Bakkerijen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Klopt, inderdaad heel simpel.... ik heb er (beroepsmatig natuurlijk) ook ooit eentje aangeschaft... Prima ding om mee te kneden en om je deeg even in te laten rijzen, alleen vind ik het bakken in dat ding helemaal niets....
 
en vervolgens bij vele zogenaamde warme bakkers(niet bij de supermarkt), komt het ook van een industriele bakkerij, of semi industrieel.... . Het is niet omdat je ergens een mooi winkeltje ziet met lekkere broodjes, dat dit voor 100% zeker in het huis zelf gemaakt is.... .

Absoluut waar, al kan je er zelf wel makkelijk achterkomen of het van het huis is, of uit een fabriek komt (tenminste ik wel... ) Kijk maar eens naar het brood en de inrichting in de Bakker Bart winkels in Nederland en vergelijk dat met het brood en de inrichting bij "echte" bakkerswinkels.

Overigens wordt veel brood wat bij de grote supermarkten ligt (Tesco, Globus, Hypernova, Interspar) wel terplekken gebakken en komt dus niet uit een fabriek.
 
Gebakken....

Ik ben zeer regelmatig in de grote supermarkten machines tegengekomen om deeg te kneden, te vormen en te laten rijzen, dit heb je allemaal niet nodig als je alleen zou afbakken....

Overigens is het kwaliteitsverschil tussen gebakken en afgebakken niet zo heel groot hoor...
 
Absoluut waar, al kan je er zelf wel makkelijk achterkomen of het van het huis is, of uit een fabriek komt (tenminste ik wel... ) Kijk maar eens naar het brood en de inrichting in de Bakker Bart winkels in Nederland en vergelijk dat met het brood en de inrichting bij "echte" bakkerswinkels.

Overigens wordt veel brood wat bij de grote supermarkten ligt (Tesco, Globus, Hypernova, Interspar) wel terplekken gebakken en komt dus niet uit een fabriek.
inderdaad.... ik kan zelfs nog meegeven: de macro in gent(eke) bv: ze hebben daar zelf een bakkerij, en ook de group waarvoor ik werk, levert er nog brood dagelijks.
bij ons zijn ze bv een trend aan het stimuleren: voorgebakken brood: wordt tien minuten minder gebakken, en de mensen kunnen zelf thuis verder afbakken.... hoe het daarmee zit in tsjechie, heb ik wel geen zicht op.

arno: heb het al gezegd, bij velen zit het tussen de twee oren, ze willen absoluut verse produkten, en idd bij de supermarkten die jij noemt, wordt er hele dag door gebakken(een vriend van me werkt in de bakkerij van supermarkt in pardubice).... wat is verser, die romantische pistolet die al 9 uur in die prachtige bakkerij om de hoek ligt, of die rohlik die direct na bakken en afkoelen in de winkel ligt,direct verkocht wordt en waar er een uur later weer een nieuwe verse lading ligt....
 
arno: heb het al gezegd, bij velen zit het tussen de twee oren, ze willen absoluut verse produkten, en idd bij de supermarkten die jij noemt, wordt er hele dag door gebakken(een vriend van me werkt in de bakkerij van supermarkt in pardubice).... wat is verser, die romantische pistolet die al 9 uur in die prachtige bakkerij om de hoek ligt, of die rohlik die direct na bakken en afkoelen in de winkel ligt,direct verkocht wordt en waar er een uur later weer een nieuwe verse lading ligt....

Een zelfde discussie heb ik met collega's over de Nederlandse bakker en de supermarkt met z'n afbakbrood....
Dan wordt er gezegd dat het brood bij de bakker vers is en bij de supermarkt afgebakken... Alleen is dat verse brood van de bakker al vaak 's nachts om een uur of 4 uit de oven gekomen en dat ligt dus al snel enkele uren uit te drogen op de plank, terwijl dat bake-off brood van de supermarkt elk uur vers uit de oven komt...

Overigens werkt de bakker op de hoek ook steeds meer met bake-off producten, omdat het gewoon makkelijker en goedkoper is en de klant merkt het toch niet.... Hoe die ontwikkeling in Tsjechië is weet ik niet precies...
 
Bakkerij in Spindleruv Mlyn ??

dan moet ik hier de vraag maar even stellen. We hebben in Spindleruv nog geen bakkerij kunnen vinden.
Wie kan mij de weg wijzen naar deze bakker. Er moet toch een bakker zijn in zo'n mooi dorp....;):denk:
 
Bovenaan