De karpervijver

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
De karpervijver.

Het klinkt raar, maar pas een jaar of drie geleden heb ik dit meertje ontdekt. Het is hemelsbreed maar 150 meter bij ons huis in Zbyslav vandaan. Heerlijk verscholen tussen struikgewas en loofbomen en vanaf de weg niet te zien. Het is niet groter dan een half voetbalveld. Een “karpervijvertje” waarvan er zoveel zijn in Tsjechie. Een wal/dijkje dat het water tegenhoudt met een afvoer die te regelen is. Bomen en struikgewas aan de kant en rietplanten met toerebouten. En alles gelegen in volstrekte rust en puur natuur. Een broedplaats voor veel vogels. Tijdens de wandeltocht deze zomer zijn we er langs gelopen.

Komt van de week vader Mira langs. In gebroken Duits, aangevuld met wat Tsjechisch en handen- en voetentaal wordt mij duidelijk gemaakt dat het meertje Sobota wordt geleegd om de karpers en andere vissen er uit te halen. Nu weet ik van andere meertjes hoe één en ander in zijn werk gaat. In het verleden heb ik al eens wat fotootjes van een dergelijk iets op het forum gezet. Maar nu...zo dicht bij huis? Dáár moet ik bijzijn, dacht ik.

Zodoende stond ik zaterdagmorgens om negen uur in de koude ochtendzon al met een aantal Zbyslaffers bij het meertje. Dik aangekleed want het vroor nog een beetje, terwijl de zon in een heldere blauwe hemel zijn best deed wat warmer te worden. Het wachten is op Standa, de zwager van Mira. Hij komt aangereden met een zelfgemaakte door een motor aangedreven vihicle en aanhangwagen. En op dit karretje...? Een fust bier van een bekend merk uit Plzen, klobassa, chleba, slivovits, fernet en twee grote emmer-achtige pannen met soep. Goulashsoep.

Inmiddels waren er al voorbereidingen genomen voor het afvoeren van het water uit het meer. De sluis was geopend en met grote kracht verdween het water in een beekje dat uitkomt in de rivier de Uhlava. Dit riviertje gaat overigens dwars door het jachtgebied van Mira. Inmiddels is er een behoorlijk houtvuurtje gemaakt waaraan een aantal “visser” zich kouwelijk warmen. Want het was fris! En wat kan naast dit vuurtje beter warmen dan een stamperleetje, een kleine hoeveelheid slivovits, zo uit de fles. En dat om half tien s’ochtends. Terwijl het meertje langzaam leegliep werd het best gezellig zo aan de kant, bij het vuurtje. De pullen bier kwamen tevoorschijn en de worstjes (klobassa) boven het houtvuur geroosterd. Een sociaal gebeuren, dit “leeg laten lopen” van het meer. Naarmate de ochtend vorderde werd het gezelliger. De vrouwelijke dorpsbevolking en kinderen kwamen er bij. De goulashsoep met brood werd uitgedeeld. En dat allemaal terwijl het meertje leegliep en de eerste spartelende karpers onder een oooh een aah te voorschijn kwamen.

Een aantal mannen was inmiddels het struikgewas aan het snoeien. Er werden overtollige, (voornamelijk berke-)bomen gekapt en riet met toerebouten verwijderd. Eén van de mannen was kennelijk houthakker want hij had de leiding van dit snoei- en kapwerk. Met een motorzaag ging hij te keer. Dat hij daarbij ooit wel eens een ongelukje heeft gehad bleek wel uit het aantal vingers dat hij nog had.

Toen het meertje bijna leeg was gingen twee mannen met lieslaarzen het water in en werden de grote karpers uit de poel gevist. Onvoorstelbaar hoeveel vis er in zo’n relatief klein vijvertje zitten. En wat voor knapen van karpers! Oók werden er twee heel grote andere vissen gevangen. Ongeveer één meter lang; geweldige beesten. Deze werden appart gehouden in een bak want ze zouden later worden teruggezet in het meer. Deze grote vissen eten namelijk de vegitatie van de bodem en houden zo dus de bodem van het meer schoon. In totaal werden er twee grote bakken met vis uit de vijver gehaald. Voor een gering bedrag kon men van de eignaar van de visvijver één of meerdere vissen kopen. Voor 50 kronen had je twee redelijk grote karpers. Oók mij werd zoiets aangeboden. Maar ik moet er niet aan denken, die gratenboel. Nee, aan mijn niet besteed. En met de terugtocht naar Nederland ook geen aanlokkelijke gedachte zo’n visje in de kofferbak. De meeting duurde nog tot ver in de middag die wij, helaas, voortijdig moesten verlaten voor onze thuisreis naar Nederland. Maar het was wel een geweldige ervaring. Hoe je er ook over mag denken over deze manier van visvangst; het hoort bij de de dorpscultuur van de Tsjechen. Het was genieten geblazen.
Hieronder een impressie. Helaas heb ik geen fotootjes van de vissen want toen het er op aan kwam waren de batterijen van mijn fototoestel leeg. Skoda.
 

Bijlagen

  • 3.jpg
    3.jpg
    80,6 KB · Bekeken: 15
  • 2.jpg
    2.jpg
    92,9 KB · Bekeken: 15
  • 4.jpg
    4.jpg
    91,3 KB · Bekeken: 14
  • 5.jpg
    5.jpg
    77,5 KB · Bekeken: 14
  • 9.jpg
    9.jpg
    74,7 KB · Bekeken: 14
  • 10.jpg
    10.jpg
    80,4 KB · Bekeken: 16
  • 11.jpg
    11.jpg
    70,9 KB · Bekeken: 13

char

† In Memoriam
Zeker!!... Maar dan buiten de karpers, ook vaak met forel...
En die werden dan weer uitgezet in de wat grotere rivieren,... zoals de Labe bijvoorbeeld...
Wat een land!!.....

Char.
 
Het is geen toeval dat ditzelfde ook in Jaroslav plaatsvond deze Zaterdag. Ik denk dat dit in heel CZ op zeer veel plaatsen plaatsvond.

Hierbij een paar fotos van Jaroslav, afgelopen Zaterdag dus, ook aan de vijfer, fernet, bier, soep.....noem maar op.
 

Bijlagen

  • DSC00965.jpg
    DSC00965.jpg
    101,8 KB · Bekeken: 9
  • DSC00964.jpg
    DSC00964.jpg
    98,1 KB · Bekeken: 10
  • DSC00963.jpg
    DSC00963.jpg
    97,8 KB · Bekeken: 9
  • DSC00966.jpg
    DSC00966.jpg
    111,1 KB · Bekeken: 10
  • DSC00967.jpg
    DSC00967.jpg
    123,8 KB · Bekeken: 9

Tabe

† In Memoriam
Het is geen toeval dat ditzelfde ook in Jaroslav plaatsvond deze Zaterdag. Ik denk dat dit in heel CZ op zeer veel plaatsen plaatsvond.

.......

Daarom heb ik dit verhaal in de rubriek CULTUUR gezet, omdat het zeker geen plaatselijk gebeuren is. In de 20 jaar dat wij in Tsjechie komen heb ik dit leeghalen van visvijvers een aantal malen op diverse plaatsen gezien; meestal eind oktober of begin november. De eerste keer was, denk ik, in 1995 toen we in de buurt van Plzen langs zo'n dergelijke visvijver reden. Nieuwsgierig als ik ben ben ik toen wezen kijken. Het meertje was toen al leeg en de grote vissen geborgen, in grote stalen bakken. De dorsbewoners "vierden"nog eventjes na met bier etc en een aantal knapen van een jaar of 14/15 liepen op blote voeten en in onderbroek of sportbroek door het drab van het meertje. Met blote voeten zochten ze de bodem af naar paling en gigantische exemplaren van meer dan een meter en vuistdik kwamen al blazend uit de prut tevoorschijn. Ik vraag me af, met de huidige palingstand in Nederland of iets dergelijks nog gebeurd. Ik heb helaas geen foto's van die palingvangst, maar het was zeer indrukwekkend.

Bedankt, Smiley, met de aanvulling en een paar mooie foto's.

Hieronder nog wat sfeerfotootjes.
 

Bijlagen

  • 3.jpg
    3.jpg
    85,4 KB · Bekeken: 8
  • 2.jpg
    2.jpg
    96,8 KB · Bekeken: 7
  • 1.jpg
    1.jpg
    72,9 KB · Bekeken: 7
  • 4.jpg
    4.jpg
    57,1 KB · Bekeken: 8
  • 5.jpg
    5.jpg
    76,3 KB · Bekeken: 7
  • 6.jpg
    6.jpg
    94,7 KB · Bekeken: 7
  • 7.jpg
    7.jpg
    74,8 KB · Bekeken: 8

Freddy2005

† In Memoriam
Foto's van een vroegere "karpervangst" van Tabe staan in de fotogalerij: http://www.tsjechie.net/photopost/search.php?searchid=1947

watermark.php
 

Tabe

† In Memoriam
Foto's van een vroegere karpervangst van Tabe staan in de fotogalerij: http://www.tsjechie.net/photopost/search.php?searchid=1947

Zoals het hier staat, Freddy, lijkt het of ìk die karpervangst doe. Ben echter alleen maar aandachtig toeschouwer geweest. Die fotoserie waar jij op doelt is genomen bij een veel groter meer in de buurt van Klatovy. Ook hier reden we toevallig langs en heb ik een paar leuke foto's kunnen maken, onder andere van een oude Tatra-vrachtwagen.
 

Pelhřimov

Donateur
Tabe, leuk om te lezen. Ook jullie foto's zijn leuk om te bekijken.

Ook de vijver in Jablonné v Podještědí stond, toen wij er vorige week langs reden, deels leeg .
Wij vroegen ons echter op dat moment af wat er allemaal met deze karpers gebeurt.
Is dit alvast voor de kerst? En zo ja, waar laten ze die karpers dan tot de kerst zwemmen?
 
Tabe, leuk om te lezen. Ook jullie foto's zijn leuk om te bekijken.

Ook de vijver in Jablonné v Podještědí stond, toen wij er vorige week langs reden, deels leeg .
Wij vroegen ons echter op dat moment af wat er allemaal met deze karpers gebeurt.
Is dit alvast voor de kerst? En zo ja, waar laten ze die karpers dan tot de kerst zwemmen?


Deze karpers worden direct opgegeten. Velen die deze karper kopen doen die nog dezelfde dag op de gril. Zeker afgelopen Zaterdag want, zoals Tabe al schreef, toen was het prachtig mooi weer in CZ.

De "kerst" karpers worden een paar dagen voor de kerst pas gekocht.

Het is net als Oliebollen, die eten we ook niet alleen op oudejaars avond maar ook als het kermis is (althans....bij ons....).
 

Tabe

† In Memoriam
Even off-topic wat de toerebouten betreft.

Ook wel genoemd rietsigaar maar er zijn meer benamingen voor voor deze sierlijke plant. Ik denk dat "toerebout uit het Fries komt. Zelf plukten/sneden we deze planten vroeger vaak of we trokken ze met wortel en al uit het water. Vaak zat er onder aan de plant een dik soort wortel, die schoongemaakt wit van kleur was. Die sneden we uit en maakten er een pijp van. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat deze planten/stengels momenteel in Nederland verboden zijn om te plukke/snijden.
 
Lissen drijven niet op het water, zijn nooit wit en verder heb ik geen zin om dat op te zoeken. :puh:

(Neem nou maar gewoon van mij aan dat dit de zaden van de lis zijn, dus de lisdodde!!)
 
Bovenaan