Buitenkeuken

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Bij regen maar hoge temperatuur ::regen:
Keukendeur open en de gril als barbecue

Bij mooi weer in dichtbevolkt gebied en met relatief weinig tijd/cq geduld
Op de gasbarbecue of scottelbraai

Bij veel ruimte en tijd cq geduld.
Op de houtskool ontstaan na het kampvuur:vuur: :gitaar: en voorzien van een rooster op drie stenen.


Ach een mens moet zich af en toe (proberen)aanpassen

Hilde
 

Tabe

† In Memoriam
Een Tsjechische buitenkeuken

Een echte buitenkeuken zoals Kukel bedoelt, is niks voor de Tsjechen. Een varkentje van de boer. Gewoon aan het spit boven een houtvuur(tje). Regelmatig ronddraaien en bevochtigen (afkoelen) met bier, bij voorkeur van het merk Gambrinus. Eten met je handen met wat brood, mosterd of kren (mierikswortel). Een pivootje of een Fernetje. Iedereen om het vuur. Gezellig. Daar kan geen Hollandse buitenkeuken tegenop.

buitenkeuken.jpg
 

Maria

Geroyeerd Lid
Kunnen we het niet allebei hebben:
gewoon in Nederland zo´n luxe cedarhouten buitenkeuken aan de rand van het zwembad met whirlpool, en dan bij ons vakantiehuis in Tsjechie de vuurkorf met gebraden biggetjes aan ´t spit?
Ik zie ´t wel zitten eigenlijk.
 
Ik heb de ruimte en de middelen maar geen haar op mijn hoofd die denkt aan een "buitenkeuken" anders dan de BBQ of houtvuur.

Voor je het weet ga je je buitenkeuken voorzien van een afdakje (blijft tie lekker droog als het regent) en dan nog twee zijwandjes tegen de wind en vervolgens een deurtje zodat de loslopende katten en kinderen er niet bij komen.

Ofwel....... vroeger bakte mijn moeder al het vis in de schuur.....

Ze was haar tijd dus ver vooruit

P.s. ik heb trouwens al een buitenkeuken, die hangt achter op mijn vouwwagen.....
 
Een echte buitenkeuken zoals Kukel bedoelt, is niks voor de Tsjechen. Een varkentje van de boer. Gewoon aan het spit boven een houtvuur(tje). Regelmatig ronddraaien en bevochtigen (afkoelen) met bier, bij voorkeur van het merk Gambrinus. Eten met je handen met wat brood, mosterd of kren (mierikswortel). Een pivootje of een Fernetje. Iedereen om het vuur. Gezellig. Daar kan geen Hollandse buitenkeuken tegenop.
Juist Tabe, dat is het helemaal. Voor wat kleinere stukken vlees dan een heel varkentje de volgende TIP.
Tot mijn verwondering nog niet gezien in deze rubriek, de ultieme Tsjechische buitenkeuken/BBQ/vuurplaats, n.l.:

HET HALVE VAT.
Slijp een ijzeren/roestvrij stalen vat van 200liter doormidden,graaf die in de grond/terras (bewaar de deksel) en klaar is je BBQ/grill/vuurplaats en/of buitenkeuken. Voor kip of vlees grillen, koop je bij de doe-het-zelver of supermarkt een draaispit met motortje op batterijen en voor normaal grillen een rooster (op een paar stenen). Voordelen zijn dat je ook op winderige dagen geen problemen hebt met gaarworden omdat je warmtebron verdiept is ingegraven. Bijkomend voordelen zijn: geen (duur) houtskool kopen en na grillen leuk kampvuurtje en daarna afdekken door het deksel van het vat erop te leggen (geen brandgevaar). Als je houtskool wil maken, vuurtje afdekken met zand en de volgende dag kan je de houtskool er zo uitscheppen.
Bij ons werkt deze methode al jaren naar tevredenheid.

(DIT IS EEN TSJECHISCHE UITVINDING) dus geen geintjes over goedkoopte, Belgische vrienden. :zweep: :zwijg::lache: :deuk: :deuk:
 

Tabe

† In Memoriam
Is die fantastische Tsjechische uitvinding mogelijk op een fotootje te bewonderen? Het lijkt mij namelijk wel wat voor ons in Zbyslav!!

Ik ken wel de wasmachinetrommel gekoppeld aan een rookkanaal. Helaas heb ik hiervan geen foto. Is ook een Tsjechische uitvinding.
 
Dit ziet er trouwens ook niet verkeerd uit (gezien het postuur van de meneer bij deze helse machine, zou het mij trouwens niet verbazen als wij z'n echtgenote aan het spit zien hangen. :lache:):

bbq1.jpg

bbq2.jpg

En waar ze deze BBQ van gemaakt hebben, zou ik ook zo snel niet weten...

grilovani4.jpg
 
Nondonderju, dat ziet er geweldig uit!

Ik zou best zo een mobieltje wilen hebben.
Dat is wat anders dan een camper.
Een koelkast erbij voor de vaatjes bier en ik kom nooit meer naar Nederland.

( dat ding kan je ook gebruiken om overtollig lichaamshaar te verwijderen )
 
Is die fantastische Tsjechische uitvinding mogelijk op een fotootje te bewonderen? Het lijkt mij namelijk wel wat voor ons in Zbyslav!!

Ik ken wel de wasmachinetrommel gekoppeld aan een rookkanaal. Helaas heb ik hiervan geen foto. Is ook een Tsjechische uitvinding.

Tabe,ik heb er geen foto van(volgt nog).Je ziet er trouwens weinig van omdat het 1/2 vat ingegraven is.Ik ben vergeten te vermelden dat je het beste ook de bodem uit het vat eruit kan hakken/slijpen om overtollig regen- en (s'winters )smeltwater de kans te geven om weg te lopen.:zwaai: :groet:


rich?
 
Nondonderju, dat ziet er geweldig uit!

Ik zou best zo een mobieltje wilen hebben.
Dat is wat anders dan een camper.
Een koelkast erbij voor de vaatjes bier en ik kom nooit meer naar Nederland.

( dat ding kan je ook gebruiken om overtollig lichaamshaar te verwijderen )

Ahum, kukel:offtopic: dit moest ik eerst even kwijt, en als ik naar die barbeque kijk, het lijken de tourniqetpoortjes van ons zwembad wel!
 
Bovenaan