Biefstuk/Biftek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Arthur schreef:
Is het ook niet zo dat ze in Tsjechië in het algemeen ook iets minder van rood vlees 'rare' houden maar meer van zeer well done?
Dat is ook mijn gevoel. M'n familie heeft dat verklaard uit het wantrouwen van de laatste xx jaar dat het vlees goed vers zou zijn; daarom ging iedereen door- en doorbakken om alle risico's uit te sluiten.
Ik heb inderdaad nog nooit een lekker medium biefstukkie in Tsjechië weten te bestellen. Maar sinds 5 jaar is Biftek s vejcem niet meer standaard het topgerecht op het menu tegen de vaste prijs van 120 kc, en kan ik dus met gerust hart andere, lekkerder dingen bestellen in Tsjechische restaurants.
 
R

rob.goverde

Guest
Ik mis hem ook wel eens in Tsjechie, Al is de steak nog zo mooi, hij is in 9 v/d 10X doorbakken. Zonde.

Bij de Maslo in Benesov eens heerlijk vlees gehaald, Ossehaas, we hebben daarmee geBBQ en heerlijk gebakken met een lekkere saus.

Daarna de laatste jaren nooit meer zo'n mooi stukje vlees gezien in Tsjechie. Idd houden de Tsjechen niet van rauw vlees, ivm de trubbels die zich enige jaren geleden hebben voorgedaan mbt rundsvlees en de versheidgarantie hiervan.
Hetzelfde heeft bij ons in NL en B zich voorgedaan met de kip, enige jaren geleden.
 

Tabe

† In Memoriam
Vaak is het zoeken geblazen. Een goede biefstuk is vaak moeilijk te vinden. Ja, levend in de weilanden, maar zelden in de restuarants in Tsjechie. Vaak een platgeslagen stuk rundvlees met een onbestemd sausje en de patat er doorheen gemieterd.

Een uitzondering (en een heel gunstige) is de restaurace in Arnultovice, ongeveer 20 kilometer van Vrchlabi. Restaurant heet U SOUDKU. Een verademing !!! Tsjechische bourgondier die ik ben, heb ik genoten van een beste biefstuk. Samen met Jan Nijdam.
Na afloop van de hap een lekker hollands sigaartje! Kon niet beter.

Kan een ieder dit restaurant aanbevelen als hij in de buurt van het skigebied van Spindl/Vrchlabi iets zoekt waar goed voer op tafel komt.
 
Weet je waar je echt heerlijke biefstuk kunt eten?
In hotel Zatisi in Spindleruv Mlyn (Svati Petr).
Al het eten is er voortreffelijk! Het proberen waard als je in de buurt bent!
 
Toprestaurant Amadeus in Jicin is ook aan te bevelen voor een perfect biefstukje. Ik weet niet of ze op dit moment alweer open zijn, ze zouden van pand verwisselen.
 
Adresgegevens

Als ik de link open en het adres invul in google maps stuurt hj mij naar een locatie waar (uit mijn blote hoofd) Restaurant Goring ligt.....
Het zal aan mij liggen of liggen deze gewoon heel vlak bij elkaar.....
 

Tabe

† In Memoriam
biftek

Probleem blijft dat men soms in de Tsjechische keuken iets anders verstaat onder BIFTEK. Of vertaal ik het woord misschien verkeerd?
Het gebeurt regelmatig dat we een stuk platgeslagen rundvlees op het bord geschoven krijgen. En relatief duur betaald: Ook in het restaurant in Dolni Lanov kregen we een taai stuk leer op het bord , op de menukaart omschreven als BIFTEK. Hetzelfde overkwam ons in het campingrestaurant in Terezin. Al kon je toen al aan de prijs zien dat hier met BIFTEK geen biefstuk werd bedoeld.

Hoe zijn de ervaringen van de andere forumleden mbt een goede biefstuk?.
Wat moeten we doen om in het vervolg niet weer voor onaangename verrassingen te staan?
 
Bovenaan