Biefstuk/Biftek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Een goeie biefstuk is ver te zoeken vaak, en veel te doorbakken.
Als ik een biefstuk medium wil bestel ik rare, dan is het vaak wel goed!
Wie weet er een goed adres in de buurt van Pisek/Tabor?
En dan niet het steakhouse in Pisek, daar hadden we pas bedorven cappacio!
 
Mijn ervaringen op dit gebied zijn ook niet echt slecht, hoor. Meestal krijg ik gewoon een goed tot redelijk goed stuk vlees, maar net als in Nederland heb ik ook wel eens biefstukjes geserveerd gekregen waar de kok het begrip "kogel" iets al te letterlijk genomen had. Je beet er nog nèt je tanden niet op stuk.
 
Probleem blijft dat men soms in de Tsjechische keuken iets anders verstaat onder BIFTEK. Of vertaal ik het woord misschien verkeerd?
Het gebeurt regelmatig dat we een stuk platgeslagen rundvlees op het bord geschoven krijgen. En relatief duur betaald: Ook in het restaurant in Dolni Lanov kregen we een taai stuk leer op het bord , op
de menukaart omschreven als BIFTEK.
Wat doen jullie in zo n geval, terug naar de keuken wat ik wil (wat wel eens een kleine ruzie oplevert) of accepteren jullie dat met alle ergernissen.
Het probleem is dat je in een of ander achnebbies restaurant voor een redelijke prijs een goede biefstuk krijgt, terwijl je in een goed restaurant een platgeslagen stuk vlees krijgt. Hoe lossen jullie dat op?
 
Het moet wel héél slecht zijn, wil ik iets naar de keuken terugsturen. Ik ben tenslotte op vakantie en dat vind ik altijd slecht te combineren met ruziemaken. ;)

Ik heb jaren terug een keer in een Praags restaurant bedankt voor de goelash omdat er zelfs met een vergrootglas geen vleesvezeltje in te ontdekken was. Alleen een bruine drab met een paar sneetjes brood was mijn deel. En nee, dat was geen vergissing van de keuken of mij omdat ze per ongeluk goelashsoep o.i.d. geserveerd hadden. De serveerster maakte excuses en kwam vervolgens met een prima gevulde goelash tevoorschijn. ;)
 
Ik bestel gewoon nooit iets wat met Biftek wordt aangeduid. Heb bij biftek nooit anders gekregen dan schoenzolen.
Wel als er b.v. chateaubriand op de menulijst staat. Dat gaat meestal wel goed maar is dan ook vaak veel duurder.
En als dat dan niet redelijk goed is gaat het terug.
 

Tabe

† In Memoriam
Het moet wel héél slecht zijn, wil ik iets naar de keuken terugsturen. Ik ben tenslotte op vakantie en dat vind ik altijd slecht te combineren met ruziemaken. ;)

.............. ;)

In een dergelijke situatie dat Doety iets wil terugsturen naar de keuken dan hebben Doety en ik (soms) een beschaafde ruzie, Persoonlijk vind ik dat je gewoon wat anders moet bestellen of trachten het geleverde toch te eten. En daar is Doety het dus niet mee eens. Gevolg..... ?:kwaad:
Maar ik sluit mij aan bij de vraag van Doety: Hoe lossen jullie een dergelijk probeem(pje) op?:confused:
 
Het tsjechische woord voor biefstuk (in de kwaliteit die de NL-ers kennen) is "svíčková" (spreek uit: swietskova). Het probleem waar menigeen in Tsjechië tegen aan loopt is dat de meeste kleinere lokale restaurantjes deze niet hebben omdat het voor de Tsjechen relatief duur is. Ook wij moeten uitwijken naar Domazlice voor een echte... :lekker:
 
Bovenaan