Buffetrestaurants

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Macek

Geroyeerd Lid
Bij de tesco kan je ook staand eten, inderdaad een snelle hap. Een stuk kip of een plak gehakt met brood en niet te vergeten de pizza. Dus dat is een bufet, maak ik weleens gebruik van tijdens het winkelen.
 
Wat een buffetrestaurant is ???

Bij ons in Dokkum hebben we ook een buffet-restaurant.
Op een lange tafel staan diverse gerechten uitgestalt. Enkele soepen, koude en warme gerechten, salades, etc. Voordat we beginnen te eten legt de kok uit wat hij deze keer voor de gasten gekookt heeft. Vervolgens kunnen we eten zoveel we willen voor een vaste prijs. Regelmatig worden de gerechten bijgevuld. Het leuke van zoiets is dat je verschillende keren kleine hapjes kunt ophalen en steeds andere combinaties kunt uitproberen. Het heeft dus wel iets van een wokrestaurant. In het restaurant bij ons appartement in Pec hebben we 's-morgens wel een ontbijtbuffet. Voor drie en een halve euro kun je dan lekker ontbijten. Er staat van alles. Maar een buffet met warm eten kennen ze daar niet. Misschien iets om eens te proberen? Ik zou eens een balletje bij de beheerder van het restaurant op kunnen gooien.
 
Op onze bruiloft in CZ was er een uitgebreid buffet met Tsjechische hapjes. In restaurants hebben we dat nog niet gezien..
Wellicht is een buffet in Tsjechië net als hier vooral (alleen) bedoeld voor feesten en partijen
 
Zolang 't overwaait is er niks aan de hand toch Tabe??

Serieus nu weer:
Een buffet is een Europese (Franse) uitvinding heb ik eens ergens gelezen. Waarom, hoe en wanneer weet ik niet precies meer.
Dus om nu meteen de Amerikanen weer de schuld te geven
...
 
Ga er nou maar gewoon vanuit dat de Europeanen alles bedacht hebben en dat de Amerikanen het gejat en ge-universaliseerd (WOW!!! moeilijk woord!!!:zwijg: ) hebben. Ik vind in de rij staan om allemaal hetzelfde te kunnen vreten echt Nederlands. :lmfao:
 
R

Rijk&

Guest
Ach om het even Tabe, elk land heeft zo zijn typische eigen zaken, ik ben ook geen liefhebber van een buffet restaurant, al moet ik zeggen dat ik hier bij een Chinees/Indisch restaurant wel eens een buffet avondje doe. En dat bevalt me niet slecht,. Ook in de buurt van Sully Fr. heb ik eens me laten verleiden tot een bufet in een 'haute etablissemt' Een kunstenaar restaurant en dat was meer dan fantastisch, goeie kwaliteit, lekker en zeer kunstig gepresenteerd.
 
Zelf vind ik deze restaurants een geweldige uitvinding. Ik ben iemand die niet veel eet, een grote eter ben ik dus niet, maar ik houd wel van veel verschillende gerechten.
Een buffet bij een Chinees : geweldig.
Een wildbuffet : zielig misschien voor de dieren, maar ik geniet van de verscheidenheid.
Een wokrestaurant : geweldig, al die soorten vlees. Welke wok ( smaak ) wilt u?

Een groot nadeel : je ziet mensen die niet weten hoe ze er mee om moeten gaan. Deze mensen blijven laden en laden en er gaan ladingen naar het afval. Volgens mij is dit wat veel mensen stoort aan deze eetgelegenheden.
 
Ik ben een kleine eter en vind dus het buffet ideaal!
Ik ga elke keer en neem maar kleine beetjes, maar kan dat dan wel op die manier de hele avond volhouden.
Vind het jammer dat je deze buffetten nog niet in Tsjechie vindt, lijkt me ook een goeie methode om de Tsjechische keuken goed te leren kennen.
Wie weet in de toekomst !
 
R

Rijk&

Guest
Kort gezegd, Buffet restaurants hebben wat, maar ik blijf toch een beetje de persoonlijke benadering missen, en gelukkig kom ik in Tjechie, nog elke keer de ober, kelner of serveerster, gastheer/vrouw tegen die toch de moeite neemt om het deze 'domme' Hollander naar de zin te maken.

En op één of andere manier de liefde voor het eten weet over te brengen.

Voor mij hoeft een buffet restaurant echt niet!
 
Ik zeg ook niet dat het moet. De keren dat wij in een buffetrestaurant komen is vrij beperkt. Toch heeft ook dat zijn charmes.
Het gaat mij er niet om wat ik naar binnen kan krijgen voor een bepaald bedrag, maar om de keuze die ik heb.
Vergelijk het met een barbecue : je hebt keus uit verschillende gerechten.
 
R

Rijk&

Guest
Het is wat Tabe zegt, eten is cultuur, (in een iets andere bewoording) dat is kiezen wat je wil met een persoonlijke nuance...en een buffet restaurant is voor mij cultuur 'verkrachting' want de nuance van o.a. de persoonlijkheid van een gastvrij onthaal ontbreekt er gewoon!
 
Ik ben een kleine eter en vind dus het buffet ideaal!
Vind het jammer dat je deze buffetten nog niet in Tsjechie vindt, lijkt me ook een goeie methode om de Tsjechische keuken goed te leren kennen.
Wie weet in de toekomst !
Wij gaan meerdere keren per week bij ''ons'' buffet in Lanskroun eten met ook nog een vreselijke lekkere capuccinno erbij,er zijn daar zelfs nog meer adresjes...in Usti nad Orlici zitten er ook nog enkele net zoal in...ehhh.... misschien toch wat beter zoeken want er zijn er echt zat met buffet hoor ;)
 
Afgelopen zomer zag in in Harrachov een normaal restaurant, dat 's avonds de warme hap in buffetvorm aanbied. Ik weet de naam zo even niet meer, maar het was in het centrum. Lopend van west naar oost, aan aan de linkerkant van de weg tegen het einde van het centrum. Buiten zag ik dat de prijs best acceptabel was.
 
Bovenaan