architect. Niet elke verbouwing kun je zonder papieren doen.

Niet weer zo'n "rijke" nederlander die het huis wel even laat opknappen en ondertussen op zijn luie reet in de tuin bier gaat drinken.

Denk jij op deze manier over de Nederlanders, welke straks jou de opdracht willen geven om hun huisje op te knappen of het onderhoud van tuin laten uitvoeren ? Immers zij gaan ook op hun luie reet zitten en laten jou zwoegen.

Er stoppen zelfs Tsjechen voor de deur en stappen uit hun auto om te vragen hoe we die Roubenka-balken zo mooi gekregen hebben

Ik vraag me af hoe jullie met zulke mensen praten. Met handen en voeten ? Enne, hoe heb je die gaatjes in die Roubenka balken behandeld ?

In ieder geval wens ik jullie nogmaals succes met de onderneming.
 
Hallo Dutch,

Zo te zien hebben we verschillende manieren van denken. Waar jij voornamelijk beren op de weg ziet zie ik mogelijkheden. Jammer echter dat je tot sarcasme overgaat. Dat is namelijk heel iets anders dan opbouwende kritiek waarvoor ik zeker opensta.

Een opmerking van je wil ik wel even weerleggen:

Denk jij op deze manier over de Nederlanders,

Nee. Dat schreef ik niet. Ik schreef dat ik dacht dat Tsjechen er zo over zouden kunnen denken. De meeste Nederlanders die hier een (tweede) huisje gekocht hebben, hebben er zelf heel erg lang voor moeten werken en sparen. Feit is dat de Tsjechen niet begrijpen waarom wij in godsnaam vanuit Nederland, een van de welvarendste landen ter wereld, naar Tsjechie zouden willen emigreren.

Met vriendelijke groeten, Willem
 
hoi cz home en garden

Leuk dat idee van julie heel toevalig speel ik met het zelfde idee ben zelf eigenaar van drie krotten in cz (wonigen durf ik het niet te noemen).
Hellaas geen werk voor julie maar je idee is goed ,voor de bedragen die je moet investeren hoef je geen hypotheek te nemen al zal de winst marge niet zo hoog zijn als in nl.
Maar het grote voordeel van de actie is je werkt altijd in een mooie omgeving.
Ik persoonlijk zou het beheer van de Nederlandse panden eerder alleen manegen en bv en team van "goedkopere" tsjechen aansturen als je zo'n team hebt kun je die inzetten voor het zwaardere werk.
Hierdoor blijft er meer tijd over voor het werken in je eigen panden.
En dat kan ik je verzekeren is echt 100% leuker als tuintjes maaien voor Nederlanders die altijd voor een duppie op de eerste rij willen zitten.

succes met de onderneming hoop snel wat van julie te horen (alleen goede berichten)
 
Hoi Dirk,

Over die hypotheken, niet dat we het nodig hadden maar voor het idee waren we toch maar even bij de CSOB bank langsgegaan voor een informatief gesprek over hypotheken.
Allereerst zal de bank eerst een zeer voorzichtige taxatie gaan uitvoeren van je huis, die dan op ongeveer 60% van de werkelijke waarde zal uitkomen. Vervolgens kan je van die 60% nog eens een keer 60% lenen, dus je mag blij zijn als je 40% gefinancierd krijgt. En wij waren zelfs naar de bank gegaan toen we nog in nederland werkten met allebei nederlandse lonen! (dus ook niet verteld dat we zouden stoppen met ons werk)
Vervolgens zijn de afsluitkosten ook nog eens zo absurd hoog dat het nemen van een hypotheek voorlopig dus toekomstmuziek is:-))

Maar inderdaad, zouden wij een opdracht krijgen om een compleet huis te renoveren zal je dit wel moeten uitbesteden aan een Tsjechisch bedrijf en zelf de rol van opzichter opnemen. Dus klussen die we tot nu toe gedaan hebben waren echter allemaal dagwerken, dus die voeren we ook zelf uit. Blijft nog genoeg tijd over voor ons eigen huis. Propertymanagement houdt echter ook in bijvoorbeeld het ophalen van mensen op het vliegveld die een vakantiewoning huren, de eindschoonmaak, of een koelkast vullen, of het water afsluiten, of de hond uitlaten. Alles wat komt kijken bij het houden of verhuren van een huis.
Natuurlijk kunnen wij qua prijs niet concurreren met een (al dan niet dronken) Tsjech, maar wat wij hopen te bieden is kwaliteit, betrouwbaarheid, punktualiteit en communicatie. Het eerste punt kunnen de Tsjechen ook bieden, helaas schort het nog wel eens aan die andere punten!
Grasmaaien is inderdaad behoorlijk zwaar werk, dan bedoel ik natuurlijk niet gewoon maaien met de motormaaier, maar 8 uur met een bosmaaier aan de slag gaat je niet in de koude kleren zitten. Ik vind het echter een welkome afwisseling van het schuren en schilderen:-)
Ik zie de renovaties nog steeds als ons "hoofdinkomen" maar dat is echter zeer onzeker. Het kan natuurlijk zo maar zijn dat als we klaar zijn het ruim 1 jaar gaat duren voordat we het huis weer verkocht gaan krijgen.
Het enige waar we tot nu toe spijt van hebben is dat we niet eerder gegaan zijn:-)))

3 "woningen"? Is dat als investering, of is er het idee er ooit nog eens zelf te gaan wonen?

Groetjes, Willem
 

char

† In Memoriam
Hallo Willem. Ik heb een flinke tijd naar de foto van jullie huis zitten kijken... MOOI HUIS!!!
En ik heb een simpele vraag....wat is jullie huisnummer in het dorp?

Gezien de breedte van het pand, kan het nog niet zo heel erg oud zijn. Dus is misschien het houten gedeelte, aan de voorkant, minder oud dan jullie denken. Maakt verder niet uit, natuurlijk!!..
Verder denk ik dat het achtergedeelte eerst losstaand was en later een aansluiting/verbinding kreeg met het huis. En zo te zien is het beneden, in het achtergedeelte, nog een zooitje... Hoop werk dus...
Jammer dat men in het verleden, toen men het achtergedeelte ging ver/aan-bouwen, de ramen in het houten gedeelte heeft aangepast aan de ramen van het achtergedeelte. En niet andersom ...

Veel succes!!!.. (en laat je niet gek maken!)

Char.

_____________________________________________________
Char. ...ook niet gek...
 
Inderdaad, laat je niet gek maken, maar blijf realistisch. Zoek een goede boekhouder. Ik vind jullie concept een hele goede en wie niet waagt die niet wint! Misschien kunnen jullie bij ons tzt de tuin doen, niet voor een duppie op de eertse rij..:stout: alhoewel, 90 km is wel een behoorlijke afstand. Veel succes!
 
Ja voor onderhoud aan de tuin heb ik in cz ook wel wat probleemen met dronken tuinman:slik:
Dus doe ik veel zelf.
Niet met tegenzin overigens hoor.
Die drie woningen zijn een beetje hobby/invest.
Ik wil over een paar jaar 50% in nederland 50% in cz gaan vertoeven.
De panden heb ik al een jaar of 7 in bezit.
Het idee om woningen op te kopen en te verbouwen met winst is in cz niet echt lucratief of je moet het met heeel weinig winst genoegen nemen.
Het aanbod is overweldigend groot en de marge tussen verbouwd en niet verbouwd is zeer klein.
Dus stijging van je investering (mits goed ingekocht ) zal ook zitten door het langer vast te houden.
Voorbeeld :8 jaar geleden in cz pand bezichtigd vraagprijs
20.000 guldens
Toevallig koopt schoonvader het zelfde pand nu voor 65.000 euri's.
Ik moet hier wel bij vermelden dat het dak en de spanten vervangen zijn.
Je geeft zelf al toe dat de panden in cz al wat langer te koop staan.
Ik ken je fin sit natuurlijk niet maar als het echt moeten wordt (race tegen de klok) moet je wel oppassen.

Mischien een brutale vraag maar wat is julie uurtarief waar je mee in gedachten speelt.

En zoals Lina al zij veel van de kotjes liggen ver bij je vandaan voorrijkosten,

Mijn jednatel klaagden laatst "gelukkig over andere Nederlanders "dat ze hem voor ieder wisewasje belden en min of meer eisen dat hij meteen aktie onderneemd (de nederlander kent geen geduld)

Zie deze opmerkingen niet als kritiek op je plannen maar als hulp.
Heb zelf al wat jaartjes ervaring met Nederlandse vastgoedmarkt maar vergeleken dat is C.Z een makkie omdat het om aanzienlijk minder geld gaat.

groetjes en hou ons op de hoogte en beter geprobeerd en mislukt als niets gedaan.
 
Hoi Willem,

Geweldig dat jullie de stap hebben gewaagd en hopelijk wordt het wat.
Jullie hebben ook nederlandse "buren", dat is wel lekker.
Giant (Astrid en Mauritz) wonen er toch ook? We zijn er 1 keer op bezoek geweest voor een gesprek en het zijn erg aardige mensen. Mooi dorp ook!!

Wijzelf wonen in Dobren (midden in Kokorinsko, ken je vast wel) dus ong. 50 km bij jullie vandaan. Misschien dat wij in de toekomst nog eens gebruik van jullie diensten gaan maken. Je weet nooit. Als je een site hebt met meer informatie en prijzen dan zie ik het graag tegemoet.

Ceska Lipa, ken je Moravanka? Heerlijk restaurant niet?

Nou veel succes en misschien tot horens.
 
Bovenaan