Boerenkool in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Boerenkool koken op school in Dobruska.

Zo. ik ben er klaar voor.
Morgen vliegen mijn vriendin en ik naar Praag en vandaaruit met bus, metro, trein en weer de bus naar Dobruska.
En in onze koffer zit...............BOERENKOOL! En UNOX rookworsten!
Zoals ik in een vorig bericht al heb geschreven, gaan wij boerenkool stampot maken op de school van onze vriend Jindra.
Omdat het voor mij niet duidelijk was, of er boerenkool te koop was, nemen we het voor de zekerheid zelf mee.
De plaatselijke groenteboer heeft de 5 kilo vacuum getrokken, dus qua volume valt het mee.
De rookworsten verdelen we maar over de twee koffers, ik hoop, dat we niet over de 20 kilo komen.
We hadden al besloten om niet teveel andere zooi mee te nemen, volgens mij moet het allemaal lukken.
Natuurlijk hoort er ook uitgebakken spek bij en dat willen we bij de slager in Dobruska kopen.
Ik heb nog even een vraag.
Hoe vertaal in in goed Tsjechie's: plakken vet spek van ongeveer 1 cm dik om in dobbelsteentjes te snijden?

Morgen om deze tijd zijn we er al en ik ben zo benieuwd, of het allemaal gaat lukken.
EEN ding: Aan ons zal het niet liggen.
Volgende weeek woensdag zijn we weer terug en ik ga zeker laten weten, hoe het allemaal is gegaan!!!!

Ineke.

stedenband website http://www.teraar-dobruska.com/
 
Ik heb iets veel beters dan peper en nootmuskaat.............
kant en klare boerenkool kruiden.
We gaan er zeker een feest van maken.
Een ding is jammer, ik kreeg pas afgelopen dinsdag een tip over de unox ijsmutsen.Alle kinderen koken met een UNOX muts op. Zelf nooit aan gedacht.Te laat om die voor de school te regelen.
Misschien een idee voor volgend jaar................als het tenminste in de smaak valt en voor herhaling vatbaar is.

stedenband website http://www.teraar-dobruska.com/
 
:lmfao: Boerenkool....
Dit weekend zijn we in Tsjechië en een vriendin komt eten. Zij mocht kiezen, 1x raden wat ...:stout: Morgen dus zeker nog even naar de super. Veel succes robineke!! :lekker:
 
Ik laat tegenwoordig potten boerenkool van Hak overkomen, blijft veel langer goed dan verse boerenkool en het is erg lekker, doet niet onder voor verse boerenkool. Wij eten in de wintermaanden dus zeker 1x per maand boerenkool met unox rookworsten, die blijven wel goed, slanina en wat lekkere tsjechische klobasa. Hmmmmmmm
 
rookworst vinden de meeste tsjechen erg lekker

Ik heb iets veel beters dan peper en nootmuskaat.............
kant en klare boerenkool kruiden.
We gaan er zeker een feest van maken.
Een ding is jammer, ik kreeg pas afgelopen dinsdag een tip over de unox ijsmutsen.Alle kinderen koken met een UNOX muts op. Zelf nooit aan gedacht.Te laat om die voor de school te regelen.
Misschien een idee voor volgend jaar................als het tenminste in de smaak valt en voor herhaling vatbaar is.
Misschien een ideetje voor de volgende keer, om contact op te nemen met Unox voor wat betreft de mutsen en de worst.
Kunnen ze je sponsoren voor de reklame die je dan hier maakt.
Zou ook wel fijn zijn als ze de rookworst hier in de winkels zouden verkopen.:denk:
Ook ik heb de mensen hier die ik ken kennis laten maken met de hollandse rookworst en ze vonden het erg lekker.
Helaas heb ik de boerenkool hier nog niet in de winkel gezien, wel als zaaigoed dus doe ik dat maar.:zwaai:
 
Hallo allemaal.

Ik ben vanavond terug gekomen uit Tsjechie, Dobruska, en ik wil jullie alvast laten weten, dat we boerenkool gekookt hebben op de school en....................het was een groot succes.
Het hele verhaal komt zo gauw mogelijk, nu nog effu niet, ga eerst een nachtje slapen!!!!!

stedenband website http://www.teraar-dobruska.com/
 
Afgelopen maandag was het zover.
Boerenkool koken, samen met de kinderen, op de speciale lagere school van vriend Jindra.
Over de school heb ik al eerder geschreven. Een speciale school omdat daar kinderen opzitten, die op een andere lagere school niet terecht kunnen. Kinderen die geestelijk een beetje achter lopen, romanen kinderen, sociaal arme kinderen een spastisch jongetje en een jongen met het down syndroom. Een school met 55 kinderen tussen de 6 en 16 jaar.
Toen we daar rond half 9 binnen kwamen met al onze spullen, zat er al een groep kinderen op ons te wachten.
En met grote ogen keken ze naar de 5 kilo boerenkool, de aardappelen, 10 UNOX worsten en het spek.
Jaaaa, het is gelukt om het VET spek te kopen in Dobruska.
Lyda, de vrouw van Jindra ging met ons mee naar de supermarkt en daar lag het gewoon tussen al het andere vlees.
Ik heb het vertaalde zinnetje over het spek wel nodig gehad, om aan Lyda uit te leggen wat we wilden hebben.
Hoewel ze de 3 kilo die we kochten wel heel erg veel vond!!!! Maar goed, die twee gekke meiden, zullen wel weten wat ze doen.

De kinderen schilden eerst de aardappelen, het spek werd gesneden, de boerenkool in de pannen en wij ondertussen overleggen, hoe we het gingen aanpakken.
We hadden 4 electrische pitten tot onze beschikking, niet al te veel dus.
Twee jongens zijn het spek gaan bakken en op de andere twee de boerenkool. Na het spek nog 2 pannen met de kool. De pannen waren niet zo groot, vandaar. Achter ons af en toe een gezucht en gesteun: Wat moeten wij veel aardappelen schillen!!
Maar..............ook geluiden van: Hmmmm, wat ruikt dat lekker, die boerenkool!! De gare kool in een bak gedaan.
De aardappelen werden in blokjes gesneden ( lekker gauw gaar) en ook met 4 pannen tegelijk gekookt.
Ondertussen werd er schoongemaakt en afgewassen, iedereen hielp mee. Ook kwamen er geregeld leerkrachten en kinderen kijken, ze waren zooo nieuwsgierig!!!


Word vervolgd.

stedenband website http://www.teraar-dobruska.com/
 
Hallo Jozef

Is dat lang geleden die boerenkool bij de Kaufland in Klatovy, kreeg meteen trek en dacht morgen even naar de Kaufland toe te rijden. Blijft er nog een klein probleem over, wat is een goede vervanging voor de rookworst.
 
Misschien ook maar een keer uit gaan proberen hier op school. Pani vedouci -cheffin- van de keuken van de plaatselijke lagere school heeft me in ieder geval al advies gevraagd. Ze wil de kinderen heel graag meer groenten laten eten, maar weet niet hoe, gegarandeerd dat de kids boerenkool lekker vinden.
 
Dat was 2 weken geleden, als je binnenloopt bij Kaufland in Klatovy liggen ze op het achterste rek tussen de exclusieve produkten . De rookworst die ze hebben op de slagersafdeling lijkt op de hollandse maar smaakt iets anders.Als je ze meekookt valt de smaak best wel mee
 
Is dat lang geleden die boerenkool bij de Kaufland in Klatovy, kreeg meteen trek en dacht morgen even naar de Kaufland toe te rijden. Blijft er nog een klein probleem over, wat is een goede vervanging voor de rookworst.
Het meest dichtbij onze rookworst komen de in glazenpotjes verpakte knakworstjes van Lupak.
Bij de vleeswarenafdeling zijn er zovéél verschillende worsten/tjes, die zou je eerst moeten uitproberen.
En of ze bij Kaufland boerenkool hebben, ik blijf erbij dat ik het nog, in de 5 jaar dat ik hier woon, niet gezien heb ook niet bij de specialiteiten. Daar kun je in de winter heel af en toe andijvie tussen vinden, die ligt dan meestal dicht bij de perterselie. Ondanks wat Jozef zegt, ik heb er geen boerenkool gezien ook 2 weken geleden niet. Wel peterselie.
Voor mijn groente en fruit ga ik altijd naar Kaufland.
 
Bovenaan