Die Gröβe eines Baumes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zou ik je net vragen om mij op het lijstje belangstellenden te plaatsen. Maar wanneer blijkt, na je gegoogle, dat deze persoon toch een oorlogmisdadiger is, dan mag je me direct weer schrappen.

De wereld kan bizar zijn.
 
Ik begin het geloof ik door te krijgen hoe het in elkaar zit.

Ik kreeg het als een dagboek overhandigd met demededeling dat het door een vrouw uit Krasna Lipa is onderzocht en samengesteld.

Het boek is keurig getypt, zoals vroeger gebruikelijk.

Ik kom de naam Walter Schreiber tegen als samensteller.

Op google staat een en ander.

Ik heb het idee dat deze man geschiedschrijver is van streken in Tsjechie.

Mijn exemplaar is getypt, geen idee of dit vroeger in Tsjechie als een normale boekuitgave gold.

Het lijkt er op dat degene die mij het boek te leen heeft gegeven niet helemaal op de hoogte was wie de samensteller was.

Wie geeft mij info over Walter Schreiber?
 
Er zijn waarschijnlijk tientallen Walters Schreiber. Waaronder de dus door jouw gevonden oorlogsmisdadiger. Lijkt me heel moeilijk om iets over de juiste Walter Schreiber te vinden. Of je moet nog meer aanknopingspunten hebben, zoals zijn woonplaats toen of geboortedatum oid.
 
Maar dan nog, mensen: geschiedschrijving is hoe dan ook interessant, van wie die ook afkomstig is. Wij krijgen over het algemeen bij geschiedenis alleen de kant van de overwinnaars te horen, met als gevolg dat we het achteraf vaak met propagandapraat moeten doen die geen recht doet aan wat er werkelijk gebeurd is. Van hoe meer kanten je de geschiedenis beschreven krijgt, hoe (zeker in die omstandigheden) indrukwekkender en betrouwbaarder het verhaal kan worden.
Ik wil maar zeggen: lees ook de gebeurtenissen zoals beschreven door de verliezers; ook hun verhaal is onderdeel van de geschiedenis.
 
Maar is vriend Walter Schreiber op het internet op te sporen?

Ik heb wel wat gevonden, maar kom niet echt verder.

Het lijkt mij iemand die over de streken in het Ertsgebergte schreef.

Dat hij oorlogsmisdadiger zou zijn neem ik uiteraard terug.

Maar die naam kwam naar voren bij de Neurenberg processen.

Ook op google te vinden. en als je het vertaalprogramma gebruikt kan je alles heel goed volgen.

Zeer interessant.

Als het een officiele uitgave is kan ik het niet vertaald op internet zetten. Er zullen misschien wel ergens rechten op zitten.
Maar het oogt niet als een boek.

Aan reeds 60 pagna's wordt reeds vertaalwerk aan verricht.

Wie spoort Walter op?
 

Freddy2005

† In Memoriam
Ik kom de naam Walter Schreiber tegen als samensteller.

Op google staat een en ander.

Ik heb het idee dat deze man geschiedschrijver is van streken in Tsjechie.


Wie geeft mij info over Walter Schreiber?

Enig gegoogel heeft weinig opgeleverd over bewuste Walter Schreiber. Ik denk dat die "andere" niet deze is die we zoeken.

Als je googeld op "Walter Schreiber Schindlwald" dan kom je op de site van znkr.cz waar je enkele verwijzingen vind naar heimatbrieven van Neudek oa "Heimatort Schindlwald, Entstehung und Besiedelung Schreiber Walter" zie neudeker heimatbrief

Op de site van Das wieder entdeckte Erzgebirge staat echter ook heel veel om nader uit te zoeken.

Ik denk dat je best ter plaatse even op verder onderzoek uit gaat.
 
Nee, even helemaal niets.

Het boek wordt vertaald.

Ik neem wat gegevens mee naar Sindelova om te kijken wie nou dat boek geschreven heeft.

Dus even geduld.

Je mag het wel lenen. Geen idee of je Duits beheerst.

khoorhetwel.
 
Duits is geen probleem, kukel, maar ik vrees dat ik de komende tijd te druk met andere zaken ben om het boek de aandacht te geven dat het verdient. De geschiedenis zal me bovendien waarschijnlijk meer aanspreken als ik eenmaal zelf in Sindelova en omgeving geweest ben en de sfeer en aard van de streek en z'n bewoners heb kunnen opsnuiven...
Hopelijk geldt je aanbod ook over een poos nog, dan maak ik er heel graag gebruik van. :ja:
 
Als je dadelijk in het restaurant van Krasna Lipa bent herken je wel een en ander.
Klopt! Ik zal even een paar van mijn foto's anno 2008 en van vroeger naast elkaar zetten.

toennu01.jpg
Toen en nu - Penzion Restaurace Krasna Lipa. Het
typisch Duitse vakwerk is kennelijk pas later aangebracht.


toennu02.jpg
Toen en nu - Het vroegere marktplein. Alle gebouwen
op de foto staan er nog en zijn nog goed terug te
herkennen.


toennu03.jpg
Toen en nu - Van dit winkeltje is alleen nog de vorm
herkenbaar. Het is nu een woonhuis. De oorspronkelijke
bebouwing er omheen is nagenoeg helemaal verdwenen.
 
Bovenaan