Chleba in Nederland?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

is het iemand gelukt om hier in NL een echte CZ brood te kopen? ik ben vaak broden tegengekomen die erop leken, maar het toch niet echt helemaal waren....

Any tips?
smile.gif
Tsjechisch brood kan ik elke dag eten, Nederlands brood kan ik na 19 jr nog steeds niet aan wennen. aaaaaah en ik mis rohliky! zo lekker.... *heimwee*
 
Re: Chleba....

Nederlands brood is best goed te eten, het ligt er aan waar je het koopt, en welk soort brood je koopt.
Als je na 19 jaar nog niet aan kunt wennen, kun je overwegen zelf brood te bakken. Zo moeilijk is het niet.
 
Re: Chleba....

Stepanek, in een eerdere reeks berichten op dit forum is 't al aan de orde geweest. Er is in Amsterdam een goede bakker (wel duur, EUR 4) genoemd, maar Rotterdam zat er niet bij. Misschien weten die amsterdammers wel wie hun R'damse tegenpool is.
 
Re: Chleba....

Ik weet dat wel, die zuurdesembroden kun je zelfs in de supermarkt, ook in Rotterdam, kopen. Zelfs Bolletje heeft er een, en zeker niet duur. Zeg zo'n 1,69 per brood, en dat is dan zoveel als een half Tsjechisch brood. Maar dit zijn schattingen. Ze zijn zonder kummel en niet helemaal hetzelfde als de Tsjechische broden maar doen er wel erg aan denken en is een prima alternatief dat ik dagelijks eet.
 
Re: Chleba....

Ik vind het nederlandse brood ook niet lekker! Stepan.!!! Dus dat zijn er al twee.
Als alternatief koop ik bij AH duitse brood. Het is ook iets van halve cr brood zoals Arthur zei. En het kost iets van 1.20. Is niet zo lekker als cr brood. Naar mijn gevoel een beetje zuurder. Maar in ieder geval beter dan nederlandse brood ( modder noem ik dat
laugh.gif
)
 
Re: Chleba....

Nederlands brood niet lekker????? Ja, fabrieksbrood is op z'n best matig, maar een beetje warme bakker heeft een hoop lekkers op de plank staan, hoor! Zelfs de supermarkt-afbakkers zijn vaak goed te eten.

Smaken blijven natuurlijk verschillen, en waar je mee opgegroeid bent zet een flink stempel op je voorkeur. Mocht ik nog eens in CZ komen te wonen dan ik zou NL brood erg missen. Ceska chleba is vooralsnog op z'n best met knoflook ingewreven en dan gebakken.
 
Die bedoel ik ook. Kon niet op de naam komen. Dank je
grin.gif


MaxipesFik, Met Ceska chleba is vooralsnog op zijn best met knoflook ingewreven en dan gebakken, bedoel je zeker "topinky", ook erg lekker.
En ik heb al verschillende nl broden geprobeert. Zelfs vers van de bakker. Maar echt niet lekker. Smaakt nergens na en als je er beleg tussen doen neem een hap....... bahh, net modder.
Sorry, voor de lief hebbers van de nederlandse brood
wink.gif
 
Re: Chleba....

Vervelend voor je, Petra, dat je NL brood echt niks vind. Maar ik ben reuzeblij met al die verschillende soorten, van spierwit tot diep donkerbruin.

Topinky zou inderdaad wel de benaming van het brood-met-knoflook kunnen zijn. In ieder geval altijd een feest(je) als ze weer voor m'n neus staan (die enkele keren per jaar dat ik in CZ ben...)
 
Re: Chleba....

MaxipesFik schreef:
Maar ik ben reuzeblij met al die verschillende soorten, van spierwit tot diep donkerbruin.

Soorten? Je bedoelt zeker "kleuren". Want op TV heb ik gezien, dat bruin brood eigenlijk wit brood met kleurstof is.

NL brood ruikt en smaakt nergens naar. Echt bagger. Enige wat een beetje te eten is: Oberlander en kaiserbroodjes.
 
Re: Chleba....

Zo zie je maar, smaken verschillen en waar je mee bent opgegroeid bepaald toch voor een heel groot deel je smaak.
Persoonlijk vind ik het Tsjechische brood helemaal niet te eten, ik vind zuurdesembrood uitgesproken vies en dan ook nog kummel erin. Gadsie!!!!
Rohliky, dat vind ik goed te eten.

Maar, zoals ik al zei, dat is mijn persoonlijke mening.

Groet

Corrie.
 
Re: Chleba....

In natuurwinkels heb je ook brood met kummel erin! Zelfs in Gouda, dus in R'dam al helemaal. Ik weet niet hoe dat heet, (noem het altijd kummelbrood) en anders kun je inderdaad zelf gaan bakken. (maar dat kost natuurlijk tijd, en die moet je maar net hebben).
Succes! (en, ik weet dat je er niets aan hebt om het te zeggen, maar wordt de smaak van iets dat je mist niet 'verheerlijkt' als je het een tijd niet hebt gegeten?? Net zoals bijv. een broodje (pinda)kaas voor mij??)
 
Re: Chleba....

zelf broodbakken hoeft helemaal geen tijd te kosten hoor.
Wij hebben een broodbakmachine we stellen deze s'avonds in dat het brood gebakken en klaar moet zijn om bv 8.00uur s'morgens en dan wordt je wakker met de geur van vers gebakken brood, met de ingredienten die jij wilt.
 
Re: Chleba....

Ja, je doet s'avonds de bloem water en andere ingedienten in de machine (zonder te mengen of te kneden)dan stel je machine in op welk soort brood het moet worden (wit, bruin, volkoren etc) dan gaat deze s'nachts als wij slapen kneden laten rijzen enz en bakt het brood .
 
Re: Chleba....

Petra7183 schreef:
Ik vind het nederlandse brood ook niet lekker! Stepan.!!! Dus dat zijn er al twee.
Als alternatief koop ik bij AH duitse brood. Het is ook iets van halve cr brood zoals Arthur zei. En het kost iets van 1.20. Is niet zo lekker als cr brood. Naar mijn gevoel een beetje zuurder. Maar in ieder geval beter dan nederlandse brood ( modder noem ik dat
laugh.gif
)

Thank you..dat bedoel ik
laugh.gif
ja die duitse brood ken ik..maar hij smaakt/proeft net of ik tsjechische brood zit te eten die een week lang in plastic heeft gelegen
laugh.gif
je weet wel, die voorgesneden brood..hahahaha en 't is erg vochtig. geen slecht alternatief, maar mijn verwende tong..... wil toch wat beters uitvinden hier in NL
laugh.gif


chleba s medem...chleba s maslem a pazitkou...... topinky....tatarak yummie
 
Re: Chleba....

MaxipesFik schreef:
Nederlands brood niet lekker????? Ja, fabrieksbrood is op z'n best matig, maar een beetje warme bakker heeft een hoop lekkers op de plank staan, hoor! Zelfs de supermarkt-afbakkers zijn vaak goed te eten.

Smaken blijven natuurlijk verschillen, en waar je mee opgegroeid bent zet een flink stempel op je voorkeur. Mocht ik nog eens in CZ komen te wonen dan ik zou NL brood erg missen. Ceska chleba is vooralsnog op z'n best met knoflook ingewreven en dan gebakken.

Vast wel lekker...ik zei ook niet dat het vies is en sowieso, smaak is maar relatief idd. Toch - als ik bij Interspar ga kijken in CZ, dan kan ik daar 60 verschillende bolletjes, broodjes, broden etc. kopen.... en dat vind ik hier bij lange na niet terug. De NL broodjes bij de bakker zijn goed voor een kater als je misselijk bent en super droog, niet te vergelijken met rohliky, housky.....nebo chleba. Call me a chauvinist.... maar als het op smaak/keuken/gastronomie aankomt ga ik toch echt aan de Tsjechische kant staan....
smile.gif
Maar zoals ik al zei, smaak kwestie (niet zozeer wat ik wel of niet ben gewend, want ik woonde 8 jr in CZ en 19 jr in NL, dus dat zou nogal tegenspreken)

s.

ps. probeer topinky+tvaruzky !!!! + 1/2 litertje Plzen of Starobrno
 
Bovenaan