Bruiloft in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben ook getrouwd in Tsjechie op 30 december 1997.
Dit alles hadden wij geregeld vanuit Nederland. Via een bureau zijn alle papieren opgestuurd naar de Ambassade van Nederland in Praag en na de huwelijks voltrekking is alles weer retour gezonden naar de Ambassade in Nederland.
Oeps men was vergeten er een stempel op te zetten dus huppekee alles weer terug gezonden naar de Ambassade in Praag.
Na een paar maanden konden we ons huwelijk in Den Haag in laten schrijven voor de Nederlandsche wet.

PS wij zijn beide van Nederlandse afkomst.

Maar zeker het was zeer bijzonder om te trouwen in Praag en wel midden in het centrum.
De trouwzaal is namelijk gevestigd naast de klokketoren.
Geweldige ervaring hele plein staat vol mensen die komen kijken naar de klok.
 

Tabe

† In Memoriam
Wij hebben de eer gehad een bruiloft van een zoon van onze Tsjechische vrienden mee te maken. Dat gaat nogal met veel ceremonieel te gepaard. Zo moest hij aan de deur van zijn toekomstige vrouw met de ouders daarvan onderhandelen en een prijs betalen. We hebben gezien dat tot twee keer toe de deur werd dichtgesmeten, voordat hij haar mocht kopen.
Eenmaal binnen wordt de koop uitbundig gevierd met eten, kava en buchta. Nadat de bruid gekocht is gaat men naar de ouders van de bruidegom. Onderweg stond een tolpoort opgesteld, gemaakt door vrienden van de bruidegom. Hier mocht men alleen passeren als er (liefst fors) betaald werd. Na de huwelijks ceremonie in het gemeentehuis van Klatovy( overigens zeer sober) gaat het naar de hostinec in de buurt waar de bruidegom woont en daar wordt stevig gegeten en gedronken. Een feest om nooit te vergeten.
Naast bovenstaande waren er nog een paar "plichtplegingen" maar ik denk dat onze Tsjechische leden van dit forum daar meer over kunnen vertellen. Zo was er ook iets met schoenen waar wij de clou niet van hebben begrepen.


Eigenlijk hoort dit onderwerp niet in de hospoda thuis maar meer een topic in cultuur etc.
 
We waren op rondrit in Tsjechie.
We reden door een dorpje, de weg was afgezet.
Er kwamen mensen in prachtige kledij op ons af.
Het was niet duidelijk: we moesten tol betalen.
Eerst begrepen we het niet, daarna zagen we de bruid.
Het werd ons duidelijk.
De auto langs de kant gezet, bijdrage geleverd, gefeliciteerd en we zijn verder getrokken op onze zwerftocht door Tsjechie.

En ze leefden nog lang en gelukkig.
 
Ja die bruiloft in Tsjechië...
Ik weet dat je echt een feest gaat meemaken, geen plichtpleging als hier...

Probeer het te begrijpen, doe mee. En laat die Hollandse zuinigheid even varen. Feest alsof het je laatste feest zou zijn.
 
Ben heel benieuwd hoe het zal zijn om bruiloft te vieren in Tsjechie, onze zoon Bob gaat in september trouwen met zijn vriendin Andrea uit Tsjechie (Dolni Lanov) ze zijn nu al druk om alles te regelen.
Eén van de leukste gebruiken is toch wel de bruid na de huwelijksvoltrekking op een onverwacht moment weg te kapen en dan de rekeningen achterlaten in de kroegen voor de zoekende bruidegom - had ie maar beter op zijn vrouw moeten letten... :D
 
Hai Els, afgelopen jaar ben ik in Tsjechie getrouwd met een Tsjech.
Het was echt een ongelooflijk feest. Ik zal in het kort vertellen hoe het is gegaan.
In de week voor de bruiloft hebben de oma's met hun vriendinnen heeeeeeel veel bruiloftkoekjes gebakken. Deze zijn rond gebracht naar de Tsjechen die op de bruiloft mochten komen (we hadden veel kaarten verstuurd naar de Tsjechen, maar daar geldt de kaart vaak als een bekendmaking). Op de dag zelf kwam Mirek mij ophalen om 10.30, waarna we om 13.00 verwacht werden in de kerk. Wij zijn alleen in de kerk getrouwd omdat we in de verkiezingstijd getrouwd zijn, de ambtenaren waren toen niet in functie.
Een dingetje was wel heel memoriabel, niet typisch tsjechisch hoor. Maar net voordat we naar binnen wilde gaan kwamen er 2 mensen uit Oostenrijk aan die kwamen om een dopingcontrole uit te voeren bij Mirek (Mirek is internationaal schaatser geweest).
Onze kerkdienst was in het Tsjechisch-Engels.
Na de kerkdienst zijn we naar het landhuis gegaan waar we de rest van de dag zouden blijven. Toen we daar aankwamen kwam de eigenaresse eraan met 3 glazen op een bord om een toost uit te brengen. Ze liep iets naar achter en liet een bord vallen. Deze moesten we samen opruimen -> hoe je dit doet staat voor hoe je samenwerkt in je huwelijk.
Wij hadden 's middags om 15.00 uur een uitgebreid diner met de daggasten (30 Nederlandse familieleden en 25 Tsjechen). Het voorrecht was een Noedelleversoep en Mirek en ik kregen het eerste bord, samen 1 groot tafelkleed als servet, waarbij we elkaar moesten "voeren" met een lepel met grote gaten.
Rond een uur of 19.00, kwam de band en werd er een lopend buffet neergezet, koude gerechten en warme gerechten, plus we hadden buiten een varken aan het spit.
De rest van de avond werd er gegeten, gedronken en gedanst, voor ons echt een superfeest waarbij er Tsjechisch werd gezongen, Nederlands werd gezongen (Kedeng kedeng), de polonaise werd gelopen.
Alle gasten kregen als ze weggingen een doos met koekjes.
Waar ik me wel oververbaasde, na het middageten waren opeens veel Tsjechen verdwenen. Wat bleek, ze gingen hun auto wegbrengen en omkleden voor het feest. Zodat ze lekker konden drinken, we hadden nl een auto met chauffeur die de gasten naar huis zou brengen.
Els, mocht je nog wat vragen hebben, laat maar horen. Ik weet dat er een aantal dingen typisch Tsjechisch waren, maar volgens mij viel het echte Tsjechische karakter van onze bruiloft wel mee.
Ik heb een aantal foto's geplaatst in de fotogalerij, maar ik zal een dezer dagen nog een paar foto's erop zetten.
Veel plezier in iedergeval bij de bruiloft.
 

Tabe

† In Memoriam
Hai Els, afgelopen jaar ben ik in Tsjechie getrouwd met een Tsjech.
........

Hebben ze jou ook moeten "kopen", Judith, of ben je gratis weggegeven.:deuk:

Ik heb er namelijk smakelijk om moeten lachen, die vertoning aan de deur. De zoon van onze Tsjechische vrienden heeft flink in de buidel moeten tasten, voordat hij binnen werd gelaten. Ik vroeg mij nu eigenlijk af of dit een gebruik is dat veel bij huwelijken in Tsjechie wordt gedaan. Wat hebben onze Tsjechische bruiden hierover te vertellen?? Ik hoor graag meer.
 
Hallo,
Wat leuk om jullie ervaringen te lezen.
Er moet toch veel geregeld worden, b.v. we hebben een grote familie die graag mee feesten die moeten toch allemaal extra vrij nemen vrij voor de kinderen van school de reis het onderkomen buiten dat brengt het natuurlijk ook extra kosten met zich mee.
 
Hallo allemaal,

Wat een gezellig forum!! :)

Sinds 5 november 2007 wonen mijn vriend Sander en ik in Zelenec (Praha Vychod). Sander kreeg een baan aangeboden in CZ en ik vond het een goed idee om die kans met beide handen aan te grijpen. Ik hou erg van ruimte en natuur en dat is in CZ toch echt beter dan in NL!

13 juni 2008 gaan we trouwen. Dat willen we heel graag in Tsjechie :cheers: . Dat wordt flink organiseren met papieren en legalisaties maar we laten ons niet zomaar uit het veld slaan ;)

Mijn droom is om in de natuur te trouwen, grassprietjes, bloemetjes, bomen en misschien een watertje. Lekker buiten met onze beste vrienden en vriendinnen... Of het mogelijk is om deze droom te realiseren weet ik nog niet. Het schijnt per gemeente in CZ afhankelijk te zijn of buiten trouwen op een "eigen" locatie mag.

In Nederland is het op veel plaatsen mogelijk om een eenmalig ambtenaar van de burgerlijke stand te benoemen (een goede vriend bijvoorbeeld die het wettelijk huwelijk mag sluiten). Het zou erg leuk zijn als dit ook hier in CZ mag (zou wel meteen de taalbarriere oplossen) Volgens de ambassade moet ik ook hiervoor bij de plaatstelijke gemeente zijn.

Mijn Tsjechisch is nog erg beroerd dus kom er met de "Tsjechische Google" ook zomaar niet uit.

Ik hoop dat iemand dit berichtje tegenkomt die mij/ons wat verder kan helpen :) . Ik ben druk op zoek naar leuke locaties (pensions / vakantiehuisjes met mooie tuin) maar ben tot nu toe nog niet heeeel succesvol :bloos2: .Hulp is dus op alle fronten erg welkom :gek: .

Liefs
Alice
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Wat ontzettend leuk allemaal Alice, hou je ons op de hoogte over alles! Mij moet het ook nog gaan gebeuren..... dus ik ben erg benieuwd
En Judith, jouw verhaal heb ik nu pas gelezen,hoe ik die gemist heb, begrijp ik niet maar ala. Het klinkt als een waanzinnige dag.
 
Bovenaan