De kuuroorden: Karlovy Vary, Marianske Lazne en Frantiskovy Lazne

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo, wij gaan met 2 kinderen van 9 en 11 op vakantie in de buurt van Karlovy Vary. Wat is daar allemaal te doen en te bekijken? Zijn er ook nog dingen die voor de kinderen erg leuk zijn? Ik ben benieuwd.
groetjes, Trudie
 
Re: wat is er te doen in de omgeving van Karlovy Vary

Te veel om op te noemen... Een van de mooiste steden, die ik ken (zonder beinvloeding door mijn afkomst). Maar vraag maar raak, wat zoek je, wat vind je leuk? Ik ken de stad door en door...
 
Re: wat is er te doen in de omgeving van Karlovy Vary

Wat erg leuk is om te zien en ook te wandelen is Soos, ten westen van Karlovy vary. Daar 'pruttelt'de aarde, is zeer apart Er is ook een dino museum bij.
Veel plezier!!!!
 
Re: wat is er te doen in de omgeving van Karlovy Vary

Ah, mooi dat je de stad door en door kent! Kun je ons tips geven. Wat we leuk vinden, een museum wat ook voor kinderen leuk is om te bekijken, kastelen in de omgeving en er zijn bronnen enzo maar welke moeten we gezien hebben. Mooie plekken in de stad, leuke tentjes om een hapje te eten. Is er voor kinderen in de omgeving nog iets speciaals, een zwem-iets ofzo. Ik las in een ander berichtje iets over een Dino museum.
ik hoor het wel,
groetjes Trudie
 
Re: wat is er te doen in de omgeving van Karlovy Vary

Hoi Trudie,

In en om Karlovy Vary is veel te zien en te doen, ik heb zelf genoten van het volgende:

De bronnen! In Karlvoy Vary komt vanuit 12 bronnen geneeskrachtig water omhoog. Dit heeft Karlovy Vary gemaakt tot het grootste kuuroord van Tsjechie. Het water komt in het centrum van de stad omhoog, bij de Tepla (=rivier) en je kunt het ook proeven. Hiervoor kun je bekertjes bij de kiosken kopen. Voor de kinderen zijn er ook bekers in de vorm van een kat, hondje etc. Let op: Een paar bronnen zijn heet, hoeveel graden staat aangegeven. En in een grote overdekte hal spuit de geiser meters hoog de lucht in.

In de omgeving van de bronnen kun je warme spawafels eten, een soort hele grote FrouFrou's. Deze wafels worden ook elders in winkels verkocht, maar warm is natuurlijk wel zo lekker.

In het centrum zit restaurant Svejk (Stará Louka 10). Dit restaurant dankt zijn naam en inrichting aan het boek De brave soldaat Svejk.

Op Na Vyhlídce 50 vind je restaurant Galerka, hier is het thema "het leven van toen". Gerechten hier komen voornamelijk uit de oud Tsjechische keuken. Smullen... en dat geldt ook voor de creatieve inrichting.

Op het dak van hotel Thermal is een buitenzwembad, mét uitzicht over de stad.

Met de kabeltram kun je naar uitkijkpunt Diana, ook weer goed voor uitzicht over de stad.

In de omgeving van Karlovy Vary vind je in het plaatsje Loket een burcht die de afgelopen jaren is gerestaureerd. Werkzaamheden gaan nog door, maar zeker al de moeite waard.

In Tepla staat een klooster waar je met een gids rond kunt lopen. Tijdens de rit ernaar toe prachtige natuur! De gids spreekt op verzoek Duits en geeft een interessante rondleiding, speelt ook leuk in op de groep.

Wat betreft wandelen en zwemmen zit je in Kyselka goed, je kunt overal de natuur in en water volop! Een wandeling of ritje rond zonsondergang levert je vast een ontmoeting met herten op.

Nou Trudie, ik laat het hierbij. Jelen zal je vast en zeker met nog veel meer tips verwennen, hij is geboren en getogen in Karlovy Vary en kent daar iedere steen én boom.
 
Re: wat is er te doen in de omgeving van Karlovy Vary

Ja, Judith heeft al veel gezegd, nou moet ik er nog wat van maken. Moeilijk is dat niet, want er is nog veel meer...

Vyhlídka Tři kříže - Uitkijk Drie kruizen

Een wandeling door de kuurbossen naar deze plek is de moeite waard, als beloning een prachtig uitzicht over aan en kant het „oude“ centrum en aan de andere kant de „nieuwe“ stad. Je kunt hier ook de funderingen zien van een hotel, dat nooit is afgebouwd. Volgens de legendes waren er drie mannen, vader en twee zoon’s bezig met een reuze hotel, dat met de stad verbonden moest zijn. Door alle schulden, die ze gemaakt hebben, hebben ze besloten er een eind aan te maken. Metze drie-en hebben ze zich daar boven van het leven „bevrijdt“. Vandaar de drie kruizen van elk ca. 7m hoogte.

Divadlo - Het Theater gebouw

Te mooi om te beschrijven. In ongeveer de zelfde stijl, als het Nationale Theater in Praag, maar dan kleiner. Wij vonden het zo mooi, dat we stiekem door het verbod heen toch even paar foto´s gemaakt hebben (wel zonder flits, want kapot maken willen wij ook weer niet).

Mlýnská kolonáda - Molen colonnade

Je voelt je even in Griekenland tussen de stenen pillaren, terwijl je geniet van de bronnen, welke daar vrij af te tappen zijn.

Tržní kolonáda – Markt colonnade

Ongeveer het zelfde idee – afgedekt wandelpad met bronnen, maar nu weer even geen steen, maar prachtig houtsnijwerk.

Barokní kostel Sv. Máří Magdalény – Barok kerk St. Maria Magdalena

Kijk gewoon even naar binnen, je zult versteld staan, als je de rijke versiering van dit gebouw ziet. Toegang is buiten de dienst tijden wel beperkt tot de entree hal.

Kostel Sv. Petra a Pavla - Kerk St. Peter en Paul

Russisch orthodox – dak beplaat met een dunne film van 24karaats goud en binnen ook echt prachtig.

Ja, en zo kan ik wel doorgaan, maar dan zal ik hier de aandacht moeten geven aan minimaal 200 van de mooie gebouwen, welke in dit in de 18de en begin 19de eeuw glorieuze stad staan.


Niet te vergeten is ook een tripje de bergen in. Boží Dar a Klínovec zijn twee plekken, die je zeker moet bezoeken. Klínovec ligt op 1244 meter hoog, en je hebt daar dus ook een geweldig uitzicht Tsjechië en Duitsland in.

Verder nog maar even kort een paar plekken, waar je heen kan:

Františkovy Lázně = Francisbad: Kleine kuurstad, voornamelijke patiënten zin kinderen
SOOS: veengebied
Cheb: mooie historische centrum
Jáchymov: stadje van radioactieve kuren en zilvermijnen – musea´s (Maria Curie had hier uranium ontdekt)
Mariánské Lázně = Marienbad: nog een mooi kuuroord
Stříbro – renaissancistische centrum

Een tipje: bezoek in Karlovy Vary, in het centrum het Infocentrum Města K.Vary, ze zouden je daar graag wel helpen. Zo niet, wil ik het wel horen, pak ik mijn oude klasgenootje wel even stevig aan...
27.gif

Je kunt ze alvast virtueel bezoeken: Klik even hier voor de engelstalige site


Veel plezier daar,
Jelen

wink.gif
 
Re: wat is er te doen in de omgeving van Karlovy Vary

Waar kan ik de ondergrondse bron vinden? Ben al een aantal keren in Karlovy Vary geweest maar ben blijkbaar hieraan voorbij gegaan.
Ook zou ik graag horen hoe ik (evt. met de auto) bij de Vyhlídka Tři kříže - Uitkijk Drie kruizen kan komen.
Bedankt.
 
Re: wat is er te doen in de omgeving van Karlovy Vary

Nog 2 Tips, de 13de bron, in het centrum van de stad namelijk de firma Becherovka, je zou hier eigenlijk moeten beginnen. Je krijgt een rondleiding, een filmpje en je mag eens proeven. onze dochter vondt de kelders ook wel fijn, en zij kreeg een frisdrank. Wij kregen een pasje, en bij elke Becherovka die we dronken lieten we er een stempeltje inzetten door de kelner. Na 10 Becherovka's (overal in Tsjechië te gebruiken) mochten we een bekertje afhalen.
eind juli zijn er in Becov (met een accentje op de c), ridderfeesten, met volksdans, riddergevechten, en een middeleeuwse makt, en een grote biertent. wij hebben er ons vorig jaar uitstekend vermaakt.
 
Hoe is de omgeving van Zlutice (bij Karlovy Vary)?

Ik ben vorige zomer in Cernis geweest, een klein soort vakantie dorpje vlak bij Vlasim.

We hebben daar een hele goede tijd gehad, 2 weken, bewapend met de fotocamera zijn we in veel gebieden en plaatsen geweest.

Praag en Kutna Hora hebben bij ons een hele goede indruk achter gelaten fantastisch mooie gebouwen en sfeer. Heerlijk gegeten voor weinig en genoten van het mooie weer.

Wat ik alleen heel erg jammer vind is dat het gros tsjechen geen Engels of Duits spreekt soms moeilijk om de weg te vragen of iets anders.

Maar dit doet verder niets af aan onze avonden rond het kampvuur en het prachtige weer en de mooie plaatsen.

Nu ga ik deze zomer naar Zlutice dicht bij Karlovy Vary aan de Rivier Strela.
Wie is er ook wel eens in die buurt geweest en kan mij er wat van vertellen is het mooi daar kun je goed vissen in de rivier of iets in de buurt ik hoor graag van je, Groetjes Gerard (Nieuw lid)
 

Bijlagen

  • 43830-121_zomer_1.jpg
    43830-121_zomer_1.jpg
    23,1 KB · Bekeken: 8
R

rob.goverde

Guest
Re: Hoe is de omgeving van Zlutice (bij Karlovy Vary)?

Een absolute must is natuurlijk Karlovy Vary. De stad waar in het verleden Tsaren, koningen, keizers en Russische grootvoorsten elkaar ontmoetten. De grandeur van weleer proef je er nu nog. Om enkele namen te noemen: Marx, Bismarck, Tolstoi, Bach, Beethoven, Chopin, Grieg en ook Smetana en dvorak. Kuurbaden en fraaie bronnen geven nog steeds het aanzien hier. Prachtige hotels, goede restaurants, parken en vergeet de Maria Magdalenakerk niet.
Of je in de rivierStrela kunt vissen weet ik niet, je zult in ieder geval een Ribarsky Lystek (visvergunning) moeten hebben. Deze kun je waarschijnlijk bij de camping of de plaatselijke visvereniging halen.
In ieder geval veel plezier
 
Toeristische wandelroute door Karlovy Vary

Bij opruimen uitgekomen bij de route die ik enkele jaren geleden als examen moest samenstellen. Als je een kaartje van deze stad hebt of koopt kan je normaal gezien goed volgen. Een echte aanrader!

Te volgen route : KARLOVY VARY (vertrek rond 10u00)

Vertrek van parking Libusina aan de voet van
Hotel Imperial (Gebouwd van 1910 tot 1912. 320 kamers)

Stijl bergaf via bospadje (trap) en kasseiweg wandelen tot aan
Stadsschouwburg (Gebouwd in 1886 en in 2002 volledig gerestaureerd)

Vrídelní kolonáda (glazen gebouw) : kannetje kopen en de vier bronnen proeven.
Vrídlo = de oudste en warmste bron.
73°C, spuit tot 12m hoog, 2030l/min. (ca. 3 miljoen l/dag)
18.884 kg onopgeloste mineralen per dag
(Tegenwoordig wordt dichtslibben vermeden door een
ingenieus buizensysteem dat dagelijks gereinigd word)

Er tegenover ligt de Maria Magdalenakerk
(gebouwd door Kilian Ignaz Dientzenhofer tussen 1732 tot 1736 in opdracht van de orde van kruisheren)

Vanaf hier flaneer je tot aan
Grandhotel Pupp (1872)

Een beetje voor dit hotel ligt rechts een kllein steegje dat uitkomt aan het station van de Dianafunicular alwaar we het treintje nemen naar de

Dianahoogte (Uitkijktoren 174m hoogteverschil met de stad)

Treintje terug nemen tot aan de vorige halte : Výšina Pratelstvi (vriendschapshoogte)

Gele pijlen volgen (stuk over de verharde weg) naar

Restaurace Jelení Skok (zeer gezellig terras)

Via monument Peter de Grote, uitkijkerker en kamzik (standbeeldje van bok) terug (door het bos dus aan het eind van de trappen links aanhouden)
naar beneden richting Petra Velikéhostraat

Hier staat een standbeeld van Karl Marx die hier werkte tussen 1874 en 1876 aan ondermeer “Das kapital”

De straat links aanhouden en blijven volgen tot aan
Russische Petrus & Pauluskerk (Byzantijnse stijl 1893-1898)
met zijn prachtige vergulde koepels

Weg blijven volgen en aan de eerstvolgende straat (Dr. David Bechera) rechtsaf richting

Bad V (Empirestijl 1906)

Aan het kruispunt met de brug nemen we de trap die ons naar een pad leid langs de rivier (Tepla) die we dan stroomopwaarts volgen

aan de overkant ligt het "eigenlijk niet op zijn plaats hier" Hotel Thermal = (gebouwd tussen 1967 – 1977)

We komen uit in de Dvoraktuin met de prachtige
Sadovacolonnade (Jugendstil uit 1880 -gerestaureerd in 2002-)

Verder langs de rivier tot aan de
stenen Molenbroncolonnade (Gebouwd tussen 1871 & 1881,
132m lang, 13m breed) De twaalf beelden stellen de maanden voor en ook hier vinden we 4 bronnen waarvan we kunnen proeven

Via de lazenska komen we uit aan de
Marktcolonnade (Houten structuur uit 1878 met 2 bronnen)
Hier hangt ook een voorstelling van de legende hoe Keizer Karel IV deze plaats ontdekte

Hierboven staat het enige gebouw in de stad dat nog uit de originele stadsomwalling stamt, de kasteeltoren uit 1358.

De barokke drievuldigheidszuil iets verderop dateert uit 1716

terug richting Hotel Central
Juist ervoor ligt links de ingang van het rotstreintje dat je terugbrengt naar Parking Libusina

Erg gewilde souvenirs uit Karlovy Vary zijn:

* De zogenaamde “zuigbekertjes”
* In bronwater versteende bloemen en sieraden.
* Het U wel bekende Becherovka: Het maagelixir ook "de dertiende bron" genoemd. Deze drank werd hier voor het eerst bereid (1807)door de apotheker Joseph Becher.
* Karlsbader oblietjes: De koeken, met in het midden één of ander aroma, die sinds het midden van de 19de eeuw hier gebakken worden.

Ik hoop dat iemand er iets aan heeft.

Groetjes,

Miloš
 
Re: Toeristische wandelroute door Karlovy Vary

Goed idee Miloš deze wandeling in Karlovy Vary. Vorig jaar hebben we er ook een einde gelopen maar van het treintje bij het steegje naast hotel Pupp had ik nog niet gehoord. Deze zomer zijn we een paar weken in Rotava bij Kraslice en zullen zeker nog een keer naar Karlovy Vary gaan en dan nemen we het treintje.
Wiebe
smiley20.gif
 
Tips gevraagd omgeving Karlovy Vary

Hallo allemaal,

Wij gaan 23 juli voor 2 weken (met de auto) naar Hotel Riviera in Depoltovice. Dit hotel ligt aan een meer, 7 km boven Karlovy Vary. Het is onze eerste vakantie in Tsjechie, dus we kunnen heel wat tips gebruiken.

De vraag is wat er in deze omgeving allemaal de moeite waard is om te bezichtigen.
Karlovy Vary zelf zal zeker een bezoek waard zijn, maar wat nog meer?

Verder willen we zeker naar Praag, dit is zo'n 1,45 uur rijden vanaf Karlovy Vary.
Is er misschien daar vandaan ook een treinverbinding naar Praag? (lijkt ons prettiger dan met de auto)

Ik ben benieuwd naar jullie tips.....
bye.gif


Groetjes, Loes.
 
Re: Tips gevraagd omgeving Karlovy Vary

Dit had ik nog opgeslagen staan op mn pc van deze site...

In en om Karlovy Vary is veel te zien en te doen, ik heb zelf genoten van het volgende:

De bronnen! In Karlvoy Vary komt vanuit 12 bronnen geneeskrachtig water omhoog. Dit heeft Karlovy Vary gemaakt tot het grootste kuuroord van Tsjechie. Het water komt in het centrum van de stad omhoog, bij de Tepla (=rivier) en je kunt het ook proeven. Hiervoor kun je bekertjes bij de kiosken kopen. Voor de kinderen zijn er ook bekers in de vorm van een kat, hondje etc. Let op: Een paar bronnen zijn heet, hoeveel graden staat aangegeven. En in een grote overdekte hal spuit de geiser meters hoog de lucht in.

In de omgeving van de bronnen kun je warme spawafels eten, een soort hele grote FrouFrou's. Deze wafels worden ook elders in winkels verkocht, maar warm is natuurlijk wel zo lekker.

In het centrum zit restaurant Svejk (Stará Louka 10). Dit restaurant dankt zijn naam en inrichting aan het boek De brave soldaat Svejk.

Op Na Vyhlídce 50 vind je restaurant Galerka, hier is het thema "het leven van toen". Gerechten hier komen voornamelijk uit de oud Tsjechische keuken. Smullen... en dat geldt ook voor de creatieve inrichting.

Op het dak van hotel Thermal is een buitenzwembad, mét uitzicht over de stad.

Met de kabeltram kun je naar uitkijkpunt Diana, ook weer goed voor uitzicht over de stad.

In de omgeving van Karlovy Vary vind je in het plaatsje Loket een burcht die de afgelopen jaren is gerestaureerd. Werkzaamheden gaan nog door, maar zeker al de moeite waard.

In Tepla staat een klooster waar je met een gids rond kunt lopen. Tijdens de rit ernaar toe prachtige natuur! De gids spreekt op verzoek Duits en geeft een interessante rondleiding, speelt ook leuk in op de groep.

Wat betreft wandelen en zwemmen zit je in Kyselka goed, je kunt overal de natuur in en water volop! Een wandeling of ritje rond zonsondergang levert je vast een ontmoeting met herten op.

Nou Trudie, ik laat het hierbij. Jelen zal je vast en zeker met nog veel meer tips verwennen, hij is geboren en getogen in Karlovy Vary en kent daar iedere steen én boom.

Ja, Judith heeft al veel gezegd, nou moet ik er nog wat van maken. Moeilijk is dat niet, want er is nog veel meer...

Vyhlídka Tři kříže - Uitkijk Drie kruizen

Een wandeling door de kuurbossen naar deze plek is de moeite waard, als beloning een prachtig uitzicht over aan en kant het „oude“ centrum en aan de andere kant de „nieuwe“ stad. Je kunt hier ook de funderingen zien van een hotel, dat nooit is afgebouwd. Volgens de legendes waren er drie mannen, vader en twee zoon’s bezig met een reuze hotel, dat met de stad verbonden moest zijn. Door alle schulden, die ze gemaakt hebben, hebben ze besloten er een eind aan te maken. Metze drie-en hebben ze zich daar boven van het leven „bevrijdt“. Vandaar de drie kruizen van elk ca. 7m hoogte.

Divadlo - Het Theater gebouw

Te mooi om te beschrijven. In ongeveer de zelfde stijl, als het Nationale Theater in Praag, maar dan kleiner. Wij vonden het zo mooi, dat we stiekem door het verbod heen toch even paar foto´s gemaakt hebben (wel zonder flits, want kapot maken willen wij ook weer niet).

Mlýnská kolonáda - Molen colonnade

Je voelt je even in Griekenland tussen de stenen pillaren, terwijl je geniet van de bronnen, welke daar vrij af te tappen zijn.

Tržní kolonáda – Markt colonnade

Ongeveer het zelfde idee – afgedekt wandelpad met bronnen, maar nu weer even geen steen, maar prachtig houtsnijwerk.

Barokní kostel Sv. Máří Magdalény – Barok kerk St. Maria Magdalena

Kijk gewoon even naar binnen, je zult versteld staan, als je de rijke versiering van dit gebouw ziet. Toegang is buiten de dienst tijden wel beperkt tot de entree hal.

Kostel Sv. Petra a Pavla - Kerk St. Peter en Paul

Russisch orthodox – dak beplaat met een dunne film van 24karaats goud en binnen ook echt prachtig.

Ja, en zo kan ik wel doorgaan, maar dan zal ik hier de aandacht moeten geven aan minimaal 200 van de mooie gebouwen, welke in dit in de 18de en begin 19de eeuw glorieuze stad staan.

Niet te vergeten is ook een tripje de bergen in. Boží Dar a Klínovec zijn twee plekken, die je zeker moet bezoeken. Klínovec ligt op 1244 meter hoog, en je hebt daar dus ook een geweldig uitzicht Tsjechië en Duitsland in.

Verder nog maar even kort een paar plekken, waar je heen kan:

Františkovy Lázně = Francisbad: Kleine kuurstad, voornamelijke patiënten zin kinderen
SOOS: veengebied
Cheb: mooie historische centrum
Jáchymov: stadje van radioactieve kuren en zilvermijnen – musea´s (Maria Curie had hier uranium ontdekt)
Mariánské Lázně = Marienbad: nog een mooi kuuroord
Stříbro – renaissancistische centrum

Een tipje: bezoek in Karlovy Vary, in het centrum het Infocentrum Města K.Vary, ze zouden je daar graag wel helpen. Zo niet, wil ik het wel horen, pak ik mijn oude klasgenootje wel even stevig aan...
Je kunt ze alvast virtueel bezoeken: Klik even hier voor de engelstalige site
 
Re: Tips gevraagd omgeving Karlovy Vary

Bedankt voor de tips, daar heb ik echt veel aan.....
worshippy.gif

Ik heb het alvast afgedrukt.

Is het rijden in de bergen daar wel veilig, of is het vreselijk eng? ...
shocked.gif
blush.gif

(ik had namelijk ergens op het forum gelezen dat het verkeer niet zo veilig is in Tsjechie)

En ik ben nog benieuwd of er ook een treinverbinding is en zo ja, waarheen zoal (Praag bijvoorbeeld) ???

Groetjes, Loes
 
Re: Tips gevraagd omgeving Karlovy Vary

Hallo,

Als je kijkt bij Forums, en je klikt op "Attracties & Bezienswaardigheden' en je gaat dan naar de 4de pagina, dan kom je dit tegen : "Toeristische wandelroute door Karlovy Vary". Zeker eens doen!!

In de buurt kan ik je ook nog wel het een en het ander aanraden bijvoorbeeld deze:
LOKET

Loket is een pittoresk stadje dat gelegen is op een rots in een elleboog van de rivier de Eger. De burcht werd gebouwd aan het einde van de 12e eeuw ter verdediging van de Boheemse westgrens (rond die periode is ook de woonkern ontstaan).

- Vanaf het kleine marktpleintje met de drievuldigheidszuil wandelen we naar de vroegere verdedigingswallen vanwaar we een mooi zicht hebben over de Eger.

- Via de kleine winkelstraatjes wandelen we naar de burcht.

- In 1376 was dit de verblijfplaats van Keizer Karel IV.

- Bij oorlog of bedreiging werden hier de kroonjuwelen verborgen.

- Tussen 1822 en 1947 was dit een staatsgevangenis. Verschillende gevangenen schijnen hier nog rond te dolen.

- Merkwaardig genoeg vinden we hier ook een 108kg zware meteoriet die teruggevonden werd in 1775. Volgens de legende is dit de versteende burggraaf.

- Volgens een andere legende werd de stad ook beschermd door een draak waarvan we aan het begin van de torentrap een afgietsel vinden.

· De burcht is geopend van 09.00u tot 12.00u en van 13.00u tot 17.00u.
· Aan de kassa kan U een Nederlandstalige map krijgen, die u wat uitleg geeft over de verschillende delen van de burcht.
· In het raadhuis is er een klein keramiek- en porseleinmuseum dat geopend is van 10.00u tot 14.00u.
· Op maandag zijn de meeste bezienswaardigheden in Tsjechië gesloten.
 
Re: Tips gevraagd omgeving Karlovy Vary

Tijdens het eerste weekend in augustus wordt rond het kasteel in Loket een Middeleeuws feest gehouden.Ieder jaar is er ander thema,dat rond en in het kasteel wordt uitgebeeld door een groep geweldige acteurs.Het leuke ervan is dat je ook zonder dat je de taal spreekt,het meeste kunt volgen.Echt de moeite waard om naar toe te gaan!
 
Re: Tips gevraagd omgeving Karlovy Vary

Humpzz... jullie zijn net weg... wij net terug: oa. uit de omgeving Karlovy Vary....
Inderdaad Karlovy Vary zelf, maar ook Mariaske Lazne is de moeite waard, net als Loket ! leuke kelders ook
smile.gif


Verder weet ik in Karlovy Vary - Doubí nog een aardig pension waar je lekker kan eten ! (en een stuk goedkoper dan in het centrum van Karlovy Vary).

Owja en die Hypermarché´s blijven ook een belevenis opzich, als je de Tesco en de Interspar in Karlovy Vary ziet snap je niet dat ze bijde in zo´n toch kleine stad kunnen blijven bestaan.... en dan stond er ook nog bij een nieuw aan te leggen snelweg een bordje met Globus... Zou die er dan ook nog komen ??? even voor de duidelijkheid er zaten ook iets kleinere supermarkten als Hypernová, Kaufland, Lidl en Albert....
 
Bovenaan