Boerenkool in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
Kent men eigenlijk boerenkool in Tsjechie? We nemen een paar H...-worsten mee naar Tsjechie en nu vragen we ons af of men daar wel boerenkool kent.
Afgezien een enkele posting in andere topics -o.a. dat men het als veevoer gebruikt- ben ik middels de zoekvraag niet verder gekomen.
 
Hoi Tabe ik ben het ook nog nooit tegen gekomen in CZ, als je een diepvries hebt daar dan kan je verse meenemen en daar invriezen. Ze eten trouwens geen stamppotten net als wij ik denk dat dat erg Nederlands is.

Groete A3.
 
Hallo Tabe.
Wat leuk om te lezen.
Mijn vriendin en ik hebben nl. het idee, om in Januari, als we weer in Dobruska zijn, stampot boerenkool te gaan koken.
Wij willen dat gaan doen op de speciale school van onze vriend Jindra.
De kinderen krijgen daar kookles en wij willen dat samen met de kinderen gaan koken.
Het is alleen nog even de vraag, of ze daar boerenkool hebben.
Het liefst wel, want boerenkool meenemen in het vliegtuig is niet zo'n goed idee, denk ik.
Goed dat ik nu weet, hoe het in het Tsjechisch heet, kan ik vragen, of ze ervoor kunnen zorgen.
Ben benieuwd en de rookworst..............die nemen we zelf wel mee.
En als de boerenkool het niet word, maken we toch gewoon hutspot.
Is ook heel lekker!!

stedenband website http://www.teraar-dobruska.com/
 
Het meest mooie van Tjechie is het gebrek aan Hollandse winterkost, gelardeerd met H......worst.

Wat was ik blij toen ik dat ontdekt had.


Ik kan er nog vrolijk om worden.
 

Vodnik

† In Memoriam
Mijn vrouw (mila, tsjechische en heeft nooit in NL gewoond!) vind het lekker op de manier zoals ik (wij, NLers) het klaarmaken. Het werd vroeger in de skolny-jidelna wel gegeten maar daar heeft in ieder geval Mila en waarschijnlijk velen met haar geen goede (lekkere) herinneringen aan. (te lang gekookte smurrie). De Mila's van vandaag laten het wel uit hun hoofd het te koken (op straffe van: mijn moeder kookt veel beter . . . .)
Geen vraag.......dus geen aanbod tenzij er meer NLders er om gaan vragen (en kan feertje een export bedrijf beginnen)

P.
 

char

† In Memoriam
Als in Tsjechie de vorst, nee geen koning, er over heen gaat zijn gelijk de kolen door de hevige vorst geworden tot smurrie.

Vandaar de onbekendheid?

Ik ben toch bang dat je het helemaal goed hebt met de "kolen", vriend Kukel....

Als de smurrie, veroorzaakt door de "kolen" in Tsjechie over de verse wintergroenten nederdaald, zijn deze inderdaad niet meer te eten!!!...

Char.

___________________________________
Char. ...bekijkt het even anders...
 
voor deze echte groenten eter wordt het steeds beter vertoeven in Tsjechie, liet ik eerst de verse groenten meebrengen uit Nederland (ook overwogen om het te gaan verbouwen, maar de voorkeur gaat toch uit naar mijn bloemen, deze week 880bloembollen in de grond gestopt) koop ik nu: let op verse spinazie, tauge, witlof, boerenkool, prinssessenboontjes, spruitjes, boerenkool, spitskool, koolraap en nog veel meer. Het is niet allemaal tegelijk verkrijgbaar maar elke week is het weer een verrassing wat de groenteboer op het marktplein in Dvur Kralove in de aanbieding heeft.
 

Leen

† In Memoriam
................ liefst met een kuiltje met jus.

A3.

Ik verlang er al weken naar. Vandaag rodekool stamppot gemaakt voor mijzelf.
A3... Ik haal je volgend weekend weer op en zorg dat je voldoende boerenkoolstamppot, al dan niet diepgevroren klaar heb staan dan gaan we weer snel terug naar CZ en kunnen (gezien de geringe afstand naar Blovice) zeker Tabe een keer uitnodigen

Hou vol meid, nog 1 weekje en ook jij ben weer in CZ.:kus:

L1
 
Bovenaan