Boerenkool in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Fredsr

Ex Lid
Kent men eigenlijk boerenkool in Tsjechie? We nemen een paar H...-worsten mee naar Tsjechie en nu vragen we ons af of men daar wel boerenkool kent.
Afgezien een enkele posting in andere topics -o.a. dat men het als veevoer gebruikt- ben ik middels de zoekvraag niet verder gekomen.
Tabe, in de winkels zal je het niet zoveel zien. Wel is het zaad verkrijgbaar. Dus zelf zaaien, uitplanten en dan in de winter oogsten. De manier waarop NLérs het eten, kennen ze niet. Ze vinden het wel heel erg lekker.
 
Boerenkool koken in het nieuwsblad van Dobruska.

Deze week stuurde een vriendin uit Dobruska mij een artikeltje met foto's, over ons boerenkool avontuur op de school van vriend Jindra.
Dit artikel stond in het maand nieuwsblad van Dobruska.
Natuurlijk staat alles in het Tsjechisch dus voor mij niet helemaal te volgen.
Omdat ik toch heel graag wilde weten, wat er was geschreven, heb ik Pepo gevraagd dit artikel te vertalen.
Dat heeft hij gedaan en als het goed is, plaatst Pepo vandaag dit bericht en komen er wat foto's ook in de galerij.
Een heel leuk artikel van een hele leuke activiteit!!!

En......................met heel veel dank aan Pepo. :kus:



Dobruška Nieuws
_______________________________________



Leerlingen van de basisschool Opočenská ulice in Dobruška
hebben genoten van de Nederlandse specialiteit


Op een zonnige januari-dag, het was op vrijdag 23.1. van dit jaar, hebben wij in onze school, de vrienden uit de Hollandse zusterstad Ter Aar verwelkomd.. Wij kregen bezoek van Ineke van Weeren en Cora vd Berg. Onze vriendschap duurt al enkele jaren en zij verzuimen nooit, om ons te bezoeken als zij in Tsjechie zijn.
De ontmoetingen zijn zeer aangenaam, spontaan en de kinderen verheugen zich er altijd op.
Deze keer hebben de dames ons werkelijk verrast. Zij hadden besloten, om op maandag 26. 1. samen met ons, een Hollandse specialiteit te koken in ons kleine oefen-keukentje. Alle grondstoffen hadden zij meegenomen.
Tijdens het koken, dat de hele ochtend in beslag heeft genomen, hebben beurtelings alle leerlingen van onze school meegeholpen.
Bij het schillen van de aardapppelen (10 kg), koken van de boerenkool (5 kilo), snijden en bakken van het spek (3 kilo), hebben de kinderen heel wat gedaan om hun kennis van de Engelse taal te verbeteren en verbreden.
Wij kunnen nu al elkaar verwelkomen, voorstellen, vragen stellen, bedanken en afscheid nemen. Ook kunnen wij de groente en fruit benoemen.
Diegene niet aan het werk waren, hebben tekeningen gemaakt voor onze vrienden.
Het resultaat van de leerlingen-ijverigheid waren netjes gedekte tafels en een maaltijd om van te watertanden.
Lege borden en de recepten, die de kinderen mee naar huis hebben genomen, getuigen ervan, dat wij allemaal van het eten hebben genoten.
Wat moeten wij nog toevoegen? Het was weer een leuke ontmoeting en wij verheugen ons op de volgende.
Dat gaat tijdens de Pasen gebeuren; dan laten wij onze vrienden kennismaken met onze Paas-tradities en gewoontes.

Lenka Jonášová Mgr Dagmar Macková

stedenband website http://www.teraar-dobruska.com/
 

Bijlagen

  • CIMG1638.JPG
    CIMG1638.JPG
    55,3 KB · Bekeken: 11
  • CIMG1630.JPG
    CIMG1630.JPG
    50,8 KB · Bekeken: 8
  • CIMG1616.JPG
    CIMG1616.JPG
    41,9 KB · Bekeken: 9
  • CIMG1631.JPG
    CIMG1631.JPG
    55,9 KB · Bekeken: 9
  • Ineke_dobruska_r.jpg
    Ineke_dobruska_r.jpg
    153,2 KB · Bekeken: 9
Bovenaan